[OT] Frågor rörande språket
Som vi, heter det. ?
Och så var vi igång igen.
?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som vi, heter det. ?
Och så var vi igång igen.
?
Jag kan informera om att Herr Berglund är ovanligt vänlig själ. Skrev en gång till honom med frågan om det fanns färdiga tabs till hans väldigt vackra duett Hymn.Haha, Danne. Minns att EAK gjorde en cover på
”De mördades fria republik” på
90-talet.
Visa bilaga 609836
Jag fortsätter.
Lägenhetspriser i Göteborg är lägre än på tre år låter inte rätt. Lägst(a) på tre år måste väl vara att föredra?
Inte ens i själva artikeln har de korrigeratJa gissar att det är en, förvirrande, förkortning av "lägre än att de har varit på tre år".
Jag tycker inte det finns något att korrigera här.Inte ens i själva artikeln har de korrigerat
Visa bilaga 609872
Kanske kan någon annan bringa klarhet i det. I mina öron låter meningen fel, man skriver att ett pris är lägre än.... på tre år.Jag tycker inte det finns något att korrigera här.
Jag föreslår:Jag tycker inte om såna förkortningar. Men det finns flera konstiga saker i svenska språket, som till exempel tredubbling av prisor. Då menar man att prisen har ökat med en faktor tre, men jag tycker att det borde vara en faktor otta.
3 faldig prisökning låter också logiskt.
Båda uttrycken används på svenska, -dubbla är gammalt. SAOB anger en källa från år 1640:Ja, på nederländska säger man att priserna är verdrievoudigd.
3 faldig prisökning låter också logiskt.
Låter närmast enfaldigt.1 faldig prisökning låter fel.
Låter närmast enfaldigt.
Jodå, här gick det fram.Jo det var liksom meningen, men det verkar inte gått fram riktigt.
Knappast rätt forum för det.Diskutera!
Knappast rätt forum för det.
Jag håller med, men det finns massor av sådana trådar som snabbt har låsts då happys definition av politik verkar innefatta väldigt mycket, rättsystemet och dess företrädares beslut verkar definitivt höra dit.Varför är det fel forum? Ska inte vårt rättssystem och dess företrädares beslut kunna diskuteras?
Åsikt: Om morgon- resp. aftonstjärnan representerar det fysiska objektet, ja. Men om orden representerar företeelsen, nej. Då kan man som bäst se två av dem samtidigt.Vacker natthimlen dessa dagar, Göteborgshimlen berikades med norrsken i veckan. Har man tur kan man se Morgonstjärnan, Aftonstjärnan och Venus på en o samma gång.
Jag läste en gång i tiden en trevlig kurs i semantik på Göteborgs universitet med en lärare som heter Helge Malmsten. Väldigt underhållande föreläsare.Åsikt: Om morgon- resp. aftonstjärnan representerar det fysiska objektet, ja. Men om orden representerar företeelsen, nej. Då kan man som bäst se två av dem samtidigt.
Helge Malmgren kanske?Jag läste en gång i tiden en trevlig kurs i semantik på Göteborgs universitet med en lärare som heter Helge Malmsten. Väldigt underhållande föreläsare.
Så var det nog!Helge Malmgren kanske?
Ja, det går utför med språket. De obildade tar över och språket devalveras steg för steg…Verkar finnas flera debattörer som argumenterar för att ersätta orden de och dem med dom.
![]()
Debatt: Hög tid att ersätta ”de” och ”dem” med ”dom”
Vi måste ha klart för oss vad vi talar om. Det är nämligen så mycket mer komplext rent språkligt än enbart en stavningsreform, skriver Henrik Birkebo, gymnasielärare i svenska.www.vilarare.se
Första gången jag stötter på denna debatt, måste säga att jag inte håller med.
Nja vet inte, språket är under ständig förändring och enligt ganska kunniga "experter" (i mitt fall en retorikprofessor) så är det den stora massan som styr vad i språket som blir "rätt" med tiden. (Fast vissa grejer, vetifan, man kan ju undra... ;p)Ja, det går utför med språket. De obildade tar över och språket devalveras steg för steg…
Skolen i säga, som ej plägar skrifva korrekta verbformer.Ja, det går utför med språket. De obildade tar över och språket devalveras steg för steg…
Nja vet inte, språket är under ständig förändring och enligt ganska kunniga "experter" (i mitt fall en retorikprofessor) så är det den stora massan som styr vad i språket som blir "rätt" med tiden. (Fast vissa grejer, vetifan, man kan ju undra... ;p)
Njae. Den springande punkten var denna: Vad menade flickan när hon använde ordet "snippa"? Det kunde hovrätten ha frågat åklagaren om, om det nu var oklart, och man kunde då ha hållit ett nytt förhör, men det är alltid känsligt om en domstol lägger sig i utredningen till nackdel för den tilltalade (även om de flesta jurister verkar anse att hovrätten borde ha gjort det i det här fallet).Varför är det fel forum? Ska inte vårt rättssystem och dess företrädares beslut kunna diskuteras?
Själv har jag som språkvetare följt utvecklingen rörande ordet snippa under en längre tid, från tidiga akademiska publikationer av till exempel professor Karin Milles, till att det i dag används i stor utsträckning i förskolor. Ordet har på ett sätt gett vuxna och barn ett verktyg att prata om det kvinnliga könsorganet på ett enhetligt sätt, vilket ändå får ses som en bragd då det tidigare var i värsta fall onämnbart och i bästa fall kallades till exempel framstjärt eller underliv.
Bör rättens ledamöter som dömer sexualbrottsfall få grundläggande språklig och annan relevant utbildning om området, utöver det juridiska? Det anser jag vara en berättigad fråga som bör diskuteras, och som dessutom är livsavgörande. Om de fyra ledamöterna som friade den 50-åriga mannen hade gått en obligatorisk utbildning rörande terminologin, så hade kanske utslaget blivit ett annat.
Verkar finnas flera debattörer som argumenterar för att ersätta orden de och dem med dom.
![]()
Debatt: Hög tid att ersätta ”de” och ”dem” med ”dom”
Vi måste ha klart för oss vad vi talar om. Det är nämligen så mycket mer komplext rent språkligt än enbart en stavningsreform, skriver Henrik Birkebo, gymnasielärare i svenska.www.vilarare.se
Första gången jag stötter på denna debatt, måste säga att jag inte håller med.
Ja, det går utför med språket. De obildade tar över och språket devalveras steg för steg…