liveforthis
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Idag va det gegga deluxe. Kom hem lagom till att mina nya däck kommit med PostNord.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig hört talas om Tufo. Har du någon erfarenhet av dem?Idag va det gegga deluxe. Kom hem lagom till att mina nya däck kommit med PostNord. Visa bilaga 610727Visa bilaga 610728Visa bilaga 610732Visa bilaga 610733
Tufo är en stor däck tillverkare dom tillverkar däck till en del andra märken. Jag har sett dom mest inom tubdäck innan. Men såg dom i testet som @Transwave länkade och tänkte ge dom en chans , första runda på 2.6mil i eftermiddag och jäkligt impad rullar något jävulskt jämfört med mina tracer pro som också ändå rullar bra.Aldrig hört talas om Tufo. Har du någon erfarenhet av dem?
Jag valde 44mm , va först på väg att beställa 40mm men ville ha lite mer dämpning.Jag har också sådana däck!
Dirty Halland däcken? =)Tufo är en stor däck tillverkare dom tillverkar däck till en del andra märken. Jag har sett dom mest inom tubdäck innan. Men såg dom i testet som @Transwave länkade och tänkte ge dom en chans , första runda på 2.6mil i eftermiddag och jäkligt impad rullar något jävulskt jämfört med mina tracer pro som också ändå rullar bra. Visa bilaga 610786
Vilken verklighet? Man cyklar väl bara på Internet?Hur ser ni på punkterings-bedömningen från rollingresistance, som verkar vara låg för dessa däck? Hur översätts den till verkligheten? Erfarenhter? :)
Vilken verklighet? Man cyklar väl bara på Internet?![]()
Bär bättre på löst underlag också :)Jag valde 44mm , va först på väg att beställa 40mm men ville ha lite mer dämpning.
Har dålig koll på Cube men kanske värt att kika upp, tack!Cube har väl några modeller som brukar vara prisvärda?
Känns som ett möjligt alternativ!Orbea Terra kanske?
stenstromscykel.se
Tja, att kalla cykeln handbyggd i Stenkullen är väl att ta i. Den är möjligen monterad i Stenkullen och all montering sker för hand. Prismässigt är den lite dyr jämfört med Allebike som också monterar cyklar. Men med Meter CADE får du två växlar i fram vilket kan vara bra att ha om det blir mycket landsväg. Svårt att avgöra kvaliteten på andra prylar då bägge har "brandade" prylar.![]()
Meter CADE gravelbike M
Meter CADE, gravelbike byggd för svenska förhållanden med lera, slask och grus. Cade bygger på ett stadigt ramset där ram och framgaffel tillverkats i 6061 aluminium. Cade har sedan byggts med Shimanos GRX 400-komponentgrupp som är slitstark och väldigt prisvärd. Shimano GRX-400 har 2x10-växlar...stenstromscykel.se
Fick syn på denna, hiss eller diss? Prisvärd? Aldrig sett eller hört märket tidigare.
Krister skriver om sin nya Meter på sin blogg:![]()
Meter CADE gravelbike M
Meter CADE, gravelbike byggd för svenska förhållanden med lera, slask och grus. Cade bygger på ett stadigt ramset där ram och framgaffel tillverkats i 6061 aluminium. Cade har sedan byggts med Shimanos GRX 400-komponentgrupp som är slitstark och väldigt prisvärd. Shimano GRX-400 har 2x10-växlar...stenstromscykel.se
Fick syn på denna, hiss eller diss? Prisvärd? Aldrig sett eller hört märket tidigare.
cykelmagasinet.se
Ja precis det jag tänkte. Dom mäter 45mm nu och kändes gött följsamma :). Körde mina tracer pro förra året på dirty Halland och dom va med perfekta i den härliga "spräng sten" partiernaDirty Halland däcken? =)
Hehe polaren har dom på sin diverge. Och jag rullar ifrån honom överallt med mina OEM Shimano budget hjul ;)Har beställt ett par Roval Terra CL hjulset - ska bli spännande att uppleva skillnaden mellan de svintunga, enkla originalhjulen och ett par high-end kolfiberhjul! :)
Växlar mellan 27,5x2,1 och 700x42 på mina. Skulle utan problem få in 700x45 också tror jag.Funderar på att skaffa SKL AL Edge till min Kona Rove "LTD". Har sett att några här kört med dom, är det ett bra val? Står och velar mellan 46 eller 56, någon som vet hur stort däck som får plats under respektive?
Enda stället jag hittade som hade 44or va r2-bike . Men sen har racerdepan.se 40mm i lager med för 379kr/däcket.Låter som att de rullar bra inte bara på mätbänken utan i verkligheten också. Känns de bra i övrigt? Vart beställde du dina?
Det är nog rätt snitt betyg inte långt ifrån tex cinturato däcken som anses ha bra punkaskydd. Men det får tiden visa hur dom håller, jag har sällan problem med punkor dock är "smutt" över stenar och stök ;)Hur ser ni på punkterings-bedömningen från rollingresistance, som verkar vara låg för dessa däck? Hur översätts den till verkligheten? Erfarenhter? :)
Ah nice! Och vilken modell är det du har, 46 el. 56?Växlar mellan 27,5x2,1 och 700x42 på mina. Skulle utan problem få in 700x45 också tror jag.
OMG nu måste jag avbeställa dessa skithjul pronto! Det kan ju omöjligt bero på något annat än hjulen (såsom styrka, kondis etc) ;)Hehe polaren har dom på sin diverge. Och jag rullar ifrån honom överallt med mina OEM Shimano budget hjul ;)
Nä kondis och styrka gör lite för rullet vad jag vet ;) , och inte blir man starkare av lätta grejer man får bara träna hårdare ?OMG nu måste jag avbeställa dessa skithjul pronto! Det kan ju omöjligt bero på något annat än hjulen (såsom styrka, kondis etc) ;)
Sorry, missade den detaljen. 56 har jag.Ah nice! Och vilken modell är det du har, 46 el. 56?
Sorry, missade den detaljen. 56 har jag.
Tackar!Jag har 37mm till al 46 och det går lätt. Skulle tro att 40mm kan gå utan modifikation om ramens fästpunkter sitter bra
Jag har kört 40-622 (Cinturato Gravel H) med AL 46 utan problem, men har för mig att det inte var så mycket utrymme över vid stagen. Jag får inte plats med 56 på min cykel så hade inte direkt något val när jag köpte mina.Tackar!
Står och velar mellan skärmatorlekarna. Kör just nu gravelking slicks i 40-622 (är väl 38 egentligen) men man kanske skaffar andra däck framöver.
Dom ska va riktiga watt ätare dock..va sugen på dom med men efter att sett olika rulltest så vågade jag inte chansa , dock ska ju punkaskyddet va bra på dom.Jag har också nya däck till Cypern. För att det blir ganska mycket asfalt, så har jag köpt WTB Byway 700 x 44c . Har rullat 30 mil och passar bra till blandat , hård underlag. Testar redan imorgon (kvälls ölrunda i Larnaca) ?Visa bilaga 610964Visa bilaga 610965
Är det jävulska rullet ngt du upplever rent subjektivt,Tufo är en stor däck tillverkare dom tillverkar däck till en del andra märken. Jag har sett dom mest inom tubdäck innan. Men såg dom i testet som @Transwave länkade och tänkte ge dom en chans , första runda på 2.6mil i eftermiddag och jäkligt impad rullar något jävulskt jämfört med mina tracer pro som också ändå rullar bra.
Enl länken skall den väga hela 11,5 KG utan pedaler!![]()
Meter CADE gravelbike M
Dom rullar lättare helt enkelt. Cyklar såpass ofta att märker minsta skillnaden på hojen då det är samma hoj med allt annat exakt samma utom just däcket. Sen är det ju också hjärnan som får en boost när man läst att dom ligger på 17watt vid 29km/h. Allt annat är ju variabler som spelar in , väder,temperatur. Dagsform. Men lite där jag körde dom direkt när jag fick dom då jag kört en 3milare på förmiddagen med mina tracer och sen en 3milare på eftermiddagen med tufo.Är det jävulska rullet ngt du upplever rent subjektivt,
eller har du ngn intressant metod för att verifiera rullmotstånd?
SRAM har släppt en uppdatering av Force AXS:
![]()
Force AXS - SRAM
The most precise SRAM Force AXS groupset is here. Choose from integrated power solutions for road and gravel.www.sram.com
Sparat den till Garmin nu, så får vi se vad det blir. Lär väl sluta i kaos som vanligt när jag är till storstan.Jag skulle kört något i stil med detta, 50 km. GPX bifogad. Men kan man cykla fler timmar, och transportera sig ut med pendeln så finns det massor av fina gravelvägar/stigar både söder och norr om stan.
Visa bilaga 611074
Jag skulle kört något i stil med detta, 50 km. GPX bifogad. Men kan man cykla fler timmar, och transportera sig ut med pendeln så finns det massor av fina gravelvägar/stigar både söder och norr om stan.
Visa bilaga 611074