The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Idag va det gegga deluxe. Kom hem lagom till att mina nya däck kommit med PostNord.
IMG_20230228_113042_081.jpg
IMG_20230228_113138_297.jpg
IMG_20230228_121534_395.jpg
IMG_20230228_134113_084.jpg

The Gravel tråd
Aldrig hört talas om Tufo. Har du någon erfarenhet av dem?
Tufo är en stor däck tillverkare dom tillverkar däck till en del andra märken. Jag har sett dom mest inom tubdäck innan. Men såg dom i testet som @Transwave länkade och tänkte ge dom en chans , första runda på 2.6mil i eftermiddag och jäkligt impad rullar något jävulskt jämfört med mina tracer pro som också ändå rullar bra.
IMG_20230228_171929_424.jpg

Bilagor

• IMG_20230228_171942_771.jpg
    IMG_20230228_171942_771.jpg
    1.6 MB · Besök: 89
The Gravel tråd
Tufo är en stor däck tillverkare dom tillverkar däck till en del andra märken. Jag har sett dom mest inom tubdäck innan. Men såg dom i testet som @Transwave länkade och tänkte ge dom en chans , första runda på 2.6mil i eftermiddag och jäkligt impad rullar något jävulskt jämfört med mina tracer pro som också ändå rullar bra. Visa bilaga 610786
Dirty Halland däcken? =)

The Gravel tråd
Funderar på att skaffa SKL AL Edge till min Kona Rove "LTD". Har sett att några här kört med dom, är det ett bra val? Står och velar mellan 46 eller 56, någon som vet hur stort däck som får plats under respektive?

The Gravel tråd

Fick syn på denna, hiss eller diss? Prisvärd? Aldrig sett eller hört märket tidigare.

The Gravel tråd

Fick syn på denna, hiss eller diss? Prisvärd? Aldrig sett eller hört märket tidigare.
Tja, att kalla cykeln handbyggd i Stenkullen är väl att ta i. Den är möjligen monterad i Stenkullen och all montering sker för hand. Prismässigt är den lite dyr jämfört med Allebike som också monterar cyklar. Men med Meter CADE får du två växlar i fram vilket kan vara bra att ha om det blir mycket landsväg. Svårt att avgöra kvaliteten på andra prylar då bägge har "brandade" prylar.

The Gravel tråd

Krister skriver om sin nya Meter på sin blogg:
Finns fler inlägg om samma cykel.

The Gravel tråd
Funderar på att skaffa SKL AL Edge till min Kona Rove "LTD". Har sett att några här kört med dom, är det ett bra val? Står och velar mellan 46 eller 56, någon som vet hur stort däck som får plats under respektive?
Växlar mellan 27,5x2,1 och 700x42 på mina. Skulle utan problem få in 700x45 också tror jag.

The Gravel tråd
Hur ser ni på punkterings-bedömningen från rollingresistance, som verkar vara låg för dessa däck? Hur översätts den till verkligheten? Erfarenhter? :)
Det är nog rätt snitt betyg inte långt ifrån tex cinturato däcken som anses ha bra punkaskydd. Men det får tiden visa hur dom håller, jag har sällan problem med punkor dock är "smutt" över stenar och stök ;)

The Gravel tråd
Jag har också nya däck till Cypern. För att det blir ganska mycket asfalt, så har jag köpt WTB Byway 700 x 44c . Har rullat 30 mil och passar bra till blandat , hård underlag. Testar redan imorgon (kvälls ölrunda i Larnaca) ?
IMG_4245[1].JPG
IMG_4246[1].JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Tackar!

Står och velar mellan skärmatorlekarna. Kör just nu gravelking slicks i 40-622 (är väl 38 egentligen) men man kanske skaffar andra däck framöver.
Jag har kört 40-622 (Cinturato Gravel H) med AL 46 utan problem, men har för mig att det inte var så mycket utrymme över vid stagen. Jag får inte plats med 56 på min cykel så hade inte direkt något val när jag köpte mina.

The Gravel tråd
Jag har också nya däck till Cypern. För att det blir ganska mycket asfalt, så har jag köpt WTB Byway 700 x 44c . Har rullat 30 mil och passar bra till blandat , hård underlag. Testar redan imorgon (kvälls ölrunda i Larnaca) ?Visa bilaga 610964Visa bilaga 610965
Dom ska va riktiga watt ätare dock..va sugen på dom med men efter att sett olika rulltest så vågade jag inte chansa , dock ska ju punkaskyddet va bra på dom.

The Gravel tråd
Tufo är en stor däck tillverkare dom tillverkar däck till en del andra märken. Jag har sett dom mest inom tubdäck innan. Men såg dom i testet som @Transwave länkade och tänkte ge dom en chans , första runda på 2.6mil i eftermiddag och jäkligt impad rullar något jävulskt jämfört med mina tracer pro som också ändå rullar bra.
Är det jävulska rullet ngt du upplever rent subjektivt,
eller har du ngn intressant metod för att verifiera rullmotstånd?

The Gravel tråd

Enl länken skall den väga hela 11,5 KG utan pedaler!
Allt är inte vikt, men 11,5 kg utan pedaler är onödigt mkt och kan betyda att cykeln känns både trög och trist att cykla på.

The Gravel tråd
Är det jävulska rullet ngt du upplever rent subjektivt,
eller har du ngn intressant metod för att verifiera rullmotstånd?
Dom rullar lättare helt enkelt. Cyklar såpass ofta att märker minsta skillnaden på hojen då det är samma hoj med allt annat exakt samma utom just däcket. Sen är det ju också hjärnan som får en boost när man läst att dom ligger på 17watt vid 29km/h. Allt annat är ju variabler som spelar in , väder,temperatur. Dagsform. Men lite där jag körde dom direkt när jag fick dom då jag kört en 3milare på förmiddagen med mina tracer och sen en 3milare på eftermiddagen med tufo.

The Gravel tråd
Finns det någon värdig gravelcykling i Stockholm med utgångspunkt Centralstationen?
2-3h totaltid inkl. transportcykling från stationen och tillbaka finns att tillgå.

The Gravel tråd
Jag skulle kört något i stil med detta, 50 km. GPX bifogad. Men kan man cykla fler timmar, och transportera sig ut med pendeln så finns det massor av fina gravelvägar/stigar både söder och norr om stan.
Visa bilaga 611074
Sparat den till Garmin nu, så får vi se vad det blir. Lär väl sluta i kaos som vanligt när jag är till storstan.

The Gravel tråd
Jag skulle kört något i stil med detta, 50 km. GPX bifogad. Men kan man cykla fler timmar, och transportera sig ut med pendeln så finns det massor av fina gravelvägar/stigar både söder och norr om stan.
Visa bilaga 611074

Den är inte dum! Inte långt från centralen upp till Hagaparken där gruset börjar.

Nu ser jag inte exakt hur vilken väg du dragit mellan tensta och rinkeby men jag brukar köra såhär, då har du grus/gräs/singeltrack hela vägen upp till Järvafältet: https://www.strava.com/routes/3066390357299806356

Edit: Kollade GPX:en precis och den går typ samma väg som jag ritade, blir klockrent. Ha en fin tur!

Tillbaka
Topp