[Byggtråd] Miyata Triple Cross

n3wton

Aktiv medlem
Efter minst tre bedrövelser kring cykla-till-affären-cykel tänker jag göra nytt försök. Jag är 0% modfälld, 50% färdig med att samla delar och ca 90% inspirerad. Dags att smyga igång!

Förutsättningar:

Stålram, 700-hjul, fälgbroms, bockstyre, ganska många blanka saker men modern funktion. "Crossig". Skärmlös.

Behov:

Växelreglage, bromsar och styre.

Frågestund:

- Efter tidigare framgång tänker jag köra med moderna Tiagra-växelreglage, 2x8, alternativt något begagnat 2x10. Till dessa behöver jag bromsar. På annan cykel kör jag med V-bromsar och det fungerar helt utan anmärkning (förutom att @Moses95 klagar på något om vinkel på beläggen - vilket jag ignorerar). Så, vilka V-bromsar kör jag på som kan duga estetiskt och funktionsmässigt på en stålram med silvrigt vevparti och hjul? Ignorera att V-bromsar inte ska fungera med bockstyre, för det gör det helt uppenbart!?

- Styre. Entumsgaffelrör ger lite besvär. Har en styrstamsadapter för ahead-stam, vilket inte är det snyggaste på en äldre cykel kanske. Har däremot en fin aheadstam som hade lyft bygget, om man kommer undan med adaptern.. Saknar styre. Finns det ett styre för 25,4-stam men som är modernt på alla andra vis, dvs kompaktböj och kort reach? Bredd 44 eller 46 cm. Och som inte kostar mer än cykelramen, förresten... Randostyren och klassiska bockstyren göre sig icke besvär. Det givna svaret är ett Soma HWY som är perfekt på alla vis, men svårt att få tag i. Tips önskas!

Jag vet hur det här brukar sluta. Det ligger en navdynamo och ett fint baknav och blänker på en bänk. Man behöver ju lampor när man ska till affären... Och ibland regnar det. Då behöver man skärmar... Och minst en gång ska jag cykla till Småland, och det kräver ju att cykeln är duglig att cykla lite längre på... Stå emot!

Alltså om den ska gå året runt till affären är det liksom en omöjlighet att inte använda skärmar.
Bromsar har jag haft tur med Tektros mini-v, finns i silver.
Var snäll och förstör inte min plan DIREKT! Jag har ju redan en skärmförsedd lastcykel som går till affären...?

Jag har ett par TRP CX9 mini-v för Shimano som du kan få utvärdera inför ett eventuellt köp: Dock röda så det kanske inte passar in färgschemat du tänkt dig.
Tänker du som i att låna och testa? Cykeln i fråga kommer vara röd, och jag har hört att man kan aveloxera alugrejer..?

@glitch och @clnr eller den som känner sig manad: Mini-V, är det det som är grejen? Jag har vanlig-V som jag är nöjd med, men minns ju att folk pratade mycket om mini-V när det fortfarande cyklades cross med canti-bromsar.

Det ska sägas att jag nästan får ont i magen av tanken på cantibromsar, och är ute efter maximal bromseffekt givet förutsättningarna som råder..?

Mini-v är det som passar till landsvägsreglage med tanke på mängd vajer som ska dras.
Du kan få låna mina och testa, och gärna köpa dem om du vill ha dem sen. Jag bor i Göteborg och om jag fattat det rätt så bor du åtminstone i närheten?

Och vad gäller TRP så är det de som heter CX9 som passar till Shimano, medan CX 8.4 är för Campa/SRAM.

Och det finns alltid kaustiksoda om rött inte passar :)
I hear you på skärmarna, men har blivit så gammal att funktion värderas högre än looks, i var fall när det är skillnaden mellan att ha bruna lerstänk över alla kläder eller att ta sig runt fläckfri.

Säg nu istället vilka 26" däck med beiga däcksidor jag ska köpa till min dagisexpress. Du dissade ju DTHs färdegenskaper. Vettigast för rimliga pengar verkar Panaracer Pasela vara...(kanske)...men givet att jag har velat längre än en graviditet så lär det inte bli något avslut alltför snabbt.

Jag hade från början mini-V bromsar på en av mina (pendlar-)cyklar, men jag var missnöjd både med deras funktion och att jag var tvungen att justera dem så ofta.
Jag bytte därför till vanliga V-bromsar med parallellogram(XTR) och en TravelAgent för att få dem att funka med vanliga STi.
Jag är väldigt nöjd med den lösningwen, de fungerar MYCKET bättre jmf med mini-V och jag har inte behövt göra annat än skruva på justerskruven när bromsgummina slits.
Jag har iofs bytt bromsgummi till KoolStops laxfärgade, de funkar fantastiskt bra (så länge det inte är snö/is eller likn på bromsytan)
V-bromsar med parallellogram tillverkas inte längre, vad jag vet, men kanske finns i ngn låda (eller på ebay)? Utseendet kan jag inte göra ngt åt och ingen XTR V-broms med parallellogram jag har sett har varit blank
Här står det en del om Travelagent-installationen: https://www.parktool.com/blog/repair-help/travel-agent-installation-and-adjustment

Jag hade mini-v på en kross för många år sen. De funkade ok men bromsklossarna måste ligga närmare fälgen än för bromsar. Så det blev en del skit där. Köpte ett par travel agents som funkade men hade svårt att justera bromsarna bra. Tror det beror på okunskap och att jag hade extra bromsar ovanför bocken, som många krossar hade (har?). Tror travelagentsen ligger i en låda någon stans...

Och det finns alltid kaustiksoda om rött inte passar :)
I hear you på skärmarna, men har blivit så gammal att funktion värderas högre än looks, i var fall när det är skillnaden mellan att ha bruna lerstänk över alla kläder eller att ta sig runt fläckfri.

Säg nu istället vilka 26" däck med beiga däcksidor jag ska köpa till min dagisexpress. Du dissade ju DTHs färdegenskaper. Vettigast för rimliga pengar verkar Panaracer Pasela vara...(kanske)...men givet att jag har velat längre än en graviditet så lär det inte bli något avslut alltför snabbt.
Lut-Jesus, även känd som @LWB , är redan tillfrågad och frågan om de eventuella bromsarnas färg är klar!? Ska bara PM:a lite först..?

Gällande skärmar så är det så att jag ibland står och tittar på min Fairlight Strael och funderar på om det inte är skärmar som saknas för att den ska bli fin.. Det är något som händer när man får på fina skärmar - det blir ett riktigt fordon! Men nu ska ju det här bli en cykel där man kan cykla genom skogen efter barnen, cykla pumptrack, cykla bakhjul och bara ösa liksom, och då är skärmarna ivägen hela tiden. Låter lite konstigt, men det kommer bli bra!? Råkar ligga ett par rostfria breda 700-skärmar och skräpa på golvet i garaget dessutom...?

Däck för 26-tummare är knepigt. DTH är anskrämliga, och det tror jag Billy Bonkers och de andra dirtdäcken är också. De är gjorda för att rulla nedför grusramper eller runt skateparker i betong, och tåla vad som helst som en glad tonåring kan slänga på dom. Inget annat.

Pasela har jag kört på lastcykeln och de känns fina (700- och 406-däck). Dock svårt med känslan på en cykel som är annorlunda på många sätt. Har den mest oskyddade varianten och de är riktigt tunna och fina. Så fina att de dör vid första halkbekämpningen (cyklade två dagar i flis, fick två punkteringar...). Jag gillar inte utseendet fullt ut, och vad jag förstått är utbudet på Pasela för 26-tummare dåligt. En vän uppgav att det inte fanns vikbara 559-däck, och en annan att det inte fanns så breda modeller. Jag kan inte se när man skulle vilja cykla 26-tummare med smala kanttrådsdäck...

Vill man ha mtb-däck tror jag bara det finns Maxxis Ikon och Schwalbe Nobby Nick som inte tillverkas av hockeypuckgummi. Rullmotståndet kanske inte är det önskvärda däremot, även om jag vet att Ikon rullar fint.

Minns inte riktigt om Gravelking finns i 26, men det hade varit en intressant kandidat om så är fallet.

Så till sist (läs "facit"), återstår Rene Herse Rat Trap Pass. Skrev i en annan tråd att det är som att smeka världen och världen smeker tillbaks när man cyklar på dessa. Galet fina. Och galet dyra. Men nu har du ju väntar så länge att du säkert hunnit spara ihop till dem!? Noll risk för ånger. Bara glädje!

Måste det vara 25,4, eller skulle 26mm funka?
Antar att 26 fungerar. Osäker på hur mycket jag gillar att bända upp 25,4-klämma till 26 dock.. Krävs att jag hittar både rätt styre och stam, och utan vare sig kunskap eller så värst stort utbud känns det lite knepigt. Lutar lite åt att bara köra adapter, så jag får ett "vanligt" styre, men det är lite kaka på kaka när det kommer till det estetiska.

Gällande skärmar så är det så att jag ibland står och tittar på min Fairlight Strael och funderar på om det inte är skärmar som saknas för att den ska bli fin..
Bortskämd how much? ?‍??‍??‍?

Ps. Tror det är top 3 fina stålramar i mitt huvud som man inte kan bygga ofin!

Men jag förstår vad du menar, nu hugger jag bara där jag kan! 26mm i 25.4mm stam är oftast bökigt, men framförallt brukar compact styren vara en mardröm ihop med en oöppningsbar stam

Här är i alla fall ett fint styre som jag kör med själv på en av cyklarna.

Hur lång stam tänker du dig? Finns ju öppningsbara quillstammar för att enklare få dit kompaktstyren. Har eventuellt en 100 mm Modolo Open till övers.

Bortskämd how much? ?‍??‍??‍?

Ps. Tror det är top 3 fina stålramar i mitt huvud som man inte kan bygga ofin!

Men jag förstår vad du menar, nu hugger jag bara där jag kan! 26mm i 25.4mm stam är oftast bökigt, men framförallt brukar compact styren vara en mardröm ihop med en oöppningsbar stam
Just det, det är svårt att få dem igenom stammen ja.. Då är det knappast bli lättare med 26-styre därtill!

Adaptern som legat i en låda ett tag börjar se bättre och bättre ut!?

Här är i alla fall ett fint styre som jag kör med själv på en av cyklarna.

Hur lång stam tänker du dig? Finns ju öppningsbara quillstammar för att enklare få dit kompaktstyren. Har eventuellt en 100 mm Modolo Open till övers.
Eftersom jag tänkte köra moderna reglage så tror jag dessa hamnar konstigt med icke-kompakt böj. Därtill är jag så extremt säker på hur jag vill sitta att jag inte vågar göra några chansningar. Cyklade ett tag med ett Nitto-styre ungefär likt det du länkade, och vi blev aldrig kompisar tyvärr.

Eftersom aktuella ramen är ganska kort behöver jag egentligen en 140-stam för att få samma position, men jag tänker mig att jag ska acceptera en kortare för att få en lite mer "brötig" cykel. Dessutom är 140-Technomicstammen jag har helt GALET svajig! Synd på en så fin stam.. Har varit och bänt lite i olika happyiters styrstammar, och mött någon som är ca 100 mm och ändå stabil vilket var skönt. Var rädd för att alla quillstammar var svajiga ett tag, men sp verkar inte vara fallet.

Nu har jag dessutom bytt till mig ett par däck som garanterat inte får plats med skärmar, bara för att säkra mig mot mig själv!?
Citerat för att skydda mot framtida historierevision!

Gällande skärmar så är det så att jag ibland står och tittar på min Fairlight Strael och funderar på om det inte är skärmar som saknas för att den ska bli fin.

Skönt att höra att man inte är ensam om att titta på sin cykel och fundera varför den inte känns fin. Har två cyklar som känns off, utan att jag vet riktigt varför ?

Eftersom jag tänkte köra moderna reglage så tror jag dessa hamnar konstigt med icke-kompakt böj. Därtill är jag så extremt säker på hur jag vill sitta att jag inte vågar göra några chansningar. Cyklade ett tag med ett Nitto-styre ungefär likt det du länkade, och vi blev aldrig kompisar tyvärr.

Eftersom aktuella ramen är ganska kort behöver jag egentligen en 140-stam för att få samma position, men jag tänker mig att jag ska acceptera en kortare för att få en lite mer "brötig" cykel. Dessutom är 140-Technomicstammen jag har helt GALET svajig! Synd på en så fin stam.. Har varit och bänt lite i olika happyiters styrstammar, och mött någon som är ca 100 mm och ändå stabil vilket var skönt. Var rädd för att alla quillstammar var svajiga ett tag, men sp verkar inte vara fallet.
Jag som kollade fel, det är detta styre jag har:
041025D6-3FEC-4B93-83C6-5E4A91006F8A.jpeg

Jag som kollade fel, det är detta styre jag har:
Visa bilaga 611645
Nu snackar vi! Exakt den där styrkombon skulle jag verkligen kunna tänka mig!❤️

Jag har ett par riktigt fina v-bromsar i silver som har funkat bra till landsvägsreglage. Varför frågade du inte i fredags?

cykla-till-affären-cykel
700-hjul, , bockstyre, modern funktion. "Crossig". Skärmlös.
och
Jag vet hur det här brukar sluta.

Det här får mig att inse värdet av min Warbird-ram som jag försökt sälja alldeles för billigt och som ratas för att den inte kan byggas om till en monstercross (ja jag är gubbsur för att det är Mode med Onödigt breda däck på grusracers). För den är går jävligt fint på grusvägar och dylikt. Och eftersom den är halvgammal och lite sliten nu så kan jag ju bygga om den till en affären och gymet-cykel.
Poängen efter dravlet är iaf; bygg en sleeper och håll det enkelt så att den går att lämnas utanför affären?

Vill man ha mtb-däck tror jag bara det finns Maxxis Ikon och Schwalbe Nobby Nick som inte tillverkas av hockeypuckgummi. Rullmotståndet kanske inte är det önskvärda däremot, även om jag vet att Ikon rullar fint.

Det finns också Specialized Ground Control Control T5 i 559. Den rullar riktigt lätt för att vara så greppigt, men kanske inte så lätt som Gravelking.

Dåså! Bakom skynket har vi en gammal Miyata Triple Cross!

87CD7D0C-4E24-4CFE-8697-AB270D58C0E9.jpeg

58323430-72B2-4209-BAA4-28722B2A1AFE.jpeg

Den är inte jättegrann i lacken (men det gillar jag!), och eftersom min förra Miyata (en 26-tummare) inte blev riktigt som tänkt så gör jag ett nytt försök med att skramla ihop en inträdesbiljett till Miyatakonventet som äger rum till sommaren. Denna gång med rätt hjulstorlek, men fortfarande fel bromsar!?

Lite skavanker i lacken ser jag som plus i kanten. Tänker mig att jag ska kunna få till något som både ser funkis men samtidigt lite ruffigt ut. Har cyklat bredvid just denna ramen ihopbyggd till cykel tidigare, och jag har sett ganska många likheter med min Genesis som är en ganska raceig stål-do-it-all-hoj. Denna är mindre raceig pga kortare men högre ram, samt lite längre kedjestag. Jag tror det kommer bli perfekt för att klå ungarna på sina mtb-cyklar på utflykterna!?

Tidigare har jag känt ett väldigt stort behov av att ha massvis med fästen på ramen, men efter flera års väsksamlande så tror jag mig kunna köra en bikepackingtur helt utan fästen på ramen mer än för flaskorna. Enda tilltänkta bikepackingturen är en femtonmilare till Jönköpingstrakten och konvent, till vilken jag redan beställt vackert väder pga skärmlösheten. Jinx!

Men först lite cykelbygge! Livear däckprovning, bilder kommer inom kort! Ska bara hitta slangar! Och snabbfästen..

Dåså! Bakom skynket har vi en gammal Miyata Triple Cross!

Visa bilaga 611766

Visa bilaga 611767

Den är inte jättegrann i lacken (men det gillar jag!), och eftersom min förra Miyata (en 26-tummare) inte blev riktigt som tänkt så gör jag ett nytt försök med att skramla ihop en inträdesbiljett till Miyatakonventet som äger rum till sommaren. Denna gång med rätt hjulstorlek, men fortfarande fel bromsar!?

Lite skavanker i lacken ser jag som plus i kanten. Tänker mig att jag ska kunna få till något som både ser funkis men samtidigt lite ruffigt ut. Har cyklat bredvid just denna ramen ihopbyggd till cykel tidigare, och jag har sett ganska många likheter med min Genesis som är en ganska raceig stål-do-it-all-hoj. Denna är mindre raceig pga kortare men högre ram, samt lite längre kedjestag. Jag tror det kommer bli perfekt för att klå ungarna på sina mtb-cyklar på utflykterna!?

Tidigare har jag känt ett väldigt stort behov av att ha massvis med fästen på ramen, men efter flera års väsksamlande så tror jag mig kunna köra en bikepackingtur helt utan fästen på ramen mer än för flaskorna. Enda tilltänkta bikepackingturen är en femtonmilare till Jönköpingstrakten och konvent, till vilken jag redan beställt vackert väder pga skärmlösheten. Jinx!

Men först lite cykelbygge! Livear däckprovning, bilder kommer inom kort! Ska bara hitta slangar! Och snabbfästen..
Med en stadig pakethållare och ramväxlar kan det nog bli cykel av den ramen också :)

Funderar på om det inte är en sen Miyata, vilket år är ramen gjord?

Tror stuket blir som jag tänker mig med nätta fälgar och ganska smala men ändå lite grova däck.

Däcken är 38 mm Rene Herse Steilacoom. Köpte dem begagnade av en som köpt dem begagnade av en som ljugit om vad han gjort med däcken.. Ingen skugga ska falla på senaste säljaren, men jag fick inte den ordning jag ville på de ljusa däcksidorna. Skriver av det som en del av det "ruffiga".? I övrigt vet jag att de kommer rulla fint trots mönster, och att de ändå gör lite (med betoning på lite) nytta för grepp i dåligt underlag. Till stor del vill jag ha mönstret för utseendet!?

Hjulen består av ett par 105-nav kombinerat med Mavic A319-fälgar. Naven är tjusiga och funkis, och jag har känslan av att fälgarna klarar ganska mycket stryk. Som nästan allt annat jag hittills skaffat till denna cykeln handlar det om begagnade saker - tack till @Nymodyn för hjulköpet!

978F9E0B-3496-4B6E-A4E3-F332105D307B.jpeg

4B0DA293-A055-41A0-943A-14BC5218C205.jpeg

C62B64AB-984F-4D84-8CE6-18B749295159.jpeg

Med en stadig pakethållare och ramväxlar kan det nog bli cykel av den ramen också :)

Funderar på om det inte är en sen Miyata, vilket år är ramen gjord?
Hehe, så många ramväxlar och pakethållare kommer det inte bli, men hoppas få ihop en bra cykel ändå!?

Det står UA51179 och sen 58 vid sidan av. Vet man vilken årsmodell det är då?

58 antar jag är storleken. Centrum vevpart - toppen sadelröret mäter exakt 58 cm åtminstone. Sen är den bara futtiga 55 cm lång (jag brukar cykla på 58-58). Men det kommer bli bra!?

Alltså. Med ett risigt men kvalitativt utgångsprojekt, typ en Miyata, och en tandborste, en trasa, lite rubbing, lite bivax och lite kärlek så kan man verkligen locka fram något fint!

Jag sa tidigare att den var ganska ful i lacken. Inte längre! Synd att jag inte tog så många före-bilder - det är en gigantisk skillnad! Jag blir mer och mer övertygad om att man med en aning omvårdnad och en kvalitetscykel kan lämna cykeln i arv flera gånger om.

48A6D99E-553B-4D8B-95E7-207BD32B8A85.jpeg

Nu är allt rengjort inklusive insida sadelrör osv, fula svarta grejer borttagna och ram och gaffel rostskyddade inuti. Två timmars välinvesterad verkstadstid skulle jag säga!

Härnäst kommer en intet ont anande märkesbroder få klä av sig naken och skänka lite lager och annat.

Det här kommer bli så jäkla bra!!?

Tillbaka
Topp