Ändra däcktrycket under färd. Nyhet värd namnet?

kais01

Aktiv medlem
vi matas med ständigt med nya produkter som gör samma som äldre välfungerande men på ett annorlunda 'nytt' sätt. syftet är närmast att kunna sälja till ett högre pris eller kunna sälja alls till kunder som egentligen redan har en bra setup. det blir för all del en del förbättringar undervägs.

men ibland tar det sig groteska proportioner som med nya sram transmission axs. bär alla tecken i boken på kejsarens nya kläder. förutom ett extremt pris ser det till att locka in kunden i ett slutet ekosystem likaså kraftigt överprissatta av slit- och reservdelar. är det bättre än det gamla? kanske en aning. men inte utan lätt sedda nackdelar.

så ibland händer det något innovativt på riktigt. brukar som absolut regel ha direkt svårt nå acceptans i den konservativa cykelvärlden, som mera är upptagen av gadgets än egentlig innovation. några nöter sig ändå till slut igenom, som slanglöst, 29or, breda fälgar, ny geometri eller droppers.

såg denna artikel om ett system för reglering av däcktrycket under färd. pumpar vad jag förstår med hjälp av hjulet en tryckackumulator, som sedan elektroniskt sköts från styret. liknande system används sedan länge i mer seriös off-road för bilar.

finns det en användbar användning i cykelvärlden? kanske gravelscenen mer än något annat?? själv skulle jag tänka mig på pendlaren, kunna sänka trycket på hala och knaggliga sträckor, för att sedan få det till snabbare där det är sopsaltat.

.
3C2608A3-4410-43DA-811A-51B843DF273E.jpeg

Känns som en nisch-produkt även om rätt däckstryck är viktigt. Kanske finns det en nytta med systemet inom ngt snävt användningsområde men pris/vikt/krångel/underhåll håller gissningsvis produkten borta från gemene mans cykel.

Nyheter mycket nära imorgon, men det verkar vara sant.

PS: riktigt kul att systemet drivs av rörelseenergien.
(ot) ja det var tur artikeln inte kom ut imorgon. annars årets första aprilkämt hörde jag igår kväll på radio star, nämligen att det skulle vara första april idag fredag;)

Känns som en nisch-produkt även om rätt däckstryck är viktigt. Kanske finns det en nytta med systemet inom ngt snävt användningsområde men pris/vikt/krångel/underhåll håller gissningsvis produkten borta från gemene mans cykel.
inte minst prismässigt. men det kan ju bli bättre pris i ett massproducerat scenario.

Sådan har funnits ett tag men har väl kanske inte använts i någon större tävling. Tror det var förra året DSM pratade om att använda Scope Atmoz i någon klassiker men det blev aldrig av tror jag.

inte minst prismässigt. men det kan ju bli bättre pris i ett massproducerat scenario.
undrar hur lågt det kan bli.

om det kommer kosta 20 000-30 000 för enbart hjulen för att ha en chans inom xcm/långlopp vore det tråkigt tycker jag.

men det vore ju en dröm att ha på cykeln, om det var tillförlitligt och priset inte var en fråga.

Spännande! Men på tex Paris-Roubaix måste väl risken med att sänka trycket så pass mycket att det märks ordentligt på pavén samtidigt innebära att risken för genomslagspunkor ökar? Punkor är ju vanliga ändå med "högt" tryck.
Jag såg ingen vikt på systemet, nån som vet?

Och jag undrar lite om proffsen höjer eller sänker trycket ut på kullerstenarna..?

Senast ändrad:
"As spotted by Twitter user @JVerlaeckt, a cable runs from the KAPS hub to the valve of the as-yet unreleased Vittoria Corsa tubeless tyre."

"If you simply wish to maintain the same tyre pressure, KAPS says the system can hold a set tyre pressure, even apparently adding air when it detects a puncture."

Verkar onekligen så.
Vore drömmen för pendlare, aldrig mer behöva pumpa däcken.
Kan även tänka mig en enklare variant som bara håller givet tryck utan remote.

Den skulle även kunna vara synkad med gps så att trycket ändrar sig efter vägtyp eller med en sensor som känner av underlaget. Men jag skulle avstå, enkelhet hos en cykel är det jag vill ha.

Borde vara en bra grej på de långa grusloppen, med variation mellan långa asfalt- o ruffigare grussträckor.

Hur gick det på Paris-roubaix för dom med ställbart lufttryck ?
Punka för både jumbo wisma och dsm stallet ?

Varken Van Aert eller La Porte körde med de nya hjulen om jag såg rätt. Oklar på hur det gick för de som gjorde det.

Lägre tryck på kasseien skulle ger större chans på punkor. Jag antar att punkor på kasseien är pga av genomslag, eller?

Tillbaka
Topp