Byta kedja 12s shimano

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Byta kedja 12s shimano
Hej alla. Upptäckte efter dagens tur att min kedja har en länk som spruckit. Kedjan har gått en tid så istället för att pilla dit en snabblänk till byter jag kedjan. Fungerar denna till min orbea occam h20 från 2021? https://www.cykelkraft.se/kedja-shi...pMvVFftKxBG1YfC2FgONg_B_lF8e8ADAaAgyuEALw_wcB

Nu har jag inte räknat länkar men fixar det innan beställning. Något tips för att byta kedja? Har aldrig gjort det själv förut men det måste jag givetvis lära mig. Behöver jag en tång till kedjelåset? Hit me!

Byta kedja 12s shimano
Shimanos kedjelås verkar variera en del, från ganska hårda till superhårda att nypa ihop. Nu senast så blev min lilla kedjetång skev, det efter att jag fick sätta på förlängare på skänklarna för att få ihop låset. Så det är en bra sak att ha en ändamålsenlig tång i närheten.

Byta kedja 12s shimano
Hej alla. Upptäckte efter dagens tur att min kedja har en länk som spruckit. Kedjan har gått en tid så istället för att pilla dit en snabblänk till byter jag kedjan. Fungerar denna till min orbea occam h20 från 2021? https://www.cykelkraft.se/kedja-shi...pMvVFftKxBG1YfC2FgONg_B_lF8e8ADAaAgyuEALw_wcB

Nu har jag inte räknat länkar men fixar det innan beställning. Något tips för att byta kedja? Har aldrig gjort det själv förut men det måste jag givetvis lära mig. Behöver jag en tång till kedjelåset? Hit me!
Kedjan funkar!

En kedjetång är bra att ha för att öppna snabblänkar. En kedjebrytare behövs för att förkorta kedjan. Annars är det en ganska okomplicerad historia att byta kedja.

Byta kedja 12s shimano
Det hela är lättare än att fixa en punktering.
1. Du mäter så att din kedja har rätt längd i förhållande till din utväxling, har du inget problem idag och inte heller tänker byta ut kassett eller vevparti så betyder det att se till att den nya kedjan blir lika lång som den gamla. Notera att om du väljer kedjelås så blir kedjan längre
2. När du räknat rätt så bryter du din kedja med hjälp av en kedjebrytare. (verktyg du faktiskt behöver)
3. För sedan kedjan korrekt genom ramen, trissorna och kassett (titta hur det ser ut nu)
4. Du sätter ihop kedjan antingen med en nit eller med ett kedjelås vilket är att föredra. Att installera ett kedjelås görs enklast med ett speciell kedjetång men det går även att göra utan problem genom att sätta ihop låset på när öppningen befinner sig på ovansidan och därefter trampa hårt på pedalerna samtidigt som du håller i bromsarna.

Märken du kan använda är KMC eller Shimano. KMC kedjor levereras med kedjelås medan Shimanokedjor (mig veterligen) måste kedjelås köpas separat.

Pucktvåa

Byta kedja 12s shimano
Jag brukar lägga gamla kedjan bredvid den nya. Nya kedjan ska brytas så att du får dit snabblänk. ..."Insidor" har jag för mig det ska vara i bägge ändar, men för mig har jag säkert fel.

Tillbaka
Topp