Gängpaj i aluminiumram, går detta att fixa?

Murdock

Aktiv medlem
Hej!

Bakväxeln började bete sig konstigt efter att dubbdäcken åkte av. Det visar sig att det är gängpaj i ramen. Jag får inte bakväxeln att fästa igen, provade med en annan bakväxel också för säkerhets skull, samma resultat. Min fråga är om en LBS klarar av att laga detta på något sätt? Märk väl att detta inte är ett löstagbart växelöra, utan bakväxeln sitter direkt på aluminiumramen.

Detta är en billig pendlare, så det är inte hela världen om ramen åker på skroten - men jag gillar bara inte att slänga saker, även om en ny cykel är på ingång.

thumbnail_IMG_8051.jpg

Hej!

Bakväxeln började bete sig konstigt efter att dubbdäcken åkte av. Det visar sig att det är gängpaj i ramen. Jag får inte bakväxeln att fästa igen, provade med en annan bakväxel också för säkerhets skull, samma resultat. Min fråga är om en LBS klarar av att laga detta på något sätt? Märk väl att detta inte är ett löstagbart växelöra, utan bakväxeln sitter direkt på aluminiumramen.

Detta är en billig pendlare, så det är inte hela världen om ramen åker på skroten - men jag gillar bara inte att slänga saker, även om en ny cykel är på ingång.

Visa bilaga 619197
Inte hundra men en riktigt duktig LBS kan säkert gänga upp lite och montera en helicoil i rätt storlek. Sedan om det långvarigt duger eller ej. ?‍♂️

Helicoil? Då lärde man sig ett nytt ord idag. Tack! Jag får höra om någon LBS befattar sig med sådant då.

Jag vill påstå att "örat" är ganska tunt för att få till det bra med insatsgänga.
Jag hade borrar ur ett större hål, bakplanat och svarvat till och satt i en hylsa med gänga. Det är dock inget för en normal lbs.

Krafterna är inte stora på bakväxelgängor, så tror inte allt hållbarheten är problematisk.
Jag tänkte nog mer på vibrationer och eventuell värmeexpansion/kontraktion kombinerat med salt och väta. Tänker mig att den kan börja röra på sig om man har otur och då blir det ju lätt skav och slitage på de nya gängorna.

Självklart bättre att försöka än att skrota hela ramen.

Montera med stark gänglåsning så sitter den för evigt. Tror nog att den korroderar fast av sig själv mha salt och fukt. Som en stålsadelstolpe i en aluminiumram.

Montera med stark gänglåsning så sitter den för evigt. Tror nog att den korroderar fast av sig själv mha salt och fukt. Som en stålsadelstolpe i en aluminiumram.
Faktiskt ingen dum idé!!! Jag kanske testar med lite superlim, bakväxeln är ändå inte värd något. Jag kommer inte kunna använda växelörariktaren igen, men då jag ändå gått över till friktionsväxel på denna så är det inte så jättenoga.

Nja, jag menade att montera helicoilgängan med t ex loctite.
Men prova går ju alltid. Superlim tror jag inte duger. Men kemisk metall eller 2k epoxi kan vara värt ett försök. Gör rent ordentligt bara. Kan bli ett inlägg i fulmek tråden om du lyckas.

Återkoppling. Såhär blev det till slut efter att jag insåg att priset på att köpa hem och fixa själv(med leveranstid på det), var nästan vad Velotek (kudos!) tog betalt för att fixa detta enligt darkforce’s idé. Detta var nog även en bättre lösning, då det extra godset gör att bakväxeln sitter hårdare. Jag har ofta behövt dra fram växelörariktaren av oklar anledning,

IMG_8072.jpeg
vilket troligen gjort den delen på ramen extra mjuk. Själva bakväxeln bryr jag mig inte om, jag har två likvärdiga i skrotlådan om denna skulle ge upp.

IMG_8073.jpeg

Återkoppling. Såhär blev det till slut efter att jag insåg att priset på att köpa hem och fixa själv(med leveranstid på det), var nästan vad Velotek (kudos!) tog betalt för att fixa detta enligt darkforce’s idé. Detta var nog även en bättre lösning, då det extra godset gör att bakväxeln sitter hårdare. Jag har ofta behövt dra fram växelörariktaren av oklar anledning,

Visa bilaga 623162 vilket troligen gjort den delen på ramen extra mjuk. Själva bakväxeln bryr jag mig inte om, jag har två likvärdiga i skrotlådan om denna skulle ge upp.

Visa bilaga 623163
En bra forummedlem ger alltid uppföljning! ?

Ser riktigt bra ut!

Tillbaka
Topp