Beställa cykel ifrån Bikester

Hejsan har spanat in https://www.bikester.se/kona-honzo-se-M1019882.html?vgid=G1494086#cgid=263602

Men jag undrar är det någon här som har erfarenhet av Bikester? När man får cykeln levererad hem vad behöver man montera själv? Lär allt monteras även ställa in växlar?

Jag har lite kunskap sedan tidigare men när det kommer till att ställa in växlar så är jag vilse.

Har mailat bikester men går inte jätte fort att få svar.

Övriga erfarenheter ni har ifrån den sidan tar jag gärna emot :)

Bra val av cykel!

Lite beroende på cykeln behöver du montera framhjul, sadeln+stolpen och styret. Din cykel har en sänkstolpe, så du behöver inte montera den.

På sista cykeln jag beställde från Bikester var växeln perfekt inställda. Men man behöver ofta spänna växelvajern lite efter några tur.

EDIT: glömde en "inte"

Senast ändrad:
Har du kollat deras kundtjänst?

Om man inte vill fixa själv så kan man utöver leverans till butiken i Stockholm också få levereras till ombud för montering eller så kan du få montering på plats mot avgift..

Senast ändrad:
Bra val av cykel!

Lite beroende på cykeln behöver du montera framhjul, sadeln+stolpen och styret. Din cykel har en sänkstolpe, så du behöver inte montera den.

På sista cykeln jag beställde från Bikester var växeln perfekt inställda. Men man behöver ofta spänna växelvajern lite efter några tur.

EDIT: glömde en "inte"
Okeey! Ja det lät ju inte allt för krångligt, låter ju riktigt fint att sänkstolpen redan är monterad!

Har inte cyklat mountainbike sen jag var 17-18 år det är nu tio år sedan så vill gärna komma igång igen :)

Har du kollat deras kundtjänst?

Om man inte vill fixa själv så kan man utöver leverans till butiken i Stockholm också få levereras till ombud för montering eller så kan du få montering på plats mot avgift..
Missade det helt men tack så mycket!

Kommer nu dock på att du kanske behöver ställa i lufttrycket i gaffeln, beroende på hur mycket du väger och hur hög tryck den kommer med. Enda andra viktiga inställning på gaffeln är rebound som man ställer i med en rätt på undersidan av högre benet. Där kan man prova några klicka fram och tillbaka för att prova hur snabbt man vill att gaffeln fjädrar tillbaka.

Kommer nu dock på att du kanske behöver ställa i lufttrycket i gaffeln, beroende på hur mycket du väger och hur hög tryck den kommer med. Enda andra viktiga inställning på gaffeln är rebound som man ställer i med en rätt på undersidan av högre benet. Där kan man prova några klicka fram och tillbaka för att prova hur snabbt man vill att gaffeln fjädrar tillbaka.
Tack! Det ska nog inte vara några problem jag har skruvat lite i min ungdom, det som gör mig osäker är när det kommer till växlar och typ luftning av bromsar :) men tusen tack för svar!

Sist jag handlade cykel från Bikester beställde jag till ombud med montering för 299 kr då jag inte hade läge att ta emot den hemma. Antog att de bara skulle skruva ihop den men tydligen hade ombudet även ställt in växlarna (och välkomnade mig på återbesök för det detta efter ett halvår) och dubbelkollat dragningen på skruvarna. Hyggligt sånt, ger lite mer butikskänsla över internetköp.

Sist jag handlade cykel från Bikester beställde jag till ombud med montering för 299 kr då jag inte hade läge att ta emot den hemma. Antog att de bara skulle skruva ihop den men tydligen hade ombudet även ställt in växlarna (och välkomnade mig på återbesök för det detta efter ett halvår) och dubbelkollat dragningen på skruvarna. Hyggligt sånt, ger lite mer butikskänsla över internetköp.
Det låter ju inte helt dumt faktiskt, är det ett val man gör i kassan på hemsidan? :)

Kan inte hålla mig…gäller det även cyklar!?!

DDD24CC3-2176-4FA3-812D-16B50B293E87.jpeg

Vill bara slänga in en brasklapp ang sänkstolpe. Det är inte alltid som sänkstolpen redan är monterad men det är å andra sidan skitlätt att fixa så det är väl inte hela världen.

Nu efter du lagt beställningen jag jag säga att jag var tvungen att hjälpa en vän med hojen han beställde till sin tonåring. Primärt växelinställningen var kajko när cykeln kom fram.

Ingen fara dock. Det ÄR bra att kunna sådant som cyklist. Är det så att cykeln växlar kasst är det bara att fråga här med bra förklaringar och bilder så kommer folk hjälpa till.

Nu efter du lagt beställningen jag jag säga att jag var tvungen att hjälpa en vän med hojen han beställde till sin tonåring. Primärt växelinställningen var kajko när cykeln kom fram.

Ingen fara dock. Det ÄR bra att kunna sådant som cyklist. Är det så att cykeln växlar kasst är det bara att fråga här med bra förklaringar och bilder så kommer folk hjälpa till.
Ja du har nog rätt man kanske blir tvungen att lära sig, om man ska ta upp cykling igen ?

Men med tanke på alla snabba och bra svar i denna tråd har jag stort förtroende för framtida hjälp möjligheter :)

Tillbaka
Topp