Egen rando-hoj önskas...

Kerberos

Aktiv medlem
Egen rando-hoj önskas...
Om man tänker sig att man är en gubbe i knappa 60-årsåldern och till slut har vissa ekonomiska möjligheter samt har ett ganska starkt intresse för att cykla halvlångt, ja då behöver man kanske en cykel som motsvarar dessa förväntningar. Alltså - randonneursträckor. Lyse (typ Son-nav eller motsvarande), skärmar av vettig typ, möjlighet att fästa på lite väskor för bra-o-ha-saker, samt ett rimligt tilltalande utseende. Hittills har sagda sträckor avverkats med vanlig kolfiberracer av standard tysk modell, men jag vill nåt mer! Var börjar man leta? Jag har under åren sett ett par fantastiska randonneuser med handknackade aluminiumskärmar och läderlindade styren, och det är åt det hållet jag lutar. Var? Vem? hur? Jag vet att det finns kunskap här och att några av er vet vad jag menar. Så, tipsa mig!

Egen rando-hoj önskas...
Om man tänker sig att man är en gubbe i knappa 60-årsåldern och till slut har vissa ekonomiska möjligheter samt har ett ganska starkt intresse för att cykla halvlångt, ja då behöver man kanske en cykel som motsvarar dessa förväntningar. Alltså - randonneursträckor. Lyse (typ Son-nav eller motsvarande), skärmar av vettig typ, möjlighet att fästa på lite väskor för bra-o-ha-saker, samt ett rimligt tilltalande utseende. Hittills har sagda sträckor avverkats med vanlig kolfiberracer av standard tysk modell, men jag vill nåt mer! Var börjar man leta? Jag har under åren sett ett par fantastiska randonneuser med handknackade aluminiumskärmar och läderlindade styren, och det är åt det hållet jag lutar. Var? Vem? hur? Jag vet att det finns kunskap här och att några av er vet vad jag menar. Så, tipsa mig!
Svaret brukar finnas på Veloform i Göteborg.

Egen rando-hoj önskas...
Jag har själv utvärderat ovanstående plus ett till alternativ: välj tjänsten bike sizing hos Ian på Painfreepower och köp sedan en Faran hos Fairlight och bygg upp från scratch. Har du tur kanske storleken som finns ute på köp och sälj funkar för dig.

Edit: Velo Orange bygger just nu en randohoj på deras Youtube-sida med sin egen ram och komponenter. Mkt stilig.

Senast ändrad:
Egen rando-hoj önskas...
Jo, Veloform är väl ett av alternativen som ligger högst på listan. Det ligger dessutom för mig vettigt till rent geografiskt. Jag får ta mig en funderare på vad det är jag är ute efter lite mer i detalj. Tack för input!

Egen rando-hoj önskas...
Fairlight eller Kinesis UK's titanhoj är bra heta imho ?.
Ska jag ha när jag blir stor.
Väldigt omtyckt av en del engelska distansåkare. Tyvärr en usel hemsida
Ramarna säljs enbart i lösvikt så det är en bra utgångspunkt. Om man har GBP 2400 löst…
Kan vara billigare genom Sigma Sports.
Jag kör själv på en usel RTD som dock utmärkas genom att vara den bästa cykeln jag haft.

Egen rando-hoj önskas...
Svaret brukar finnas på Veloform i Göteborg.
Eller Patrik Tegnér
De går utmärkt att kombinera, tex genom att utrusta sin Tegnér-ram på Veloform.

Men ett helt annat perspektiv på detta med snabb och bekväm randonnécykling visar bilden nedan
en av tidningen Tours redaktörer cyklade PBP 2015 på den cykeln
tour_pbb_2015-jpg.576206

Han kom i mål på 62 timmar
I texten skriver han att han "sparade" 2-3 timmar pga alla aeroanpassningar (alltså inte enbart pga hjulen) Men han skriver att han inte använde de "sparade" timmarna för att få en snabbare tid utan till mera sömn. Han sov sammanlagt 7 timmar under PBP.
Han skriver lyriskt om sin utrustning, inte endast ram + hjul utan även Brooks-sadeln, effektmätaren och DA Di2 med xtra växlingsknappar.

Det finns en längre PBP-artikel i Tour 10/2015 med fler exempel på PBP-cyklar och inte minst PBP-cyklister.

Och om ngn skulle vilja läsa en så pass gammal artikel går det fortf att köpa gamla Tour som eTidning här
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Egen rando-hoj önskas...

Men ett helt annat perspektiv på detta med snabb och bekväm randonnécykling visar bilden nedan
tour_pbb_2015-jpg.576206

I texten skriver han att han "sparade" 2-3 timmar pga alla aeroanpassningar (alltså inte enbart pga hjulen) Men han skriver att han inte använde de "sparade" timmarna för att få en snabbare tid utan till mera sömn. Han sov sammanlagt 7 timmar under PBP.
Han skriver lyriskt om sin utrustning, inte endast ram + hjul utan även Brooks-sadeln, effektmätaren och DA Di2 med xtra växlingsknappar.

Det finns en längre PBP-artikel i Tour 10/2015 med fler exempel på PBP-cyklar och inte minst PBP-cyklister.

Och om ngn skulle vilja läsa en så pass gammal artikel går det fortf att köpa gamla Tour som eTidning här

Men så urbota ful och helt utan själ.

Egen rando-hoj önskas...

tour_pbb_2015-jpg.576206

Alla (de flesta) cyklar som används till rando-cykling är inte rando-hojar.

Egen rando-hoj önskas...
Om du har stålarna, kontakta Tegnér eller någon annan duktig konsthantverkare som bygger cyklar. Drömmer också om en Fern eller en English. Har tidigare ägt en Fitz Cyclez. Det är magiskt att cykla på en farkost byggd endast för dig.

Egen rando-hoj önskas...
Rivendell bikes bör kanske också nämnas här. Vackra och roliga cyklar. På den tiden motionsloppet tre berg arrangerades så hade de ett tag mig på en Sam Hillborn på förstasidan. Inte helt billiga cyklar men mycket känsla.

Egen rando-hoj önskas...
Jag har rullat hundratals randomil på min Genesis Croix de Fer m Reynolds 725 rör och numer carbong i gaffeln.

Den har en magisk förmåga att ta upp alla ojämnheter samtidigt som ramen ger bra respons när jag tar i.

Numera är prylarna på lite väl patinerade men ramen känns spänstig.

Skulle jag fundera på en finrando skulle en Equilibrium hänga löst.

Egen rando-hoj önskas...
Jag har rullat hundratals randomil på min Genesis Croix de Fer m Reynolds 725 rör och numer carbong i gaffeln.

Den har en magisk förmåga att ta upp alla ojämnheter samtidigt som ramen ger bra respons när jag tar i.

Numera är prylarna på lite väl patinerade men ramen känns spänstig.

Skulle jag fundera på en finrando skulle en Equilibrium hänga löst.
Har dom någon återförsäljare i Sverige, tro, eller är det England som gäller? Informationen på hemsidan är lite sparsam kring detta...

Egen rando-hoj önskas...
Ett litet urval av Jan Heines utmärkta artiklar om randonneuring:

Egen rando-hoj önskas...

tour_pbb_2015-jpg.576206

Lika snyggt som om man hade tejpat fast IKEA-kassar med silvertejp på taket på sin Ferrari för att få med sig semesterpackningen…

Egen rando-hoj önskas...
Ett litet urval av Jan Heines utmärkta artiklar om randonneuring:
Den där Rene Herse-hojen är ungefär allt vad jag fantiserat om. Synd att det inte finns någon att komma över bara. Det står 'out of stock' på båda de aktuella modellerna... Det är hursomhelst något åt det hållet jag skulle vilja ha. Om det går att hitta...

Egen rando-hoj önskas...
Den där Rene Herse-hojen är ungefär allt vad jag fantiserat om. Synd att det inte finns någon att komma över bara. Det står 'out of stock' på båda de aktuella modellerna... Det är hursomhelst något åt det hållet jag skulle vilja ha. Om det går att hitta...
Soma Grand Randonneur är den ram jag vet som är mest lik Rene Herse. Fairlighten är en annan typ av ram.

Senast ändrad:
Egen rando-hoj önskas...
Kul cykelfunderingar!

Om man inte själv har en tydlig bild av vad man tänker sig, men att man ändå tänker sig något riktigt tjusigt, så behöver man nog en hel del hjälp med att skrapa ihop delarna och bygga en duglig cykel. Det finns ytterst få "riktiga" randohojar på vägarna vad jag vet, så det är inte helt lätt att få tag i någon som faktiskt klarar ett sådant bygge. Bor du i eller i närheten av Göteborg är ju redan nämnda Veloform en ypperlig startpunkt.

Jag är själv en sån där "russinen-ur-kakan-cyklist" som nästan alltid valt det som jag anser vara bästa lösningen, helt utan nostalgiska värden. Då blir det lätt skivbromsar men ändå stålcykel, moderna växlar men ändå rostfria skärmar, navdynamo och fast belysning men ändå bikepackingväskor man sätter fast med kardborre på ramen. Det är en härligt fri livsstil!

Med detta i åtanke hade jag förmodligen påbörjat en dialog med en byggare som kan tänka sig att inte nödvändigtvis sälja hela cykeln, utan att man kan köpa ram där man hittar mest lämpliga ram, bromsar där det passar bäst och sen utnyttja byggarens egna kanaler och preferenser för att sen ge bygget det där lilla extra. Skulle jag bygga en cykel på det viset idag hade jag tittat på en enkelt utrustad Fairlight Secan färdigbyggd från fabrik, men som jag sedan lämnade till Veloform för att bygga nya fina hjul, montera skärmar och belysning etc. Det kan bli hur bra som helst!

Man spårar rätt lätt ur helt och hållet om man ska skriva ner alla sina tankar och funderingar kring vilka val av komponenter man skulle vilja göra osv. Jag har några cyklar i min ägo som skulle kunna klassas som randocyklar (även om det är en del knepiga kreationer på vissa håll), och har ägnat mycket tid åt att fundera kring optimala cyklar för långcykling. Mer funderat än faktiskt cyklat skulle jag säga. Det blir ofta ytterst trevliga konversationer med andra likasinnade kring detta, så jag uppmuntrar verkligen en öppen tankeprocess i en tråd som denna!

Egen rando-hoj önskas...
Jag köpte en Genesis Equilibrium-ram 2015 för randobygge - det blev till slut en i rostfritt stål eftersom det skulle bli ”den sista cykeln på ett tag”. Möjlighet till, för den tiden, ”bredare däck” och fästen för skärmar var avgörande. Det jag inte tänkte på då, men jag tänkt på flera gånger sen dess är att innertriangelns storlek blir lidande av en slopad ram vilket, om man hellre kör med ramväska än styrväska, var en alltför begränsande parameter även om det nog mest satt i skallen. Underbar allroundcykel för både helgturer och långpendling.

Sommaren 2019 byggde jag om min Caad10 till att köra en SR-serie. 2020 fick jag ett erbjudande jag inte kunde motstå att inhandla en BMC RoadMachine.

Kontentan? Man blir aldrig för gammal för att uppskatta en cykel till…

Egen rando-hoj önskas...
vore intressant att höra; vad säger expertisen här om heines tankar om geo..?

han är upptagen angående smalt vevparti, vilket dock ger risk för trängsel när han samtidigt vill ha plats för feta hjul, gärna 40+ mm. eller möjligen använda längre kedjestag. hur prioriterar ni?

sen framgaffeln. stål med böj ger enligt heine viss chans till fjädring. sen har han länge hävdat att han vill ha annorlunda mått på gaffeln när hans lastade bertoud-väska tynger framändan. lite oklart vilka mått. iaf inte sett några konkreta. dock skrev han enligt nedan om sin önskecykel för pbp. lite tweakning av köpegaffeln således?

'Steel is easy to bend, so the fork blades are raked with more offset than is available on off-the-shelf forks. The resulting low-trail geometry optimizes the bike’s handling with a handlebar bag and wide tires.'

Egen rando-hoj önskas...

han är upptagen angående smalt vevparti, vilket dock ger risk för trängsel när han samtidigt vill ha plats för feta hjul, gärna 40+ mm. eller möjligen använda längre kedjestag. hur prioriterar ni?

sen framgaffeln. stål med böj ger enligt heine viss chans till fjädring. sen har han länge hävdat att han vill ha annorlunda mått på gaffeln när hans lastade bertoud-väska tynger framändan. lite oklart vilka mått. iaf inte sett några konkreta. dock skrev han enligt nedan om sin önskecykel för pbp. lite tweakning av köpegaffeln således?

'Steel is easy to bend, so the fork blades are raked with more offset than is available on off-the-shelf forks. The resulting low-trail geometry optimizes the bike’s handling with a handlebar bag and wide tires.'
JH har ju en väldig specifik idé om vad han gillar. Det är kul med någon som går emot strömmen. Håller inte med om allt han säger men rätt mycket faktiskt.

Han verkar gilla ca 35mm trail från vad jag kunnat läsa mig till i diverse BQs. Jag hade en low trail hoj ett tag och har även cyklat på en del cyklar som vänner äger i ca 30-40mm trail klassen. För min egen del har jag insett att det inte passar min åkstil då jag gärna vilja ll känna mig trygg på stökigt grus. Hade jag enbart cyklat på asfalt hade det varit en annan femma.

Om en längd på Kedjestag är bättre än en annan vet jag ej men de cyklar som JH kör verkar bryggaren ha fått ihop det med låg Q, relativt kort stag och feta däck.

Egen rando-hoj önskas...

Att ha ett lågt Q-värde är säkert bra om man är har den kroppsbyggnaden som kräver detta. Men diverse bikefitters på Youtube nämner att bland de vanligaste åtgärderna är att istället öka Q-värdet för att få en bra position. Så lite övervärderat tänker jag...

Här kommer måtten på hans PBP-hoj:

GetAttachmentThumbnail

Egen rando-hoj önskas...
JH har ju en väldig specifik idé om vad han gillar. Det är kul med någon som går emot strömmen. Håller inte med om allt han säger men rätt mycket faktiskt.

Han verkar gilla ca 35mm trail från vad jag kunnat läsa mig till i diverse BQs. Jag hade en low trail hoj ett tag och har även cyklat på en del cyklar som vänner äger i ca 30-40mm trail klassen. För min egen del har jag insett att det inte passar min åkstil då jag gärna vilja ll känna mig trygg på stökigt grus. Hade jag enbart cyklat på asfalt hade det varit en annan femma.

Om en längd på Kedjestag är bättre än en annan vet jag ej men de cyklar som JH kör verkar bryggaren ha fått ihop det med låg Q, relativt kort stag och feta däck.

Heine har väl skapat en egen liten ström som han flyter omkring i tillsammans med sina fans, tänker jag. Det går nästan alltid att förutse vad han ska tycka, tänka och rekommendera.

En del av mina hojar skulle säkert få tummen upp av JH, och vid en första anblick verkar han vettig, men jag är skeptisk till honom. Han hävdar en massa saker som har dåligt stöd, t ex att stålramar skulle fungera som nåt slags fjäder som driver cykeln framåt, att styva gafflar är långsammare än flexiga gafflar och att centrumdragna fälgbromsar är den bästa lösningen (för honom, skriver han..) i bergig terräng.

För att bevisa riktigheten i teserna brukar hans blogginlägg vara väldigt långa och fulla av argumenterande text av ”vetenskaplig” karaktär där han tvärsäkert slår fast olika saker. Vid en första anblick ser det vettigt ut, det är lätt att bli övertygad, men när man läser texten igen får man en annan bild. Ju längre text, desto skakigare tes.

Att han dessutom äger ett företag som säljer svindyra cykelkomponenter är tillräckligt för att jag ska dra öronen åt mig.

Bara mina tankar såhär en tisdagsförmiddag.

Senast redigerad av en moderator:
Egen rando-hoj önskas...
Jag är nu inne på 15:e säsongen med ”low trail” randonneurcyklar. Jag har bla cyklat 13 st 120-milare samt kört i stort sett alla kända pass i Pyrenéerna på sådana. Det finns några nackdelar, men de positiva egenskaperna överväger med råge. Det är, i alla fall för mig, mer eller mindre omöjligt att cykla utan att hålla i styret vilket krånglar till det om man vill ta av sig tex armvärmare i farten. Det positiva är att cykeln verkligen går precis dit man pekar. Det är lätt att ändra linje i en kurva om man missat en grusfläck. På en vanlig cykel brukar jag inte ta mig runt ett sent upptäckt potthål utan bakhjulet dunkar oftast i. Mina randocyklar smiter runt. Cykeln är också helt opåverkad av en styrväska.

(Edit: Ser i min millogg att jag har cyklat drygt 11700 mil på ”low trail”-cyklar)

Senast ändrad:
Egen rando-hoj önskas...
Heine får alltid sådant fokus av någon anledning. Jag råkar gilla hans däck, men har knappt läst något som han skrivit. Han gör väl vad han gör av lika delar intresse och lika delar marknadsföringssyften tänker jag. Jag lyckas någorlunda framgångsrikt föra ett liv utan att ha någon åsikt om honom.?

Egen rando-hoj önskas...
Heine får alltid sådant fokus av någon anledning. Jag råkar gilla hans däck, men har knappt läst något som han skrivit. Han gör väl vad han gör av lika delar intresse och lika delar marknadsföringssyften tänker jag. Jag lyckas någorlunda framgångsrikt föra ett liv utan att ha någon åsikt om honom.?

Det är inte särskilt konstigt att människor har åsikter om honom, han är en figur med hög svansföring och stort inflytande som lever på att vara i opposition till techtrenden inom cyklingen.

För min del handlar det om en naturlig skepticism mot människor eller organisationer som säger sig ha Svaret på vad som funkar och inte, vad som är bäst och sämst o s v.

Många vill ha ett slags ledstjärna men jag föredrar att testa grejer själv, eller i alla fall ha en egen tanke om design och funktion som jag kan utgå ifrån.

Jag är t ex medveten om att skivbromsar är bättre än fälgbromsar, men jag väljer fälgbromsar för att jag tycker att det är snyggare.
?

Egen rando-hoj önskas...
Jag är nu inne på 15:e säsongen med ”low trail” randonneurcyklar. Jag har bla cyklat 13 st 120-milare samt kört i stort sett alla kända pass i Pyrenéerna på sådana. Det finns några nackdelar, men de positiva egenskaperna överväger med råge. Det är, i alla fall för mig, mer eller mindre omöjligt att cykla utan att hålla i styret vilket krånglar till det om man vill ta av sig tex armvärmare i farten. Det positiva är att cykeln verkligen går precis dit man pekar. Det är lätt att ändra linje i en kurva om man missat en grusfläck. På en vanlig cykel brukar jag inte ta mig runt ett sent upptäckt potthål utan bakhjulet dunkar oftast i. Mina randocyklar smiter runt. Cykeln är också helt opåverkad av en styrväska.
Just att vara opåverkad av en styrväska är något man verkligen ska ha med i beräkningarna, om man avser cykla med sådan. Min "mesta" randocykel har jag en ganska stor styrväska på, men cykeln är en stålcykel med racer-geo. Lastar man annat än kläder i väskan blir styrningen omgående påverkad åt det negativa hållet. Jag älskar verkligen den cykeln och höjer den till skyarna om någon frågar, men om jag skulle låna ut den till någon hade jag garanterat varnat för att "den är lite konstig med styrväska och bla bla bla ursäkter ursäkter ursäkter".?

Egen rando-hoj önskas...
Det är inte särskilt konstigt att människor har åsikter om honom, han är en figur med hög svansföring och stort inflytande som lever på att vara i opposition till techtrenden inom cyklingen.
Förstår nog grejen tror jag, men jag tycks alltid undgå att märka att han existerar på något vis. Är det genom att läsa BQ som man får ta del av hans åsikter eller var blir man mest exponerad?

Jag ska säga att jag lagt säkert 5-7000 kr på gummi från Compass/Rene Herse, så jag är ju knappast opåverkad av hans existens...?

Tillbaka
Topp