Intern dragning - djävulens påfund!

Lotta B

Aktiv medlem
La lite för mkt tid på att få till den interna dragningen av ny bromsslang i helgen, har för första gången börjat överväga att låta en cykelmekaniker göra ett jobb åt mig.

IMG_4136.jpeg

Undrar hur Norco själva gör monteringen, säkert lekande lätt. Funderar på att skaffa ett sånt där nifty magnetkit men är inte helt övertygad om att ens det kommer att funka, det är jäkligt tight. Och banjokoppling vid oket…åhhh.

Sorry för frustrationen, är det nån som fått till en liknande dragning med t ex jagwires magnet? Eller är det vettigare med park tool som går att hitta till ok pris.

La lite för mkt tid på att få till den interna dragningen av ny bromsslang i helgen, har för första gången börjat överväga att låta en cykelmekaniker göra ett jobb åt mig.

Visa bilaga 621633

Undrar hur Norco själva gör monteringen, säkert lekande lätt. Funderar på att skaffa ett sånt där nifty magnetkit men är inte helt övertygad om att ens det kommer att funka, det är jäkligt tight. Och banjokoppling vid oket…åhhh.

Sorry för frustrationen, är det nån som fått till en liknande dragning med t ex jagwires magnet? Eller är det vettigare med park tool som går att hitta till ok pris.

Jag kör alltid slang/hölje från andra hållet, dvs bakifrån och upp som man slipper dra igenom en banjokoppling t.ex. Har kört Jagwires magnetverktyg och det har funkat bra. Kan hjälpa (som jag tror jag skrev i en annan tråd) att ta bort gaffeln helt så man får mer insikt i överröret. En liten pannlampa hjälper också för att se in.
Jag har gjort de så många gånger nu så börjar få ganska bra rutin på det, men vissa ramar är helt klart svårare än andra.

Jag kan få igenom en växelvajer, problemet är att fästa den i bromsslangen, lurar på om det kan finnas en sån där metalldel att skruva in i slangen som går att fästa på vajern...

Drog alla slangar internt på min Propain Tyee, gick ganska smidigt, hitta någon bra guide på internet med fiskelina/tandtråd eller vad jag använde samt en adapter sedan försökte jag dammsuga ut adaptern och fiskelinan. Sen skruva jag på adaptern sen kunde jag dra den genom :) Enda problemet jag hade var slangen/kabeln som skulle gå till droppern vilket var ett helvete då vinkeln (där kabeln kom in och skulle upp) blev ganska snäv. Men 10 försök senare så fick man tag på den och fick upp den :)

Jag kör alltid slang/hölje från andra hållet, dvs bakifrån och upp som man slipper dra igenom en banjokoppling t.ex. Har kört Jagwires magnetverktyg och det har funkat bra. Kan hjälpa (som jag tror jag skrev i en annan tråd) att ta bort gaffeln helt så man får mer insikt i överröret. En liten pannlampa hjälper också för att se in.
Jag har gjort de så många gånger nu så börjar få ganska bra rutin på det, men vissa ramar är helt klart svårare än andra.
Mm, jag tog bort gaffeln men det var nästan noll sikt därigenom, bara två små mindre hål. Pannlampa verkar funkis ja.

Härligt med bra rutin på detta, känns som ett löjligt problem men svårt att lösa hittills. Men det kommer :)

Drog alla slangar internt på min Propain Tyee, gick ganska smidigt, hitta någon bra guide på internet med fiskelina/tandtråd eller vad jag använde samt en adapter sedan försökte jag dammsuga ut adaptern och fiskelinan. Sen skruva jag på adaptern sen kunde jag dra den genom :) Enda problemet jag hade var slangen/kabeln som skulle gå till droppern vilket var ett helvete då vinkeln (där kabeln kom in och skulle upp) blev ganska snäv. Men 10 försök senare så fick man tag på den och fick upp den :)
Adapter låter bra det, får kolla runt. Eller vilken använde du?

"Fiskelina/adapter/dammsuga" och "ganska smidigt" låter lite motsägelsefullt :p

Det är den globala cykelbutik-verkstads-konspirationen som har genomfört detta, tyvärr nästan utan motstånd från förståndiga människor. Själv kommer jag att behålla mina cyklar med externa vajrar tills det är dags för att växla till rullator.

"Fiskelina/adapter/dammsuga" och "ganska smidigt" låter lite motsägelsefullt :p
Tippar du ner ramen så uthålet är neråt (kräver ju en ställning) och man måttar lite ut hur långt ner det är så blir det ganska smidigt. Svårare och man gör det tvärtom, blir nästan omöjligt då skulle jag vilja säga :)

Svaret är ja. Det är djävulen.

Gjorde det precis på mb31 med individuella fasta portar i båda ändar. Det går nog inte med magnet för den hittar inte ut och inte heller utan eftersom det inte finns plats för slang plus tejp.
20230424_122037.jpg

Jag dammsög igenom sytråd och drog igenom kit-grejen och skruvade på slangen. Med olja i.

Jag tycker inte dragning är ett problem nu när man har gjejor men skit att behöva lufta

Senast ändrad:
Tyckte den här var bra smäll för priset

Har inte testat nån annan men den här funkar.

Nu googlade jag bara snabbt men en sån här adapter:
Jag skruva fast den i slangen sen band jag ett snöre genom hålet och drog den tillbaka genom ramen efter att ha fiskat ut den.
Den där har jag, fungerar toppen för att dra bromsslangar.

Pilligare med växelhöljen, men hittills har jag lyckats med hjälp av vajer, metallkrokar och en strid ström svordomar.

Det är den globala cykelbutik-verkstads-konspirationen som har genomfört detta, tyvärr nästan utan motstånd från förståndiga människor. Själv kommer jag att behålla mina cyklar med externa vajrar tills det är dags för att växla till rullator.
Problemet är egentligen inte intern dragning i sig utan kass/billig implementering. Mer genomtänkta och påkostade ramar har som regel rör ingjutna på insidan så man bara trycker igenom höljena så hamnar de rätt och då är det ännu mycket lättare än externt. Iaf gäller detta på mtb-sidan.

Problemet är egentligen inte intern dragning i sig utan kass/billig implementering. Mer genomtänkta och påkostade ramar har som regel rör ingjutna på insidan så man bara trycker igenom höljena så hamnar de rätt och då är det ännu mycket lättare än externt. Iaf gäller detta på mtb-sidan.

Bara kolfiber dock (vad jag vet). Men helt klart bra.

Nu googlade jag bara snabbt men en sån här adapter:
Jag skruva fast den i slangen sen band jag ett snöre genom hålet och drog den tillbaka genom ramen efter att ha fiskat ut den.
Den skulle möjligen kunna funka..bättre hade ju varit att jag hade använt en sån när jag drog ut det tidigare höljet. Den där kommer att vilja kantra men det skulle kunna gå. Tack

Håller helt med. Hade det funnits en avtagbar port och inte en fast liten illvillig öppning så hade det blivit klart nästan direkt efter lite fiskande.

Skruva i en kort skruv i slangen. knyt fast fiskelina (eller liknande). Ta ca 3m lina. Knyt en skruv eller litet metall objekt i andra ändan. Dra igenom med en magnet och sedan börja lirka igenom slangen. Tar 2-10min beroende på böjar och tur.
Edit: du måste klippa slangen så den inte är skadad internt efter.

Hur hanterar ni kabel-/vajerbyten om det är intern dragning
och ni är ute i skogen eller på landsvägen?
Har ni dammsugaren med er på cykelsläpvagnen?
Och/eller hela uppsättningen av specialverktyg?

Vad skrev Bikzz?
"Det är den globala cykelbutik-verkstads-konspirationen som har genomfört detta,".

Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv.

Jag har hittills inte stött på nån ram som inte funkat med att tejpa 1 varv silvertejp på befintlig slang och skarva med den nya kant i kant, då guidas den dessutom rakt ut i hålet på slutet.

Vad skrev Bikzz?
"Det är den globala cykelbutik-verkstads-konspirationen som har genomfört detta,".

Vajern trär du genom höljet utan dammsugare. Vajern vet inte om höljet är extern eller intern.

Vad skrev Bikzz?

Det lär väl inte hända så ofta att en växelvajer går av om man sköter om hojen?
Då är det större sannolikhet att en fjäder i växelreglaget går av (om det är Shimano).

Hur hanterar du ett rasat hjullager på bilen ute i skogen eller på landsvägen?
Har du med dig alla specialverktyg i bilen?

Jag har använt växelwire för att hitta hålen, har funkat förvånansvärt bra. (Fast intern dragning utan rör är en styggelse)

/T

Jag har använt växelwire för att hitta hålen, har funkat förvånansvärt bra. (Fast intern dragning utan rör är en styggelse)

/T
Ja, fast det är steget efter det som ger mig problem. Funderar på om nästa steg ska vara liten skruv+fiskelina som implor tipsade om. Men då behöver jag kapa slangen och fixa med oliv+insert. Det var enklare på den tiden jag tyckte sånt här var kul...men men #slutpågnäll.

Tyckte det här såg vettigt ut, nåt i den stilen (minus att jag kommer att använda shimanos oliv+insert):

Finns intressanta magnetkit med där om man vill ha det.

Monterade campagnolo ekar nyss .. där satt det pluggar i ändorna på bromsslangarna som en växelvajerplupp passade i . Va bra och borde finnas att köpa sådana pluggar kan jag tycka . Bild från youtube.

Bilagor

• Screenshot_20230426_132937_YouTube.jpg
    Screenshot_20230426_132937_YouTube.jpg
    29.1 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp