Göttiga 29' däck

mattihp

Aktiv medlem
Göttiga 29' däck
Mina 29' däck behöver bytas ganska snart, kör med de som kom med hojen, 29', 2,3 Kraken som har fungerat riktigt bra, men efter 400mil så är de lite slitna.

Ska jag köra på likadana för 300kr/par eller bör jag testa ex. Schwalbes Rapid Rob för ungefär samma pris

Trots att de är snäppet tyngre?

Eller ännu biffigare Nobby Nic?

Göttiga 29' däck
Kör 50% asfalt, resten lite slumpat mellan stigar, grus eller annat underlag. Kör i alla väder, från soligt och torrt till ösregn.

Göttiga 29' däck

Göttiga 29' däck
Ca tre gånger så dyra, vad har de för fördelar för mig som är en uthållig, men inte så snabb cyklist?

Göttiga 29' däck
Träning hjälper, men min sjukdom begränsar min hastighet. SPD känns både intressant och inte; pga andra skor och så
Årajj, då har du inte testat med SPD med andra ord ? jag kan inte köra med SPD längre pga ledsjukdom, provade i höstas och var flera minuter snabbare (på 2,5 mil) och mindre trött i bena men mina knän och fotleder gillade tyvär inte att sitta fast ?

Göttiga 29' däck
Årajj, då har du inte testat med SPD med andra ord ? jag kan inte köra med SPD längre pga ledsjukdom, provade i höstas och var flera minuter snabbare (på 2,5 mil) och mindre trött i bena men mina knän och fotleder gillade tyvär inte att sitta fast ?
Då låter det inte bra för mig heller. Fördelen är väl att man inte tappar effekt. Men jag behöver ibland sträcka ut knäet när jag cyklar, eller kortare stunder sätta mig annorlunda på sadeln och ha knäet mer utåt.

Göttiga 29' däck
Racing ray/ralph finns även i billigare gummi och får då tillägget performance. Nu har jag inte testat performancedäck på ett gäng år men har för mej att de, iaf då, funkade helt ok så länge det inte var blöta stenar och rötter

Göttiga 29' däck
Racing ray/ralph finns även i billigare gummi och får då tillägget performance. Nu har jag inte testat performancedäck på ett gäng år men har för mej att de, iaf då, funkade helt ok så länge det inte var blöta stenar och rötter
Det lät som en gyllene medelväg! Tack. Dem ska jag titta närmare på.

Göttiga 29' däck
Blev lite varnad för Rapid Rob igår av en annan turfare som kör liknande underlag som mig. Finns delar av mönstret som är en magnet för det billiga grus som används på Uppsalastigar och sedan leder till punkteringar en masse för henne. Så ska nog försöka ta mig till någon butik utanför Uppsala som faktiskt har gott om däckvarianter för att närmare studera mönstren.

Göttiga 29' däck
Ett alternativ kanske? https://www.cykelgear.se/reservdelar/cykeldack/mtb-dack-29/wolfpack-mtb-speed-24-x-29-tlr
Jag har själv inte testa just den modellen men kör med Trail/Enduro och de rullar fint. Relativt billiga också. Det är väl värt pengarna att lägga iaf 1000:- för ett däckspar. Speciellt om du tänkt att snurra lite stig också.

Göttiga 29' däck
Ett alternativ kanske? https://www.cykelgear.se/reservdelar/cykeldack/mtb-dack-29/wolfpack-mtb-speed-24-x-29-tlr
Jag har själv inte testa just den modellen men kör med Trail/Enduro och de rullar fint. Relativt billiga också. Det är väl värt pengarna att lägga iaf 1000:- för ett däckspar. Speciellt om du tänkt att snurra lite stig också.
Skulle kanske vara spännande att testa såpass breda däck!

Göttiga 29' däck
Skulle kanske vara spännande att testa såpass breda däck!
Borde vara funkis om du kört 2.3 innan. Men kan ju vara läge att kolla hur tajt det är vid gaffel/kedjestag. Sen funkar de nog bäst med fälgarna som är runt 30mm innerbredd skulle jag tro. Annars är större däck trevligt, speciellt om du kör HT och vill ha lite extra komfort.

Tillbaka
Topp