Flyga med cykel i kartong (SAS)

jolov

Aktiv medlem
Tänkte försöka ta med mig en cykel på från norra sverige till stockholm, men då inte VY var så samarbetsvilliga så verkar SAS vara det bästa alternativet.

Tänkte försöka klara mig undan att köpa ett hardcase och jag ser att SAS tillåter cykelkartonger. Så det är nuvarande planen.

Skärmavbild 2023-04-24 kl. 21.03.32.png

Begränsningen på 23kg borde jag förhoppningsvis klara. Det är en gravelcykel som väger kring 11kg som ska få följa med.
Det som jag tror kan bli lurigare är storleksbegränsningen på 158cm. Är det någon som vet hur noga dom är med det?
Killgissar på att en cykelkartong hamnar på 100x65x20 iaf? Jag antar att man får räkna med en extra kostnad på 350kr.

Skärmavbild 2023-04-24 kl. 21.06.44.png

Skärmavbild 2023-04-24 kl. 21.11.18.png

Är det någon som har flugit med SAS och tagit med sig en cykel i kartong?
Några goda råd?
Är det bara tejpa fast godis på kartongen för att muta lastarna att vara snälla och hoppas på det bästa?

Flugit två gånger med SAS, en gång till Kiruna och en gång till Mallis. Då hade jag en rejäl hardcase Transportväska, måste varit betydligt större än så.
Dem klagade lite på övervikt första gången men plockade ut lite kläder så var det bra med det.

Spontant skulle jag säga att så länge det är en väska/kartong avsedd för cykel så känns det lugnt

Kan inte vara många cykelväskor som klarar 158 cm när det är = längd + bredd + höjd.
Njä, det känns rätt osannolikt.
Jag räknar med att få betala dom där 350kr extra för "extra stort bagage"

Fortfarande betydligt rimligare än VY som krävde att man betalade 3500kr för en egen sovkupé för att få ta med sig cykeln :)

Flugit två gånger med SAS, en gång till Kiruna och en gång till Mallis. Då hade jag en rejäl hardcase Transportväska, måste varit betydligt större än så.
Dem klagade lite på övervikt första gången men plockade ut lite kläder så var det bra med det.

Spontant skulle jag säga att så länge det är en väska/kartong avsedd för cykel så känns det lugnt
Okej, det låter ju lovande iaf :)

På SAS är det inga problem att ta med sig cykel i väska/låda, så länge den går inom bagagereglerna för biljetten vad gäller vikt och antal. Storleken har det inte varit något snack om annat än att man måste lämna den på specialbagage.

Tänkte försöka ta med mig en cykel på från norra sverige till stockholm, men då inte VY var så samarbetsvilliga så verkar SAS vara det bästa alternativet.

Tänkte försöka klara mig undan att köpa ett hardcase och jag ser att SAS tillåter cykelkartonger. Så det är nuvarande planen.

Visa bilaga 621773

Begränsningen på 23kg borde jag förhoppningsvis klara. Det är en gravelcykel som väger kring 11kg som ska få följa med.
Det som jag tror kan bli lurigare är storleksbegränsningen på 158cm. Är det någon som vet hur noga dom är med det?
Killgissar på att en cykelkartong hamnar på 100x65x20 iaf? Jag antar att man får räkna med en extra kostnad på 350kr.

Visa bilaga 621774

Visa bilaga 621779

Är det någon som har flugit med SAS och tagit med sig en cykel i kartong?
Några goda råd?
Är det bara tejpa fast godis på kartongen för att muta lastarna att vara snälla och hoppas på det bästa?
Kom bara ihåg att boka cykelplats på planet. Finns ett begränsat antal platser för cykel.
Fick välja en annan avgång en gång pga bristen på cykelplatser på just den flighten. Plats för mig på planet fanns, men inte min cykel.

Var tvungen att fråga sas-supporten om det fanns någon storleksgräns på cykelemballaget, liknande viktgränsen med mellansteg 23-28kg och 28-32kg.
Dom hade ingen koll alls, så jag hoppas att det är lungt.

Jag har iaf fått tag i en cykelkartong som är 131cm lång, dvs man kan ha kvar bakhjulet ifall man vill.
Ska man chansa på att det kommer gå bra, eller ska man kapa ner den och ta lös bägge hjulen?

Jag tänkte köra så mycket rörisolering som möjligt på ram och gaffel, kapa till något rör som får agera dummy-nav, ta lös bakväxeln och hoppas på det bästa.

(Till försvar för min ängslighet så arbetade jag som lastare för ett halvt liv sen ?)

Var tvungen att fråga sas-supporten om det fanns någon storleksgräns på cykelemballaget, liknande viktgränsen med mellansteg 23-28kg och 28-32kg.
Dom hade ingen koll alls, så jag hoppas att det är lungt.

Jag har iaf fått tag i en cykelkartong som är 131cm lång, dvs man kan ha kvar bakhjulet ifall man vill.
Ska man chansa på att det kommer gå bra, eller ska man kapa ner den och ta lös bägge hjulen?

Jag tänkte köra så mycket rörisolering som möjligt på ram och gaffel, kapa till något rör som får agera dummy-nav, ta lös bakväxeln och hoppas på det bästa.

(Till försvar för min ängslighet så arbetade jag som lastare för ett halvt liv sen ?)
Tidigare länkad väska i tråden är 7 cm längre än din kartong, så det bör inte vara några problem för dig.

144x23x82cm trek-kartong på 21.5kg fick flyga med sas utan några problem. nervöst packat till den grad att kartongen antagligen kan användas till slutförvaring av kärnbränsle nu då jag är framme

Edit: En 133cm kartong blev för kort ifall jag skulle ha kvar gaffeln på en brother Mehteh i XL, ifall det skulle hjälpa någon i framtiden :)
IMG_9466.jpeg

Senast ändrad:
Jag har checkat in cykelkartong flera gånger på Norwegian, som specialbagage mot tillägg, och det har gått galant varje gång.
I vart fall hos Norwegian finns maxmått angivet för cykelkartongen. Det mått som i praktiken är kritiskt är höjden på kartongen. Är den för hög så ryms den inte i röntgenmaskinen på flygplatsen då bredden på bandet där är begränsad.

Senast ändrad:
Hej
Är det ngn som har försökt att flyga med enbart ramen? Går det eller den nekas då den inte kan placeras på hyllan eller så?!

144x23x82cm trek-kartong på 21.5kg fick flyga med sas utan några problem. nervöst packat till den grad att kartongen antagligen kan användas till slutförvaring av kärnbränsle nu då jag är framme

Edit: En 133cm kartong blev för kort ifall jag skulle ha kvar gaffeln på en brother Mehteh i XL, ifall det skulle hjälpa någon i framtiden :)
Visa bilaga 623037
Väldigt hjälpsamt, tack!

Vet du vad kartongen väger ca? Ska flyga med en Canyon Grail AL till Spanien. Vore ju fint om man har utrymme kvar att fylla med verktyg, skor, flaskor osv.

Väldigt hjälpsamt, tack!

Vet du vad kartongen väger ca? Ska flyga med en Canyon Grail AL till Spanien. Vore ju fint om man har utrymme kvar att fylla med verktyg, skor, flaskor osv.
Oj, jag vet inte. 6-7kg?
Jag packade allting ordentligt, sen fyllde jag på med bubbelplast och extra kartong tills jag närmade mig maxgränsen :)

Kolla ifall det är något ”bara cykel i cykelkartongen” resonemang innan du reser bara. Minns att SAS hade något liknande för snowboards för ett gäng år sen, då boardbagen inte fick innehålla annat än brädan+bindningarna

Och tänk på maxvikten, så att du inte behöver stå på flygplatsen och plocka ur prylar. Det fick jag göra vid inrikesresa med SAS. Dock ingen begränsning då vad innehållet var.

Tillbaka
Topp