[Artikel] Kvinnor får egna startgrupper i Cykelvasan

Redaktionen

Medlem
Cykelvasan-Sweden-2000x960.jpg

Cykelvasan inför egna startgrupper för kvinnor i motionsklasserna som ett led att få ett mer jämställt startfält.

Läs hela artikeln:

Lite beroende på vart i kosläppet grupperna placeras så är det en bra ide' om det drar flera kvinnliga deltagare.
Dvs att om tjejgruppen förväntas hålla ungefär samma fart som öppna gruppen bakom så kommer det att funka som vanligt, annars blir nog reaktionerna beska.

Lite beroende på vart i kosläppet grupperna placeras så är det en bra ide' om det drar flera kvinnliga deltagare.
Dvs att om tjejgruppen förväntas hålla ungefär samma fart som öppna gruppen bakom så kommer det att funka som vanligt, annars blir nog reaktionerna beska.
Som jag förstår det är en stor anledning att skapa en mer (upplevt) inbjudande atmosfär vid starten och i början på loppet för kvinnliga deltagare. Sedan tror jag ju inte att majoriteten av manliga cyklister är ovänliga mot kvinnor, tvärtom. Även om det finns alltid några osköna hetsproppar i startfältet.

Det är ju både bra ur ett ekonomiskt perspektiv för Vasaloppet, samt för de som inte vill trängas. ”Tjejcykelvasan” känns inte så tidsenligt.

Som jag förstår det är en stor anledning att skapa en mer (upplevt) inbjudande atmosfär vid starten och i början på loppet för kvinnliga deltagare. Sedan tror jag ju inte att majoriteten av manliga cyklister är ovänliga mot kvinnor, tvärtom. Även om det finns alltid några osköna hetsproppar i startfältet.
En kompis sambo tycker det är bättre med blandade lopp, för gubbarna släpper in henne i en lucka och är allmänt snälla. När det bara är tjejer så är det djungelns lag som gäller. Blir att kriga om sin position när det är rena damlopp.

Tänker att det vore mera ändamålsenligt att skapa en klass för "osköna hetsproppar. Kunde ju heta klass OSHP-klassen.

Jag har aldrig kört Cykelvasan men väl en massa andra motionslopp, och har aldrig upplevt att det vore en poäng att separera ut en viss kategori, ja förutom OSHPa då.

Tycker det är intressant med kvinnliga "inbjudningar", där kanske inte bara är ett intresse för det?
Samma som i en del yrken, att det mer eller mindre skall kvoteras in eller bjuda in kvinnliga medarbetare. Ja men de kanske inte har intresse för exempelvis bygg eller backdev på ett it-bolag. De som kommer dit ändå har ju ett intresse för det.
Sen är det bra med kvinnliga startfält osv absolut iom de olika fysiska förutsättningar osv.

Damelit har ju redan en egen starttid före herrarna och övriga får startgrupp beroende på prestationsförmåga, så det är svårt att förstå vitsen med förslaget.

Det är nog inte elit eller de som primärt vill prestera resultat förslaget riktas mot, utan de som vill ha kul med tjejgänget. Jämför She Rides (som enl artikeln verkar ligga bakom förslaget) och Team Ljungskog på lvg-sidans motionslopp.

Intressant att så fort det görs en ändring för att kvinnor känner sig otrygga så kommer det en massa män och säger att det inte behövs.

Finns det inget intresse så kommer det vara borta om några år och finns det intresse så kommer det sannolikt öka antal kvinnor som cyklar. Vad är nersidan?

Intressant att så fort det görs en ändring för att kvinnor känner sig otrygga så kommer det en massa män och säger att det inte behövs.

Finns det inget intresse så kommer det vara borta om några år och finns det intresse så kommer det sannolikt öka antal kvinnor som cyklar. Vad är nersidan?
Jag tycker att det är ett bra initiativ om det blir så att dom sorterar in grupperna på rätt ställe så att inte säkerheten blir sämre. Detta om det genererar fler kvinnliga startande.
Det som jag tycker är negativt med åtgärder för/mot kvinnor är när dom förnedras som när man skapar ett speciellt lopp likt Tjejvättern som då ska vara mkt kortare än standard, finns dock inga stora likheter här.
Dom riktiga feministerna som bara vill ha lika villkor får ont i magen och dom militanta som alltid ska ha "fördelar" blir nöjda.

Känner sig otrygga eller är otrygga? Viktigt att inte blanda samman dessa två saker. Det kan krävas helt olika insatser.

Nersidan?
Tja, jag är nog inte extrem när jag säger att det är trevligt med blandning för det mesta men inte alltid. Sen förstår jag att när det gäller elitidrott så finns det en poäng med könsseparatism för det mesta.
Men finns det en önskan om uppdelning och arrangören är sugen så är det ju bara att köra. Det finns väl ingen som går så långt som att kräva lagreglering även om man kanske inte tycker att det är världens bästa ide. Olika slutsatser kring samma fråga bara.

Tänker att det vore mera ändamålsenligt att skapa en klass för "osköna hetsproppar. Kunde ju heta klass OSHP-klassen.

Jag har aldrig kört Cykelvasan men väl en massa andra motionslopp, och har aldrig upplevt att det vore en poäng att separera ut en viss kategori, ja förutom OSHPa då.
De OSHP härjar väl i tävlingsklasserna. I motion (öppet spår ) har jag mest uppevt att folk är väldigt hänsynsfulla o ohetsande. Och man ser många par som cyklar tillsammans, men jag förmodar att det inte blir obligatoriskt för damer att starta i damgrupp.
Hur som helst blir det intressant att se om det medför en större ökning av antalet tjejer.

De OSHP härjar väl i tävlingsklasserna. I motion (öppet spår ) har jag mest uppevt att folk är väldigt hänsynsfulla o ohetsande. Och man ser många par som cyklar tillsammans, men jag förmodar att det inte blir obligatoriskt för damer att starta i damgrupp.
Hur som helst blir det intressant att se om det medför en större ökning av antalet tjejer.
Har cyklat väldigt mkt med min fru. Gillar när det är blandat på alla möjliga sätt på motionsloppen.

OSHP är nog aldrig kul. Däremot kan det faktiskt vara inspirerande ibland att försöka hänga med grupper och enskilda cyklister som man direkt märker ligger några snäpp över den egna förmågan, oavsett vilket kön de har.

De OSHP härjar väl i tävlingsklasserna.

Nu har jag aldrig varit i närheten av cykelvasan men tycker att det generellt i motionsklasser finns en grupp som växer sig större och det är den som insett att dom aldrig har någon chans att hävda sig i en tävlingsklass och istället siktar på en bra placering i motion.

Är ju ofta i denna grupp de riktiga rövhålen håller till.

Så summa summarum så är vitsen med tjejstartgrupp att de får möjlighet till lite tjejsnack före start? Hur många extra startande kommer det att locka?

Nu är jag kanske ute och cyklar och tolkar allt från mitt eget perspektiv, men kan det vara så att (sne)fördelningen män kontra kvinnor, på många lopp/tävlingar, snarare speglar att intresset/behovet att hävda sig/utmana sig genom att tävla är större hos de flesta män än de flesta kvinnor? Personligen hänger det iaf inte på om det finns gratis mensskydd eller om jag slipper starta bland svettiga gubbar... Om jag var intresserad av lopp så hade jag kört oavsett, men finns helt enkelt inget intresse.... Men det är kanske bara jag som är konstig ?‍♀️

Nu är jag kanske ute och cyklar och tolkar allt från mitt eget perspektiv, men kan det vara så att (sne)fördelningen män kontra kvinnor, på många lopp/tävlingar, snarare speglar att intresset/behovet att hävda sig/utmana sig genom att tävla är större hos de flesta män än de flesta kvinnor? Personligen hänger det iaf inte på om det finns gratis mensskydd eller om jag slipper starta bland svettiga gubbar... Om jag var intresserad av lopp så hade jag kört oavsett, men finns helt enkelt inget intresse.... Men det är kanske bara jag som är konstig ?‍♀️

Jag har undrat samma sak ofta.
Personligen har jag ingen intresset i att utmana mig genom att tävla. Jag undviker också gärna stora folkmassor. Men, även om jag inte har bra statistik, tror jag att svenskor har ett större behöv av att utmana sig genom tävlingar än t.ex. nederländare eller tyskarna. Det gäller både män och kvinnor. Minns fortfarande att en kvinna inte kunna förstår att jag cyklade mycket utan att har någon tävling som mål (hon lade upp sina träningar på Strava så att hon måste går ut och träna, för att annars kunde hennes vänner ser att hon inte tränade).

Lidingoloppet har 1/3 del kvinnor och egen startgrupper till kvinnor, så kanske hjälper det (det tror jag inte). 13% kvinnor speglar väl fördelningen jag ser i skogen.

Sverige är väl lite unikt genom att vi har några av världens största motionslopp inom både cykel, terränglöpning, simning och skidåkning, vilket nog delvis kan tillskrivas En svensk klassiker. Bara det driver nog mycket av motionen i Sverige och kanske ger en bild av att vi ”gärna vill tävla”. För egen del är inte ”tävlandet” i sig det som lockar, men jag behöver ett mål för att träningen ska bli av. Så tror jag det är för många.

Om jag hade varit intresserad av xc-långlopp så hade jag velat hamna i en startgrupp som passar mitt tempo, en blandad grupp känns roligare. Men jag vet inte om det är olika kultur bland män/kvinnor i xc-lopp, om kvinnor upplever att det hetsas mer från männen, det skulle väl vara det i så fall att man vill vara avslappnad.

Sen detta med lopp, jag känner noll intresse själv för denna typen av tävlingar. Om jag ska vara med i ett lopp av sociala skäl så gillar jag t ex color run, avslappnat och kul med kompisar av båda könen. Jag får lite lust att vara med i endurotävlingar, finns inget som lockar med att nöta grusväg i grupp vilket jag tror att långloppen innebär till viss del, jag kan ha fel.

Det är sunt även för en gigant inom sportarrangemang att utforska och iscensätta olika idéer som ev. ökar på intresset för alla typer av cyklister, att skapa ett utrymme för kvinnor som normalt ser den här varianten av arrangemang som helt otänkbart kanske nu får upp ögonen och "varför inte" . I slutänden kan det skapa mer intresse för cyklingen generellt om den ovana kvinnliga cyklisten kan få den trygghet de önskar, alt. finns alltid alla andra lopp och grupper att välja. Oavsett hur utfallet blir efter några år så genererar det säkert till två saker, antingen fungerar det och organisationen utvecklar konceptet, eller så stannar det upp och de hittar andra vägar.

Men, även om jag inte har bra statistik, tror jag att svenskor har ett större behöv av att utmana sig genom tävlingar än t.ex. nederländare eller tyskarna. Det gäller både män och kvinnor. Minns fortfarande att en kvinna inte kunna förstår att jag cyklade mycket utan att har någon tävling som mål (hon lade upp sina träningar på Strava så att hon måste går ut och träna, för att annars kunde hennes vänner ser att hon inte tränade
Främjandet av cykling borde vara att använda cykeln som ett transportmedel och här tror jag länder som Nederländerna ligger långt före.

Borde införas en regel att man måste cykla till och från loppet också om man vill delta.

Främjandet av cykling borde vara att använda cykeln som ett transportmedel och här tror jag länder som Nederländerna ligger långt före.

Borde införas en regel att man måste cykla till och från loppet också om man vill delta.

Det är lite jobbigare här än i Nederländerna. T.ex. är distansen från Stockholm till starten av Cykelvasan längre än största dimensionen av Nederländerna.

Det är lite jobbigare här än i Nederländerna. T.ex. är distansen från Stockholm till starten av Cykelvasan längre än största dimensionen av Nederländerna.
Det var en utgångspunkt att reflektera över, att ta bilen och köra över halva landet för att cykla ett par mil ser jag som kontraproduktivt och inget att uppmuntra. Som jag förstått är andelen som ser cykeln som transportmedel mycket större i Nederländerna? Det är något vi borde försöka få till här också.

Det var en utgångspunkt att reflektera över, att ta bilen och köra över halva landet för att cykla ett par mil ser jag som kontraproduktivt och inget att uppmuntra. Som jag förstått är andelen som ser cykeln som transportmedel mycket större i Nederländerna? Det är något vi borde försöka få till här också.

Det blir OT här, men Nederländerna är mycket kompaktare som gör det enklare att cykla. Sen är halva Nederländerna en stor bilkö i rusningstrafiken. I Stockholm är porblemet att förorterna var konstruerad med tunnelbanan och bil i tanken och distanserna är relativt stora och rutarna ofta inte attraktiva. I mindre orter skulle man kunna tar cykeln för nästan allt, men cykelinfrastrukturen är aldrig så bra som i Nederländerna.

Nja, min upplevelse är att OSHP även finns i motionsklass. På en annan tävling för några år sen startade jag i tävlingskkass dam 10 min före motionärerna. När en av ovanstående herrar kom ifatt mig på en smal stig och ville om, satte han en hand på min axel och knuffade mig av banan. Jag har tyvärr fler exempel på motionsherrar som betett sig som as.

Tillbaka
Topp