Optimal pendlingscykel under 15k (26 km per dag)

Hej!

Jag söker efter en bra cykel att kunna pendla året om med. Jag har kollat lite på gravelbikes men vet inte om det är det bästa alternativet och därför vänder jag mig hit!

Det är asfalterad cykelbana hela vägen och 13 km enkel väg, ingen större höjdförändring. Jag är ingen erfaren cyklare (haft en vanlig treväxlad damcykel hela livet). Är 30 årig man med god fysik!

Ge mig era bästa tips på en bra pendlingscykel under 15 000 kr är ni snälla!

13 kilometer klarar du på vilken hoj som helst efter ett par veckors övning. Nu är det sopad asfalt, men på vintern kommer det vara dagar av gropig frusen slask så om det ska vara en hoj och ett par hjul så skulle jag ha lite bredare däck.

Jag gillar bockstyre, men du kommer komma till jobbet med rakt styre också.

Jag tycker denna ser rätt trevlig ut:
Finns med rakt styre också om man vill ha det. Inte i lager i nuläget dock (om du inte bor i Stockholm).

En gravelbike passar bra för pendling men är inget krav för det du beskriver. Är du intresserad av annan cykling också och vill ha den till träning förutom pendlingen?

XXL har en cykel som är prisvärd om än något tråkig som brukar säljas med lite rabatt då och då, dåligt med cyklar i lager även där just nu:

Jag skulle försöka få in hydrauliska skivbromsar i budgeten även om det inte är helt nödvändigt för cykling på asfalt.

Senast ändrad:
Canyon Commuter 5, Cube Hyde Pro, Breezer Beltway 8+ eller BERGAMONT VITESS N8 BELT med Gates Carbon.

Canyon Commuter 5 är billig för 11 799 SEK, låg vikt på 11,38 kg, tyvärr Nexus vridreglage, kolfibergaffel för bättre komfort, kommer med lättrullade Schwalbe G-One Allround 40mm däck.
full_2021_2796_commuter-al-5_bk_P5.jpg

Cube Hyde Pro är betydligt dyrare på 14 399 SEK, betydligt tyngre på 13,4 kg, men den har
Shimano Alfine trigger shifter, kommer med Schwalbe Big Apple däck på hela 55mm som kan ge riktigt bra komfort med lite lägre däckstryck.
S_0_78809_647200_S_00_800x800.jpg

Breezer Beltway 8+ fanns hos Bikester för endast 11 405 kr men är tyvärr slutsåld där, gaffel med lowrider fästen vilket är bra om du skall pendla med panniers med tanke på pakethållarstölderna som kraftigt ökat, kommer med tråkiga Continental Ride Tour däck (enkel uppgradering när de är utslitna), men kommer trotts det låga priset färdigutrustad med Axa navdynamobelysning, SKS kvalitéstänkskärmar och pakethållare från Racktime.
2022_Breezer_Beltway_8__blue.jpg

BERGAMONT VITESS N8 BELT är lite dyrare än den liknande Breezern på 13 990 SEK, kommer med Shimano Alfine trigger shifter växelreglage, bättre Schwalbe Marathon Almotion däck och bättre belysning från Bush & Müller.

Senast ändrad:
För pendling är vevparti 46/36 lämpligare än 46/30. Väl vald utväxling viktigare än hydraul bromsar, som också är betydligt känsligare än mekaniska skivbromsar på saltade vägar/cykelbanor. Jag har kört sönder hydraul på två vintercyklar, och jag är inte ensam, så ställer mig lite frågande till den enorma vurmen för hydraul bromsar.
Beställ stänkor samtidigt så ingår montering, som går långt ner fram, tex dessa:

2*8 är billigt, har billiga reservdelar och duger. Lägg pengarna du sparar på belysning, däck, kläder, väskor, skärmar, pakethållare, extra hjulpar osv.

2*8 är billigt, har billiga reservdelar och duger.
Om det hade funnits ett vettigt utbud av kassetter hade jag hållit med. En lvg eller gravel utan möjlighet att mixtra med utväxlingar == does not compute. Det är en av poängerna med derailleur-system. Pengskillnad mellan claris och sora är minimal.

Tack för alla svar! Det lutar White GX LTD 2x10 22 från XXL, har sneglat på den ett tag och känns som ett vettigt alternativ för mig! Jag kommer sannolikt inte träna någon cykling, nästan uteslutande för pendling är tanken!

En gravelbike passar bra för pendling men är inget krav för det du beskriver. Är du intresserad av annan cykling också och vill ha den till träning förutom pendlingen?

XXL har en cykel som är prisvärd om än något tråkig som brukar säljas med lite rabatt då och då, dåligt med cyklar i lager även där just nu:

Jag skulle försöka få in hydrauliska skivbromsar i budgeten även om det inte är helt nödvändigt för cykling på asfalt.
Hydrauliska bromsar på en pendlare har väl framförallt fördelen att bromswiren bak inte fryser fast på vintern. Lätt värt några tusen säger en som snålade vid pendlarköpet.

Tillbaka
Topp