Hjälp, lyckas inte lufta mina bromsar (Ultegra)

AdrianL

Medlem
Jag har nyligen köpt en ny hoj gravel/pendlingshoj som levererades med en blandning av GRX 10-del och Tiagra reglage. Därmed mekaniska reglage/bromsar.

Håller på med en uppgradering till Ultegra R8000 men hydrauliska reglage och ok. Allt har flutit på bra förutom att luftningen av ok och reglage inte vill. Jag kolvarna till oken glider inte in och ut tillräckligt lätt för för att kunna knipa om skivan och sedan dra sig tillbaka när man släpper reglaget.
Det jag har provat:
- Ny Shimano mineralolja från ok till reglage. Pumpat som en galning med cykeln i olika vinklar för att får ut alla luftbubblor
- Slangarna är helt nya och jag har kollat så de inte är vikta eller skadade vi genomförningar.
- Oken är begagna och köpta på Happy för ett par månader sen. Jag har även provat att pumpa ut de så pass mycket att jag kan rengöra och smörja in sidorna på kolvarna.
- Reglagen är också begagnade (även de köpta här). Ena membranet var trasigt och är ny bytt så det inte läcker länge när man pumpar.
- Bromsklossarna är inte nya men inte helt slut heller.
- Egentligen fungerar både fram och bak lika dåligt i dagsläget.
- Det är inte första cykeln jag luftar och/eller byter hydrauliska ok/reglage.

Har ni några tips?! Vet inte hur många timmar jag har lagt på detta nu.
Tacksam för hjälp här.

Bilagor

• cube.jpg
    cube.jpg
    731.7 KB · Besök: 62
Jag tyckte det va helt omöjligt att lufta mina Shimano (mtb visserligen men spelar nog ingen större roll.) Men då fick jag tips av en kompis att inte använda Shimanos olja utan ta den här istället. Vet att det låter lite Tv-shop:igt men sen jag gick över till den så luftar jag en gång och sen är det perfekt. Gör på exakt samma sätt som med Shimanos men då fick jag inte det där riktiga nypet som man är ute efter. Så det är mitt tips att testa i alla fall.

https://www.amazon.se/gp/product/B00D0A06W4/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
61WO9n371rL._AC_SL1500_.jpg

Jag tyckte det va helt omöjligt att lufta mina Shimano (mtb visserligen men spelar nog ingen större roll.) Men då fick jag tips av en kompis att inte använda Shimanos olja utan ta den här istället. Vet att det låter lite Tv-shop:igt men sen jag gick över till den så luftar jag en gång och sen är det perfekt. Gör på exakt samma sätt som med Shimanos men då fick jag inte det där riktiga nypet som man är ute efter. Så det är mitt tips att testa i alla fall.

https://www.amazon.se/gp/product/B00D0A06W4/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Visa bilaga 624038
Det hänger såklart inte på vilken olja man använder, utan vilken metod man använder.

Det hänger såklart inte på vilken olja man använder, utan vilken metod man använder.
Ehhhh, jo. Det är klart att det kan skilja. Olika oljor har ju såklart olika egenskaper och olika förmåga att släppa luften. Jag kan som sagt inte förklara exakt vad som gör det och man får tro hur mycket man vill på det. Jag följde Shimanos instruktioner exakt och gjorde det ca 10 gånger utan att få till det 100. Helt ok men inte det där nypet som i alla fall jag vill ha i mina bromsar för att känna mig trygg och säker.
Sen fick jag som sagt tipset att testa med denna olja och gjorde då enligt precis samma process och fick det perfekt på första försöket. Gick lika bra för jag flyttade dessa bromsar till en annan cykel i höstas, perfekt på första försöket.

Ehhhh, jo. Det är klart att det kan skilja. Olika oljor har ju såklart olika egenskaper och olika förmåga att släppa luften. Jag kan som sagt inte förklara exakt vad som gör det och man får tro hur mycket man vill på det. Jag följde Shimanos instruktioner exakt och gjorde det ca 10 gånger utan att få till det 100. Helt ok men inte det där nypet som i alla fall jag vill ha i mina bromsar för att känna mig trygg och säker.
Sen fick jag som sagt tipset att testa med denna olja och gjorde då enligt precis samma process och fick det perfekt på första försöket. Gick lika bra för jag flyttade dessa bromsar till en annan cykel i höstas, perfekt på första försöket.
Jaja, TS får väl göra vad hen vill. Jag har luftat bromsar kanske 50 gånger, uteslutande med Shimanos olja och enligt deras instruktioner, och aldrig misslyckats. Om det inte är fel på TS bromsar kommer det fungera med vanlig olja och vanliga tillvägagångssättet. Ingen olja kan laga trasiga bromsar.

Det är därför jag frågar. Så vitt jag vet så har jag följt anvisningarna och jag har inte haft problem tidigare med andra cyklar.
Är du säker? Den här typen av trådar är extremt vanliga, och det visar sig i princip alltid att frågeställaren gjort "magiska saker från en youtubevideo" istället för att bara följa stegen i Shimanos instruktioner. Sen kommer tusen tips om att slänga salt över axeln, inte gå under stegar samtidigt som man luftar bromsarna och att man helst ska utföra luftningen i fullmånens sken för bästa effekt.

Enda problemet med bromsluftning är att man måste vara strukturerad och följa en viss ordning/ett visst tillvägagångssätt. Det är lättare än man tror allt som oftast, om man inte krånglar till det vill säga.

Jag försökte byta ok på en cykel med första generationen ultegra-mek/hydrauliska reglage för nåt år sedan, hade köpt ett nytt ok med rätt infästning, och luftade ordentligt, men reglaget gav inte tillräckligt mycket slaglängd på kolvarna, när jag satte tillbaks originaloken funkade allt igen. Rimligen var det större kolvyfa på det nya oket, eventuellt skulle det kunna vara en liknande diskrepans mellan delarna.

Tillbaka
Topp