Racerdäck med reflekterande sidor?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej,

Skulle gärna ha en uppsättning racerdäck (ej gravel/allround) i bredd 23 eller 25mm med reflekterande sidor. Då de är för träningshjulen ser jag gärna att priset är någorlunda facilt. Jag vet att Conti 4000 fanns med reflex för några år sedan men lyckas inte finna sådana nuförtiden och de var väl dessutom rätt dyra. Har någon tips att ge lyssnar jag gärna.

Bästa hälsningar

HH

Ett alternativ kan vara reflextejp för fälg om du kör med skivbroms eller hjul med aero-profil. Jag har både gula och svarta reflexer och de är effektiva.

Scwalbe Maraton med reflex använder jag på vintern. De är väl för grovmönstrade nu, men modellen torde finnas i släta varianter.

Hej,

Skulle gärna ha en uppsättning racerdäck (ej gravel/allround) i bredd 23 eller 25mm med reflekterande sidor. Då de är för träningshjulen ser jag gärna att priset är någorlunda facilt. Jag vet att Conti 4000 fanns med reflex för några år sedan men lyckas inte finna sådana nuförtiden och de var väl dessutom rätt dyra. Har någon tips att ge lyssnar jag gärna.

Bästa hälsningar

HH
Inte lätt att hitta rena racerdäck med reflex i 25mm om priset dessutom inte får vara för högt. Det finns betydligt fler att välja på från och med 28mm men antar att det är för stort.

Men för 25mm så tipsar jag ändå om nyheten Conti GP 5000 AS TR Allseason med svartgrå reflexsidor och fint BlackChili-gummi.

Screenshot_20230505-063939.png

------------------------
Annars finns ju lite billigare men mycket tyngre och ej vikbara Schwalbe Marathon Performance med reflex i 25mm bredd.

Senast redigerad av en moderator:
Gå in på bike24 och sortera racerdäck efter ”reflective” under ”tire properties”. Där finns några alternativ iaf.
Jaså? Visa gärna vilka du menar. Jag klickade i 622 diameter, 25mm bredd och reflex längst ner, men får bara upp dessa två alternativ, varav Bontrager ej levereras till Sverige.

Bontrager 25mm med reflex finns i lager att beställa här:

eller här:

Vissa här skulle aldrig nånsin visa sig ute med ekerreflexer är jag helt säker på! ?

MEN de här från Salzmann syns väldigt väldigt bra! Det är lätt för andra trafikanter att se dig på långt håll och direkt förstå att det är en cyklist.

Jag köpte de till barnens cyklar men efter att ha sett hur utmärkta de är i verkligheten har jag satt de på min egen pendlings- och landsvägshoj. De sitter kvar bra i den miljön (i skogen kan de ”pinga” iväg när hjulet och ekrarna belastas).

7-8 ekerreflexer per hjul är lagom beroende på om du har 28/32 ekrar (4 per hjul är lite snålt).

Men hur aero är de då? Inte vet jag. Kommer dina cykelkompisar håna dig? Kanske, jag vet bara att en påkörd cyklist är en långsam cyklist.

Rekommenderas.

Hur höga är dina fälgar?

Jag har satt svart reflextejp över tvärs över fälgen mellan två ekrar på 4 ställen.

Syns riktigt bra!

Funkar ju endast med skivbroms.

Mina 3m jag köpte fungerar det då kanon med. Har haft på pillars platta ekrar samt cx ray. Eller minns jag helt fel? Kan prova på cx ray idag iaf.
Även enligt Aliide så funkar det med platta ekrar:

Jag har i alla fall tappat ekerreflexer trots att de kan omsluta > 3/4 av en rund eker. Med platta ekrar som då blir lite bredare kommer många ekerreflexer inte kunna "stänga" runt ekern.

Själv har jag använt de omslutande ekerreflexerna på platta ekrar och det har fungerat ungefär lika bra som på runda. Några faller av under pendlaråret.

Funderar på dessa fälgreflexer. Lite dyrt bara

Tillbaka
Topp