[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

40 dagar är medellivslängden för VOIs elsparkcyklar..

40 dagar är medellivslängden för VOIs elsparkcyklar..
"UPPDATERAD 30 APRIL 2019"
De som ställdes ut då var inte riktigt samma kvalitet som de som är ute nu. Iaf inte från de stora operatörerna.
Sen tror jag nog iofs de håller rätt dåligt fortfarande.

"UPPDATERAD 30 APRIL 2019"
De som ställdes ut då var inte riktigt samma kvalitet som de som är ute nu. Iaf inte från de stora operatörerna.
Sen tror jag nog iofs de håller rätt dåligt fortfarande.
Så länge de inte förbättrat livslängden med en faktor 50 så är jag föga imponerad.

Att systemet tilläts vara i bruk år 2019 med den medellivslängden är anmärkningsvärt.

Fordonsflyttarna i Malmö har fått en ny stor uppställningsplats snett emot mitt kontor. Nu invigt med att börja fylla upp med elsparkcyklar. Två lösspringande hundar vaktar under nätter och helger.

IMG_1901.jpeg

Dagens Göteborgsposten
Paris

Och så Göteborg eller är det muteborg

90 procent är talande. närmast som en mob.

nu blir det kanske en våg av förbud världen över, liknande den som kom med dressinen 1817, och som fördröjde utvecklingen av cykeln bortåt femtio år.

lite synd kan man tycka, en vettig reglering av användningen hade enligt mig varit att föredra.

nu blir det kanske en våg av förbud världen över, liknande den som kom med dressinen 1817, och som fördröjde utvecklingen av cykeln bortåt femtio år.

lite synd kan man tycka, en vettig reglering av användningen hade enligt mig varit att föredra.
90% på 7,46% valdeltagande.

"Valdeltagandet var mycket lågt: bara 7,46 procent av de röstberättigade Parisborna gick till valurnorna, enligt tv-kanalen BFM."

Privat elsparkcykel var ju tillåten.

Privat elsparkcykel var ju tillåten.
är det förbud mot hyrsparkcyklar riskeras ju att hamna i skottlinjen oavsett.

det verkliga eländet är som jag ser det inte längre framförandet av dessa fordon, det verkar ändå ha stramats upp på något vis. utan att de är illa parkerade och slängda hipp som happ.

man ser en del otippade användare. städerskan på arbetet kommer på en egen. hon är bortåt 60:)

är det förbud mot hyrsparkcyklar riskeras ju att hamna i skottlinjen oavsett.

det verkliga eländet är som jag ser det inte längre framförandet av dessa fordon, det verkar ändå ha stramats upp på något vis. utan att de är illa parkerade och slängda hipp som happ.

man ser en del otippade användare. städerskan på arbetet kommer på en egen. hon är bortåt 60:)
Då kanske det skulle börjat uppstyrt, då kanske motståndet inte funnits på samma sätt.

Då kanske det skulle börjat uppstyrt, då kanske motståndet inte funnits på samma sätt.
det är inte riktigt så innovationer fungerar. det är alltid lite vilda västern inledningsvis.

men lite tankearbete innan hade kanske hindrat avarten att dessa fordon ligger slängda överallt. hur man exempelvis utformar betalningsmodellen. att betala för ett visst avstånd varpå sparkcykeln lägger av är ju ett fullständigt huvudlöst upplägg.

och en bonus om man till exempel placerar den på en given plats styr på ett effektivt sätt även de dummaste brukarna.

det är inte riktigt så innovationer fungerar. det är alltid lite vilda västern inledningsvis.

men lite tankearbete innan hade kanske hindrat avarten att dessa fordon ligger slängda överallt. hur man exempelvis utformar betalningsmodellen. att betala för ett visst avstånd varpå sparkcykeln lägger av är ju ett fullständigt huvudlöst upplägg.

och en bonus om man till exempel placerar den på en given plats styr på ett effektivt sätt även de dummaste brukarna.
Man behöver inte börja om från noll när en ny fordonstyp kommer in i stadsmiljön.

Senast ändrad:
Man behöver inte börja om från noll när ett ny fordonstyp kommer in i stadsmiljön.
alltså, uppfattar att myndigheterna inklusive polisen blev helt tagna på sängen. något borde man ju lärt sig av högarna av hyrcyklar utan depåkrav som fanns ett par år innan elsparkcyklarna kom?

Låt dom vara kvar men med begränsad hastighet, dom går för fort enligt mig. Jag ska ha körkort för motorcykel med alla skydd och hjälm men dessa kör fortare än vad jag ofta kann i innerstan.

Dom skulle parkeras på förvalda plats. Då får företagen betala hyra för parkeringsplatserna och jag slipper köra sicksack med barnvagnen.

En synskadad person som ramlade över en elsparkcykel stämde nyligen företaget i Bremen, men fick inte rätt.

Har även 3 olyckor i närheten med dessa fordon, tyvärr en dödlig.

Har flera ggr vart med om att sparkcyklar slängs mitt i stans värsta cg utförsbacke där dom syns som sämst, uppenbarligen med uppsåt att man ska slå sig fördärvad och gärna få invalidiserande skador eller bryta nacken.

Har flera ggr vart med om att sparkcyklar slängs mitt i stans värsta cg utförsbacke där dom syns som sämst, uppenbarligen med uppsåt att man ska slå sig fördärvad och gärna få invalidiserande skador eller bryta nacken.

Också efter september förra året där Stockholm införda regler för elsparkcykar?

Innan dess har jag ofta set riktig farliga situationer. Men efter det bara en gång.

I Östersund går man mot alla trender och överväger sponsring för att få hit eländet.

I Östersund går man mot alla trender och överväger sponsring för att få hit eländet.

På vintern kan de med fördel ersättas med denna modell….

Den kördes inte så många gånger. Har inte för mig att det blev så varmt där heller. Sparken med jetmotor tog väl en del byxor.
Det kan vara jag som filmar på den där filmen faktiskt.
Var/är du del av Mobacken-gänget?

Är själv uppväxt i Bringåsen så har följt Johansson flitigt på sporthoj när han härjade som mest med byggen.

Sensible regulation in France? In Paris of all places?
Have you ever met a French person?
We would nicely just walk on a path in a park until we see a "no walking on grass" sign.
That is a signal to most French to get a football out and start a match will another road/street users...
One of the key issues with Scooters is who do you blame for not parking the scooter in the appropriate place for example?
The rider? if so how do you prove it was him and it wasn't moved after it was parked?
The company? How can they check? A picture? Again it can be moved later...
This is not Sweden where MOST would follow a rule just because it is a rule. French, English, Italian, Spanish... (pretty much all the part of Europe that does not have a protestant history), unless you have a very strong way to enforce the regulation, you don't bother creating one because it will have no effect, other than raise the blood pressure level of those that have created it...

We would nicely just walk on a path in a park until we see a "no walking on grass" sign.
That is a signal to most French to get a football out and start a match will another road/street users...
One of the key issues with Scooters is who do you blame for not parking the scooter in the appropriate place for example?
The rider? if so how do you prove it was him and it wasn't moved after it was parked?
This is not Sweden where MOST would follow a rule just because it is a rule. French, English, Italian, Spanish... (pretty much all the part of Europe that does not have a protestant history), unless you have a very strong way to enforce the regulation, you don't bother creating one because it will have no effect, other than raise the blood pressure level of those that have created it...
yes, its like bossing over cats.

but put something they want in a place you wish them to go, and wonders tend to happen.

whip or carrot, as we swenglish could express it.

I don't know if I agree. Stockholm is the only place I have been where the majority of people walking or biking through a red traffic-light get angry at you when you say something about it or honk you horn. In southern Europe people also cross with red (although less than in Stockholm in my experience), but they know they are doing something against the rules and don't get aggressive at you when you say something about it. A significant fraction of the Stockholmers seem to think that they have a right not to care about anyone else in traffic and hinder others.

With that said, the geofencing for parking electric scooters combined with picture taking has largely solved the parking issue in Stockholm. Also, now I think of it, I lately haven't nearly been ran over by an electric scooter. But maybe that's only because spring is late this year ...

20230508_140722.jpg

Med tanke på hur dessa dräller överallt och hur lite trafikvett deras förare har här i Uppsala skulle jag vilja se att det blir svårare. Samt lättare med app-cyklar från icke-kinesiska företag.

Tillbaka
Topp