BJS
Aktiv medlem
Verkstadsskada
Nagellack dugerAngående hur du ska laga skadan, så hade jag inte försökt att få det till nyskick. Lägg inte för mycket tid på det.
Kanske någon uv-skyddande klarlack för att skydda plasten
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nagellack dugerAngående hur du ska laga skadan, så hade jag inte försökt att få det till nyskick. Lägg inte för mycket tid på det.
Jag vet var jag har cyklat sedan jag säkert vet att skadorna inte fanns. Det är grusvägar och skogsbilvägar samt någon kortare bit på snäll stig. Ja, även på sandhed (inga stenar, typ). Ingen annan har använt min cykel.Har du själv något rimligt förslag på hur detta ska ha gått till? Eftersom du är så säker på att det hände i verkstaden.
Tack för trevligt svar! Läste det någon annanstans att man bör uv-skydda. Tror jag ska åka förbi en färgaffär med billack.Angående hur du ska laga skadan, så hade jag inte försökt att få det till nyskick. Lägg inte för mycket tid på det.
Har du haft cykeln lastad bakom bilen?Jag vet var jag har cyklat sedan jag säkert vet att skadorna inte fanns. Det är grusvägar och skogsbilvägar samt någon kortare bit på snäll stig. Ja, även på sandhed (inga stenar, typ). Ingen annan har använt min cykel.
Skadorna i plasten kan omöjligtvis ha skett i skogen eftersom de två hålen är uppifrån respektive från sidan snett bakifrån. Den som hanterat Ridewrap vet hur seg den är och inte lätt att ta sönder.
Jag kan naturligtvis inte veta HUR det har gått till, bara att det var där det hände. Finns inget annat alternativ.
Jag skulle uppskatta att medlemmar som skriver i denna tråd använder en god ton. Vad har jag gjort för ont, liksom?
Du tigger/begär medhåll för utsagor som flera av oss här inte ser som sannolika. Vi har genom åren sett väl många som försökt få till ett drev för sin sak men det vid närmare eftertanke helt enkelt varit en partsinlaga vilken saknat relevant koppling till en objektiv verklighet.Jag vet var jag har cyklat sedan jag säkert vet att skadorna inte fanns. Det är grusvägar och skogsbilvägar samt någon kortare bit på snäll stig. Ja, även på sandhed (inga stenar, typ). Ingen annan har använt min cykel.
Skadorna i plasten kan omöjligtvis ha skett i skogen eftersom de två hålen är uppifrån respektive från sidan snett bakifrån. Den som hanterat Ridewrap vet hur seg den är och inte lätt att ta sönder.
Jag kan naturligtvis inte veta HUR det har gått till, bara att det var där det hände. Finns inget annat alternativ.
Jag skulle uppskatta att medlemmar som skriver i denna tråd använder en god ton. Vad har jag gjort för ont, liksom?
NejHar du haft cykeln lastad bakom bilen?
Om du har cyklat mycket grusväg och skogsbilvägar är det ju fullt möjligt att en sten har flygit upp medans en bil har kört om dig och du inte har märkt det eftersom att du hör en motor och grus, inte en sten som träffar din ram.Jag vet var jag har cyklat sedan jag säkert vet att skadorna inte fanns. Det är grusvägar och skogsbilvägar samt någon kortare bit på snäll stig. Ja, även på sandhed (inga stenar, typ). Ingen annan har använt min cykel.
Det är det nya svarta på Happy, att dreva mot folk som har haft dåliga erfarenheter på olika sätt. Det kan vara butiksköp, begagnatköp, service eller vad som helst egentligen. Det viktiga är att få TS att förstå att hen är en löjlig gnällpotta som absolut ska skylla sig själv. Default är att ta den andra partens sida och/eller driva andra troliga/otroliga hypoteser, men det kan aldrig ha gått till som TS beskriver. Vi har en moderator som är rätt drivande i de här trådarna och sen den vanliga svansen, så det är som det är. Så nej, du har inte gjort något ont, du bara triggar en (tråkig) del av Happy.Jag skulle uppskatta att medlemmar som skriver i denna tråd använder en god ton. Vad har jag gjort för ont, liksom?
Ja, självklart är det så (fast det kör inga bilar där jag cyklar), men möter en häst ibland så det var kanske hästen som sprätte upp en sten som slog sönder lacken, nej två stenar måste det ha varit, eller den första stenen kanske studsade upp igen och sen tryckte stenen in lack i gängorna. Låter rimligt. Och när den första stenen (eller den andra eller kanske bägge stenarna) hade haft sönder lacken och tryckt in lack i gängorna så studsade en, två eller bägge upp och gjorde hål i skyddsplasten.Om du har cyklat mycket grusväg och skogsbilvägar är det ju fullt möjligt att en sten har flygit upp medans en bil har kört om dig och du inte har märkt det eftersom att du hör en motor och grus, inte en sten som träffar din ram.
Jag är luttrad efter många år i bilbranschen också, har haft kunder som kommit in och hävdat att vi repat bilen på verkstan, fast repan varit full i smuts och rost och uppenbart flera veckor gammal. Och kund som kommit in med punka, och påstår att det blev på servicen för över en vecka sedan ?Du tigger/begär medhåll för utsagor som flera av oss här inte ser som sannolika. Vi har genom åren sett väl många som försökt få till ett drev för sin sak men det vid närmare eftertanke helt enkelt varit en partsinlaga vilken saknat relevant koppling till en objektiv verklighet.
Tack så mycket! Det värmde. Känner mig som världens sämsta människa som ska skrämma upp en cykelreparatör och försöker urskulda mig själv för jag vet naturligtvis att det är jag som orsakat skadan (skadorna).Det är det nya svarta på Happy, att dreva mot folk som har haft dåliga erfarenheter på olika sätt. Det kan vara butiksköp, begagnatköp, service eller vad som helst egentligen. Det viktiga är att få TS att förstå att hen är en löjlig gnällpotta som absolut ska skylla sig själv. Default är att ta den andra partens sida och/eller driva andra troliga/otroliga hypoteser, men det kan aldrig ha gått till som TS beskriver. Vi har en moderator som är rätt drivande i de här trådarna och sen den vanliga svansen, så det är som det är. Så nej, du har inte gjort något ont, du bara triggar en (tråkig) del av Happy.
Jag tror att du gör rätt i att ta lackstiftet. Oavsett hur skadan uppkommit är det ett ställe som troligen snart har fått sig ett par kyssar igen.
Men vad fasen, kan du förklara hur man gör det där märkena på verkstaden då? Jag har meckat mycket cyklar och de där skaven kräver verktyg som man inte använder för att lossa varken hjul eller bromsar....Det är det nya svarta på Happy, att dreva mot folk som har haft dåliga erfarenheter på olika sätt. Det kan vara butiksköp, begagnatköp, service eller vad som helst egentligen. Det viktiga är att få TS att förstå att hen är en löjlig gnällpotta som absolut ska skylla sig själv. Default är att ta den andra partens sida och/eller driva andra troliga/otroliga hypoteser, men det kan aldrig ha gått till som TS beskriver. Vi har en moderator som är rätt drivande i de här trådarna och sen den vanliga svansen, så det är som det är. Så nej, du har inte gjort något ont, du bara triggar en (tråkig) del av Happy.
Jag tror att du gör rätt i att ta lackstiftet. Oavsett hur skadan uppkommit är det ett ställe som troligen snart har fått sig ett par kyssar igen.
Ursäkta, men vad har kön med saken att göra?Tack så mycket! Det värmde. Känner mig som världens sämsta människa som ska skrämma upp en cykelreparatör och försöker urskulda mig själv för jag vet naturligtvis att det är jag som orsakat skadan (skadorna).
Det roligaste är att alla verkar tro att jag är av det manliga könet ?. Och att jag är dum i huvudet. Och en mytoman.
Jo, det får nog bli lackstift. Ska se om jag kan klippa till en bil Ridewrap. Har ju nästan hela lådan kvar.
Det är en vanlig och otrevlig del med folk som gråter över att happy inte ograverat ställer upp som gråterskor när någon tycker att världen är orättvis.Det är det nya svarta på Happy, att dreva mot folk som har haft dåliga erfarenheter på olika sätt. Det kan vara butiksköp, begagnatköp, service eller vad som helst egentligen. Det viktiga är att få TS att förstå att hen är en löjlig gnällpotta som absolut ska skylla sig själv. Default är att ta den andra partens sida och/eller driva andra troliga/otroliga hypoteser, men det kan aldrig ha gått till som TS beskriver. Vi har en moderator som är rätt drivande i de här trådarna och sen den vanliga svansen, så det är som det är. Så nej, du har inte gjort något ont, du bara triggar en (tråkig) del av Happy.
![]()
Vet inte. Det enda vi har att gå på är en förhållandevis sansad TS som beskriver vad hen tror har hänt. Att det aldrig skulle kunna ha hänt i en verkstad skulle inte jag våga ta gift på. Brukar inte dreven gå mot tex XXL-verkstäder ibland också? Ärlig fråga, jag brukar inte delta i de trådarna.Men vad fasen, kan du förklara hur man gör det där märkena på verkstaden då? Jag har meckat mycket cyklar och de där skaven kräver verktyg som man inte använder för att lossa varken hjul eller bromsar....
Har du läst TS första inlägg? Fråga 1.Vet inte. Det enda vi har att gå på är en förhållandevis sansad TS som beskriver vad hen tror har hänt. Att det aldrig skulle kunna ha hänt i en verkstad skulle inte jag våga ta gift på. Brukar inte dreven gå mot tex XXL-verkstäder ibland också? Ärlig fråga, jag brukar inte delta i de trådarna.
Men om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte var ute efter att lösa deckargåtan, utan svarade på en annan fråga från TS.
He! Fick jag den också. ”Bitterfitta” i förra veckan och nu Lättkränkthetsrapporten (i två exemplar!?!). Bäst jag rättar in mig i ledet va? ?Det är en vanlig och otrevlig del med folk som gråter över att happy inte ograverat ställer upp som gråterskor när någon tycker att världen är orättvis.Visa bilaga 625802
Jo. Får det till fyra frågor i första posten, har läst alla.Har du läst TS första inlägg? Fråga 1.
Det är alltså det här som är anledningen att jag skrev ett inlägg i tråden. Jag har ledsnat på att (nya) användare ska hamna i den frågeställningen. Det måste gå att undvika? Eller vad tycker du?Jag skulle uppskatta att medlemmar som skriver i denna tråd använder en god ton. Vad har jag gjort för ont, liksom?
om detta va det enda arbetet som utfördes känns det otroligt osannolikt att skadan kommit till då, extrem klantighet att lyckas få till med det när huvudsakliga jobbet är i motsatt ända av cykelnför byte av bromshandtag.
Jo. Får det till fyra frågor i första posten, har läst alla.
Det är alltså det här som är anledningen att jag skrev ett inlägg i tråden. Jag har ledsnat på att (nya) användare ska hamna i den frågeställningen. Det måste gå att undvika? Eller vad tycker du?
Det skulle förklara den här revan jag satt och undrade över...Visa bilaga 625809Jag fick en liknande skada på min Canyon lux när jag satte bakhjulet snett i så slog bromsskivan i där. Möjligen något sånt som har hänt?
Lack lossnar ibland då man drar åt en thru-axle och följer med in i gängorna, inget ovanligt med det. Tänk igen, grusväg. Grusväg = stenar. Det är ju ungefär som att köra bakom en lastbil som kör sten och undra varför man har stenskott. Skadorna under dropouts behöver ju inte heller ha skett i samma skede.Ja, självklart är det så (fast det kör inga bilar där jag cyklar), men möter en häst ibland så det var kanske hästen som sprätte upp en sten som slog sönder lacken, nej två stenar måste det ha varit, eller den första stenen kanske studsade upp igen och sen tryckte stenen in lack i gängorna. Låter rimligt. Och när den första stenen (eller den andra eller kanske bägge stenarna) hade haft sönder lacken och tryckt in lack i gängorna så studsade en, två eller bägge upp och gjorde hål i skyddsplasten.
Jag har ju orsakat skadan själv. Tack för hjälpen.
Jag har redan påpekat detta men ts har ej svarat, alltså kan vi konstatera att ts bara vill fortsätta leva under en sten.Det jag mest är nyfiken på eftersom det var bak och du påstår att cykeln skulle ha tappats från stället. Hur ser växeln och växelörat ut? Växeln är ju den del som kommer ta första smällen så är det ingenting på den så skulle jag säga att det omöjligt kan vara från verkstaden. Personligen tycker jag det ser ut som stenskott skador, ja ridewrap är segt men inte oförstördbart.
Cyklar du på grusvägar så är det ju inget annat än stenar på vägen, som du påpekade att du ser det som en ömöjlighet att en sten skulle slå upp så kan den ha åkt upp i hjulet och fått sig en jävla fart om den hängt med hjulet sen ner igen, vilket kan resultera i att det kommit uppifrån.
Hade en verkstad gjort det där så hade dom åtgärdat med någon lack och sagt att det här hände tyvärr men vi har lackat över det och du får rabatt. Hade cykeln åkt ur stället så hade en mekaniker kollat igenom och letat efter skador.
Nu är vi verkligen ute och cyklar.Lack lossnar ibland då man drar åt en thru-axle och följer med in i gängorna, inget ovanligt med det.
ÄntligenNu är vi verkligen ute och cyklar.
Vad spelar det för roll nu? Ni var ju så bombsäkra på att skadan skett ute i skogen men nu finns det mer belägg för det motsatta. Skit i vems fel det var. Mer intressant vore det att veta om TS själv tagit av och på hjulet innan det var inne på verkstaden. Lägg ner anklagelserna och ställ lite konstruktiva frågor istället, så kanske vi faktiskt kan lösa det här.Okej, OM vi nu skulle säga att skadan har gjorts av verkstaden, Vilka är egentligen bevisen att de har hänt i verkstaden och inte när den varit i TS ägo?
Ts köpte väl cykeln begagnad och med andra hjul än orginal, ts var väl arg på förra ägaren i en tidigare tråd pga denne var en sån klant och lyckades montera kedjan felVad spelar det för roll nu? Ni var ju så bombsäkra på att skadan skett ute i skogen men nu finns det mer belägg för det motsatta. Skit i vems fel det var. Mer intressant vore det att veta om TS själv tagit av och på hjulet innan det var inne på verkstaden.
Ja, läser jag den andra tråden kan jag absolut hålla med om att TS är lite snabb med att anklaga andra... Samtidigt låter den tidigare ägaren som den typ som skulle slarva med att sätta på ett hjul. Kan mycket väl vara en gammal skada. Låter iaf mindre och mindre troligt att verkstaden skulle ligga bakom.Ts köpte väl cykeln begagnad och med andra hjul än orginal, ts var väl arg på förra ägaren i en tidigare tråd pga denne var en sån klant och lyckades montera kedjan fel
Iaf om jag förstod trådhistoriken rätt
Hej! Varit sjuk några dagar så inte haft koll på tråden.Ts köpte väl cykeln begagnad och med andra hjul än orginal, ts var väl arg på förra ägaren i en tidigare tråd pga denne var en sån klant och lyckades montera kedjan fel
Iaf om jag förstod trådhistoriken rätt
Som jag svarat på tråden du svarar på så köpte jag cykeln ny i butik.Ja, läser jag den andra tråden kan jag absolut hålla med om att TS är lite snabb med att anklaga andra... Samtidigt låter den tidigare ägaren som den typ som skulle slarva med att sätta på ett hjul. Kan mycket väl vara en gammal skada. Låter iaf mindre och mindre troligt att verkstaden skulle ligga bakom.
Betyder dock inte att skadan skett i skogen, det tror jag inte en sekund på. Att ett stenskott studsat runt i hjulet och orsakat sån skada i lacken låter bara löjligt och om det var en stor sten som skrapat i så tror jag pedalen skulle ha slagit i först. För många om och men. Att ramen tappats håller jag heller inte med om.
Tror helt enkelt att det var bromsskivan som skrapade i ramen när hjulet sattes på. Hade revan suttit på drivsidan hade det vart en annan femma. Då hade det inte funnits anledning att misstänka bromsskivan. Men nu sitter skadan just på bromsskivans sida. Det är en stor reva och flisskador som liknar precis de på bilden hermannjoh visade, och vi har en kunnig på lackskador som kan styrka allt detta. Sen färgen i gängan som tyder på att hjulet var av när lacken skrapades bort. Fan, kan det ens bli enklare än så?
Har du hunnit prata med verkstaden?Som jag svarat på tråden du svarar på så köpte jag cykeln ny i butik.
Det är ingen gammal skada. Har bild på cykeln från 22-08-27 och där finns inte skadan. Jag har aldrig haft av hjulet.
Nä, jag skippar det. Har kommit fram till att jag kan ha orsakat skadan själv. Ska laga den ?Har du hunnit prata med verkstaden?
Ja, det är ett sorgligt kapitel :(Det är det nya svarta på Happy, att dreva mot folk som har haft dåliga erfarenheter på olika sätt. Det kan vara butiksköp, begagnatköp, service eller vad som helst egentligen. Det viktiga är att få TS att förstå att hen är en löjlig gnällpotta som absolut ska skylla sig själv. Default är att ta den andra partens sida och/eller driva andra troliga/otroliga hypoteser, men det kan aldrig ha gått till som TS beskriver. Vi har en moderator som är rätt drivande i de här trådarna och sen den vanliga svansen, så det är som det är. Så nej, du har inte gjort något ont, du bara triggar en (tråkig) del av Happy.
Det fick ju faktiskt i detta fallet ts att öppna ögonen och se ”problemet” ur rätt synvinkel. Ts var även smart nog att ta åt sig så kudos säger jag!Ja, det är ett sorgligt kapitel :(