Mekanisk skivbroms

Mekanisk skivbroms
Jag har en Ridley x-trail a30 från 2016 där bromsarna lagt av fullständigt. Det enda som händer när jag hänger på bromsen trots injustering av broms x flera är att de skriker så hela kvarteret vaknar. Jag har bytt belägg och även skivor i hopp att det skulle rätta till problemet helt utan resultat, har sett varenda youtubefilm om bränna in bromsbelägg. Funderar om det helt enkelt är oken som är slut/kärvar och behöver bytas. Känns "svampigt" när jag ska bromsa och måste bromsa väldigt hårt om det skall ta någonting alls. Har ni cykelkunniga någon idé om mitt problem? Bör jag byta oken och isåfall vad passar på min cykel? Vill såklart inte betala en förmögenhet men ha en broms som är pålitlig, fungerar och inte väcker kvarteret.

Det sitter TRP spyre C där nu och är original.

Mekanisk skivbroms
Är både bak- och frambroms lika dåliga?

Om de inte stoppar trots att du tar i för fullt så låter det som att de trots allt inte är korrekt justerade..

Nya vajrar och höljen av bra kvalitet kan vara värt att testa.

Mekanisk skivbroms
Kompressionsfria höljen är a och o för att bekämpa svampigheten. Kontrollera att oket är centrerat över skivan. Skivan kan även ha blivit glasade om du kört varmt och fesbromsat. Ytan blir väldigt hård och svår att slipa, har hört om folk som etsat skivan med syra för att fixa. Annars är det bara att byta skiva, gärna till något bättre, Shimano's billigare "resin-only" skivor är hopplösa till att glasa.

Mekanisk skivbroms
jag har centrerat oken flera gånger i tron att jag kanske gjorde någonting fel förra gången utan resultat. Kan ni länka mig bra kompressionsfria höljen/vajrar samt bra skivor så kan jag prova detta innan nya ok?

tack på förhand=)

Mekanisk skivbroms
Men om de tar så dåligt (plötsligt?) trots att de är rimlig justerade måste något annat vara fel än att höljena är svampiga tycker jag det låter som. Dels blir ju inte höljen plötsligt svampiga dels så är ju svampigt och dålig bromsförmåga inte samma sak.

Mekanisk skivbroms
Jag har en Ridley x-trail a30 från 2016 där bromsarna lagt av fullständigt. Det enda som händer när jag hänger på bromsen trots injustering av broms x flera är att de skriker så hela kvarteret vaknar. Jag har bytt belägg och även skivor i hopp att det skulle rätta till problemet helt utan resultat, har sett varenda youtubefilm om bränna in bromsbelägg. Funderar om det helt enkelt är oken som är slut/kärvar och behöver bytas. Känns "svampigt" när jag ska bromsa och måste bromsa väldigt hårt om det skall ta någonting alls. Har ni cykelkunniga någon idé om mitt problem? Bör jag byta oken och isåfall vad passar på min cykel? Vill såklart inte betala en förmögenhet men ha en broms som är pålitlig, fungerar och inte väcker kvarteret.

Det sitter TRP spyre C där nu och är original.
Har du inte underhållit dem så är de nog slut mekaniskt och ger väldigt liten klämkraft. Enklast är att byta oken. De tar slut genom att bli sämre och sämre. Har slitit ut två Spyre, de var sjukt kass på slutet.

Mekanisk skivbroms
jag har centrerat oken flera gånger i tron att jag kanske gjorde någonting fel förra gången utan resultat. Kan ni länka mig bra kompressionsfria höljen/vajrar samt bra skivor så kan jag prova detta innan nya ok?

tack på förhand=)
Oken är som sagt slut. Köp nya! BB7 är bättre om de passar och går ibland hitta till vettiga priser

Mekanisk skivbroms
Har du inte underhållit dem så är de nog slut mekaniskt och ger väldigt liten klämkraft. Enklast är att byta oken. De tar slut genom att bli sämre och sämre. Har slitit ut två Spyre, de var sjukt kass på slutet.
jag har inte underhållit dem, ärligt talat vet jag inte hur jag ska underhålla mekaniska bromsar. Hur menar du att de skall underhållas?

Tittar på BB7 nu men jag har svårt att avgöra hurvida de passar eller inte. Hur avgör jag detta?

Tack igen på förhand!= )

Mekanisk skivbroms
jag har inte underhållit dem, ärligt talat vet jag inte hur jag ska underhålla mekaniska bromsar. Hur menar du att de skall underhållas?

Tittar på BB7 nu men jag har svårt att avgöra hurvida de passar eller inte. Hur avgör jag detta?

Tack igen på förhand!= )
Googla. Finns en tråd här på happy också där någon lade upp bra bilder och text på hur han servade sina ok.
På tuben finns det:
Finns mer också.

Problemet är att fettet försvinner, kulorna börjar rosta och plattorna börjat slitas ner. Har det gått för långt så är de slut tyvärr - iaf uppfattar jag det så.

Problemet med bb7 är att kroppen är lite klumpig och på vissa cyklar blir det trångt i baktriangen - min cykel passade det på, men vet att det finns/fanns ramar där det kan så att det inte får plats. Kör bb7 f
bak och paul klamper Fram. Nöjd. Tredje uppsättningar ok på den cykeln - iofs på 9 år och ungefär ett varv runt ekvatorn.
SmartSelect_20230518_171512_Photos.jpg
SmartSelect_20230518_171832_Photos.jpg

Tillbaka
Topp