Laga hål i slanglöst däck? (hemma i garaget)

Octagon

Aktiv medlem
Grabben kom hem med ett litet hål i sitt nästan nya BigBetty. Det är nog rätt litet på insidan, blåser man upp till 2 kg tar det någon minut innan det läcker ut, men för stort för att Stansen ska täta. Vilket är bästa sättet att laga permanent? Jag har mest gjort skogslagning med gummikorv, men lapp på insidan kanske är bättre? Vilken sorts lapp och lim?

IMG_4212.jpeg

Ansjovis.
Men cykla en sväng direkt efter lagningen så den och stans får arbeta sig ihop. Stå inte bara o titta på att det pysar...

Jag sydde ihop däcket med svartzonker 0,46 flätlina, höll däckets livstid vilket iofs bara var en månad efter lagningen

stans funkar bättre om man har lägre tryck i däcket.

2 bar är alldeles för högt för att det skall fungera, och alldeles för högt för en bra framfart med ett mtb-däck så som avbildat.

2 bar är alldeles för högt för att det skall fungera, och alldeles för högt för en bra framfart med ett mtb-däck så som avbildat.
Aj aj aj. Och jag som kör med 4 bar i min räserdäck. 3 i gruscykeldäcken och ugf 2 i månntäjnbajkdäcken. Och har fungerande Stans där inuti.
Får väl sänka trycket drastiskt inser jag nu.?

Alternativt är tvärsäkra uttalanden …. killgissningar?

Vad har det med ämnet att göra? Får man färre stickhål i däcken med 1.7 kg än med 2.0? Och kan det möjligen vara så att man blåser upp däck lite extra vid montering eller punkaletande…?

Aj aj aj. Och jag som kör med 4 bar i min räserdäck. 3 i gruscykeldäcken och ugf 2 i månntäjnbajkdäcken. Och har fungerande Stans där inuti.
Får väl sänka trycket drastiskt inser jag nu.?

Alternativt är tvärsäkra uttalanden …. killgissningar?
tråden lär gälla det avbildade mtb-däcket och dess punka, där alltså trycket var uppenbart för högt för att stans skulle funka med avseende på just det hålets storlek. sänk trycket och ha lite tålamod, så brukar det ordna sig.

om du är säker på att det finns tillräckligt med stans i däcket, kör gärna försiktigt vidare med lägre tryck en stund, är mängden stans tveksam, se till att gravitationen matar hålet med den lilla stans som finns kvar. fortfarande med sänkt tryck.

trycken jag angav för typiska mtb-dimensioner är empiriskt fastställda med flera olika tryckmätare, och ja - jag är verkligen tvärsäker på detta.

för smalare däck gäller förstås högre tryck.

Senast ändrad:
Vad har det med ämnet att göra? Får man färre stickhål i däcken med 1.7 kg än med 2.0? Och kan det möjligen vara så att man blåser upp däck lite extra vid montering eller punkaletande…?
man får iofs fler stickhål med högre däcktryck, eftersom däcket bjuder större motstånd mot den inträngande spetsen, och därför penetreras lättare. men det brukar ju ordna sig med stans bara inte hålet är för stort.

mitt trådpost var inriktad på det aktuella fallet, när trycket i däcket var uppenbart för högt för att tätmjölken skulle kunna täta, hålet blåses då rent hela tiden.

sänk då trycket och vänta en stund.

tråden lär gälla det avbildade mtb-däcket och dess punka, där alltså trycket var uppenbart för högt för att stans skulle funka med avseende på just det hålets storlek. sänk trycket och ha lite tålamod, så brukar det ordna sig.

om du är säker på att det finns tillräckligt med stans i däcket, kör gärna försiktigt vidare med lägre tryck en stund, är mängden stans tveksam, se till att gravitationen matar hålet med den lilla stans som finns kvar. fortfarande med sänkt tryck.

trycken jag angav för typiska mtb-dimensioner är empiriskt fastställda med flera olika tryckmätare, och ja - jag är verkligen tvärsäker på detta.

för smalare däck gäller förstås högre tryck.
Så, ja.
Ursäkta. Det var inte glasklart.

Tillbaka
Topp