[OT] Hjälp! Ny rakapparat!

NAnders

Aktiv medlem
Min trotjänare sedan nästan 15 år, en Braun 8985, har gått hädan i stillhet någon gång mellan lördag morgon och måndag morgon. Den enda rakapparat jag varit riktigt nöjd med.

Men rakapparater verkar vara en veritabel djungel med femtielva modeller som i sin tur kommer i olika varianter och varje återförsäljare verkar ha sitt unika urval av sortimentet. Någon här som känner att de kan peka ut en aktuell modell som är någorlunda motsvarande? Helst en Braun med rengöringsstation så jag kan fortsätta använda mitt förråd av rengöringspatroner och gärna med en enklare integrerad trimmer så jag slipper fippla med annat bara för att hyfsa polisongerna.

Lite ironiskt också att om jag hade upptäckt detta igår så hade jag kunnat haffa en begagnad 8985 på Tradera för 200 + frakt.

Hyvel har sina fördelar, rakapparat har sina.

Vilka fördelar har rakapparat egentligen? I tanken är det är torrt och mer praktiskt och jag provar vart femte år typ men det tar så mycket längre tid än med blad att jag lägger ner direkt.

Eller har jag bara provat rakapparater på fel sida 3000 krononssträcket?

Utan att ha koll på dagens priser så är jag nöjd med den Braun 9-Serie jag köpte för några år sedan. Jag köpte den billigaste i serien jag kunde hitta, dvs den som hade minst antal tillbehör. Rengöringsstation ingick dock.
Tyckte jag kunde kosta på mig den bästa serien eftersom jag inte lägger särskillt mycket pengar i övrigt på "skönhetsprodukter".

Som du kanske vet så är första siffran vilken serie det är, de tre sista siffrorna beror på medföljande tillbehör. Det visste inte jag i början vilket gjorde det svårare att välja.

Ev. tilläggsbokstav är vilken färg den har, ex.v. 9XXX s.
S = silver
M = matt silver
B = black

Vilka fördelar har rakapparat egentligen? I tanken är det är torrt och mer praktiskt och jag provar vart femte år typ men det tar så mycket längre tid än med blad att jag lägger ner direkt.

Eller har jag bara provat rakapparater på fel sida 3000 krononssträcket?
Man blir väl fast i det ena eller andra. Salig i sin egen tro. =)
Jag har inte testat en "riktig" hyvel utan endast Gilettes flerbladsvarianter men tycker det är slabbigt med tvål eller gel. Kinderna blir lena visserligen, men min hud blir irriterad.

Man blir väl fast i det ena eller andra. Salig i sin egen tro. =)
Jag har inte testat en "riktig" hyvel utan endast Gilettes flerbladsvarianter men tycker det är slabbigt med tvål eller gel. Kinderna blir lena visserligen, men min hud blir irriterad.
Det där sista är ju det man slipper med riktig hyvel. Man drar ett varv och så är det klart.

Meeen jag är ju lat så jag har haft skägg 99% av tiden sen jag vad 20, rakar mig mest ibland för att variera mig och påminna mig om hur jag ser ut utan.

Det där sista är ju det man slipper med riktig hyvel. Man drar ett varv och så är det klart.

Meeen jag är ju lat så jag har haft skägg 99% av tiden sen jag vad 20, rakar mig mest ibland för att variera mig och påminna mig om hur jag ser ut utan.
Det vet jag inte... min hud lätt väldigt irriterad när jag rakar med sån hyvel med dubbelsidigt blad. Och jag blir alltid helt klistrig i huden av tvålen, det är som att den inte sköljer bort helt. Vet inte om det har med vattnet jag har hemma...

Jag kör en Braun 9-serien, är nöjd med den, kör både ansiktet och huvudet, funkar fint. Innan hade jag en 7-serie av gamla modellen, funkade också bra.
Körde hyvel förut men precis som andra här var det alltid irriterat nånstans.

Har rakat mig 1 gång sedan skägget började växa för drygt ett halvsekel sedan. För en statistroll. Fick utslag i hela ansiktet. Aldrig mer.
En avhyvling med trimmer till en 3-4 mm nån gång var fjortande dag får räcka.
Jävla brummande att förstöra morgonen med.

Har rakat mig 1 gång sedan skägget började växa för drygt ett halvsekel sedan. För en statistroll. Fick utslag i hela ansiktet. Aldrig mer.
En avhyvling med trimmer till en 3-4 mm nån gång var fjortande dag får räcka.
Jävla brummande att förstöra morgonen med.
Jag har samma taktik. Men behöver en ny trimmer snart. ..

Jag har lärt mig att man inte ska tvätta sig liksom en gång till efter hyvel-rakning, bara torka av ansiktet eller vad man nu rakat med en ren handduk. Detta för att inte reta upp porererna. Ett annat säkert sätt att få irriterad hud, kvisslor och sår är att använda en för gammal hyvel.
...Öh, när man har haft en hård arbetsdag, så man är alldeles krokig, är det skönt att raka sig efteråt.

Philips OneBlade (köp den lite dyrare så får du bättre batteri, batteriindikator och snabbare laddning).

Den enda maskin jag provat som klarar några-dagars-stubb utan problem. Perfekt för oss som inte rakar oss varje dag ? visst, det blir inte lika lent som en riktig rakapparat, men fullt dugligt och snällare mot hyn.

Philips OneBlade (köp den lite dyrare så får du bättre batteri, batteriindikator och snabbare laddning).

Den enda maskin jag provat som klarar några-dagars-stubb utan problem. Perfekt för oss som inte rakar oss varje dag ? visst, det blir inte lika lent som en riktig rakapparat, men fullt dugligt och snällare mot hyn.

På den tiden jag var konstant irriterad på rakapparater så hände det att jag rakade mig ungefär efter den principen. Eftersom rakapparater ändå inte dög till att raka slätt med så använde jag bara trimmern och gick med en permanent skäggstubb.

Tillbaka
Topp