Siljan runt 2023 - Ändrad bansträckning

Peach

Aktiv medlem
Är det några här inne som ska köra Siljan runt? Nu ska jag inte cykla i år pga anledning men ser på andra sociala medier att man ändrat bansträckningen pga vägarbetet "Genomfart Mora" så bansträckning, iaf i år 2023, till viss del går på cykelbanor.

Det är ju olyckligt enl mitt förmenande men jag hoppas bara det är i år som man använder sig av cykelbanor för ett större motionslopp.

Om man klickar sig vidare in på de olika sträckningarna så framgår det tydligare hur bansträckningen är ändrad och det är en del ganska tvära svängar. Jag bor långt ifrån Mora så jag vet inte hur trafiksituationen brukar se ut där men någon annan kanske har relevant imput?

Siljan runt

Siljan runt 2023.jpg

Genom fart Mora.jpg

Det är ju som sagt mycket vägarbeten där, så det är nog bara att gilla läget. Är ju bara att ta det lite lugnare för hetspellarna, men det är nog bara bra egentligen. Det är ett motionslopp, ingen tävling.

Har varit in och tittat på bansträckningen nu, och det där ser ju upplagt ut för att för att det ska bli kaos. Ok med omledningen förbi Mora mot Orsa, den kan nog vara motiverad pga vägbyggena.
Men omdragningen i Orsa och Mora-Noret förstår jag inte alls, de verkar bara vara till för att undvika cirkulationsplatser, men skapar istället andra som jag ser potentiellt farliga situationer. Misstänker att många klungor helt sonika kommer skita i dessa och köra enl gammal sträckning.

Har varit in och tittat på bansträckningen nu, och det där ser ju upplagt ut för att för att det ska bli kaos. Ok med omledningen förbi Mora mot Orsa, den kan nog vara motiverad pga vägbyggena.
Men omdragningen i Orsa och Mora-Noret förstår jag inte alls, de verkar bara vara till för att undvika cirkulationsplatser, men skapar istället andra som jag ser potentiellt farliga situationer. Misstänker att många klungor helt sonika kommer skita i dessa och köra enl gammal sträckning.
Håller helt med! Speciellt omdragningen i Orsa med en vänstersväng för att komma in på cykelbanan ser dålig ut.

Håller helt med! Speciellt omdragningen i Orsa med en vänstersväng för att komma in på cykelbanan ser dålig ut.
Ja, det i Orsa är helt obegripligt. Cirkulationsplatsen är ju stor och bred, Dessutom lågtrafikerad, speciellt en tidig lördagsmorgon.
I Mora-Noret kan jag till viss del förstå att de vill få bort cyklisterna fr cirkulationsplatsen, det kan vara mycket trafik där och när jag har passerat det senaste året har det varit mer köer genom den än vanligt, troligtvis pga vägbyggena längre in i Mora.

Tittat vidare i Orsa nu. Man ska alltså snedda vänster över Moravägen in på cykelbanan strax innan cirkulationsplatsen. Sedan är det iaf tunnel under E45, men därefter ska Slättbergsvägen korsas. Och om jag förstått rätt blir det senare en vänstersväng ut på E45. Detta istället för att ligga kvar på Moravägen, hålla höger i cirkulationsplatsen, och därefter vara på E45.

Trafikverket har som inställning att cykelbana (eller som oftast G/C-bana) alltid är det säkraste/bästa alternativet. Utan undantag. Blev extra tydligt när de krävde att SM för några år sedan i Sälen skulle gå på G/C-bana. Även det lokala loppet Bollnäsrundan har fått sådana krav – livsfarlig gång- och cykelbana i stället för några hundra meter på 70-väg.

Trafikverket har som inställning att cykelbana (eller som oftast G/C-bana) alltid är det säkraste/bästa alternativet. Utan undantag. Blev extra tydligt när de krävde att SM för några år sedan i Sälen skulle gå på G/C-bana. Även det lokala loppet Bollnäsrundan har fått sådana krav – livsfarlig gång- och cykelbana i stället för några hundra meter på 70-väg.

Trafikverkets inställning har ju löjets skimmer över sig. Jag har hört folk säga att på Trafikverket jobbar inga människor som kan cykling och detta förefaller ju tyvärr vara sant.

Lvg-SM gick väl delvis på cykelbanor i Uppsala förra året (i alla fall Masters) och kommer väl göra det i år också. Livsfarligt.

Verkar som om dom ändrat sträckningen genom Mora igen, igår...
Lite mindre olämpligt, även om det finns risk för gångtrafikanter att drabbas av tät trafik...

Blir det en till eller faller knät i bitar? Jag har i alla fall inget problem med lite vägarbeten och skit. Det kommer gå långsamt ändå.
Hur gick det? Blev det en trettonde häst eller sprack knät? Eller både och?

Själv skulle jag ha kört mitt 10e, men har haft nån långdragen halsinfektion/förkylning hela maj och inte kunnat träna som jag ville, så sålde min startplats förra helgen. Får bli revansch nästa år.

Jag undrar hur många som fick sätta livet till på detta farliga arrangemang. Någon som vet hur det gick?
Det skulle cyklas under broar, på cykelvägar och allt möjligt.

Jag körde 7an. Med en gravel som tur var. Det var bitvis trångt och det var sprickor, gropar, grus, och vanligt folk som rastar hunden eller går med barnvagn.
Någon borde skriva till trafikverket och klaga.
//Ulf

Hur gick det? Blev det en trettonde häst eller sprack knät? Eller både och?

Själv skulle jag ha kört mitt 10e, men har haft nån långdragen halsinfektion/förkylning hela maj och inte kunnat träna som jag ville, så sålde min startplats förra helgen. Får bli revansch nästa år.
Ont och tungt men klart. Seg nu efteråt men ganska ok ändå. Nästa år ses vi nog på Sollerön. ?

ATTACH=full]629827[/ATTACH]

Bilagor

• IMG_20230603_175849.jpg
    IMG_20230603_175849.jpg
    434.6 KB · Besök: 71
Helt ok. Det var inte optimalt om man säger så. Men alla jag såg tog det relativt lugnt och fint genom de svåra delarna. Inga missöden vad jag såg, och inte hört om något heller. Såg inte en enda vurpa i år faktiskt

Det uppstod en krasch bakom oss. Vi var i Vattnäs ungefär på väg tillbaka mot Mora. Vi var några stycken som stannade och hjälpte till tills ambulansen kom. En man slog runt och gick med hjälmen i backen, de proffsigaste på plats tog hand om honom. Jag försökte hjälpa hans förtvivlade dotter som också gått omkull. Hon var nog lite i chock men var även rejält skrapad av asfalten. Ytterligare en kvinna hade skadat en hand. Jag hoppas det har gått bra för alla inblandade. Jag blev omedelbart efter smällen påkörd av en kompis, han hamnade i diket, jag la mig på asfalten. Ingen av oss gjorde illa sig och cyklarna överlevde.

En fråga om bansträckningen Orsa-Mora. Under de 9 år jag kört är det en eller två gånger 16 mil körts genom Vattnäs, övriga gånger E45 hela vägen medan 7 mil verkar ha körts genom Vattnäs alla år. Läser man banbeskrivningarna på hemsidan inför i år verkar det som båda skulle gå genom Vattnäs, stämde det? Eller var det E45 över berget för 16 mil även i år?

En fråga om bansträckningen Orsa-Mora. Under de 9 år jag kört är det en eller två gånger 16 mil körts genom Vattnäs, övriga gånger E45 hela vägen medan 7 mil verkar ha körts genom Vattnäs alla år. Läser man banbeskrivningarna på hemsidan inför i år verkar det som båda skulle gå genom Vattnäs, stämde det? Eller var det E45 över berget för 16 mil även i år?
Vi verkar åkt genom Vattnäs.
Från min Bolt/Strava

Bilagor

• SiljanRunt-Vattnäs.jpg
    SiljanRunt-Vattnäs.jpg
    77.6 KB · Besök: 99
Hur mycket tillfällig skyltning hade Trafikverket stått till tjänst med?
Arrangören slapp väl iallafall betala i år.

Hur mycket tillfällig skyltning hade Trafikverket stått till tjänst med?
Arrangören slapp väl iallafall betala i år.
Det stod massor med skyltar som angav "Allmän fara" och tilläggsskylt "Tävling". Ibland stod de precis där man skulle cykla. Vet inte som var mest störande av att de stod ivägen eller att de angav tävling när det är just det det inte är. Men det blir dyrt med tilläggstavlor som anger "Motionslopp" det är ju fler bokstäver.

"Vi kan glädjande meddela att vi 2024 går tillbaka till ordinarie bansträckning förutom anpassningar genom Mora p.g.a. stora ombyggnationer."

Skönt, även om det fortfarande är lite krångel genom Mora. Åker 12:an och önskar hitta sällskap som vill hålla ett snitt på cirka 31-35 km/h, i alla fall över 30 i snitt inklusive pausar.

Blir min 10:e häst, men pandemiloppet 2020 på egen hand räknas visst inte så jag får vänta ett år till på en större häst.siljanrunthastar.jpg

Tillbaka
Topp