Renovera 80-tals racer
Hej!
Jag är igång med att renovera min gamla racer. Det jag vill göra är att pigga upp den, alla nuvarande komponenter är originaldelar från slutet av 80-talet.
Är ganska grön gällande mek - har lite koll men långt ifrån ett proffs. Men vill lära mig att meka med den så mycket som möjligt!
Behöver hjälp med urval av komponenterna :) Länkar till komponenter jag tror passar då jag gjort mätningar så gott jag kan.
För övrigt kommer jag att pendla mellan Malmö-Lund.
Första frågan blir - är det värt investeringen?
Det jag vill göra är följande (om möjligt):
- Nytt bockstyre med broms- och växelreglage på styret. Nuvarande växelreglage sitter undersidan av ramen, retro-snyggt men jobbigt, vill ha modernt så jag slipper böja mig ner vid varje växling. I och med detta behöver jag också styrstam som passar nytt bockstyre. Angående broms verkar jag inte kunna ha skivbroms, så det får lov att bli en hederlig fälg-broms - gärna en lätthanterlig då originalet är trögt.
- Sadelstolpe med brooks-sadel
- Nya fräscha växelkomponenter fram och bak. Vevparti, drev (kassett/frikrans) på bakhjul. Fundering 1: Vet inte hur man väljer kassett som inte blir för stor för bakgaffel? Fundering 2: Vill ha lämplig utväxling för pendling mellan malmö-lund, det är mest raksträckor på asfalt och en jädra massa blåst.
- Nya hjul fram och bak som är kompatibla med både ram och växelkomponenter.
Hittade ett kit för växelkomponenter - är detta kompatibelt med min cykel? Detta är vad jag är mest osäker på för jag vill ju inte att vevpartiet skrakar sönder ramen, eller att kransen på bakhjul inte får plats?!
Om cykeln:
Ramen: Tange 900 CR-MO Double butted tubes
Hittade en PDF med specifikationer för den kunnige.
Enligt mina mätningar
Vevlager - sadelrör: 58 cm.
Nuvarande hjul samt däck som sitter på: 22-622
Växlar bak: 6
Växlar fram: 2 (det stora drevet är ca 195 mm brett)
Styrstam: 25,4 Ø mm
Sadelstolpe: 26 Ø mm
Bakgaffel mellanrum (där man sätter fast hjulet): 129 mm
Framgaffel mellanrum (där man sätter fast hjulet): 110 mm
Är det något annat jag missat nu så hojta!
Jag är igång med att renovera min gamla racer. Det jag vill göra är att pigga upp den, alla nuvarande komponenter är originaldelar från slutet av 80-talet.
Är ganska grön gällande mek - har lite koll men långt ifrån ett proffs. Men vill lära mig att meka med den så mycket som möjligt!
Behöver hjälp med urval av komponenterna :) Länkar till komponenter jag tror passar då jag gjort mätningar så gott jag kan.
För övrigt kommer jag att pendla mellan Malmö-Lund.
Första frågan blir - är det värt investeringen?
Det jag vill göra är följande (om möjligt):
- Nytt bockstyre med broms- och växelreglage på styret. Nuvarande växelreglage sitter undersidan av ramen, retro-snyggt men jobbigt, vill ha modernt så jag slipper böja mig ner vid varje växling. I och med detta behöver jag också styrstam som passar nytt bockstyre. Angående broms verkar jag inte kunna ha skivbroms, så det får lov att bli en hederlig fälg-broms - gärna en lätthanterlig då originalet är trögt.
- Sadelstolpe med brooks-sadel
- Nya fräscha växelkomponenter fram och bak. Vevparti, drev (kassett/frikrans) på bakhjul. Fundering 1: Vet inte hur man väljer kassett som inte blir för stor för bakgaffel? Fundering 2: Vill ha lämplig utväxling för pendling mellan malmö-lund, det är mest raksträckor på asfalt och en jädra massa blåst.
- Nya hjul fram och bak som är kompatibla med både ram och växelkomponenter.
Hittade ett kit för växelkomponenter - är detta kompatibelt med min cykel? Detta är vad jag är mest osäker på för jag vill ju inte att vevpartiet skrakar sönder ramen, eller att kransen på bakhjul inte får plats?!
Om cykeln:
Ramen: Tange 900 CR-MO Double butted tubes
Hittade en PDF med specifikationer för den kunnige.
Enligt mina mätningar
Vevlager - sadelrör: 58 cm.
Nuvarande hjul samt däck som sitter på: 22-622
Växlar bak: 6
Växlar fram: 2 (det stora drevet är ca 195 mm brett)
Styrstam: 25,4 Ø mm
Sadelstolpe: 26 Ø mm
Bakgaffel mellanrum (där man sätter fast hjulet): 129 mm
Framgaffel mellanrum (där man sätter fast hjulet): 110 mm
Är det något annat jag missat nu så hojta!