Renovera 80-tals racer

• Trådstartare Trådstartare LA
  • Start datum Start datum

LA

Medlem
Renovera 80-tals racer
Hej!

Jag är igång med att renovera min gamla racer. Det jag vill göra är att pigga upp den, alla nuvarande komponenter är originaldelar från slutet av 80-talet.
Är ganska grön gällande mek - har lite koll men långt ifrån ett proffs. Men vill lära mig att meka med den så mycket som möjligt!
Behöver hjälp med urval av komponenterna :) Länkar till komponenter jag tror passar då jag gjort mätningar så gott jag kan.
För övrigt kommer jag att pendla mellan Malmö-Lund.

Första frågan blir - är det värt investeringen?

Det jag vill göra är följande (om möjligt):
- Nytt bockstyre med broms- och växelreglage på styret. Nuvarande växelreglage sitter undersidan av ramen, retro-snyggt men jobbigt, vill ha modernt så jag slipper böja mig ner vid varje växling. I och med detta behöver jag också styrstam som passar nytt bockstyre. Angående broms verkar jag inte kunna ha skivbroms, så det får lov att bli en hederlig fälg-broms - gärna en lätthanterlig då originalet är trögt.
- Sadelstolpe med brooks-sadel
- Nya fräscha växelkomponenter fram och bak. Vevparti, drev (kassett/frikrans) på bakhjul. Fundering 1: Vet inte hur man väljer kassett som inte blir för stor för bakgaffel? Fundering 2: Vill ha lämplig utväxling för pendling mellan malmö-lund, det är mest raksträckor på asfalt och en jädra massa blåst.
- Nya hjul fram och bak som är kompatibla med både ram och växelkomponenter.

Hittade ett kit för växelkomponenter - är detta kompatibelt med min cykel? Detta är vad jag är mest osäker på för jag vill ju inte att vevpartiet skrakar sönder ramen, eller att kransen på bakhjul inte får plats?!

Om cykeln:
Ramen: Tange 900 CR-MO Double butted tubes
Hittade en PDF med specifikationer för den kunnige.

Enligt mina mätningar
Vevlager - sadelrör: 58 cm.
Nuvarande hjul samt däck som sitter på: 22-622
Växlar bak: 6
Växlar fram: 2 (det stora drevet är ca 195 mm brett)
Styrstam: 25,4 Ø mm
Sadelstolpe: 26 Ø mm
Bakgaffel mellanrum (där man sätter fast hjulet): 129 mm
Framgaffel mellanrum (där man sätter fast hjulet): 110 mm

Är det något annat jag missat nu så hojta!

Renovera 80-tals racer
Jag skulle hålla koll på köp&sälj här efter begagnade komponenter. Du behöver nya hjul för att kunna köra med kasett som är det som är kompatibelt med moderna växlar. Bromsarna du har idag funkar nog också om du inte får med dem billigt, samma med vevpartiet.

Baknavet som du har nu är några millimeter smalare än nuvarande nav, men det ska gå att få till i en stålram.

Så du behöver ny bakväxel, ny kasett, nytt bakhjul och nya reglage.

Om det är värt det kan bara du svara på.

Renovera 80-tals racer
Hej!

Jag är igång med att renovera min gamla racer. Det jag vill göra är att pigga upp den, alla nuvarande komponenter är originaldelar från slutet av 80-talet.
Är ganska grön gällande mek - har lite koll men långt ifrån ett proffs. Men vill lära mig att meka med den så mycket som möjligt!
Behöver hjälp med urval av komponenterna :) Länkar till komponenter jag tror passar då jag gjort mätningar så gott jag kan.

- Nytt bockstyre med broms- och växelreglage på styret. Nuvarande växelreglage sitter undersidan av ramen, retro-snyggt men jobbigt, vill ha modernt så jag slipper böja mig ner vid varje växling. I och med detta behöver jag också styrstam som passar nytt bockstyre. Angående broms verkar jag inte kunna ha skivbroms, så det får lov att bli en hederlig fälg-broms - gärna en lätthanterlig då originalet är trögt.
- Nya fräscha växelkomponenter fram och bak. Vevparti, drev (kassett/frikrans) på bakhjul. Fundering 1: Vet inte hur man väljer kassett som inte blir för stor för bakgaffel? Fundering 2: Vill ha lämplig utväxling för pendling mellan malmö-lund, det är mest raksträckor på asfalt och en jädra massa blåst.

Hittade ett kit för växelkomponenter - är detta kompatibelt med min cykel? Detta är vad jag är mest osäker på för jag vill ju inte att vevpartiet skrakar sönder ramen, eller att kransen på bakhjul inte får plats?!

Om cykeln:

Enligt mina mätningar

Har du mätt ramen på rätt sätt? Du ska mäta avståndet mellan gaffeländarna på insidan. 110mm för framgaffeln låter mycket! Bör vara 100 mm.

Renovera 80-tals racer
Det är 100 mm i framgaffeln. 110 är nåt mtb-påhitt som kallas ’boost’. Riktigt gamla räsercyklar hade 90 mm i framgaffeln. Och det är 126 bak. Och där får du inte in hjul med 105-kassetten du länkar till, den kräver 135 mm. Vidga till 130 mm går bra, där passar 7-delat frihjulskrans. Vidgar du mer får du garanterat problem med paralleliteten, dvs växelörat hamnar snett i förhållande till kransen. Måtten tas på insidan.
Du får plats med 25 mm däck enligt brochyren och det vill du ha även om standarden på cykelleden Malmö-Lund har blivit bättre. Du lär rulla en bit på Malmös och Lunds skakiga cykelbanor med.
Trevlig broschyr förövrigt. Kul att du hittade VeloBase, den är en guldgruva för gamla cyklar och delar.

Renovera 80-tals racer
Precis som @Pfaff skriver lär du ha 126 mm mellan bakgaffeländarna. Racercyklar med Shimanos Hyperglidesystem tarvar nästan samtliga minst 130 mm. (135 mm är ett modernare mått. Äldre MTB hade t ex 130 millimeter.) Du får in tio- och elvadelade system på 130 mm så utbudet på begagnatsidan är enormt. Jag vet inte vad det är för cykel du har, men att köpa en ny grupp för tusentals kronor känns inte särskilt smart rent ekonomiskt.

Inga problem att vidga din ram fyra millimeter:

Du behöver absolut inte köpa vare sig nytt styre eller ny stam för att sätta brifters på hojen.

Renovera 80-tals racer
Precis som @Pfaff skriver lär du ha 126 mm mellan bakgaffeländarna. Racercyklar med Shimanos Hyperglidesystem tarvar nästan samtliga minst 130 mm. (135 mm är ett modernare mått. Äldre MTB hade t ex 130 millimeter.) Du får in tio- och elvadelade system på 130 mm så utbudet på begagnatsidan är enormt. Jag vet inte vad det är för cykel du har, men att köpa en ny grupp för tusentals kronor känns inte särskilt smart rent ekonomiskt.

Inga problem att vidga din ram fyra millimeter:

Du behöver absolut inte köpa vare sig nytt styre eller ny stam för att sätta brifters på hojen.
Okej tack för svar!

Just nu står jag och velar inför om det är värt det rent ekonomiskt och tiden som gå åt ? Man lägger ju nästan samma peng på att köpa en begagnad gravel av något nyare modell som då även har skivbroms och rack för väskor bak/fram osv. Hmmm...

Renovera 80-tals racer
Du kan nog fixa den där jonnen för någon eller några lusentappar. Mycket billigare än att köpa ny. Men köpa ny kan också vara kul!

Renovera 80-tals racer
För att svara på första frågan så är Tange 900 ett ganska enkelt ramset. Själv skulle jag inte lägga ut uppåt 10 k på en sån ram.

Renovera 80-tals racer
Jag sneglar lite på en begagnad Bianchi via Nirone reparto corse från 2013, både jag och killen jag vill köpa den av vet särskilt mkt om cyklar. Frågade honom mer exakt vilken modell det var men det visste han inte. Vad är en sån värd?

Kan det vara ngt att ha som pendlingscykel till Malmö-Lund? Så sätter jag bara en sån pakethållare man fäster på sadelstolpen.

345836560_6308503849205831_5690231472474717682_n.jpg

Bilagor

• 352598183_830396068511151_5789318457972456662_n.png
    352598183_830396068511151_5789318457972456662_n.png
    455.7 KB · Besök: 102
Renovera 80-tals racer
De frågorna kan jag inte svara på, men om du lägger ner det där med nytt växelsystem, och istället byter till moderna däck, hänger på ny kedja och får hjulen riktade - och en pakethållare då - har du en rask och pålitlig cykel som förmodligen får stå i fred för tjuvar och annat otäckt t o m i Skåne. Något annat som piggar upp, i alla fall känslomässigt, är nya vajrar.

Renovera 80-tals racer
De frågorna kan jag inte svara på, men om du lägger ner det där med nytt växelsystem, och istället byter till moderna däck, hänger på ny kedja och får hjulen riktade - och en pakethållare då - har du en rask och pålitlig cykel som förmodligen får stå i fred för tjuvar och annat otäckt t o m i Skåne. Något annat som piggar upp, i alla fall känslomässigt, är nya vajrar.
Ja det kan jag tänka mig att göra. Menar du däck eller hjul (o kassett)? Ska jag bara beställa hjul av samma storlek direkt på nätet?

Renovera 80-tals racer
Rikta hjul låter du en cykelmek göra, tycker jag. Han ser till så hjulet så att säga blir både runt och rakt och styvt, hihi. Nya hjul behöver du sannolikt inte. Meken har säkert däck som funkar bra till hjulen, och alla lär vara bättre än de som har varit. Osett kan jag tänka mig storleken 24-622, kanske Schwalbe Lugano.

Renovera 80-tals racer
Rikta hjul låter du en cykelmek göra, tycker jag. Han ser till så hjulet så att säga blir både runt och rakt och styvt, hihi. Nya hjul behöver du sannolikt inte. Meken har säkert däck som funkar bra till hjulen, och alla lär vara bättre än de som har varit. Osett kan jag tänka mig storleken 24-622, kanske Schwalbe Lugano.
Tack ☺️ har du för övrigt ngt att säga om bianchin ovan som jag också sneglar på?

Renovera 80-tals racer
Den kan du har när lusten att delta i motionslopp blir ohejdbar. Hjulen ser rätt fina ut. Ramen ser "stadig" ut. Styrstammen, det svarta som kopplar ihop ramen med bockstyret, ser långt ut; fördomsfull som jag är tänker jag på någon med lång rygg men korta ben.

Renovera 80-tals racer
Den kan du har när lusten att delta i motionslopp blir ohejdbar. Hjulen ser rätt fina ut. Ramen ser "stadig" ut. Styrstammen, det svarta som kopplar ihop ramen med bockstyret, ser långt ut; fördomsfull som jag är tänker jag på någon med lång rygg men korta ben.
Den går för 7 papp, rätt billigt vad jag förstår

Renovera 80-tals racer
Hej!

Om cykeln:

Enligt mina mätningar

du kommer få en mkt fin cykel när du är klar, jag själv håller på mkt med cyklar och vågar exprementera med blandade resultat... men tar du inte bort lite av 80 tals känslan att ta bort ramväxlarna? (jag själv har cykel med ramväxel och cykel med växlar på styret och ja, ramväxlarna är ren skit jmf med växlar på styret men ändå:))

Renovera 80-tals racer
Det går att på tag på bockstyren där du inte behöver byta styrstammen också.

Hittar du begagnade sti-reglage för tex 7-delat kan du använda dom med befintlig bakväxel och hjul.

Renovera 80-tals racer
...

Ja och nej. Om du förväntar dig nån slags ekonomisk investering i en cykel så kan du glömma det. Bygg med nya delar som du vill ha helt enkelt. Nya delar gör att cykeln känns ny. Jämfört med en helt komplett ny cykel kommer ditt hemmabygge bli billigare med samma prisklass på komponenter.
Satsa på Campagnolo, mitt tips. Enbart för lyx-känslan. :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp