Visa din AM/FR/DH/4X/lekmaskin-tråden

20170902_161221.jpg
Tur de e lite kvar av säsongen

Det var dags för storservice i år för min DH årsmodell 2012, som jag köpte ny våren 2013. (Flera av lagren var sopslut och ett roterade inte alls bl.a.)
Lite dåligt planerat så jag fick vänta på delar när allt var isär, och det var första gången jag bytte lager i nåt, men det löste sig med lite råd från vänner och jag hade nästan inte sönder nånting.

* Nya lager i länkaget (8x Enduro MAX länkage-specifika lager från BC c:a 850 kr)
* Två nya lager i baknavet och två i frihjulsbodyn (SKF från Velotek 120 kr styck)
* Nytt vevlager
* Bromsar rengjorda och luftade
* Bakdämpare skickad på finservice
* Hjul riktade
* Vajer och hölje
* Skyddslinda på stagen och fulmekat skydd till kabelkanalen under bakdämparen

Bilagor

• sida1.jpg
    sida1.jpg
    208.8 KB · Besök: 170
  • sidabak1.jpg
    sidabak1.jpg
    271.6 KB · Besök: 157
Bidrar till denna tråd med min Ht ett ihopkok av delar jag bytt/fyndad till mej och diverse saker jag fått.
Ram: Onone 45650b i stål isch M
Hjul: Dectahlon no name bak 27.5" med trail king 2.4, fram 26" dm24 med commercal nav och rostfria cresent ekrar med ett schwable tough tom 2.35.

Vxl (utbytta från när bilden togs):
Sram nx 11-delat med 11-42 kassett och ett ebat 32t nw klinga och stx shimano vevar.

Sadelstolpe: truevalti desend kolfiber med en giant talon sadel.

Bromsar: Avid elexir cr med 203mm ifram och 180mm ibak.

Gaffel: Rockshox totem coil 180mm med hemmabyggd lösning för övre lager en mix match av nukeproof warpig och ett annat no name.

Sjukt trevli hoj gaffeln är lite tung uppför men nedför går det så smidigt så bra det kan bli för min del ?

Bilagor

• received_1488566681313622.jpeg
    received_1488566681313622.jpeg
    549.7 KB · Besök: 134
  • received_830837390835058.jpeg
    received_830837390835058.jpeg
    1.2 MB · Besök: 138
Blir nyfiken hjulkombon här - kan du berätta mer om tänket bakom och åkkänslan? Man brukar ju se största och grövsta fram..
Såg jag denna video:

Och funderade ut att tyngden och längden av fram gaffeln skulle motverkas något med ett mindre framhjul, eftersom gaffeln har ungefär 40mm mer slag än rekomenderat var min tanke att för att få ner fram ändan för att kunna klättra något bättre.
Hade innan denna gaffel på 100mm slag och 29" framhjul vilket fungerade riktigt bra med.

När det kommer till däck bredden var tanken att det bakre hjulen som får ta emot mer smällar drar fördel av större luftkammare/volym och det främre av att vara något smalare för att gräva ner sig och få grepp i kurvor osv.

Bilagor

• Screenshot_20210526-082402.png
    Screenshot_20210526-082402.png
    647.8 KB · Besök: 95
Det var dags för storservice i år för min DH årsmodell 2012, som jag köpte ny våren 2013. (Flera av lagren var sopslut och ett roterade inte alls bl.a.)
Lite dåligt planerat så jag fick vänta på delar när allt var isär, och det var första gången jag bytte lager i nåt, men det löste sig med lite råd från vänner och jag hade nästan inte sönder nånting.

* Nya lager i länkaget (8x Enduro MAX länkage-specifika lager från BC c:a 850 kr)
* Två nya lager i baknavet och två i frihjulsbodyn (SKF från Velotek 120 kr styck)
* Nytt vevlager
* Bromsar rengjorda och luftade
* Bakdämpare skickad på finservice
* Hjul riktade
* Vajer och hölje
* Skyddslinda på stagen och fulmekat skydd till kabelkanalen under bakdämparen

Jaaa schysst. Men bilderna katastrof. :unsure:
edit: aha man kunde klicka på de.

Kul att du håller liv i en tolva fortfarande och gör det stiligt.

Det var ett aprilskämt har jag för mig.
Opa! ? tycker det funkar för mej kan vara en mix av kort och brant ram,slaglängd och min körstil som får det att funka ? för 800kr jag betala för framgaffel,nav och fälg är det shysst hade helt ärligt gärna velat ha en mindre tung gaffel framförallt i klättringarna men tids nog ?

Hittade på sterling att de va ett april skämt men att det funkade så pass bra att dom ville fortsätta prova ut den ,dom skulle bygga en till och erbjuda olika kanaler att prova ut dom ??

Hittade på sterling att de va ett april skämt men att det funkade så pass bra att dom ville fortsätta prova ut den ,dom skulle bygga en till och erbjuda olika kanaler att prova ut dom ??
Precis! Hojta till om du hittar någon uppföljning! Jag kollade som hastigast men gick bet.

Klart det funkar. När de tramstestade revers mullet kompenserade de inte med axle to crown.
Precis! Plågsamt att se hur vissa lagt tid på att göra snygga videos och dra slutsatser när de inte gör det ordentligt i grunden. Starling verkar dock ha gjort en ordentlig test, med bibehållen geo, vilket också märktes genom att det funkade så bra.

Såklart ska A2C kompenseras, och kanske även progressiviteten om man ökar slaglängd.

Lite osäker på hur dom måtten ska mätas fram men totem gaffeln är 565mm axel to crown, ska mäta graderna på styrhuvudet med mest för skoj skull träffar jag på er i skogen får ni gärna testa den ?

Turner DHR 2011: (?)
830E77F1-01B4-434C-B0CE-EEF4F1DE49F1.jpeg

Guld, chrome, raw alu.

Fungerar lika bra idag som 2011.

Resurrecting the champ.

E2382B6C-9517-43DE-9215-C0E968C7131C.jpeg7AC09A17-83A4-4739-91B7-397B8DF86839.jpeg

Gaffeln behandlades med diklormetan ? och lacken skrapades sedan av. Klistermärken räddades först, och monterades sedan tillbaka.

23FB89E5-3C80-454E-9421-2D4AB934EBC3.jpeg

Kronan badades i kaustiksoda och polerades med autsol// dremel.
AAA2936E-7E87-4E91-B3ED-5DA19A792A04.jpeg

Däck, pedaler, bromsar, vev, bash, hjul, dämpare, gaffel. Allt relativt tidsenligt. Kinapinnen till sätet är utbytt till Thomson. Däcken är nästan lika gamla som hojen. Guldfärgat wirehölje var inte helt lätt att uppbringa. Saintväxeln är den gamla typen med guld på detaljerna. Klingbultarna också guld, samt skruvarna i gaffeln och på bromsoket.

B209D5C0-7A0C-4D26-A67C-7DDAE601210A.jpeg

Hela ramen blev demonterad, o-ringarna i det mycket speciella länkaget och lager blev uppgraderade till Enduro MAX. Det är smörjnippel och täcklock för alla lager, samt o-ring på baksidan för tätning mot länkaget. Ger en del Stiction.
AC02C984-8572-4DB2-B871-83AB1BA2A1C6.jpeg6859F883-5C84-4BC2-93D0-EB3A06F5917C.jpeg

Slaktade några deemaxhjul för att bygga ett perfekt par. Hade lite new Oldstock liggande.
3C8D19C5-9EFF-46DD-8CD4-178DAC4589BA.jpeg

Reglagen på gaffeln blev aveloxerade och korsen i mitten polerades till spegelblank. Titanbultar i guld på stammen som har 10mm försprång. Egentligen dåligt val, cykeln blir svårkörd med denna stam.

BF9AA983-EE61-47C3-9ED9-468B221494A0.jpeg

Kullager i hjulen + ramen (Enduro Max), wire och hölje, samt styret/stammen och 160+220mm skiva är enda komponenterna som är ”nya”. Original Klistermärkena på gaffeln blev avtagna och tillbakasatta efter lacken togs bort :)

Fick till slut tag på en turner original sadelklämma också.

Cykeln är snyggare skitig än ren. Gaffeln har battlescars på lowers som faktiskt gör den lite snyggare än om jag slipat ned den. Behöll en del ”patina” för att den skulle behålla stuket av en slitvarg.

Tog säkert 6mån att bygga, men väl så värt det när man får cykla den.

Det som återstår är att finna den gamla Öhlins TTX cartridgen för Fox40 med guldtopp för att matcha CCDB dämparen, samt att finna Formula The One oken med guld på baksidan samt guldjusteringen för bitepoint på bromshandtaget. I en perfekt värld hade man ju monterad goodrich stålomspunna slangar också, men någonstans där går väl gränsen.

Senast ändrad:
Det är tyst i tråden, så jag får väl bumpa med en till..

GT-Fury 2013 KTM Orange:
GT Fury 2013.JPG

Köpte en Husqvarna/KTM orange GT Fury för att jag hade lust på en Manitou Dorado gaffel som satt monterad på den. Körde GTn bara en gång, men det var en ganska speciell cykel med länkagets uppbyggnad. Pedaleffektiviteten var god trots singelpivot.

Efter några åk gav bakbromsen upp och trillade lös från adaptern så var det tillbaka på V10an.

Gaffeln blev totalrenoverad och fick nya dekaler, lyftes sedan över till ett mer prestigefyllt bygge.

IMG_1223.JPG

Senast ändrad:

Du är uppmärksam =)

Jag valde en 160mm bak och 220mm fram bara för att jag gillade stuket. Och 160mm bak får man dit utan adapter, så det var en sak mindre som sabbar stuket på hojen. Det ser riktigt fräckt ut faktiskt, när man är så van 203mm skivor. Bromsverkan är det inget fel på i sig, iallfall inte vid kortare åk.

En nackdel är att jag _tror_ bakbromsen kokade sist jag körde. Körde non-stop toppåk och det var jättevarmt och torrt ute. När jag var nästan nere blev bromsen riktigt svampig, alltså handtaget går trycka längre in mot styret. Senare på parkeringen var den som vanligt igen.

Om så var fallet så är det iallafall första gången på 20år jag kokat en cykelbroms.

Ibland handlar det mindre om funktion, och mer om form.

Snubben som designade hojen (D.Turner) kommenterade efter att ha kikat på en länk till tråden här på happy:
1688148382194.png

Senast ändrad:
Du är uppmärksam =)

Jag valde en 160mm bak och 220mm fram bara för att jag gillade stuket. Och 160mm bak får man dit utan adapter, så det var en sak mindre som sabbar stuket på hojen. Det ser riktigt fräckt ut faktiskt, när man är så van 203mm skivor.

En nackdel är att jag _tror_ bakbromsen kokade sist jag körde. Körde non-stop toppåk och det var jättevarmt och torrt ute. När jag var nästan nere blev bromsen riktigt svampig, alltså handtaget går trycka längre in mot styret. Senare på parkeringen var den som vanligt igen.

Om så var fallet så är det iallafall första gången på 20år jag kokat en cykelbroms.

Ibland handlar det mindre om funktion, och mer om form.

Snubben som designade hojen (D.Turner) kommenterade efter att ha kikat på en länk till tråden här på happy:
Visa bilaga 635437
spännande, med 26" och just bak behöver man ju inte speciellt stor bromskraft. men varmt kan det bli!
är själv helt allergisk mot att ha olika storlekar fram och bak, dem ska kännas exakt likadant.

spännande, med 26" och just bak behöver man ju inte speciellt stor bromskraft. men varmt kan det bli!
är själv helt allergisk mot att ha olika storlekar fram och bak, dem ska kännas exakt likadant.
Har bara haft en 27,5". Den cyklade jag på två gånger och sålde sedan vidare.
Skall kanske bygga en mullet nu med 27,5" fram och 26" bak. De där extra sekundrarna man sparar på större däck har jag än så länge klarat mig utan.

Förstår precis vad du menar med bromsskivor. Efter att ha byggt alla cyklar för "funktionellt bruk" i många år så slutade jag tvärt, och började sedan bygga cyklar bara för att göra något unikt och kul av dem. Nästan varje hoj jag bygger river jag ned helt i delar och sätter ihop med det som jag rent estetiskt eller känslomässigt tycker passar bäst.. Inte alltid någon logik med i bilden längre.

Jag gillar egentligen inte att ha en Fox gaffel och en CCDB bakdämpare för exempel. På samma sätt som du vill ha 203mm F&B så vill jag ha lika dämpare som gaffel. Tyvärr väldigt svårt ibland. Manitou Dorado och Marzocchi 380 har inte alltid en make som är lättilgänglig, och samma med CCDB som är svår att matcha med gaffel från samma år och med liknande estetik.

Man gillar ju inte heller om det är olika sorters däck fram/bak, eller - gud förbjude - olika sorters fälgar eller bromsar.

Finns nog en diagnos för det också.

Tycker att folk är snål med bilder i den här tråden. Den är allt för slumrande.

Senast ändrad:
Med den färgen MÅSTE det gå ruskigt fort =)

Upplevde du stor skillnad från 26"? Allt annat lika alltså.
det mesta jag märkte initiellt var att det justerade länkaget inte hade lika skitmycket anti-squat. (190% istället för typ 220%)
gick väldigt naturligt. men när jag bytte tillbaka och kände på 26 igen så känndes den väldigt mycket mindre och 'kvickare'. då också en hyffsad skillnad i reach

Trevligt att flacka till gamla cyklar. Min Turner 5Spot blev mkt behagligare av ett vinklat styrlager och excentriskt borrade axlar i bakdämparen.

Trevligt att flacka till gamla cyklar. Min Turner 5Spot blev mkt behagligare av ett vinklat styrlager och excentriskt borrade axlar i bakdämparen.

Ja, att fräscha upp geometrin på en äldre hoj från 2010 talet kan ge en minst lika bra upplevelse som en nyare hoj tycker jag som åker nedför. Förstår att skillnaden med stora hjul är större för de som trampar platt.

Efter många DH byggen så tyckte jag ändå att en Demo8 som jag sänkte ett par cm. genom att bygga om länkaget var bland det bästa jag kört. Den fick lite flackare gaffelvinkel helt utan angleset, och framförallt ännu lägre BB. 26" gick helt fint =)

Man sabbar lite av axlepath när man ändrar på länkagen sådär, men i grävda banor har det mindre negativa konsekvenser än på skogsbanor.

Ingen Turner utan bilder hörru! @C-dale

Senast ändrad:

Jag körde sönder ett par sram-bromsar i åre för ett antal år sedan. Torr varm dag med 180 & 160 mm skivor, de blev upprepat överhettade, typ varje åk. Bromsarna blev faktiskt aldrig bra efteråt trots ett antal luftningar.

Jag körde sönder ett par sram-bromsar i åre för ett antal år sedan. Torr varm dag med 180 & 160 mm skivor, de blev upprepat överhettade, typ varje åk. Bromsarna blev faktiskt aldrig bra efteråt trots ett antal luftningar.
Fick du samma symptom när det skedde? Att bromsbladet svampade sig in mot styret och dålig bromsverkan?

Kanske jag skall passa mig så jag inte förstör de där fina kromade bromsarna på Turnern.

Jag tror det går fint med mindre skivor så länge man inte kör toppåk, men när man kör 10-20m utan att stanna så blir det snuskigt varmt om bromsarna. När jag körde Saint M800 på min gamla Kona så brukade jag roa mig med att blåsa upp camelbacken och använda den som vattenslang, och då fräste det om man sprutade på bromsarna.. De blir galet varma efter ett toppåk, egentligen märkligt att det inte tar eld i gräset när man lägger ned hojen men det kanske måste vara ännu varmare då.

Ja, att fräscha upp geometrin på en äldre hoj från 2010 talet kan ge en minst lika bra upplevelse som en nyare hoj tycker jag som åker nedför. Förstår att skillnaden med stora hjul är större för de som trampar platt.

Efter många DH byggen så tyckte jag ändå att en Demo8 som jag sänkte ett par cm. genom att bygga om länkaget var bland det bästa jag kört. Den fick lite flackare gaffelvinkel helt utan angleset, och framförallt ännu lägre BB. 26" gick helt fint =)

Man sabbar lite av axlepath när man ändrar på länkagen sådär, men i grävda banor har det mindre negativa konsekvenser än på skogsbanor.

Ingen Turner utan bilder hörru! @C-dale
1688216150740.png
Numera med en 150mm Marzocchi o original länkarmar för att slippa den upphissade bakändan.

För att följa retrotrenden så postar jag ett bygge med modellår 2004/2005.

Scott High Octane - fyller snart 20.
High Octane Vinter.JPG Screen Shot 2023-07-02 at 12.36.46.png

Hojen byggdes upp en vinter efter att en vän vänligt donerat en ram.

För att få alla delarna på plats blev det en del händigt arbete på svarven och med dremel.
Gjorde egna växelöron och moddade en 888RC med egensvarvad compression sleeve .

Hojen blev generöst bestyckad med:
- Saint M800 grupp, nav, vev, växel direkt på axeln (därav speciella växelörat)
- Hope 6pot bromsar
- EX 823 fälgar
- Van RC bakdämpare som uppgraderades senare till DHX5
- Raceface diaboulus styrstam och styre, flitigt nedkapat till kanske 65cm
- CNC frästa barends med döskallar på, smidda i någon verkstad i Ljusdal.

Fick smida ett eget verktyg för att fästa de speciella bromsskivorna som kanske var något av det första med centerlock, en helt egen standard. SMRT-80?

Vingarna på ramen saknades, och saknas fortfarande. Jagade länge dessa vingar hos leverantörer men fick aldrig tag i några. Idag går de såklart att 3D printa men man behöver ju en modell att utgå ifrån och en duktig designer för att rita dem. Hojen står kvar i en lada någonstans i Jamtland, och har inte använts mer än några få gånger sedan den byggdes.

IMG_0093.JPG

IMG_0095.JPGIMG_0189.JPG

IMG_0118 1.JPG

IMG_0135.JPG

IMG_0216.JPGIMG_0220.JPG

Vid premiärturen, som var inomhus, bröt jag ett litet ben i foten och knäckte en köksmöbel. Allt i smällkalla vintern.

IMG_0178.JPG

Senast ändrad:
Mest på vintern, med dubbdäck. Bak sitter en Pushad Fox Van. Efter en efterjustering hos TFTuned blev jag väldigt nöjd med den.

Sjukt kul med retrohojar, och ännu roligare att de fortfarande används. Väldigt ofta så brukar jag sitta och fundera på vart alla hojarna tar vägen liksom. Tror många försvunnit till östländerna och kanske asien men knappast alla.

Om någon har ett tips på vad man ska kolla efter på en Gambler som låter som att länkaget är glappt fast alla lager är bytta och ej glapp tas det tacksamt emot.

Har lindat slang och ska limma glapp i sadeln för att se om det biter..

Men annars, om man bara inte lyssnar så noga, så går cykeln som ett godståg.

IMG_2383.jpeg

Om någon har ett tips på vad man ska kolla efter på en Gambler som låter som att länkaget är glappt fast alla lager är bytta och ej glapp tas det tacksamt emot.

Visa bilaga 638127
kollat flipchip/dämparbult?

Fortsätter på retrospåret.

Kona Stab Supreme -2005

- Saint M800 grupp (bromsar, vev, nav, växel)
- 888RC gaffel
- DHX 5.0 dämpare
- 729 Fälgar

Den fick fantastiskt mycket åka i Åre innan den gick i pension.
Övertogs av någon hygglig typ i södra delarna av landet.

Kona Stab Supreme.JPG

Visa bilaga 638127

Kollat runt vevarna?
Glapp är lurigt att hitta ibland. Kan vara lättare om man tar av bakdämparen. (när man letar glapp i länkaget)
Glappet kansk också vara runt styrhuvudet / styrröret / styrlager. Kolla momentet och om lagerskålarna sitter fast som de skall i ramen.

Senast ändrad:
Kollat runt vevarna?
Glapp är lurigt att hitta ibland. Kan vara lättare om man tar av bakdämparen.
Glappet kansk också vara runt styrhuvudet / styrröret / styrlager. Kolla momentet och om lagerskålarna sitter fast som de skall i ramen.
Det är alltså inget kännbart glapp öht utan bara ett metalliskt knackande ljud när man mosar cykeln genom saker. Har vänt och vridit på det mesta sen det här ljudet uppstod första gången.

Tillbaka
Topp