Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir nyfiken hjulkombon här - kan du berätta mer om tänket bakom och åkkänslan? Man brukar ju se största och grövsta fram.Hjul: Dectahlon no name bak 27.5" med trail king 2.4, fram 26" dm24 med commercal nav och rostfria cresent ekrar med ett schwable tough tom 2.35.
Såg jag denna video:Blir nyfiken hjulkombon här - kan du berätta mer om tänket bakom och åkkänslan? Man brukar ju se största och grövsta fram..
Det var dags för storservice i år för min DH årsmodell 2012, som jag köpte ny våren 2013. (Flera av lagren var sopslut och ett roterade inte alls bl.a.)
Lite dåligt planerat så jag fick vänta på delar när allt var isär, och det var första gången jag bytte lager i nåt, men det löste sig med lite råd från vänner och jag hade nästan inte sönder nånting.
* Nya lager i länkaget (8x Enduro MAX länkage-specifika lager från BC c:a 850 kr)
* Två nya lager i baknavet och två i frihjulsbodyn (SKF från Velotek 120 kr styck)
* Nytt vevlager
* Bromsar rengjorda och luftade
* Bakdämpare skickad på finservice
* Hjul riktade
* Vajer och hölje
* Skyddslinda på stagen och fulmekat skydd till kabelkanalen under bakdämparen
Det var ett aprilskämt har jag för mig.Shysst! Kul att dom på starling hade liknande ide som jag hade, deras va sjukt snygg med ??
Opa! ? tycker det funkar för mej kan vara en mix av kort och brant ram,slaglängd och min körstil som får det att funka ? för 800kr jag betala för framgaffel,nav och fälg är det shysst hade helt ärligt gärna velat ha en mindre tung gaffel framförallt i klättringarna men tids nog ?Det var ett aprilskämt har jag för mig.
Precis! Hojta till om du hittar någon uppföljning! Jag kollade som hastigast men gick bet.Hittade på sterling att de va ett april skämt men att det funkade så pass bra att dom ville fortsätta prova ut den ,dom skulle bygga en till och erbjuda olika kanaler att prova ut dom ??
Precis! Plågsamt att se hur vissa lagt tid på att göra snygga videos och dra slutsatser när de inte gör det ordentligt i grunden. Starling verkar dock ha gjort en ordentlig test, med bibehållen geo, vilket också märktes genom att det funkade så bra.Klart det funkar. När de tramstestade revers mullet kompenserade de inte med axle to crown.

160 skiva????160+220mm skiva
160 skiva????
spännande, med 26" och just bak behöver man ju inte speciellt stor bromskraft. men varmt kan det bli!Du är uppmärksam =)
Jag valde en 160mm bak och 220mm fram bara för att jag gillade stuket. Och 160mm bak får man dit utan adapter, så det var en sak mindre som sabbar stuket på hojen. Det ser riktigt fräckt ut faktiskt, när man är så van 203mm skivor.
En nackdel är att jag _tror_ bakbromsen kokade sist jag körde. Körde non-stop toppåk och det var jättevarmt och torrt ute. När jag var nästan nere blev bromsen riktigt svampig, alltså handtaget går trycka längre in mot styret. Senare på parkeringen var den som vanligt igen.
Om så var fallet så är det iallafall första gången på 20år jag kokat en cykelbroms.
Ibland handlar det mindre om funktion, och mer om form.
Snubben som designade hojen (D.Turner) kommenterade efter att ha kikat på en länk till tråden här på happy:
Visa bilaga 635437
Har bara haft en 27,5". Den cyklade jag på två gånger och sålde sedan vidare.spännande, med 26" och just bak behöver man ju inte speciellt stor bromskraft. men varmt kan det bli!
är själv helt allergisk mot att ha olika storlekar fram och bak, dem ska kännas exakt likadant.
Med den färgen MÅSTE det gå ruskigt fort =)Osäker om jag visat upp min nya leksak för klassen
Visa bilaga 635441
Exakt samma som förra, en annan färg och storare hjul
det mesta jag märkte initiellt var att det justerade länkaget inte hade lika skitmycket anti-squat. (190% istället för typ 220%)Med den färgen MÅSTE det gå ruskigt fort =)
Upplevde du stor skillnad från 26"? Allt annat lika alltså.
Trevligt att flacka till gamla cyklar. Min Turner 5Spot blev mkt behagligare av ett vinklat styrlager och excentriskt borrade axlar i bakdämparen.
Jag körde sönder ett par sram-bromsar i åre för ett antal år sedan. Torr varm dag med 180 & 160 mm skivor, de blev upprepat överhettade, typ varje åk. Bromsarna blev faktiskt aldrig bra efteråt trots ett antal luftningar.En nackdel är att jag _tror_ bakbromsen kokade sist jag körde. Körde non-stop toppåk och det var jättevarmt och torrt ute. När jag var nästan nere blev bromsen riktigt svampig, alltså handtaget går trycka längre in mot styret. Senare på parkeringen var den som vanligt igen.
Om så var fallet så är det iallafall första gången på 20år jag kokat en cykelbroms.
Fick du samma symptom när det skedde? Att bromsbladet svampade sig in mot styret och dålig bromsverkan?Jag körde sönder ett par sram-bromsar i åre för ett antal år sedan. Torr varm dag med 180 & 160 mm skivor, de blev upprepat överhettade, typ varje åk. Bromsarna blev faktiskt aldrig bra efteråt trots ett antal luftningar.
Ja, jag har för mig att de var väldigt svampiga, otäck känsla som det inte gick att lita på.Fick du samma symptom när det skedde? Att bromsbladet svampade sig in mot styret och dålig bromsverkan?
Ja, att fräscha upp geometrin på en äldre hoj från 2010 talet kan ge en minst lika bra upplevelse som en nyare hoj tycker jag som åker nedför. Förstår att skillnaden med stora hjul är större för de som trampar platt.
Efter många DH byggen så tyckte jag ändå att en Demo8 som jag sänkte ett par cm. genom att bygga om länkaget var bland det bästa jag kört. Den fick lite flackare gaffelvinkel helt utan angleset, och framförallt ännu lägre BB. 26" gick helt fint =)
Man sabbar lite av axlepath när man ändrar på länkagen sådär, men i grävda banor har det mindre negativa konsekvenser än på skogsbanor.
Ingen Turner utan bilder hörru! @C-dale
Stilig! Kör du fortfarande denna? Den börjar närma sig 20år tänker jag?Visa bilaga 635543Numera med en 150mm Marzocchi o original länkarmar för att slippa den upphissade bakändan.
Mest på vintern, med dubbdäck. Bak sitter en Pushad Fox Van. Efter en efterjustering hos TFTuned blev jag väldigt nöjd med den.Stilig! Kör du fortfarande denna?
Är det en Pushad bakdämpare, avalanche eller något sådant?

Mest på vintern, med dubbdäck. Bak sitter en Pushad Fox Van. Efter en efterjustering hos TFTuned blev jag väldigt nöjd med den.
kollat flipchip/dämparbult?Om någon har ett tips på vad man ska kolla efter på en Gambler som låter som att länkaget är glappt fast alla lager är bytta och ej glapp tas det tacksamt emot.
Har lindat slang och ska limma glapp i sadeln för att se om det biter..
Men annars, om man bara inte lyssnar så noga, så går cykeln som ett godståg.
Visa bilaga 638127
Om någon har ett tips på vad man ska kolla efter på en Gambler som låter som att länkaget är glappt fast alla lager är bytta och ej glapp tas det tacksamt emot.
Har lindat slang och ska limma glapp i sadeln för att se om det biter..
Men annars, om man bara inte lyssnar så noga, så går cykeln som ett godståg.
Visa bilaga 638127
min cykel blev extremt flack när jag gjorde det, och slog i pedalerna konstant också!Kan vara lättare om man tar av bakdämparen.
Dämparen har precis vart på service så allt har varit av och är nydraget med oförändrat ljud.kollat flipchip/dämparbult?
Det är alltså inget kännbart glapp öht utan bara ett metalliskt knackande ljud när man mosar cykeln genom saker. Har vänt och vridit på det mesta sen det här ljudet uppstod första gången.Kollat runt vevarna?
Glapp är lurigt att hitta ibland. Kan vara lättare om man tar av bakdämparen.
Glappet kansk också vara runt styrhuvudet / styrröret / styrlager. Kolla momentet och om lagerskålarna sitter fast som de skall i ramen.