Här är min YT Tues som nu har gått ett år.
Ett år förbrukade:
5 fälgar
massor av växelvarjrar
ett bromsreglage
ett växelreglage
en bakväxel
en kedjestyrare
en chainring
en kedja
en styrstam
ett par grepp
en framtriangel
en sadel
en Boxxer
ett par pedaler
ett varjerhölje
ett gäng däck
Ny prylar:
Växelreglage: Sram X7
Kedjestyrare: Straiteline Silent guide
Hjul: Hope Pro Evo2 med Superstar DHX fram och Mavic EX729 bak.
Chainring: Chromag 34t
Styrstam: FSA Gravity 45 mm reach
Grepp: Reverse
Pedaler: Mallet DH
Sadel: Kore whatever med i-beam i stål.
Styre: Answer Pro taper DH
Jag har High Roller 2 2,4” dualy ply 3C fram och High Roller 2 2,4” a60 dualy ply bak som standard, men när det blir dags för alper och annat där det kan vara lerigt blir det Magic Mary Supergravity för hela slanten.
Jag har just bytt hela cockpit och har nu en styrstam som är 10 mm kortare, 760 mm styre istället för 780 mm med lite mer rise. Jag hoppas att detta ska få mig att vara lite mindre av en passagerare på min pansarkryssare.
Jag har också en gedigen utvecklingsplan för min DH.
Närmast kommer den få en avalanchedämpare till gaffeln.
Hjulen kommer bli tubeless med schwalbedäcken. Ett byte från Maxxis 2-ply med slang till slanglösa supergravitydäck sparar ett kg.
Jag har också varit lite sugen på att byta mina Guide R mot Guide RSC.
Bakväxeln som förbrukades skramla helt enkelt sönder utan att bli kraschad. Jag bytte mot en ny X9 och den är kass efter en vecka i Spanien. SRAM har ju lärt sig tillverka bromsar, då kanske dom kan lära sig bygga växlar i framtiden? När jag inte får ut mer liv ur den så ligger det Zee-grejer på lager.
Det hade också varit smutt att ha en kassett byggd från en mtbkassett så man får dubbla steg mellan växlarna 11-13-15... istället för en tätstegrad landsvägskassett som jag har nu.
YT är bra grejer!