Visa din AM/FR/DH/4X/lekmaskin-tråden

Luthman Photography sa:
Fick du med en extra baktriangel eller är det ett tillbehör man får köpa löst? :)

2016-modellen har ju nydesignat Boost-kompatibel baktriangel, Yeti vore ju världshistoriens mest korkade om dom inte förstärkt konstruktionen IOM att dom känner till svagheterna med den föregående version. Kort sagt, problemet är nog åtgärdat...

larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Fick du med en extra baktriangel eller är det ett tillbehör man får köpa löst? :)

2016-modellen har ju nydesignat Boost-kompatibel baktriangel, Yeti vore ju världshistoriens mest korkade om dom inte förstärkt konstruktionen IOM att dom känner till svagheterna med den föregående version. Kort sagt, problemet är nog åtgärdat...
Det där var åtgärdat redan innan första produktionsbatchen nådde marknaden för 1,5 år sedan.
Man skall ju dock ha klart för sig att kolfibers svaghet är slag med vassa föremål så en krasch i en stenkista kan mycket väl leda till haveri, kan man inte leva med den risken så skall man köpa ram i annat material..
Grattis Henrik till trådens fetaste hoj!!

TK sa:
Det där var åtgärdat redan innan första produktionsbatchen nådde marknaden för 1,5 år sedan.
Man skall ju dock ha klart för sig att kolfibers svaghet är slag med vassa föremål så en krasch i en stenkista kan mycket väl leda till haveri, kan man inte leva med den risken så skall man köpa ram i annat material..

Visst, ger man sig in i leken så... Men om nu Yeti redan åtgärdat problemet kan man så smått undra varför just deras baktrianglar går sönder oftare än andra? Har själv bevittnat TRE trasade när jag var i Les Arcs förra sommaren (då var det iof inte på en o samma cykel utan på 25% av uthyrningsfirmans SB6/5c'or oklart till vilken av modellerna trianglarna hade tillhört...)

larsaw sa:
TK sa:

Visst, ger man sig in i leken så... Men om nu Yeti redan åtgärdat problemet kan man så smått undra varför just deras baktrianglar går sönder oftare än andra? Har själv bevittnat TRE trasade när jag var i Les Arcs förra sommaren (då var det iof inte på en o samma cykel utan på 25% av uthyrningsfirmans SB6/5c'or oklart till vilken av modellerna trianglarna hade tillhört...)
Kraschade eller knäckta pga felkonstruktion? Har du några bilder?
Har inte hört om några andra som gått sönder så att dom skulle vara sämre än andra är jag tveksam till.

Men skall man bygga lätta ramar så är väll det priset man får betala.
Snålar man på materialet för att spara vikt så är det ju ganska självklart att hållfastheten blir påverkad.
Det kostar att ligga på topp..
Grym grym cykel i alla fall.
/M

larsaw sa:

Inte för & vara sån, men cyklarna du såg var SilverFish f.d presscyklar. Jörg N från GoCycle.de var där samtidigt som dig med sin batch. Skälet till att de reades ut var ju just att det var f.d presscyklar. Problemet med förserieramarna vart ju känt i samband med att BikeRumor kraschade sönder sina. Produktionsramarna vart då förstärkta med 45g. plast. Till 2016 är de ännu starkare till viss del tack vare äckel-Boost. Jag tror inte man ska dra några större slutsatser av vad som hänt, med något som inte ens säljs.
Men är man rädd för att saker & ting ska gå sönder bör man inte köpa dom från första början. Framförallt inte om man planerar att nyttja dom så hårt man kan. Men om det trots allt går sönder så är det ju en bra ursäkt till att köpa nytt =)

Vikt som tillverkarna mäter (utan pedaler) får väl anses OK med tanke på fjäderdämparen.

IMG_0396.JPG

IMG_0410.JPG

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
larsaw sa:

Inte för & vara sån, men cyklarna du såg var SilverFish f.d presscyklar. Jörg N från GoCycle.de var där samtidigt som dig med sin batch. Skälet till att de reades ut var ju just att det var f.d presscyklar. Problemet med förserieramarna vart ju känt i samband med att BikeRumor kraschade sönder sina. Produktionsramarna vart då förstärkta med 45g. plast. Till 2016 är de ännu starkare till viss del tack vare äckel-Boost. Jag tror inte man ska dra några större slutsatser av vad som hänt, med något som inte ens säljs.
Men är man rädd för att saker & ting ska gå sönder bör man inte köpa dom från första början. Framförallt inte om man planerar att nyttja dom så hårt man kan. Men om det trots allt går sönder så är det ju en bra ursäkt till att köpa nytt =)

Vikt som tillverkarna mäter (utan pedaler) får väl anses OK med tanke på fjäderdämparen.

Asså den är sååååå läcker!! Vad har hänt med din santa cruz nu då??

Hur kommer det sig att den har lycrapedaler när du väger den utan pedaler?

Annars är jag ett mycket stort fan av bygget. En parkcykel helt i plast utan bash är cyklingens motsvarighet till:

Myslordag+med+Linus+8-1024x576.jpg

Henrik83 sa:
larsaw sa:

Jo jag håller med fullständigt Henke, jo dom där hojarna såg ut att ha gått ett hårt liv till mötes...
BTW, din hoj är typ det mest badass som går att utbringa utan att vara fullsponsrad o ha gud'a status, hoppas du hunnit svetats på trainern tillräckligt så att du inte skymfar hojen i sommar ;D

Henrik83 den där cykeln är sjukt läcker! Det kan till och med jag se. Skulle ha svårt att sova både innan cykling och efter när man summerar ihop skadorna. Men grejer är till för att användas. Ser fram emot att skåda den på riktigt.

Äh, cyklar är till för att användas. Välgjorda kolfiberhojar håller minst lika bra som alu dito.

Jag tror Henrik kommer bli mycket nöjd med cykeln, och riktigt snygg blev den ju också!

(Men det är ju alltid roligt att retas lite)

hojs.JPG

Litet experiment, gick från 120 till 150 mm fram och 27.5 till 26 hjul. Riktigt intressant faktiskt, två gafflar och två hjulpar ger två olika hojar i princip :) (får styra upp dämpartrycket bak om man ger sig på alltför mycket huck to flat...)

Kan konstatera att ovanstående modd var lyckad, fick reign 2/mini dh känslan som jag var ute efter. BB höjd är i princip oförändrad eftersom jag gick till 26". Drog på big betty dh sulor som jag köpt billigt på ex721 fälgar, men sen har jag inte ploppat i en "coil" i gaffeln som jag tänkt. Gjorde service på gaffeln som kändes riktigt bra efter det, tänkte eventuellt testa lite med tokens som jag beställde innan jag gjorde service...
Om jag gillat pike kanske jag skulle bytt till en sån men har aldrig fallit mig i smaken. Tycker sektor/revelation med coil är bättre. Jag väger typ ingenting heller så styvheten är inget problem.

Hon är snart sju och ca 120 lång därav styret. Funkar perfekt i pumptrack.
Köpte den när hon var fyra och hade kört 12 tummare ett tag men då var den i största laget.

Grymt, gillar färgmatchningen :)
Har en hardtail på g som jag försöker få så "lätt" som möjligt, ska ta bort frambromsen med. Kör furious fred 2.4 bak, mycket bättre kantgrepp än jag trodde, känns som en lightvariant av rock razor. Tror jag ska köra den 3-växlad typ om jag får till det... Vad får man för range om man drar ihop båda range skruvarna?

_IMG3739.jpg

foto: Luthman photography

Den här duger ett tag till. Trots barnhjul.

Specialized Demo8 2012 (Medium) med CaneCreek DB
Rock Shox Boxxer WC med stålfjäderinsats från en Boxxer Team
Mavic DeeMax ultimate
Shimano Saint bromsar
SRAM X0 vevar (kolplast)
Shimano Zee växel/reglage

konken sa:
Litet experiment, gick från 120 till 150 mm fram och 27.5 till 26 hjul. Riktigt intressant faktiskt, två gafflar och två hjulpar ger två olika hojar i princip :) (får styra upp dämpartrycket bak om man ger sig på alltför mycket huck to flat...)

Hmm.. Interdasting

Har en v3:a, lurat på annan framgaffel och 26 hjul.. Du ser ut att ha lyckats tagit fram en lekfull pjäs. Bra jobbat. Intressant.

Var dags att visa denna här efter bara 5 år.
En banshee legende mk2 också känd som kanoten.

Har gått från Dh racer till singlefierad lekhoj..

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    453.7 KB · Besök: 60
Grym! Jag tycker de är jäkligt snygga de där ramarna. Även om de har en kanotskål för dämparen. :)

Här är min YT Tues som nu har gått ett år.

bild110.JPG

Ett år förbrukade:

5 fälgar
massor av växelvarjrar
ett bromsreglage
ett växelreglage
en bakväxel
en kedjestyrare
en chainring
en kedja
en styrstam
ett par grepp
en framtriangel
en sadel
en Boxxer
ett par pedaler
ett varjerhölje
ett gäng däck

Ny prylar:

Växelreglage: Sram X7
Kedjestyrare: Straiteline Silent guide
Hjul: Hope Pro Evo2 med Superstar DHX fram och Mavic EX729 bak.
Chainring: Chromag 34t
Styrstam: FSA Gravity 45 mm reach
Grepp: Reverse
Pedaler: Mallet DH
Sadel: Kore whatever med i-beam i stål.
Styre: Answer Pro taper DH

Jag har High Roller 2 2,4” dualy ply 3C fram och High Roller 2 2,4” a60 dualy ply bak som standard, men när det blir dags för alper och annat där det kan vara lerigt blir det Magic Mary Supergravity för hela slanten.

Jag har just bytt hela cockpit och har nu en styrstam som är 10 mm kortare, 760 mm styre istället för 780 mm med lite mer rise. Jag hoppas att detta ska få mig att vara lite mindre av en passagerare på min pansarkryssare.

bild213.JPG

Jag har också en gedigen utvecklingsplan för min DH.

Närmast kommer den få en avalanchedämpare till gaffeln.

Hjulen kommer bli tubeless med schwalbedäcken. Ett byte från Maxxis 2-ply med slang till slanglösa supergravitydäck sparar ett kg.

Jag har också varit lite sugen på att byta mina Guide R mot Guide RSC.

Bakväxeln som förbrukades skramla helt enkelt sönder utan att bli kraschad. Jag bytte mot en ny X9 och den är kass efter en vecka i Spanien. SRAM har ju lärt sig tillverka bromsar, då kanske dom kan lära sig bygga växlar i framtiden? När jag inte får ut mer liv ur den så ligger det Zee-grejer på lager.

Det hade också varit smutt att ha en kassett byggd från en mtbkassett så man får dubbla steg mellan växlarna 11-13-15... istället för en tätstegrad landsvägskassett som jag har nu.

YT är bra grejer!

jofahjalm sa:
Här är min YT Tues som nu har gått ett år.

Ett år förbrukade:

5 fälgar
massor av växelvarjrar
ett bromsreglage
ett växelreglage
en bakväxel
en kedjestyrare
en chainring
en kedja
en styrstam
ett par grepp
en framtriangel
en sadel
en Boxxer
ett par pedaler
ett varjerhölje
ett gäng däck

Ny prylar:

Växelreglage: Sram X7
Kedjestyrare: Straiteline Silent guide
Hjul: Hope Pro Evo2 med Superstar DHX fram och Mavic EX729 bak.
Chainring: Chromag 34t
Styrstam: FSA Gravity 45 mm reach
Grepp: Reverse
Pedaler: Mallet DH
Sadel: Kore whatever med i-beam i stål.
Styre: Answer Pro taper DH

Jag har High Roller 2 2,4” dualy ply 3C fram och High Roller 2 2,4” a60 dualy ply bak som standard, men när det blir dags för alper och annat där det kan vara lerigt blir det Magic Mary Supergravity för hela slanten.

Jag har just bytt hela cockpit och har nu en styrstam som är 10 mm kortare, 760 mm styre istället för 780 mm med lite mer rise. Jag hoppas att detta ska få mig att vara lite mindre av en passagerare på min pansarkryssare.

Jag har också en gedigen utvecklingsplan för min DH.

Närmast kommer den få en avalanchedämpare till gaffeln.

Hjulen kommer bli tubeless med schwalbedäcken. Ett byte från Maxxis 2-ply med slang till slanglösa supergravitydäck sparar ett kg.

Jag har också varit lite sugen på att byta mina Guide R mot Guide RSC.

Bakväxeln som förbrukades skramla helt enkelt sönder utan att bli kraschad. Jag bytte mot en ny X9 och den är kass efter en vecka i Spanien. SRAM har ju lärt sig tillverka bromsar, då kanske dom kan lära sig bygga växlar i framtiden? När jag inte får ut mer liv ur den så ligger det Zee-grejer på lager.

Det hade också varit smutt att ha en kassett byggd från en mtbkassett så man får dubbla steg mellan växlarna 11-13-15... istället för en tätstegrad landsvägskassett som jag har nu.

YT är bra grejer!

Gällande kassetten så kan du ju köpa en dh block från oneup och köpa en 11-36 kasssett och byta ut d 3 största klingorna mot blocken. Då blir d 11-25 och 7 delat.

Hagman sa:
Gällande kassetten så kan du ju köpa en dh block från oneup och köpa en 11-36 kasssett och byta ut d 3 största klingorna mot blocken. Då blir d 11-25 och 7 delat.

Jo, jag har sett den. Dom är snygga och det finns även http://77designz.com/product/cassette-spacer och http://www.ti-springs.com/7_Speed_Conversion_Kit/p1892585_12273455.aspx

OneUp och 77 är riktigt snygga, men jag tror egentligen inte dom tillför något. Det är sjukt mycket billigare och lättare att bra ta ett gäng plastspacers från den tidigare kassetten.

dnleriksson sa:
Fin lista! Känns billigt att cykla dh hårt :-) Tur att jag inte kör speciellt hårt.

Min cykling lever inte upp till myten. Boxxern, framtriangeln, bakväxeln skyller jag på tillverkningen/kvalitén.

Växelreglaget slog jag sönder genom att släppa en släplift på det.

Kejan normalt slitage, likaså grepp, varjar och däck.

Bashen blev bashad.

Att ha böjt en chainring är däremot lite magiskt. Spec med tanke på att det mesta av tacon fortfarande sitter kvar i styrare. Det är fortfarande inte helt öppet till kedjeringen någonstans.

Fälgarna blev iofs lustmördade.

larsaw sa:
Men kom igen Jofa, "massa vxl-vajers"? På en DH?! Hur bär du dig åt?

Dom nöts helt enkelt av där vajern går oskyddad genom växeln. Detta sker väldigt ofta, efter bara några dagar åkning. Jag har letat efter orsak, men det är fortfarande såhär efter jag har bytt hölje och växel. Jag tror det kan vara en feature på stora cyklar bara för att länkaget drar en massa kedja och har sig.

AddeN sa:
Styrstam... hur skrotar man en DHstyrstam?

Det var inte heller speciellt spektakulärt. Den första styrstammen kunde man justera reach på genom att den hade två uppsättningar överlappande hål för montering. Efter en praktvurpa så var de två hålen en slot och styrstammen kunde röra sig. Jag misstänker att detta kan vara relaterat din den skrotade framtriangeln. Eftersom jag är en fegis skaffade jag nytt styre i samband med att jag fixade det andra. Det gamla styret ser riktigt fint ut och om någon är sugen på det kan det avyttra för en billig peng :) Inga refunds eller garantier...

dnleriksson sa:
Det kanske är en sram-feature med vajrar som går av vid växeln för det tycker jag mina gör onödigt ofta också på Stumpjumpern.

Det tillsammans med att dom gängar ur sig och glappar sönder. Alltid till en ringa kostnad av 150 % av motsvarande Shimanoväxel.

Min X7 är inte gammal och glappar i infästningsskruven. Det har jag inte varit med om förut, varken på sram (har iofs bara haft X9 förut) eller shimano. Nu ska jag sluta spamma den här tråden med växlar och göra en egen tråd tror jag.

Tillbaka
Topp