Är kolfiber ens värt det

MTBemil

Aktiv medlem
Är kolfiber ens värt det
Borde inleda detta med att jag pratar om heldämpade ramar, och främst i spektrumet trail-dh. På hardtails och helstela cyklar är det en helt annan sak.

Men har på senaste blivit rätt avtänd på kolfiber, *host* oceangate *host*. Fördelarna (lägre vikt, högre styvhet) tycker jag inte alls är stora nog för att väga upp för kostnaden och den ökade ömtåligheten på en kolram. Själv har jag aldrig märkt någon skillnad i styvhet på en komplett ram, sure, när man har en sving eller ett kedjestag i handen å jämför kol och alu kan skillnaden vara stor, men väl uppmonterad på en cykel har jag aldrig uppfattat det. Och vikt är väl nästan ingen som bryr sig om längre? Visst lägre är trevligare men dem allra flesta prioriterar inte det högst.
Så varför betala så mycket mer för det?
Eller är vissa ramar så mycket styvare i kol? Eller nån design som skulle vara omöjlig i alu?

Är kolfiber ens värt det
Oceangate och coolfiber på mtb har inte så stor relevans. Båten skulle givetvis ha byggts i överdimensionerat svenskt stål. Sen röntgat plåten efter varje dyk. Konstruktionsmiss deluxe hela u-båten.
På mtb funkar kål bättre och går ju att laga för d mesta men alu funkar lika bra. För traildh så är vikten inget problem heller

Är kolfiber ens värt det
Jag tycker om känslan i min kolfiber-fs mer än dom aluramar jag haft tidigare. Känns som om den äter upp ojämnheter och vibrationer från grottigt underlag bättre. Hade ju varit nice att jämföra "samma" ram fast i alu för att veta vad det är som gör vad.

Min högst ovetenskapliga erfarenhet.

Är kolfiber ens värt det
Jag tycker om känslan i min kolfiber-fs mer än dom aluramar jag haft tidigare. Känns som om den äter upp ojämnheter och vibrationer från grottigt underlag bättre. Hade ju varit nice att jämföra "samma" ram fast i alu för att veta vad det är som gör vad.

det kan jag hålla med om när det gäller ht iallafall, men på fullgung tycker jag dämparen (och däcken) ändå gör det

Är kolfiber ens värt det
Jag tycker att artikeln och testerna är rent ut sagt löjliga.
Test 1: En statisk press tills ramen knäcks, hur ofta händer det i verkligheten? 99 gånger av hundra kommer cykeln rotera när framhjulet träffar stenen/marken långt innan det blir några höga krafter. Extra löjligt med en specialtillverkad testrigg. En standard dragprovningsmaskin (möjligen förlängd) skulle göra det bättre och även kunna utföra massor av andra tester.
Test 2 med tyngd som släpps. Snacka om att testa ett specifik fall som kanske inte sker så ofta.
Jag misstänker att cyklar oftare går sönder i utmattning eller av ett spetsigt slag typ att köra in i en sten.

Är kolfiber ens värt det

Den här killen jämför en alu sentinel med en i kolfiber, tyckte det var underhållande om inte annat.
Skoj! :) Intressant att han tyckte att aluvarianten åt upp dom där små ojämnheterna bättre, haha. Sen kan jag tycka att den där rundan var väldigt slät, ingen sten eller rotmattor direkt vad jag kunde se. Skulle velat se det där tekniska underlaget som är där jag cyklar nästan all tid. Där cykeln får jobba med skarpare kanter och inte med komprimering pga. fart och mjuka höjdskillnader.

Är kolfiber ens värt det

Materialet i en välkonstruerad ram gör nästan ingen skillnad i dämpning allt annat lika. Allt sitter i detaljerna som vinklar, var rören sammanfogas, dämparnas kvalitet och däcken.
En kolfiberram som oftast är betydligt dyrare än motsvarande i aluminium är troligen bättre konstruerad/uttestad och förses ofta med bättre komponenter.

Är kolfiber ens värt det
Återkommer direkt till @HåkanC och hans älskade blindtest av olika ramar. Lär inte vara stor skillnad här heller. Sitter nog i huvudet, man köper sig snabb.

Är kolfiber ens värt det
Här några bilder på min (samma modell som testet) nomad som Mattias Hellöre förlängde åt mig , kolla in godstjockleken , inte ölburkstunt direkt, trots medium 26a så väger ramen 2.6kg utan dämpare. Polaren hade en scott cr1 jag kan lova att den inte hade klarat det där testet särskilt bra men å andra sidan vägde den ramen in på typ 900gram .
Det handlar väl om hur de är gjorda och vad de ska användas

IMG_0027.png

Är kolfiber ens värt det

Den här killen jämför en alu sentinel med en i kolfiber, tyckte det var underhållande om inte annat.

Om alu-versionen var så tydligt bättre på småstök och samtidigt trögare i svängar och hopp så är jag 99,3% säker på att det till 98,7% beror på skillnader i dämparinställningar och däcktryck.

Är kolfiber ens värt det
Materialet i en välkonstruerad ram gör nästan ingen skillnad i dämpning allt annat lika. Allt sitter i detaljerna som vinklar, var rören sammanfogas, dämparnas kvalitet och däcken.
En kolfiberram som oftast är betydligt dyrare än motsvarande i aluminium är troligen bättre konstruerad/uttestad och förses ofta med bättre komponenter.
Jag hoppas att en av happys ingenjörer eller nån annan med djup materialkunskap presenterar siffror snart för olika material vad gäller cykelramar :)

Man får ju såklart isolera ramen, andra komponenter är inte relevanta.

Är kolfiber ens värt det
Jag har haft av tre aluminiumramar och en stålram vad jag kan minnas, men ingen kolfiberram. Å andra sidan så har jag inte haft kolfiberhojen mer än ett par veckor :)

En aluram gick baksvingens sadelstag av precis vid infästningen av bromsen, det fanns en recall på det. Den andra (ersättaren) sprang i en svets vid sadeltornet. Och en hardtailram av det lättare slaget sprack vid sadelrörets svets mot vevlagerhylsan. Stålramen sprack både här och var på kedjestagen, mycket märkliga sprickor men den flexade gott när man landade hopp innan.

Men kontentan är att inga sprickor eller brott har varit pga slag mot ramen.

Är kolfiber ens värt det
Min tes är att om man är en duktig cyklist är kolfiber bättre. Det mattas inte ut och håller när man landar cykeln på det sätt som den är avsedd för.

Är man nybörjare, klantarsle eller av någon annan anledning riskerar att slå i ramen på onaturliga sätt (jag kryssar i alla tre) så kanske aluminium är bättre.

Är kolfiber ens värt det
Jag hoppas att en av happys ingenjörer eller nån annan med djup materialkunskap presenterar siffror snart för olika material vad gäller cykelramar :)

Jag är civilingenjör inom brottmekanik och jag har forskat inom utmattning av stål. Jag har inga siffror att visa dig just nu men det finns minst en jättebra video på Youtube. Killen som gör videon låter varje del i kedjan från stenen på asfalten till sadeln representeras av en fjäder och jämför hur mycket varje del deformeras. Ramen deformeras nästan inte alls. Det finns två stora skäl till detta, dels så komprimeras stål, aluminium eller epoxy (fibrerna tar bara draglast) väldigt lite vid trycklast och dels så är triangeln en väldigt styv sak. En cykel med en fyrkantig ram hade varit mycket flexigare.

Är kolfiber ens värt det

Läs gärna mer här + förstås även det länkade

Är kolfiber ens värt det
Jag är civilingenjör inom brottmekanik och jag har forskat inom utmattning av stål. Jag har inga siffror att visa dig just nu men det finns minst en jättebra video på Youtube. Killen som gör videon låter varje del i kedjan från stenen på asfalten till sadeln representeras av en fjäder och jämför hur mycket varje del deformeras. Ramen deformeras nästan inte alls. Det finns två stora skäl till detta, dels så komprimeras stål, aluminium eller epoxy (fibrerna tar bara draglast) väldigt lite vid trycklast och dels så är triangeln en väldigt styv sak. En cykel med en fyrkantig ram hade varit mycket flexigare.
Vad roligt, Happy levererar :) Nu tänker jag mig att en baksving inte alltid har formen av en triangel. Så då blir det mer komplext i mitt huvud.

Är kolfiber ens värt det
Läs gärna mer här + förstås även det länkade
Tack @HåkanC :)

Tillbaka
Topp