[Artikel] 5 suveräna gravelturer runt Stockholm

Redaktionen

Medlem
gravel_stockholm-2000x960.jpg

Stockholm är omgiven av fantastiska grusvägar och stigar i alla väderstreck. Michael O'Dwyer delar med sig av 5 favoriter från boken Gravelbike kring Stockholm.

Läs hela artikeln:

Låter som ett bra tips, men artikeln och tråden känns som ren reklam. Artikeln är skriven av författaren till boken. Någon form av kommentar om det känns passande.
+1
Som jag har skrivit tidigare
Detta är ju uppenbart en betald artikel
Tidigare, fram till 2022-08-84, märktes sådana artiklar med just
[Sponsrad Artikel]
Varför görs inte det längre?

+1
Som jag har skrivit tidigare
Detta är ju uppenbart en betald artikel
Tidigare, fram till 2022-08-84, märktes sådana artiklar med just
[Sponsrad Artikel]
Varför görs inte det längre?
För att det inte är en betald artikel. Jag bad Michael skriva om några turer och som tack tipsade jag om boken i artikeln, helt enkelt för att jag tyckte det var en bra grej.

Om du kollar närmare har vi ett gäng artiklar som är sponsormärkta efter datumet du skriver. (Om nu 84:e augusti kan anses vara ett datum…)

Senast ändrad:
För att det inte är en betald artikel. Jag bad Michael skriva om några turer och som tack tipsade jag om boken i artikeln, helt enkelt för att jag tyckte det var en bra grej.

Om du kollar närmare har vi ett gäng artiklar som är sponsormärkta efter datumet du skriver. (Om nu 84:e augusti kan anses vara ett datum…)
Betald eller inte, artikeln är ju i princip värdelös om man inte har tillgång till boken. 5 turer beskrivs med ”namn” och ett par meningar, avslutat med en länk där man kan köpa boken ”om man vill veta mer”. Mer reklam än så kan det knappast bli.
Hur gör jag om jag vill cykla dessa 5 turer om jag inte har tillgång till boken?

Fantastiskt komiskt när personer som gillar en konkurrensutsatt marknad klagar på hur marknaden fungerar och önskar sig gratisprodukter…

Då blir ju följdfrågan:
Varför publicera en sådan uppenbar reklamtext helt gratis?
Degen måste ju in, även för Happy. Varför då inte ta betalt för reklamtexter och märk dem för vad de är.

Jag har för låga (reklam-)intäkter för att betala för en korrekturläsare åt mig.
Tack för att du även gör det (gratis-)jobbet.
:sneaky:

Artikeln borde ha hetat något i stil med "Boken om gravelturer i Stockholm - här nämner vi 5 av dem som du kan läsa om när du köpt boken".

Som artikeln är kontruerad just nu tycker jag att författaren (av artikeln) borde ha bjudit på de 5 nämnda turerna, åstminstone med en översiktskarta och lätt beskrivning om hur man tar sig dit och påbörjar den. Sen kan den som känner att det var intressant köpa boken för att få resten.

Då blir ju följdfrågan:
Varför publicera en sådan uppenbar reklamtext helt gratis?
Degen måste ju in, även för Happy. Varför då inte ta betalt för reklamtexter och märk dem för vad de är.
Här är ett annat sätt att se på saken: ”Tänk vad kul att en annan cykelintresserad person delar med sig helt gratis av något som han lagt ner massor med timmar på för att få till, även om jag såklart hade velat få veta lite mer.”

Det går ju att se saker ur en positiv synvinkel också.

Här är ett annat sätt att se på saken: ”Tänk vad kul att en annan cykelintresserad person delar med sig helt gratis av något som han lagt ner massor med timmar på för att få till, även om jag såklart hade velat få veta lite mer.”

Det går ju att se saker ur en positiv synvinkel också.
Artiklen hade kunnat vara helt okej om det var "Boktips! Gravelturer runt Stockholm. Författaren listar sina 5 favoriter".

Nu är det clickbait. Jag klickade in med förväntningen att få läsa om gravelturerna, se var de går, och då kunna ge mig ut och prova dem själv. Resultat: besvikelse.

Jag blev också lite besviken när jag öppnade artikeln och såg att det var rätt lite innehåll, någon gpx hade man ju kunnat bjuda på som en teaser?

Författaren verkar ju vara en av de som står bakom sajten grvl.se? Där finns iaf några rutter tillgängliga, har inte koll på om det är samma som i boken.

Men det jag främst tycker är jobbigt med gravel-rutter runt stockholm är att de jag testat tar vägar som känns rätt tveksamma. Ridstigar, populära promenadstråk, vägar förbi grindar som inte känns så kul för mig att åka förbi (allemansrätten för all del men för mig känns det som man gör intrång).

Jag blev också lite besviken när jag öppnade artikeln och såg att det var rätt lite innehåll, någon gpx hade man ju kunnat bjuda på som en teaser?

Författaren verkar ju vara en av de som står bakom sajten grvl.se? Där finns iaf några rutter tillgängliga, har inte koll på om det är samma som i boken.

Men det jag främst tycker är jobbigt med gravel-rutter runt stockholm är att de jag testat tar vägar som känns rätt tveksamma. Ridstigar, populära promenadstråk, vägar förbi grindar som inte känns så kul för mig att åka förbi (allemansrätten för all del men för mig känns det som man gör intrång).
De två första (Södertörns hjärta och Lida) verkar ligga på grvl.se, men inte de övriga tre.

Blev nöjd att det fanns en bok att beställa till "samlingen". Har böckerna i stigcykelserien redan.
Tycker dock att man kunde markerat tydligare i kartöversikten här i artikeln vilken tur som är vilken. För tur #1 är inte markerad som #1 på kartöversikten.

Blev nöjd att det fanns en bok att beställa till "samlingen". Har böckerna i stigcykelserien redan.
Tycker dock att man kunde markerat tydligare i kartöversikten här i artikeln vilken tur som är vilken. För tur #1 är inte markerad som #1 på kartöversikten.
Numret turen har på kartan står ju inom parantes.

Jag har kört Färingsö och Gnesta loopen på semestern och de var kalasbra. Glömde boken varje gång så ibland fick man provåka en bit och kolla gps:en.

Även jag cyklade från Gnesta för några dagar sedan,
men jag valde Gnesta line, eller åtminstone en hel del av den turen,
för när det står så här i beskrivningen:
"Traktorstigen blir gradvis sämre och förvandlas till en övervuxen lerstig"
så valde jag efter senaste dagarnas regnande att rita om GPXen just där

Men rutten var fin och lätt att hitta, åtminstone genom att följa GPXen, jag hade inte boken med mig.
Redan efter ~5km från Gnesta stn såg det ut så här
AIL4fc-mz-7AmwgOVkWSFkvTQBUZryRsTB1E3PV-We2D_BB4szup3-foPJgaWn4t9VODS61kFOdOSZpDqyfGp0pgudXykGEBAATZv82VHu4_xzxSXoqQFr1F0a5n8G1bdcQXB86v5aHB_LcAYcKS9cfmhu42=w664-h885-s-no

Hjortsberga herrgård

Men bara spåret kom förbi gården öppnade landskapet upp sig
AIL4fc8g4C_IVTm_MFcDJf0lVu_oI8xYrTbWNXeWFjVmuj9MVMnyyDDtX5aa-G1HXFMcvcPWvmrkPbg8ivnIvDNuJDevKiVSz6kiNgLza02tE3ZQf81vZAuE-R5xu3Nfs7H95lmvHtblz0xTlny-CNiCdiCm=w1180-h885-s-no

På andra sidan Mölnbo var det mer grusväg i vanlig svensk skog
AIL4fc-q6B8__rvIlSvEktkyo_shRrYTekPjf8WEWcRHDlFccSh8eK8ZPL6WhE34l8DSRVqjYYOVr588XNTzb9H5OhN3B31smoJH9NPF1uW80e_HUVifrfzS3E2w8sGBgsC8fvkA8dYAsa01e1VdKlNRmcEp=w1180-h885-s-no

Även mellan Järna och Tvetaberg var vägarna i det hela lättcyklade
AIL4fc_TA5YfWlxcxmEmj0Z3ku8_MMVE6-4ApzZWOVhJxIsK5bjcvWH8wTLat8PreHrZgGS5YKEG76aZCcp37s9y4gWL1LWCCSMp_kB2uu7DOcHqzdzgccW685fNKFy-M0sgGhwhg7JnbIqac7uXoKUrqL3f=w664-h885-s-no

Här var det konstigt nog bitar av gammal dålig asfalt under delar av grusvägen, inget foto på det. Vem har asfalterat där, långt från några byar eller gårdar?

Längs Måsnaren var det lite blötare men inte på ngt sätt ocyklingsbart
AIL4fc8SBRcHF7Tn-LE6DcrUTaXo9eHRceoUSMPJl9dOCJ65VMIDdMEwBNoDFwYMnVj95wa3u50vOWYrDKEyi4Rb-iRJ3NPvErd4snu4iPfmDa7t0-MUOwrbc3sEPfiULF4dJjHmPmS8lu0Rt2Vv284dP6gW=w664-h885-s-no

Som att cykla i en grön tunnel

Den gamla (nästan helt) igenväxta banvallen var mer eller mindre den enda singel track biten, det fanns iofs varningar för singel track tidigare i GPXen men där var vägen bredare.
AIL4fc8VGQuA3b-2-crWo_etgnHuYrfmF0jzN8dP0X0rfOXIvS0LCJPO7cSsuPUBT5s2kcuSsKrDFFXolQrBjzEN-FoeBzzhBumtpUmdDS9ApgOOg6CLg_2aBmfSsMZ2DIyaI88GPCOlg5Z8ZRIkzv0yuxj8=w664-h885-s-no

Efter Södertälje började det regna riktigt mkt så strax innan jag kom till Vällinge skjutfält avbröt jag och tog pendeln från Rönninge, resten av turen har jag även cyklat tidigare
När jag kom hem sken solen.
Gruscykling Gnesta-Rönninge.JPG

En fin cykling, bra vägar och lätt att hitta (med GPS), men ganska tungt på det blöta gruset.

Redigerat: La till GPS-spåret

Senast ändrad:
Det var en riktigt lerig traktorstig som jag körde i Gnesta. Det gick inte att hålla sig på cykeln i hjulspåren så man fick köra på gräsremsan i mitten och akta sig för osynliga hål. Jag saknade min MTB och fattade grejen med heldämpad grushoj. Men det var bara några hundra meter så det löste sig.

Körde Nynästuren från Grvl-se för några veckor sedan, även testat ett par andra av tipsen där, ska nog skaffa boken. Nynästenturen var fin. Men vissa partier svåra.. Värst där de dragit elstängsel tvärs över grusvägen, strax efter en liten lätt svängande nerför, så kom i relativt hög fart. Lite otäckt.

Tycker inte det något större problem om det är lite svåra partier, stigar el annat som knappt gruscykelbart, även om man måste hoppa av och bära cykeln en bit. Det är ju ofta mer eller mindre nödvändigt då inte alla fina grusvägar sitter ihop i ett sammanhängande nät. Jobbigaste är när man testar en ny tur och inte vet hur länge det kommer se ut som det gör. Svårt att se i ruttplanerare. Även om det välcyklade partier kan det vara med andra typer av cyklar som mer lämpliga, det syns ju inte i "heatmaps".
Foto 2023-07-15 18 25 18.jpg

Ned mot Stendörren var en jättefin grusväg som de byggt ett hus på. Och en hage med elstängsel. Även ut från gårdsplanen på vägen på andra sidan var det elstängsel. Det var obebott (så nytt att det inte är sålt, kanske?) så jag kände att det var inom mina allmansrättigheter att ta mig förbi. Men det kanske är en spaning att det börjar bli vanligt att spärra av med el? I alla fall i Södermanland.

Fler och fler utmanar ju allemansrätten allt mer. Rätt vanligt med välavpärrade grusvägar nu. De vet nog mycket väl att det egentligen fullt tillåtet att cykla på dem, men hoppas väl att de kan skrämma bort de flesta från att cykla eller gå där med lite förbudsskyltar och bättre avspärrning.

Ned mot Stendörren var en jättefin grusväg som de byggt ett hus på. Och en hage med elstängsel. Även ut från gårdsplanen på vägen på andra sidan var det elstängsel. Det var obebott (så nytt att det inte är sålt, kanske?) så jag kände att det var inom mina allmansrättigheter att ta mig förbi. Men det kanske är en spaning att det börjar bli vanligt att spärra av med el? I alla fall i Södermanland.
Cyklade nog där i somras. Hamnade på ett ställe som stämmer bra med beskrivningen i alla fall. Där fanns det en smal glipa mellan två st elstängsel som man kunde ta sig mellan och sedan cykla i en hage fram till vägen igen.

Skärmavbild 2023-08-14 kl. 12.35.57.png

Precis där. Men det satt handtag på ledningen, så det gick att följa vägen för mig.

Mycket Gnesta nu! Nästan som om det skulle vara bra åka där!
Det borde vara fint att åka där
Men jag cyklade ju iofs från Gnesta
Men det var med en annan cyklist på pendeln och om jag förstod rätt skulle han cykla i Gnestatrakten.
Jag vet inte om han är aktiv här, men om han är det får han gärna posta.

Det var typ 22 timmar före mig. Nån med orange hoj och rulle på styret klev av samtidigt som jag.

Värst där de dragit elstängsel tvärs över grusvägen, strax efter en liten lätt svängande nerför, så kom i relativt hög fart. Lite otäckt.
Visa bilaga 645982

Elstängsel i Sörmland är nog oftast för att hålla vildsvin borta, men det på bilden ser ut att sitta lite högt. Tror inte det är för att stoppa cyklister, utan man hakar bara av det, passerar och hakar på det igen.

Elstängsel i Sörmland är nog oftast för att hålla vildsvin borta, men det på bilden ser ut att sitta lite högt. Tror inte det är för att stoppa cyklister, utan man hakar bara av det, passerar och hakar på det igen.
Är inte alltför ovanligt när djuren är på sommarbete. Men det är ju som sagt öppningsbart för passage. Som ”gäst” får man helt enkelt visa hänsyn och anpassa sig, inte förvänta sig att allt är tillrättalagt för racing, framförallt på enskilda vägar.

Tillbaka
Topp