wheelieträning sabbar mina kedjor?

johan12345

Aktiv medlem
Kan man sabba sina kedjor med wheelieträning? Har i perioder övat rätt flitigt (runt 30 min/dag) och mina senaste 3 kedjor har bara hållit i ca 3 månader var.

Senaste kedjan såg tex ut såhär när jag plockade av den för avfettning och rengöring och samma skick har dom tidigare varit efter några månader. Är det rimligt att tro att det är wheelieträningen som är boven? För mig som fortfarande inte är någon stjärna på detta blir det ju dels rätt hög belastning precis när man trycker upp framhjulet genom dom första pedaltagen och sen vinglar jag ju en del även när framhjulet är uppe i luften. Sonen har inte detta problem med sina kedjor men han är å andra sidan för jävla bra på wheelies (vilket jag ju fortfarande inte är). Vid övrig cykling är jag nog rätt försiktig vid växling när jag kör stig och försöker att vara snäll mot drivlinan när jag växlar i uppförsbackar. Har inte haft det här problemet tidigare.

IMG_1320.jpeg

Vad för avfettningsmedel använder du? Varit diskussioner om att vissa medel gör kedjor sprödare.
Weldtite Citrus Degrease. Avfettar rätt sällan om sanningen ska fram. Max en gång i månaden (men oftare på vintern). Tvättar cykeln vid behov (inte efter varje tur) och använder vanlig skonsam handtvål (Änglamark) och då även på kedjan. Torkar av ordentligt och lägger på dry lube direkt (muc off).

Googlade lite nu och hittade en massa diskussioner på reddit om sram kedjor som gått av. Verkar onekligen inte bara vara jag som har det här problemet. Men vad jag kan se verkar det inte finnas någon konsensus om vad som är orsaken.

Kassetten är dryga året nu och funderar på om jag kanske borde byta den? Däremot har jag inga problem vid växling eller liknande så på ett sätt känns det lite onödigt. Växelörat ser rakt ut. Kan bakväxeln fått en smäll som göra att den sliter kedjan extra fort? Kraschade rätt rejält i jan på en isfläck och den kan ju ha fått en smäll då.

Tror faktiskt att citrus ligger i kategorin syrabaserat avfettning. Där är nog ditt problem. Hur man rengör kedjor där rengöringsmedlet ska vara för kedjor är nog ett moment 22. Rengjorde aldrig min gx-eagle kedja, la bara på mer olja och den höll till 3%, eller 1000mil. Kassetten sprack till slut.

Tror faktiskt att citrus ligger i kategorin syrabaserat avfettning. Där är nog ditt problem. Hur man rengör kedjor där rengöringsmedlet ska vara för kedjor är nog ett moment 22. Rengjorde aldrig min gx-eagle kedja, la bara på mer olja och den höll till 3%, eller 1000mil. Kassetten sprack till slut.
Aj fan. Det var ju inte så bra. Sjukt att kedjorna inte klarar specifik cykelavfettning. Är det lika illa med Shimanos kedjor? Och ska man helt enkelt ge tusan i att avfetta kedjan helt då?

Aj fan. Det var ju inte så bra. Sjukt att kedjorna inte klarar specifik cykelavfettning. Är det lika illa med Shimanos kedjor? Och ska man helt enkelt ge tusan i att avfetta kedjan helt då?
Läser du länken så jag länkade så ja, shimanos svar:
"Clean the chain with an appropriate chain cleaner regularly. Never use alkali based or acid based solvents, such as rust cleaners. If those solvent be used chain might break and cause serious injury"

"Cykelspecifik" är marketing till större delen ändå. Cykelindustrin är fortfarande vildavästern när det gäller kapitalism i dess rena form. Enda lösningen att inte bli åtalad är att skriva i det finstilta.

Tillbaka
Topp