Cushcore. Rena skiten eller värt att behålla?

johan12345

Aktiv medlem
Har ägnat halva dagen åt att försöka få av däcket från ett hjul med Cushcore Pro. Det var nog det jävligaste jag har gjort på länge. Jösses.

Efter mycket googlande, YouTube-tittande och en tur till cykelaffärn för inköp av extra verktyg (Cushcore Bead Dropper) så fick jag äntligen av däckhelvetet. Men tog löjligt lång tid och enormt mycket muskelkraft. Hur det hade gått om jag försökt mig på det här i skogen vågar jag inte tänka på. Helt uteslutet att jag fått av däcket då kan jag säga.

Så. Nu lutar jag åt att ALDRIG NÅGONSIN använda däck-inserts igen. Jag förstår att man kan ha användning för detta om man tävlar eller kör rockgardens dagarna långa. Men just att avmontering är så inihelvete komplicerat gör ju dessa prylar nästintill oanvändbara.

Är det någon som använder inserts och får det att funka, även vid däckavtagning i terräng tex?

Jag förstår inte riktigt. Du har inte ens cyklat med inlägget innan du monterade av det, eller hur kan du annars inte veta vad det tillför?

Edit: Jag vill påstå att CC inte är särskilt svårt att montera och demontera om inte däck- och fälgkombinationen är svår även utan inlägg. Är det svårt utan så blir det såklart ännu svårare med. Men det gör ingen jätteskillnad när däck och fälg lirar ihop.

Jag förstår inte riktigt. Du har inte ens cyklat med inlägget innan du monterade av det, eller hur kan du annars inte veta vad det tillför?

Edit: Jag vill påstå att CC inte är särskilt svårt att montera och demontera om inte däck- och fälgkombinationen är svår även utan inlägg. Är det svårt utan så blir det såklart ännu svårare med. Men det gör ingen jätteskillnad när däck och fälg lirar ihop.
Självklart har vi cyklat med inserten. Är egentligen sonens hoj (som jag lånar även lånar ibland) och köptes beg i feb med Cushcore installerat.

Jag har rätt nyligen lagat punka med korv på den här cykeln så jag har koll på hur det funkar. Men det är ju ingen långsiktig lösning (började läcka lite efter några veckor) så därför ville jag demontera däcket för att göra en ordentlig lagning. Och det var ju en utmaning minst sagt. Är ju inte bara jag som har problem med detta. T.o.m. på cykelaffären var dom överens om att det kunde vara överjävligt svårt med vissa fälg/däck-kombinationer. Jo tack. Stämmer bra.

Det kräver helt klart en del tålamod att montera men framför allt rätt teknik. Tricket är att verkligen på ner däckkanten i mitten av fälgen, lägger du hjulet på en större soptunna så är det lättare att trycka. Sen bör man ha mängder av såpvatten som gör att det glider lättare.

Men ska man titta i det längre perspektivet så är cushcore och andra inser guld värt om man kör lite stökigare träng och enduro. Antalet punkor blir helt klart färre och fälgen skyddas bättre. Sen kan det vara lite trixigt med punkor och "bacon", men när man får in snitsen är det supersmidigt. Större hål och revor kräver dock andra insatser, men det gör det ju oavsett om man har inlägg eller ej.

Jag har rätt nyligen lagat punka med korv på den här cykeln så jag har koll på hur det funkar. Men det är ju ingen långsiktig lösning (började läcka lite efter några veckor) så därför ville jag demontera däcket för att göra en ordentlig lagning.
Jag fick precis punka på ett hjul med Rimpact Pro (v2) som var ett jäkla mek att montera.

Att få bort den gick dock lätt med bara två vanliga däckjärn (parktools grövre modell, den enda man bör äga).

Är däremot nyfiken på hur du gör riktiga lagningar. Har aldrig fått något att fästa på mina däck, även om jag skurar med både IPA och aceton.

Har ägnat halva dagen åt att försöka få av däcket från ett hjul med Cushcore Pro. Det var nog det jävligaste jag har gjort på länge. Jösses.

Efter mycket googlande, YouTube-tittande och en tur till cykelaffärn för inköp av extra verktyg (Cushcore Bead Dropper) så fick jag äntligen av däckhelvetet. Men tog löjligt lång tid och enormt mycket muskelkraft. Hur det hade gått om jag försökt mig på det här i skogen vågar jag inte tänka på. Helt uteslutet att jag fått av däcket då kan jag säga.

Så. Nu lutar jag åt att ALDRIG NÅGONSIN använda däck-inserts igen. Jag förstår att man kan ha användning för detta om man tävlar eller kör rockgardens dagarna långa. Men just att avmontering är så inihelvete komplicerat gör ju dessa prylar nästintill oanvändbara.

Är det någon som använder inserts och får det att funka, även vid däckavtagning i terräng tex?
Har känt samma frustration. Jag skulle förra året montera i en Cushcore i ett DH-däck.
Det gick. Jag pajjade ett först ett par däckjärn och bucklade fälgen, men det gick i. Tog typ två kvällar.
Men ångrade mig och tog ut det. "Inte en chans i h-vete att vilja krångla så här utanför garaget" tänkte jag... och körde vidare utan CC.

Hursom, byggde senare ett nytt bakhjul och satt dit ett "icke DH-däck". Nu gick det "lätt" att få dit CCn och den sitter bra där den sitter. Däcket är mer stabilt och inga bucklor i fälgen. So far...

Så kanske du ändrar dig sen ? Kan ju funka bättre med ett annat typ av däck.

Här har vi skogen i förrgår. Inga problem att kränga av ett par Dissector med en PTN, men då är det EXO och inte DH. Att jobba ner däckskanten i mitten av fälgen gör hela skillnaden.

IMG_8395.jpeg

Cuchcore montage o demontering är inte någon lek, men när det sitter på plats är det guld värt. Vågar dra på över ganska stökiga partier med elaka stenar även om jag är långt ute i salladen. Har inte fått någon genomslagspunka sedan jag började med dem.
(Har det bara i bakdäcket)

Crushcore är väl igentligen bara ett fälgskydd om man ser hur det är uppbyggt då det lämnar halva däcket tomt för luft och gucka.
Helt fel.
Huck Norris är bara fälgskydd, det påverkar inte hjulets egenskaper förutom att det ger lite genomslagsskydd, men ffa CC, men även cc-xc, diverse Pepis, rimpact osv trycker mot däckssidorna och dämpar därmed däckets retur, de ger mellan lite och väldigt tydligt bättre dämpning i däck/hjul system.
Jag tycker personligen inte att vanlig cc är värd sin vikt i bättre egenskaper, åtminstone inte för stig/enduro, men skulle aldrig köra utan något av ca 100gr-insertsen, på bakhjulet, fram kommer jag undan med lägre tryck, dämpgaffel, endurostomme och bättre möjlighet att välja linje. Fast jag borde nog peta in nåt där också...

Jag har ju aldrig kört med körv (har inga större problem med henomslag heller) men undrar över skillnaden med en mindre kraftig stomme och inserts (tänker tex Maxxis Exo+ med Cushcore) eller ett Maxxis DH. Någon poäng i att inte bara ta en stadigare stomme? Inser givetvis att vissa tyngre o snabbare åkare både behöver iserts och tjockaste stomme.

Byter du ofta däck i skogen? Jag har aldrig med mig ett extra däck så ser inte varför det skulle vara relevant hur enkelt det är att byta däcket i skogen, någon annan anledning att ta av ett däck med cushcore i fält ser jag inte riktigt. Jag ser inte heller varför man skulle köra cushcore pro om man cyklar typ xc. Jag har det när jag kör downhill och enduro, punkar aldrig men om jag skulle få punka som inte kan lagas med ett reparationskit för slanglöst hade jag bara rullat på väldigt försiktigt nedför eller lett den. Men som sagt aldrig hänt att jag inte kunnat laga det med lite korv.

Att få av cushcore pro brukar inte alls vara så krångligt som att sätta på cushcore pro. Så frågan är om du verkligen lyckats trycka av beaden ordentligt. Men det krävs lite kraft så klart.

Senast ändrad:
För mig som kör i bikeparks med endurohojar så blir det cushcore runt om. Dels för stabiliteten de ger utan att händerna tar stryk av brakebumpsen. Stabiliteten höjs en hel del och då kan man sänka däckstrycket för att få en mjukare gång. För stighojar så vet jag inte då jag inte är den som punkar på varje tur.

Jag har ju aldrig kört med körv (har inga större problem med henomslag heller) men undrar över skillnaden med en mindre kraftig stomme och inserts (tänker tex Maxxis Exo+ med Cushcore) eller ett Maxxis DH. Någon poäng i att inte bara ta en stadigare stomme? Inser givetvis att vissa tyngre o snabbare åkare både behöver iserts och tjockaste stomme.
Poängen är att du kan köra lägre däcktryck.

När man har inne tekniken går det rätt fort att sätta på och av, även med tighta däck och fälgar. Men dem som är mer stabiliserande (cushcore, rimpact m.m) är ju värst att montera. Vill man bara ha dämpning mot genomslag kan man ju välja t.ex vittoria air liners eller huck norris

Helt fel.
Huck Norris är bara fälgskydd, det påverkar inte hjulets egenskaper förutom att det ger lite genomslagsskydd, men ffa CC, men även cc-xc, diverse Pepis, rimpact osv trycker mot däckssidorna och dämpar därmed däckets retur, de ger mellan lite och väldigt tydligt bättre dämpning i däck/hjul system.
Jag tycker personligen inte att vanlig cc är värd sin vikt i bättre egenskaper, åtminstone inte för stig/enduro, men skulle aldrig köra utan något av ca 100gr-insertsen, på bakhjulet, fram kommer jag undan med lägre tryck, dämpgaffel, endurostomme och bättre möjlighet att välja linje. Fast jag borde nog peta in nåt där också...
Testa bangers 2.0.

Ok. Såhär gick det då till slut.

Köpte alltså sonens hoj beg i feb och då var den tubeless + cushcore pro installerat. Men misstänkte att det nog var ett tag sen guckan byttes (vilket stämde) så därför ville jag ta av däcken och göra om allt från grunden.

Problemet var att det var så länge förre ägaren tagit av däcken (och även bytt sealant) att däcken liksom limmat fast mot fälgen. Satt som satan, både fram och bak. Var ett helsike rent ut sagt att få loss däcken och det här var nog ärligt talat den besvärligaste biten. Fick lägga hjulet på en plasttunna, använda Cushcores specialverktyg Bead Dropper och sen lägga hela min vikt ovanpå verktyget för att få däcksidan att lossa. Ingen lek. Var ett duktigt styrketräningspass och blev helt dyngsvett innan jag var klar.

Velade lite fram och tillbaka om jag skulle sätta tillbaka insertsen med insåg till slut att sonens åkstil nog kräver det. Blev en del YouTube-tittande och det var framförallt nedanstående video som hjälpte mig vid själva monterandet. Rekommenderar Cushcore Bead Dropper (för att få av däcken) och två stycken Cushcore Bead Bro för att få på dom. Och en stor plasttunna att lägga däcket på. Första hjulet tog nog bortåt två timmar. Det andra max 20 min. Så man lär sig ju helt klart. Men ser inte fram emot att göra om det.

Jag körde med exo+ och cushcore men gillade inte känslan.

Bytte till ett bakdäck med DD casing utan cushcore och tycker det funkar minst lika bra , har inte haft problem med punka.

Jag brukar lägga hjulet på marken, lägga en brädbit under fälgen och sedan stampa på däcket med en fot med sko på (be någon hålla emot hjulet på andra sidan så det inte flyger iväg). Det är just att få av det första från fälgen när det suttit länge som är svårast.

Jag använder ett lagom stort bilhjul som "arbetsbänk" när jag bråkar med Cuchcore. Sprayflaska med såpvatten, vanliga däckavtagare och en lagom stor träbit att pressa loss däcket från fälgkanten med är de verktyg jag behöver.

Visst är det bökigare med än utan. Och olika beroende på däck och fälg-kombo.
Men som med mycket annat så är det som dag och natt om man har rätt teknik eller inte.
Bara att ta till sig av tipsen här och fortsätta "träna". För var gång kommer det bli lite lättare.

Visst är det bökigare med än utan. Och olika beroende på däck och fälg-kombo.
Men som med mycket annat så är det som dag och natt om man har rätt teknik eller inte.
Bara att ta till sig av tipsen här och fortsätta "träna". För var gång kommer det bli lite lättare.
Testa Bangers 2.0 men det är korv men har samma funktion som CC men troligen betydligt lättare att montera och demontera.

Ropade nog hej lite för tidigt. Har konverterat en del däck till tubeless på sistone och det har gått oförskämt bra hittills. Men framdäcket på sonens hoj var så sanslöst full men gammal gucka att det var nästan omöjligt att få den i vettigt skick. Hade först väldigt svårt att poppa det öht. Kör med en Airshot som alltid funkat klockrent (och gick hur bra som helst med bakdäcket som visserligen var helt nytt). Efter säkert 7-8 försök fick jag till det men sen har luften inte velat stanna i däcket. Svårt att avgöra exakt vad problemet är. En gissning är att däcket inte ligger helt tätt mot fälgen (kanske pga av att det var svårt att få riktigt rent på däckkanten). Eller så är det ventilen som inte sluter tätt. Eller så är fälgtejpen inte tät (såg egentligen ut som att den behövde bytas men den hade ju funkat tills nu och hade ingen tejp hemma så jag chansade på att det skulle funka).

Däcket är nog gissningsvis bortåt 2-3 år så kanske vore läge att byta iaf. Och ska jag ändå göra om allt kan jag lika gärna göra det från grunden och även tejpa om. Ev även byta ventil för säkerhets skull. Men får väl bli en beställning från Düskland eller nåt så det lär ju ta ett tag innan jag får hem grejerna. Segt.

Det jag noterade vid installation av Cushcore var att de medföljande ventilerna släpper in luften åt sidorna och inte rakt inåt. Hade först tänkt låta mina Stans-ventiler sitta kvar, men insåg att Cushcoren nog kunde täppa till hålet. Bytte därför till de medföljande ventilerna. En fördel med Cushcoren var ju sedan att den höll däcket tajt mot fälgen, så jag kunde använda endast vanlig golvpump för att få däcket att sätta sig på plats. Blir intressant att se hur man skall få av allt i sinom tid, men det är ju en senare fråga.

Jag använder ett lagom stort bilhjul som "arbetsbänk" när jag bråkar med Cuchcore. Sprayflaska med såpvatten, vanliga däckavtagare och en lagom stor träbit att pressa loss däcket från fälgkanten med är de verktyg jag behöver.
Har visserligen bara bråkat cushcore en gång, men "arbetsbänken" är ju det viktigaste verktyget i det hela, och inte helt lätt att lösa.

Jakten på lagom stor rund balja fortgår!

Högst ofrivilligt, men jo det måste man ju kanske göra. Eller i alla fall plocka ur.
Hur gör man då om man måste byta fälg eller cykel, är ju jättejobbigt att ha med sig en i reserv.

Man behöver inget specialverktyg för att droppa beaden i skogen, använd vanligt däckjärn i plast, det fungerar också utmärkt. Eller tummarna eller knäna.

Kan man inte rulla hem på CC om man punkat? Då hade jag också kastat sagda produkt ?
Nja, CC är inte för att kunna cykla vidare om det blir punka. Det är andra saker som gör att jag väljer att ha CC i bakhjulet t.ex att du minskar risken för genomslagspunka eller att däck släpper från fälgkant. Sparar lite på fälgen oxså. Jag har bara CC på endurocykeln som rullar en hel del i fjällteräng med mycket sten.

Nja, CC är inte för att kunna cykla vidare om det blir punka. Det är andra saker som gör att jag väljer att ha CC i bakhjulet t.ex att du minskar risken för genomslagspunka eller att däck släpper från fälgkant. Sparar lite på fälgen oxså. Jag har bara CC på endurocykeln som rullar en hel del i fjällteräng med mycket sten.
Genomslags punka det får man om man har slang i.

Tillbaka
Topp