Är Denna Biltema MTB En Bra MTB?

Fast det är rätt ”tryggt” att cykla grusväg med LLS-geo. Jag skulle ha roligare på en brantare gaffelvinkel. Men det är säkert individuellt. Andrahandsvärde på en cykel för 9k är förstås inte en oviktig sak, men kanske inte helt avgörande? Jag hoppas att TS kör hojen i många år.
TS är tung (skriver han) och gaffeln har returdämpning, jag tror den inte bara blir ett bojsänke faktiskt? Men som sagt, stel gaffel vore kanske det optimala.

Jag är en av de större förespråkarna av progressiv geo (och luftgaffel?) på forumet, har irriterat otaliga trötta gubbar de senare åren pga det. Men då gäller det Mtb (XC och stig), när det ska cyklas ut i svampskogen tycker jag inte man behöver röra till det så mycket. Den hojen TS hittat verkar helt ok, bättre än alternativen här i tråden tom. TS kan köpa stigcykel nästa gång om han fastnar för cykling.
Jag håller med dig men jag tycker samtidigt att man ska skaffa något med modern geo om det är en mountainbike man vill ha, iaf om man köper nytt när det finns alternativ i samma prisklass.

Vill man ha en mer rolig cykel på grus så ska man nog egentligen titta på gruscyklar och inte stigcyklar.

Men som du säger, spelar egentligen ingen större roll så kanske dumt att röra till det.

Har inget bra att tillföra trådens ämne egentligen men jag, som också är småsugen på en HT (till andra ändamål) uppskattar mycket hur olika egenskaper lyfts fram från olika perspektiv. Ger mig som läsare bra information för att kunna fatta ett eget beslut någon gång.

Jag pratar om denna: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/mountainbike-mtb/mountainbike-29-11-vaxlar-large-2000048065

Verkar vara ny i Biltemas sortiment. Håller just nu på att sätta mig in i cykelvärlden då jag efter lång tids frånvaro nu vill ta upp cyklingen igen. Så vet inte om den är bra för priset eller om det är skit? Jag har en maxbudget för detta på 9000 Kr och det är viktigt för mig att det är en lättcyklad MTB där det går hitta lätta växlar även för branta backar (då jag tänkt ta med den ut i skogen för tex svampplockning)men även går att cykla hyfsat fort på landsväg om man så skulle vilja. Är denna MTB bra till detta? Kan tillägga att jag har rätt dålig kondis och väger mycket. Är 193 cm lång med benvidd på 85 cm, är denna cykel rätt storlek tro?

Eller vill ni rekommendera nått annat för under 9K? Har även tittat lite på Scott Aspect 970 tex som nu finns på rea för kring 6300 Kr, är den bra?
Köp ett bra märke begagnad istället, jag köpte en Scott Scale plus som hade rullat en cykelvasa och några träningsrundor, den är i nyskick för 8 lax, kvalitet till ett lågt pris?

Tillbaka
Topp