Gravelhjul

• Trådstartare Trådstartare Bay
  • Start datum Start datum

Bay

Medlem
Gravelhjul
Hej
Jag behöver lite tips på uppgradering av hjul till min topstone 1. Är väldigt nöjd med cykeln men hjulen känns tunga och slöa. Grus och asfalt för motion och en del bikepacking. Ska man gå all in för kol eller duger aluminium. Vill lätta cykeln så mycket det bara går. Vad velig och rådvill man blir. Tips på hjul mottages.

Senast ändrad:
Gravelhjul
Hej
Jag behöver lite tips på uppgradering av hjul till min topstone 1. Är väldigt nöjd med cykeln men hjulen känns tunga och slöa. Grus och asfalt för motion och en del bikepacking. Ska man gå all in för kol eller duger aluminium. Vill lätta cykeln så mycket det bara går. Vad velig och rådvill man blir. Tips på hjul mottages.

Vad är du villig att betala?
Hunt har prisvärda hjul, slowbuild och r2 gör bra hjul. Alu billigare och kan vara riktigt bra. Ska det vara lättast och dyrast duger bara kol.
/T

Gravelhjul
Vad är du villig att betala?
Hunt har prisvärda hjul, slowbuild och r2 gör bra hjul. Alu billigare och kan vara riktigt bra. Ska det vara lättast och dyrast duger bara kol.
/T
Jag har tänkt mig en budget på 10-15 tusen. Kol eller ALU spelar ingen större roll bara de är bra. Vill helst inte köpa över nätet. Bor i sthlm.

Gravelhjul
Jag skulle kika på några kineshjul.

Vet inte hur det blir med frakt i dessa tider men du borde kunna få ett par fina kolhjul för <10 000:-.

Gravelhjul
På papperet ser Deda-hjulen fina ut. Jag har dock något vagt minne av att andra Dedahjul avvägt ganska mycket från specen när det gäller vikten så om det är ett starkt skäl så kanske kolla upp lite noggrannare vad de faktiskt väger. För övrigt har jag själv ett par Zipp 303s men har bara rullat 2 gånger 45 min på dem så kan inte säga så mycket om dem. Men de gjorde min cykel mycket snyggare och det är ju det viktigaste (eller ja nästan).

Gravelhjul
På papperet ser Deda-hjulen fina ut. Jag har dock något vagt minne av att andra Dedahjul avvägt ganska mycket från specen när det gäller vikten så om det är ett starkt skäl så kanske kolla upp lite noggrannare vad de faktiskt väger. För övrigt har jag själv ett par Zipp 303s men har bara rullat 2 gånger 45 min på dem så kan inte säga så mycket om dem. Men de gjorde min cykel mycket snyggare och det är ju det viktigaste (eller ja nästan).
Tack för tipset om deda hjulen. Bra att kunna provväga i butik. Självklart har estetiken stor betydelse. Det är det som gör cykelsporten.

Gravelhjul

Bara att knalla förbi.

Ser fina ut men kan enligt spec enbart köras TL och inte med slang. Jobbigt om man får punka i shottaheiti och vätskan inte tätar?

Gravelhjul
Vad har du för däck (och slang?) på hjulen som kom med cykeln? Visst är det kul med fler hjul, men vad får dig att tänka/tycka att det är just hjul-delen som känns tung och slö?

Gravelhjul
Ser fina ut men kan enligt spec enbart köras TL och inte med slang. Jobbigt om man får punka i shottaheiti och vätskan inte tätar?

Det betyder att du måste ha däck som är TL (pga hookless rim) inte att man inte kan köra med slang.
Men sätter du ett icke-TL däck på så kan du i alla fall teoretiskt kränga av det.

Vill man köra slang så är de gamla 303s egenskaper tvärtom och de fanns väl tom på tillbud.

Gravelhjul
Vad har du för däck (och slang?) på hjulen som kom med cykeln? Visst är det kul med fler hjul, men vad får dig att tänka/tycka att det är just hjul-delen som känns tung och slö?
Cykeln väger en bit över 10 kg och det känns som det sitter mycket i hjulen. Däcken är wtb riddler 37 mm. Framför allt så känns det uppför. Men det sitter nog väl så mycket i mitt huvud och ben. Jag har haft en caadx tidigare som jag lättade upp med hjul, styre mm. Jag inbillar mig iaf att det gjorde skillnad. Sedan tänkte jag gå över till TL.. Som alla andra!?

Gravelhjul
Lånar tråden lite med att fråga om dessa är bra? Funderar själv på lite billigare kolfiberhjul för gravel:

Gravelhjul
Lånar tråden lite med att fråga om dessa är bra? Funderar själv på lite billigare kolfiberhjul för gravel:
Lite småtråkiga nav, men det är i alla fall Ratchet i dem, så det är väl snäppet bättre än om det skulle vara varianten med 3-pawl.
Ganska så tunga tycker då jag. Annars så är det bra innermått på fälgen.

Gravelhjul
Är inte det där landsvägshjul?
Så här står det på Zipps sida om hjulen, som jag länkade till
"Fastest with 28mm, fits wide gravel tires as well"

Förresten, vissa fälgar är hookless, innebär det någon nackdel när det kommer till hur stadigt däcket sitter på fälgen? Jag antar att krokar är där av en anledning?
Även det står det om på Zipps sida om hjulen, som jag länkade till
"Wide hookless rims create a seamless transition to the tire, reducing drag."
och
"What tubeless tires are compatible with this model?"

Gravelhjul
Är inte det där landsvägshjul?

Förresten, vissa fälgar är hookless, innebär det någon nackdel när det kommer till hur stadigt däcket sitter på fälgen? Jag antar att krokar är där av en anledning?
Nej, det är inga problem med hookless. Om du är väldigt tung så kan det bli problem med att klara maxtryck på smala däck.
Upplever att det går att köra något lägre tryck med hookless med bibehållen stadga i sidoväggarna på däcken.

Gravelhjul
Nej, det är inga problem med hookless. Om du är väldigt tung så kan det bli problem med att klara maxtryck på smala däck.
Upplever att det går att köra något lägre tryck med hookless med bibehållen stadga i sidoväggarna på däcken.
Skulle du rekommendera hookless generellt vad gäller kolfiberhjul för gravel istället för det klassiska med krokar? Jag är varken tung eller planerar att ha jättehögt tryck, men vill gärna att däcket sitter jämt och stadigt. Jag kommer ej köra tubeless (kör klassiskt med slang).

Gravelhjul
Skulle du rekommendera hookless generellt vad gäller kolfiberhjul för gravel istället för det klassiska med krokar? Jag är varken tung eller planerar att ha jättehögt tryck, men vill gärna att däcket sitter jämt och stadigt. Jag kommer ej köra tubeless (kör klassiskt med slang).
Kom bara ihåg att du måste köra TLR-däck, även fast du kör med slang.
Kanske finns någon hooklessfälg som inte kräver det, men har inte sett någon sådan.
Var själv skeptisk till hookless till en början, men gillar känslan på hookless jämfört med hooked.

Gravelhjul
Tack för svar!

Känner mig som frågvisa nisse nu, men hur ser du på valet mellan billigare kolfiberhjul och lite finare alu hjul? Är det ändå värt att köpa kolfiberhjulen eller får man minst lika bra alu hjul (om inte bättre) för samma eller till och med en lägre peng? Vad jag läst så är en finare alu ram minst lika bra som en entry level kolfiberram, är det samma sak med hjul eller finns det fördelar med kolfiberhjul som man bara inte kan få med alu?

Gravelhjul
Det beror väl lite på vad du prioriterar. Liten budget och låg vikt kan resultera i ett aluhjul med låg fälghöjd. Vill du ha lite mer aero, hög fälg, så blir det tungt med ett aluhjul.
Ett par bra, lättservade nav är väl inte så dumt att prioritera.

Gravelhjul
Finns det ens "fina" alufälgar? Eller menar du naven?

Svårt att hitta en bred ganska djup alufälg, när jag tittat runt.

Hookless är lite lättare + billigare att producera - så big surprise att det pushas.

(Helvete... hjul med dt370 för 11500, nedsatt!)

Gravelhjul
Jag har dessa, som jag visserligen inte cyklat på än: Aerlite Gravel 40.
Mitt par väger in på 1490 gram vilket var en väldigt trevlig överraskning. De har de gamla 350-naven med 16t ratchet, vilket man kanske vill byta ut (jag har stoppat i 54t vilket kan vara lite overkill…). Köpte för 7699 kr, men 8249 kr är också ganska bra.

Gravelhjul
Det är ju lika brett som på en MTB ;)

Det finns väl lika många definitioner på gravel som det finns cyklister. Vissa kör sportgrus med 25-32 mm, andra rullar på gamla crossar och kör 30-35 mm, några har allround racers med utrymme för däck upp mot 42-45 medan en fjärde grupp har snöat in på äventyrsgravwl och vill fläska på med däck vars bredd mäts i tum.

Rimligen har alla dessa något olika preferenser på vad som är "optimal" innerbredd på fälgen, men likväl kommer de flesta kunna rulla på en ganska stor variation på innerbredd utan att varken cykel eller cyklist imploderar...

Gravelhjul
Jag har kört 38-45 mm på 25 mm IB (mest på en DT-fälg som jag inte minns namnet på). För egen del så tycker jag 38 mm på en sån fälg är en bra kompromiss mellan vikt på hjul och kudde, för grusvägsåka då. Kör man ex 50/50 asfalt/fingrus så vill man kanske ha 32 mm på en 20 mm IB fälg?

Här i Roslagen är det mycket skogsväg för timmerbil så det är gött med 45 mm däck så man har lite marginal när det är grov makadam som gäller eller till och med krossat tegel och lite transport på asfalt.

Som man skrev på 90-talet, YMMV.

Gravelhjul
Relativt ny på gravel men funderar på om någon provat latexslang på gravelcykel och märkt någon skillnad?

På LVG-cykel tyckte jag att jag märkte av skillnad, kör mycket grusvägar och vill bara åt bra rull. Eller är det tubeless som gäller?

Gravelhjul
Tubeless är mer relevant tycker jag, det finns visserligen lagom stora latexslangar för grusvägsdäck men TL funkar bättre på så många sätt vid de bredderna och trycken

Gravelhjul
Relativt ny på gravel men funderar på om någon provat latexslang på gravelcykel och märkt någon skillnad?

På LVG-cykel tyckte jag att jag märkte av skillnad, kör mycket grusvägar och vill bara åt bra rull. Eller är det tubeless som gäller?
Du får ju ett bättre rull olägre vikt med latex jmfrt butyl. Har kört mycket med slang fram då det är mindre punkarisk där. Nackdelen med latex är att du förmodligen måste pumpa varje gång du skall ut.

Tillbaka
Topp