Cykel-VM i Glasgow, SVT sänder en massa

Löfqvist på SVT var det tråkigaste jag hört på tv. Noll passion/entusiasm för sitt jobb och för mycket dialekt för att kommentera i tv/radio.

En av hans kommentarer igår gällde däcktryck "en cyklist på denna nivå märker stor skillnad mellan 7.8 och 7.2 bar".

Det jag noterar är att även under TDF med Eurosports kommentatorer Anders & Roberto så är de kanske gamla cyklister men det känns som att de inte hängt med i materialutvecklingen överhuvudtaget senaste 10 åren. Vilken cyklist kör +7 bar på 21mm innermått och tubeless...
Anders på Eurosport sade under TDF "oj han börjar bli gammal, se hur högt upp han har styret" när han kommenterade de nya Bianchicyklarna och då har noll koll på att det är en del av design/konstruktion.

Ser mig själv som en übernörd när det kommer till senaste materialet och hade hoppats att kommentatorerna levde minst lika mycket för cykelsporten. Nu känns det mer som de ser detta som en hobby och TV-producenterna hittar inga andra kommentatorer.
Hur ska man annars kommentar de där j-a styggelserna från Bianchi?

Håller delvis med. Tyvärr är det så att även om passionen finns så hjälper det inte om man inte låter entusiastisk. Tycker också att det ofta är så att dom som tillhört översta skiktet som aktiva blir ganska dåliga som expertkommentatorer, inom alla idrotter. Lex Ojala inom längdskidor (som exempel på bra, eller suverän snarare, expertkommentator, om än i studion), dock passar hon inte som studioankare IMHO. Och lex Sanna Kallur för det motsatta, grym på banan men närmast medioker som expertkommentator, när hon provade på det i något friidrottsmästerskap.

Vad gäller Vacchi så tycker jag han tappat det senaste åren, fortfarande bra tycker jag men inte samma sting i det hela.
Tycker att Johan Elmander gör ett grymt jobb som expertkommentator på radiosporten under VM nu.

Personligen föredrar jag att kommentatorer visar sin entusiasm och sitt engagemang via ett kunnigt och insatt kommenterande. Vrålande och gapande tillför inget för mig utom att jag behöver justera ner ljudvolymen och att faktainnehållet i det som förmedlas ofta sjunker när volymen går upp.

Tycker att Johan Elmander gör ett grymt jobb som expertkommentator på radiosporten under VM nu.

Kan ju vara så att den procent av fd aktiva som blir bra expertkommentatorer är jämnt fördelad över nivån dom hade. Men tror att de som får testa på det oftast kommer från översta skiktet, ger ju mer kredd till sändningen, tar man in nån som inte utmärkt sig så mycket som aktiv så är det förmodligen p.g.a. någon kvalité som expertkommentator. Så rent matematiskt bör det vara större andel dåliga expertkommentatorer från översta skiktet :)

Personligen föredrar jag att kommentatorer visar sin entusiasm och sitt engagemang via ett kunnigt och insatt kommenterande. Vrålande och gapande tillför inget för mig utom att jag behöver justera ner ljudvolymen och att faktainnehållet i det som förmedlas ofta sjunker när volymen går upp.

Man kan låta entusiastisk utan att skrika och gapa. Tråkigt med dom som låter som att dom hellre suttit hemma framför TV:n.

Man kan låta entusiastisk utan att skrika och gapa. Tråkigt med dom som låter som att dom hellre suttit hemma framför TV:n.
Ja, men i mitt tycke är de få. För mig personligen är kommentatorns ”hörbara entusiasm” en ytterst marginell del i upplevelsen. T.ex. gillar jag A Lennart Juhlin som friidrottskommentatorer och jag gissar att många ser honom som torr och oentusiastisk.

Sen stör man sig ju olika mkt på olika saker. Jag tittar t.ex. inte på cykel för att jag bryr mig om materialet de cyklar på i någon högre grad. Jag är mer intresserad av själva tävlingen. Om kommentatorn säger något galet om någon cykel stör det mig mindre än om kommentatorn har fel på mer cyklist- eller lagrelaterade fakta.

Ja, men i mitt tycke är de få. För mig personligen är det en ytterst marginell del i upplevelsen. T.ex. gillar jag A Lennart Juhlin som friidrottskommentatorer och jag gissar att många ser honom som torr och oentusiastisk.

Sen stör man sig ju olika mkt på olika saker. Jag tittar t.ex. inte på cykel för att jag bryr mig om materialet de cyklar på i någon högre grad. Jag är mer intresserad av själva tävlingen. Om kommentatorn säger något galet om någon cykel stör det mig mindre än om kommentatorn har fel på mer cyklist- eller lagrelaterade fakta.
Men, allt ligger ju i materialet??? ?

Ja, men i mitt tycke är de få. För mig personligen är kommentatorns ”hörbara entusiasm” en ytterst marginell del i upplevelsen. T.ex. gillar jag A Lennart Juhlin som friidrottskommentatorer och jag gissar att många ser honom som torr och oentusiastisk.

Gillar också Lennart.
För min del det beror på att man vet att han har rätt när han säger något, Inga chansningar
bara ren fakta.

Ja han kändes påläst när det gäller DH, och det är ju ändå den tävlingen som betyder nått ?.

DH och landsvägscykling är ju i princip samma gren
så därför kan Becksmo kommentera båda.

Jag menar, det är ju samma kommentatorer för ex både
längdåkning och utförsåkning.

Vad är skillnaden?

T.ex. gillar jag A Lennart Juhlin som friidrottskommentatorer och jag gissar att många ser honom som torr och oentusiastisk.
En personlig favorit. Kan vi lobba in honom till nästa års Grand Tours...... :giggle:
Anekdot: har hälsat på A. Lennart i Vasastan utanför ICA. Han kom ut med två purjolökar i näven.
OT??

Lite skoj att se paracyklingen. Just nu så leder en 52-årig japanska så kom in på banan stödd på en käpp. Hade inte satt månadslönen på henne som vinnare.

Asså de där Lotuscyklarna som Brittiskorna kör på är så fula så man vill ju inte att de ska vinna bara på grund av det. Vad är det för märklig konstruktion? Ser ut som det svetsat ihop gafflarna från delar av ett gammalt cykelställ

Har just tittat SVT sändningen tillsammans med sonen. Klart mindre spännande nu tyvärr. Sonen kunde inte längre lyssna på svenska kommentaret och stängde av ljudet. Vilken rejs och vilken seger! MvdP gjorde det en moment lite spännande i kurvan 1,3 km innan målet.

Jag saknade flemsk kommentar.

Har just tittat SVT sändningen tillsammans med sonen. Klart mindre spännande nu tyvärr. Sonen kunde inte längre lyssna på svenska kommentaret och stängde av ljudet. Vilken rejs och vilken seger! MvdP gjorde det en moment lite spännande i kurvan 1,3 km innan målet.

Jag saknade flemsk kommentar.
Haha ja... kul hur han skaka på huvudet efter den svängen..."Där kunde det gått åt helvete"

Nån som sett intervjuer efter landsvägsloppet ? uci på youtube hade highlights, men inga intervjuer..
Kunde ju vart nåt på sportspegeln i söndags.

De verkar vara väldigt snabba på att få videor raderade från tuben. Mycket lite som går hitta från VM överlag. Trist, och så dumt. Ingen förlorar på att korta klipp ligger ute, bara reklam för sporten och de som har rättigheterna

Ja, det verkar som internationella förbunden blivit mkt mer rabiata vad det gäller att se till att få bort videomaterial från tävlingar från nätet. Har noterat att samma sak gäller för längdskidor (FIS). För klipp som dyker upp i närtid och är av lite längre karaktär är det begripligt men annars känns det mer tveksamt.

Känns f.ö. som det kommersiella värdet i (klipp från) mästerskapslopp borde minska rätt snabbt. Då det inte mig veterligen finns några sätt att legalt betala för att titta på flera år gamla lopp är det ju knappast någon som förlorar på att sådana klipp ligger på nätet. Snarast innebär det ju att internationella förbunden då motverkar den egna sportens historia, något som inte är helt oväsentligt.

Jaha, och inga intervjuer idag på lagtempot heller.. kunde ju vart liter mer mellantider oxå.
Sämre pridoktion än eurosport och redbull tv. Intervjuer efter loppet är ju intressant.

Tycker också att det ofta är så att dom som tillhört översta skiktet som aktiva blir ganska dåliga som expertkommentatorer, inom alla idrotter.
Att vara underhållande är förstås inte en egenskap alla besitter. Några fd proffs jag gillar är:

Anja Person var riktigt bra som expertkommentator på alpint, men tyvärr ville hon göra annat än att kommentera. Bättre än Pernilla och mycket bättre än de övriga expertkommentatorerna.

Alhaji Jeng är den bästa expertkommentatorn på friidrott vi haft i svensk tv.

Att vara underhållande är förstås inte en egenskap alla besitter. Några fd proffs jag gillar är:

Anja Person var riktigt bra som expertkommentator på alpint, men tyvärr ville hon göra annat än att kommentera. Bättre än Pernilla och mycket bättre än de övriga expertkommentatorerna.

Alhaji Jeng är den bästa expertkommentatorn på friidrott vi haft i svensk tv.
Jeng är kunnig men använder ett vokabulär han inte behärskar. Som om han prenumererade på Dagens ord.

Jeng är kunnig men använder ett vokabulär han inte behärskar. Som om han prenumererade på Dagens ord.
Ja, han skulle tjäna på att förenkla sitt språk så att det blir mer rätt.

Dessutom så tycker jag han är ojämn. I stavhopp är han guld värd då han kan ge mkt hjälp för de flesta tittare att förstå en tekniskt rätt komplicerad gren.

I en del andra grenar kan han också komma med kommentarer som tillför något.

I t.ex. medel- och långdistanslöpning tycker jag det är sällan hans kommentarer ger mig ngt och ibland känns det som han chansar.

Vad gäller statistik eller historiska resultat som han ska plocka ur minnet är det lite svajigt.

Eliminering är lite för kort! Kanske en prick första gången? Samtidigt är det kul att det är så otroligt brutalt.

Tillbaka
Topp