Cykel-VM i Glasgow, SVT sänder en massa

Screenshot_20230809_104101_Instagram.jpg

13:25 dags för SVTs sändning av MTB Mixed Relay.

Intressant upplägg där 6 åkare kör var sin runda, 3 damer (Junior, U23, och Elit) och 3 män (Junior, U23, och Elit) men lagen själva verkar få välja ordningen! Nästan alla verkar ha valt man-man-dam-dam-dam-man men blandar ordningen mellan Junior/U23/Elit. Dock kör t.ex Österrike med dam-U23 som sistaåkare. Kan bli intressanta omkastningar minst sagt!

(Sverige inte med.)

SVTs "kommentatorer" är verkligen under all kritik. Idag är det "Podcast med Alexandra och Björn där vi svarar på tittarfrågor" till videobilder (VM-tävling man kunde pratat om också, men det är oklart om de tittar på videon).

8 st till start i VM i E-MTB för damerna.
Känns som väldigt få.
Har ju skrivits tidigare men konstig bana. eMTB ska väl handla om teknik tänker jag. Här rena autobahn så det blir starkast ben som vinner eller? Hur många eXC-hojar finns det på marknaden? Trek har väl en men Schweiziskan verkar inte köra på den.

Kollade lite på reprisen för eMTB och försöker förstå konceptet. Det verkar ju vara full fat enduro-hojar dom kör på. Säkert lättade och med lättrullade däck men det ser ju lite malplacerat ut på en XCO-bana?

Sedan fanns det ju ett par ställen som verkade riktigt utmanande på banan, t ex nerförslöpan/A-linjen nerför några branta stenar. Kanske inte så tekniskt svårt men det var ju nå'n som fick vända för att det förmodligen var för otäckt.

Blanda det med en massa vanlig grusväg där det måste kännas riktigt jäkla trögt att baxa runt en så'n hoj över 25 km/h där motorn slutar driva.

Påminner lite om racet på Gotland som oxå sker på en bana som förvisso inte är speciellt teknisk.

För att summera är väl detta en konditionstävling först o främst med ett fåtal element där en motor underlättar klättring? Hade nog velat se lite mer av den tekniska klättringen faktiskt, d v s där det inte ens går att köra med en vanlig hoj. Vad är annars meningen med eMTB i denna formen av tävling?

Kollade lite på reprisen för eMTB och försöker förstå konceptet. Det verkar ju vara full fat enduro-hojar dom kör på. Säkert lättade och med lättrullade däck men det ser ju lite malplacerat ut på en XCO-bana?

Sedan fanns det ju ett par ställen som verkade riktigt utmanande på banan, t ex nerförslöpan/A-linjen nerför några branta stenar. Kanske inte så tekniskt svårt men det var ju nå'n som fick vända för att det förmodligen var för otäckt.

Blanda det med en massa vanlig grusväg där det måste kännas riktigt jäkla trögt att baxa runt en så'n hoj över 25 km/h där motorn slutar driva.

Påminner lite om racet på Gotland som oxå sker på en bana som förvisso inte är speciellt teknisk.

För att summera är väl detta en konditionstävling först o främst med ett fåtal element där en motor underlättar klättring? Hade nog velat se lite mer av den tekniska klättringen faktiskt, d v s där det inte ens går att köra med en vanlig hoj. Vad är annars meningen med eMTB i denna formen av tävling?
Personligen har jag svårt för elassisterad framdrivning av cyklar när det handlar om cykeltävlingar.

Människor får gärna använda elcyklar om de gör det på ett lagligt och hänsynsfullt sätt, men tävlingar med elassisterade cyklar känns för mig som en halvmesyr mellan tävlingar med cyklar framdrivna utan elassistans och motorcykeltävlingar.

Andra må tycka att det är intressant och tillverkarna har ju säkert ett intresse av att kunna marknadsföra sina produkter. Jag kommer dock aldrig att bry mig i sådana tävlingar.

Personligen har jag svårt för elassisterad framdrivning av cyklar när det handlar om cykeltävlingar.
+1
Har inte satt mig in i reglerna för cyklarna, men antar att det regleras hårt vilken effekt och vilket vridmoment som motorn får ge. Det känns ändå som en halvmesyr mellan cykeltävling och motorcykeltävling. Konstigt att UCI ställer sig bakom det. När kommer e-TT?

Tycker att formatet i EWS-E funkar bättre som mer liknar enduro fast med ett tuffare klättringsmoment. Där förstår jag syftet lite bättre.

Men här i VM känns formatet lite konstlat. Dom kunde ju lika gärna cyklat utan motor, vilket dom ju redan gör i en annan klass (XCO).

Har personligen inga problem med eMTB annars men dom får nog slipa lite på tävlingsformen om det ska locka ngn publik.

Med motorassistans tillåten öppnas det upp för alla möjliga klasser, i synnerhet om det finns olika laggränser. Man kan tänka sig gränser vad gäller effekt och när och hur mkt assistans motorn får ge samt kanske även hur mkt energi batteriet får innehålla (om man tänker sig långdistanstävlingar med behov av att hushålla med energin).

Känns som det potentiellt skulle kunna bli väldigt många klasser med relativt godtyckliga restriktioner. Ofta tycker jag att enkelhet med så få godtyckliga ”gränsvärden” som möjligt är något eftersträvansvärt i tävlingssammanhang.

Ögnar igenom startlistan inför morgondagens DH-final. Hittar bara bröderna Zwar där. Kanske inte så bara men finns det ingen på damsidan? Får väl heja på Mille eller nå'n då istället.

En junior finns det i varje fall fast jag gissar att juniortävlingen inte sänds. Walle Tunsved heter han i varje fall.
Det är verkligen inte det sämsta att ha två stycken åkare i downhill vm. Det är Sverige inte bortskämd med. Synd föret/vädret blev som det blev den dagen. Gav tävlingen orättvisa förhållanden.

18:40 är det dags för Rissveds och XCC, ska bli spännande
Är inte det lokal tid?
Det här ser jag på den officiella hemsidan, och det har hittills varit lokal tid.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tillbaka
Topp