Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) – Läs första inlägget först!

Mitt blev avbrutet. Synd. Trodde det var "rätt" när jag såg att specialized usa också körde halva priset på byxorna jag beställde

Det är väl iofs så att om man fått orderbekräftelse och dom dragit pengar så har man ingått ett avtal?

Märkligt att dom bara makulerar ordrar utan någon kontakt med kund

Det är väl iofs så att om man fått orderbekräftelse och dom dragit pengar så har man ingått ett avtal?

Märkligt att dom bara makulerar ordrar utan någon kontakt med kund
Jag vill minnas att vi i affärsjuridisk grundkurs (för styva 20 år sedan) fick lära oss att säljande part alltid har rätt att neka en affär utan förbehåll om det är ett erbjudande öppet för allmänheten (i motsats till ett kundspecifikt avtal). Sedan dess har det ju hänt en del avs direktbetalningar, men jag misstänker att man fortfarande har rätt att ”backa bandet” om det rör sig om en uppenbar prissättningsmiss.

Jag vill minnas att vi i affärsjuridisk grundkurs (för styva 20 år sedan) fick lära oss att säljande part alltid har rätt att neka en affär utan förbehåll om det är ett erbjudande öppet för allmänheten (i motsats till ett kundspecifikt avtal). Sedan dess har det ju hänt en del avs direktbetalningar, men jag misstänker att man fortfarande har rätt att ”backa bandet” om det rör sig om en uppenbar prissättningsmiss.
Jo, om man nu tycker 600kr för byxor och 400 för en skjorta är orimligt lågt ?

Trist att dom inte ens bemödar sig att skicka ett mail med info om att ordern blivit avbruten däremot. Bara återbetalar pengarna till kontot och är tysta

Fick leveransbekräftelse etc men idag följande mail. Kanske var lite hången med två väskor….

Jag skrev ett gnällmail om att paragraferna de hänvisar egentligen inte medger att avbryta, bara att det kan bli fel och att jag vill att ordern fullföljs. Håller er uppdaterade!

Bilagor

• IMG_8640.jpeg
    IMG_8640.jpeg
    166.7 KB · Besök: 210
Senast ändrad:
Fick leveransbekräftelse etc men idag följande mail. Kanske var lite hången med två väskor….

Jag skrev ett gnällmail om att paragraferna de hänvisar egentligen inte medger att avbryta, bara att det kan bli fel och att jag vill att ordern fullföljs. Håller er uppdaterade!
Tror tyvärr inte du har stor chans. Det här är något som varit uppe tidigare och den "orderbekräftelse" som automatiskt skickas ut räknas inte som en accept av avtalet.

Avstod tidigare för jag tyckte 300 kr var lite väl dyrt för en liten 3L väska haha men inte tagit bort den från varukorgen och det går fortfarande att beställa.

Jag har en kompis vars far satsade en månadslön på att Arsenal (på den tiden de hade Henry, Dennis och Ljungberg) skulle spöa något snedsparkargäng från någon avlägsen by på engelska landsbygden. Allt till 18 gånger pengarna eller något i den stilen. Matchen slutade väl 5-0 eller så.

Glad i hågen tänkte han sig således plocka ut en årslön och göra något roligt. Trots idogt kämpande kom han aldrig så långt utan berörd spelfirma erbjöd honom 1,8 gånger pengarna istället. Känner jag honom rätt avböjde han ovänligt och bestämt.

Dock snålt av Fjällräven kan jag tycka. Bikester gjorde en miss förra hösten så allt gick att köpa för halva priset, inte bara på outlet som det var tänkt. Men de skickade varorna :)

Det måste väl ändå vara ok för företag att göra misstag utan att folk skall tycka att deras mänskliga rättigheter har kränkts när de inte får köpa en väska för ett uppenbart felaktigt pris? Maken till gnäll får man ju leta länge efter.

Om det är någon tröst för de drabbade (antagligen inte) så kan de få 10% rabatt på ett kommande köp med koden HKUK

Edit: Ja jag lade med en order, den avbokades, livet går vidare.

Det måste väl ändå vara ok för företag att göra misstag utan att folk skall tycka att deras mänskliga rättigheter har kränkts när de inte får köpa en väska för ett uppenbart felaktigt pris? Maken till gnäll får man ju leta länge efter.

Om det är någon tröst för de drabbade (antagligen inte) så kan de få 10% rabatt på ett kommande köp med koden HKUK

Notera att koden ovan är unik. Vill någon ha min 10% så säg till!

Notera att koden ovan är unik. Vill någon ha min 10% så säg till!
Notera även att koden ovan är lätt ekivok.

Jadå.

Det jag tycker är kass är att dom avbryter ordern utan att kommunicera det alls. Jag har fortfarande inte fått något mail. Kan bara se på apple pay att det står som "återbetalt"

Dags för en manifestation utanför HQ. Finns det ngn bikepackingbok att bränna? Eller en gammal rävboa?

Jadå.

Det jag tycker är kass är att dom avbryter ordern utan att kommunicera det alls. Jag har fortfarande inte fått något mail. Kan bara se på apple pay att det står som "återbetalt"
Fördelen är att vi fick se hur snabbt pengar kan betalas tillbaka när företaget har intresse i det.

Nu när @wukkaN varken har GT eller On One (?) i garaget kanske han har tid att reda ut det här en gång för alla. Jag tänker att det är en given sticky. ?
Haha stämmer. Endast en stighoj och en grusräser finns kvar i stallet.

Om du fått en orderbekräftelse så har ni ju ett köpavtal och du har dessutom i regel rätt att få varan till det priset. Undantaget är i det fall priset skiljer sig till sån grad eller att omständigheterna gör att du som konsument borde inse att det är ett felaktigt pris. Det är dock en bedömningsfråga.

Hallåkonsument har också vägledning i frågan: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/felaktig-prisinformation/

Avseende ARN-ärendet som länkas ovan så hade företaget med en hävningsklausul i köpevillkoren samt konstruerat bekräftelsen genom att första bekräfta beställningen. För att i ett senare skede skicka en ”orderbekräftelse”. Jag vet inte hur det var i det aktuella Fjällräven-fallet.

Edit: har justerat i texten.
Edit2: har kollat fjällräven-villkoren och punkt 2.2 och 3.3 är utformade just för att inte vara bundna till felaktig prissättning (i enlighet med exempelvis ARN-ärendet ovan). Släpp det och gå vidare, är min rekommendation.

Senast ändrad:
"Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset. "

Tio procent får man väl typ alltid som medlem i fjällrävens klubb. Det är ju bara ett showroom för Fenix outdoors.
Kan man inte köpa samma väska för 1000 på naturkompaniet? 70% rea i slutet av säsongen är helt normalt för lagertömning.

Vet inte om denna har varit med. Nästan orimligt billig med Pike för 1785 euro.

Jadå.

Det är någon herre på Facebook som verkar ha köpt ett helt gäng och kränger vidare iaf... men min enstaka väska gick inte igenom!
Garanterat någon som fått tipset här i tråden.

För att återgå till fynd:
https://r2-bike.com/SHIMANO-Deore-XT-Kassette-12-fach-CS-M8100-10-51-Zaehne bra pris! Köper nog en. Riktigt bra kassett som håller länge.

Tillbaka
Topp