fatbike vs el-fatbike grov skogsterräng

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mcr108s

Medlem
Söker att förstå lite bättre hur bra elcyklarna blivit när det gäller kraftöverföringen och känsligheten.
Har alla slags cyklar utom fatbike och tänker mig att komplettera med en sån då det finns mycket typ viltstigar här, grova rötter, större stenar... vissa stigar går ta sig runt på mtb men nog skulle man ibland behövt lite mer däckyta och tjocklek och kanske även tyngd. Dessutom lång vintersäsong. Det är alltså cykling i 0-10 km/h, mycket balansövning.
Eller förlorar man så mycket av känslan så att det blir netto negativit ändå?
Så kom tanken om elfatbike, för det är rätt tungt att starta från 0 lite uppför i mjuk terräng med dåligt grepp. Plus att ta sig upp för bergen lite här o där.
Men hur är känslan och pådraget med en sådan egentligen? Det blir ju helt fel tänker jag om kraften kommer lite plötsligt och för kraftfullt när det krävs en hel del finlir o balans på dessa stigar. Är då en fatbike eller ännu "värre" elfatbike för tung för att ens styra? Coolt vore ju om det fanns modeller som kan hanteras lite som en cross, i låga hastigheter upp till 10km/h kanske det går att få ihop, men det återigen kräver ju rätt känsla på gasen så att man kan balansera hojen med gasen. I framtiden borde det ju absolut vara möjligt replikera. En Tesla hackar ju inte direkt när man trycker på gasen. Försökt hitta lite videos osv på detta men inte riktigt lyckats så om någon kan tipsa om det så är jag tacksam.

Nu har jag bara kört rail 5 men just okänsligheten var något jag reagerade på. Man kanske vänjer sig.

Motorn är väldigt känslig skulle jag säga. Normalt fel är att man har för mycket kraft på och därför upplevs den som okänslig.

Fatbiken har två fördelar, Grepp och inte sjukna ner i snö.

Greppet kan man diskutera hur mycket bättre det är än en vanlig hoj men att den inte sjunker ner i snön på samma sätt är ett faktum.

Vill du cykla på vintern är en fatbike att rekommendera. Detta från en som kör mycket med dubbade däck på en vanlig hoj. Det funkar bra om det är packad snö men är det exempelvis skotorspår eller relativt mjuk snö så börjar man sjunka ner.

Funderar på att skaffa mig en XXL fatbike för 2024. Problemet för mig är att säsongen är typ en månad eller max 2 där jag bor. Sedan kan man lika bra köra minst lika bra med dubbdäck. Lite svårt att försvara 15k utgift för kanske 8-12 turer per år.

Fatbikes är bra, elcyklar är bra. (Vissa är okänsliga men kan ofta avhjälpas med inställning). Elassisterade fatbikes känns dock otroligt ovanligt. Iallafall dem av okej kvalitet och rimlig garantisupport, nåt jag skulle säga är ett måste när det gäller elcyklar. Det enda som är värre än att behöva köpa nytt batteri eller motor till en elcykel är att inte kunna få tag i det.

Fatbikes är bra, elcyklar är bra. (Vissa är okänsliga men kan ofta avhjälpas med inställning). Elassisterade fatbikes känns dock otroligt ovanligt. Iallafall dem av okej kvalitet och rimlig garantisupport, nåt jag skulle säga är ett måste när det gäller elcyklar. Det enda som är värre än att behöva köpa nytt batteri eller motor till en elcykel är att inte kunna få tag i det.
Okej, låter som att du inte rekommenderar att köpa härifrån t.ex.? Går det att se vilka som är okänsliga på något bra sätt?

Funderar på att skaffa mig en XXL fatbike för 2024. Problemet för mig är att säsongen är typ en månad eller max 2 där jag bor. Sedan kan man lika bra köra minst lika bra med dubbdäck. Lite svårt att försvara 15k utgift för kanske 8-12 turer per år.
??

Det går utmärkt att cykla fatbike även vår, sommar och höst. Har en 29x2.4" FS och en 26x4.4" fatbike, och båda rullar ungefär lika ofta på sommaren.

Enda fatbike emtb jag känner till är Haibike XDURO FATSIX
??

Det går utmärkt att cykla fatbike även vår, sommar och höst. Har en 29x2.4" FS och en 26x4.4" fatbike, och båda rullar ungefär lika ofta på sommaren.
Jepp men finns ingen anledning att ta fatbiken över de andra cyklarna i stallet.

Som boende i Göteborg där en normal vinter är några omgångar med slask tänkte jag likadant och tvekade länge, men slog till på rean i år. Nu hade vi ju extrem tur och fick mängder av snö i mars, så jag skuttade runt som ett ystert föl och har aldrig haft så roligt. Till min stora förvåning är fatbiken riktigt kul att köra på barmark också. Extra kul när man ska ut på okänt äventyr och testa ett nytt ställe, speciellt om det inte finns etablerade cykelstigar utan mest vilt- och vandringsstigar. Bra när det är riktigt jäkla grisväder också.

Köp bara köp säger jag.

Okej, låter som att du inte rekommenderar att köpa härifrån t.ex.? Går det att se vilka som är okänsliga på något bra sätt?

Det där är ett hopkok av random kinajunk från aliexpress. Jag skulle hållit mig långt borta.

De flesta elassisterade fatbikes som jag har sett hitills är inte byggda för annat än stadskörning.
Visst, de har dämpning osv, men de väger bly, däcken (oftast Kenda) har inte mönstret för skogkörning
En annan parameter är hur väl batteriet pallar kyla?

Nu har jag bara erfarenhet av Salsa Mukluk, men inte upplever jag den trögstartad i uppförsbacke, snarare tvärt om. Bara lägga i en lägre växel och börja trampa...

De flesta elassisterade fatbikes som jag har sett hitills är inte byggda för annat än stadskörning.
Visst, de har dämpning osv, men de väger bly, däcken (oftast Kenda) har inte mönstret för skogkörning
En annan parameter är hur väl batteriet pallar kyla?

Nu har jag bara erfarenhet av Salsa Mukluk, men inte upplever jag den trögstartad i uppförsbacke, snarare tvärt om. Bara lägga i en lägre växel och börja trampa...
Är Salsa Mukluk då inte heller byggd för annat än stadskörning eller hur menade du?

Många inputs, tackar för det, men är slutsatsen att fatbikes med eldrift blir för tunga och osmidiga för skogskörning.

Är det någon som alls har en el fatbike och kör i skog?

Är Salsa Mukluk då inte heller byggd för annat än stadskörning eller hur menade du?

Många inputs, tackar för det, men är slutsatsen att fatbikes med eldrift blir för tunga och osmidiga för skogskörning.

Jo det finns. Polaren har en heldämpad Haibike emtb fatbike han kör i skogen. Funkar prima. Skillnaden i vikt mellan den och en vanlig emtb är försumbar. Emtb blir 22-26kg om man ska ha en med full kräm motor.

Vad jag menade var att de flesta elfatbikes som jag har sett är i stort sett byggda endast för stadstrafik, undantaget är väl Haibiken som nämndes tidigare i tråden

Mukluk har ingen batteriassistans och säljs som "äventyrs cykel" (det var bla därför jag köpte den till att börja med)
Och den går utmärkt att köra med både on och offroad. De breda däcken kan kräva viss tillvänjning om man kör på stig dock.

Hittade en till modell. Känns inte prisvärd ska jag säga.

IMG_1434.jpeg

Riktigt sant - brist på delar suger!

Finns maxx huraxdax helfjädrade e fatbikes med helt bra geometri om du är beredd att punga ca.10k € sedan finns ju tunturi både som fs och ht som är i mellansegmentet många uthyrningsfirmor har dessa i Finland och fungerar helt bra sommar som vinter även många har rock machine som är helt bra cyklar. Viktigaste är nog att det är kända märken på ramar/ komponenter så man får tag i delar när det är dags. Själv tycker jag bättre om att ha vanlig fatbike när det är tekniskt hoppar hällre knappa 15kg än 25kg över stock och sten. Ända gångerna jag skulle vilja ha/saknar det är när man kör med andra vintertid som har el..blir tungt att hålla 25kmh i snö.

Enda fatbike emtb jag känner till är Haibike XDURO FATSIX

Jepp men finns ingen anledning att ta fatbiken över de andra cyklarna i stallet.
Jo, för mig iallafall.
Fatbiken (icke el) används mer för utflykter och äventyr (har lasthållare, sadelväskor osv) och inbjuder till helt annan cykling än en fulldämpad hopp-och-lek-cykel.
Men alla är vi olika. :)

Och här är mina snabba åsikter efter 3 år med en vanlig fatbike (Canyon Dude) och en elassisterad (Haibike Xduro)

Elbiken:
Känslan och pådraget justerar jag med att välja körläge. Jag kör oftast på nån av de lägre så man får jobba en del så man får hjälp när det är brant eller tungt på annat sätt. Den är trögare att kasta runt än en vanlig fatbike och betydligt trögare än en vanlig MTB. Fördelen är att när man fått upp farten plöjer den på mer som en enduro-motorcykel över stock och sten. Jag använder elcykeln när det är väldigt brant/snöigt/svårforcerat. Skitkul i t.e.x fjällen där det är brant och mycket bäckar att passera. Haibiken är grym med Bosch-motor och SRAM GX som drivlina. Funkar hur bra som helst. Batteriet räcker 2-5 timmar beroende på körläge, i somras cyklade jag 5 timmar i Klimpfjäll och det räckte precis. Lite sämre på vintern (0-10 minus)

Vanliga fetingen:
Efter att jag kört 1 år på den vanliga fetingen sålde jag min vanliga 29-tummare. Cykeln är lätt, kvick, otroligt stabil på alla underlag. Den är skitkul och jag vill inte cykla nåt annat längre.

Summering:
Fatbike är kul och mer lättcyklat än folk tror. Att cykla i djupsnö eller sand funkar inte för mig med feting, skoterspår är att föredra.

Och här är mina snabba åsikter efter 3 år med en vanlig fatbike (Canyon Dude) och en elassisterad (Haibike Xduro)

Elbiken:
Känslan och pådraget justerar jag med att välja körläge. Jag kör oftast på nån av de lägre så man får jobba en del så man får hjälp när det är brant eller tungt på annat sätt. Den är trögare att kasta runt än en vanlig fatbike och betydligt trögare än en vanlig MTB. Fördelen är att när man fått upp farten plöjer den på mer som en enduro-motorcykel över stock och sten. Jag använder elcykeln när det är väldigt brant/snöigt/svårforcerat. Skitkul i t.e.x fjällen där det är brant och mycket bäckar att passera. Haibiken är grym med Bosch-motor och SRAM GX som drivlina. Funkar hur bra som helst. Batteriet räcker 2-5 timmar beroende på körläge, i somras cyklade jag 5 timmar i Klimpfjäll och det räckte precis. Lite sämre på vintern (0-10 minus)

Vanliga fetingen:
Efter att jag kört 1 år på den vanliga fetingen sålde jag min vanliga 29-tummare. Cykeln är lätt, kvick, otroligt stabil på alla underlag. Den är skitkul och jag vill inte cykla nåt annat längre.

Summering:
Fatbike är kul och mer lättcyklat än folk tror. Att cykla i djupsnö eller sand funkar inte för mig med feting, skoterspår är att föredra.
Är det en heldämpad Haibike Xduro för runt 100k vi snackar nu? :)

Har du testat billigare också och kan säga något om skillnader i motor, kraftöverföring och känsla?

Jag behöver inte ha heldämpat men jag skulle vilja veta mer om skillnaden med motor i bak eller fram och hur man kan eller inte kan läsa av känslan i motorspec.

Att köpa en fat utan e känns som för liten skillnad. Men frågan är om jag ens skulle lägga 30k. När jag såg att det fanns modeller för runt 15k blev jag intresserad men forumet dömde ut. Dock utan att ta hänsyn till extrema prisskillnaden kan jag tycka. För 15k kan det vara lite skit.

1692032184345.png

Senast ändrad:
Det är alltså cykling i 0-10 km/h, mycket balansövning.
IMG_2465.png

Men det var nog inte frågan :-). Lite mer seriöst: här på Happy hänger cykelentusiaster. Det tar emot för många att rekommendera cyklar under 10 tusen ens för att köpa mjölk. Cykeln du frågar efter träffar nog inte riktigt målgruppen här. Tror tyvärr få har långtidstestat kinacykeln här.

Är det en heldämpad Haibike Xduro för runt 100k vi snackar nu? :)

Har du testat billigare också och kan säga något om skillnader i motor, kraftöverföring och känsla?

Jag behöver inte ha heldämpat men jag skulle vilja veta mer om skillnaden med motor i bak eller fram och hur man kan eller inte kan läsa av känslan i motorspec.

Att köpa en fat utan e känns som för liten skillnad. Men frågan är om jag ens skulle lägga 30k. När jag såg att det fanns modeller för runt 15k blev jag intresserad men forumet dömde ut. Dock utan att ta hänsyn till extrema prisskillnaden kan jag tycka. För 15k kan det vara lite skit.

Visa bilaga 646070
Tjena! Det är hardtail-versionen utan bakdämp. Den kostade 35 ny. Jag saknar inte fullgunget. Tycker den är mjuk nog men så är jag ju sån där knäppskalle som tycker att min helstela vanliga feting är roligare än fullgung och halvdåliga hardtails. Bortskämd med fin fjädring på mc och tycker man får pröjsa KOSING om man ska ha hyfsad fjädring på mtb.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp