The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Verkar som gårdagens cykeltur var blöt.
Dräneringshålet i bakfälgen ser ut att ha bra flöde.
IMG_5936.jpeg

The Gravel tråd
Körde Cykelvasan öppet spår i fredags. Kan meddela att det går utmärkt med Gravelbike. Kom uppför alla backar, klarade alla surhål utom ett där det var för många ivägen. Fint grusade vägar och stigar men det gäller att vara noggrann och pröva ut rätt däcktryck innan. Om man gör det så blir det ett fint flyt över alla ojämnheter. Riktigt kul och grisigt i spåret för framtidens segrar var det. Stannade på alla kontroller, drack blåbärssoppa, kaffe, sportdryck och vatten. Åt saltgurka och bullar. Ägnade 1timme av åktiden till att stanna på alla kontroller. Första gången jag sett sjön vid Smågan.
IMG_20230805_120820.jpg

The Gravel tråd
Drog ut efter lördagsnattens 60mm regn på en 11milare upp i kilsbergen och vidare mot lekeberg. Otroligt mycket vatten överallt, många förstörda vägar och överfyllda diken/bäckar/åar. Fick vara lite kreativ för att komma igenom och förbi på väldigt många ställen. Bland annat vada genom knähöga vattensamlingar i flera meter, cykla igenom 1meter+ djupa pölar. Men trots allt det blev det en fin tur.

IMG_2615.jpeg
IMG_2617.jpegIMG_2622.jpegIMG_2623.jpegIMG_2624.jpeg

The Gravel tråd
Kring 100km eller mindre brukar vara lämpligt tycker jag! Kanske man kan få en guidad tur av någon till och med? :-)

Här har du ett gäng som jag brukar köra. Kan även tipsa om facebookgruppen Örebrocyklisterna landsväg och gravel
En guidad tur är inte omöjligt, hör av dig! Ledarna brukar lägga ut gruppcykling i fb gruppen när vi kör gravel!

The Gravel tråd

Här har du ett gäng som jag brukar köra. Kan även tipsa om facebookgruppen Örebrocyklisterna landsväg och gravel
En guidad tur är inte omöjligt, hör av dig! Ledarna brukar lägga ut gruppcykling i fb gruppen när vi kör gravel!
Tack ska du ha! Jag är i Örebro imorgon till och med fredag kväll! :-)

The Gravel tråd
Tja! Jag har cyklat grusväg på min cx sen innan gravelcyklar kom stort, och det har ju gått bra. Men omväxling förnöjer, så jag började fundera på om jag skulle köpa mig nytt ramkit. Min Kenesis kan jag uppleva som något nervös och lite mycket race. Funderar då på något som är något längre, stabilare, bekvämare, tar lite större däck, men som fortfarande känns rapp och inte blir full adventure-drop-bar-mtb-sak.

Budget 10k plus/minus något. Vad är i ropet nuförtiden? Tycker det verkar säljas färre ramar löst nuförtiden..?
Hittills tycker jag Sonder Camino ser intressant ut.
Skicka mig gärna lite modellnamn jag kan söka vidare på :)

The Gravel tråd
För att jag är gammal och envis gubbe och planerar INTE köra TUBELESS i närmaste framtiden, så skaffade jag ny pump. När jag får punka på mina resor, då gråter jag nästan när jag måste pumpa (själva slang byte gillar jag). Med min nya pump blir det ett nöje!
Fy fan, vilken skillnad. Väger lite mer än vanligt pump, men jag kan banta ?
Tar också lite mer plats i min ram väska, men inte mycket mer.

IMG_7208[1].JPG

Tillbaka
Topp