[OT] Linköpingsbo - se hit!

Newton

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått jobb i Linköping och behöver flytta dit med familjen. Just nu bor jag 50 m från Nackareservatet (Hellas) och har kanonfina stigar för MTB och löpning inpå knuten, samt små asfaltvägar åt andra hållet för landsvägscykling. Givetvis söker jag något liknande i Linköpingstrakten. Min fråga till forumet och specifikt er Linköpingsbor är således: var ska jag söka?

Vill ha:
- Skog med fina stigar
- Slingrande asfaltvägar med begränsad trafik
- gärna kuperat
- gärna sjö i närheten
- inom 25 km från Linköpings/Saabs flygplats
- och helst ett område med mycket barnfamiljer då jag har två småttingar själv.

Några tips?

Nu var det 20 år sen jag bodde där men givet arbetsplatsen är väl något söder om centrum, t.ex. Lambohov/Ullstämma/Sturefors det som tickar de flesta kryssrutorna. Kuperat och närhet till sjö kan blir svårare, iaf om man inte ska göra avkall på något annat i listan.

Slingrande asfaltvägar med begränsad trafik kommer du nog inte ha svårt att hitta varje fall. Östergötland är mycket bra för lvg cykling och har toppklubbar som CK Hymer (Linköping) och Motala AIF.

(MTB i Linköpingsområdet har jag ingen koll på men kör man några mil finns det definitivt fantastiska skogar i Kolmården.)

Senast ändrad:
- Skog med fina stigar:
Vid vidingsjö motionscentrum finns det markerade stigar och till och med några utförslöper med berms osv samt hopp, pumptrack m.m. https://www.meraleramtb.com/meraleramtb/sida/69548/skills-area-vidingsjo, lär vara kul för barnen också.
Vet även att skogarna söder om stora rängen har en del fina stigar men då hamnar du längre från stan.

Rundan runt Stora rängen var min favorit när jag bodde i linköping. Lagom kuperad med mycket upp och ned och fantastisk natur. Inte särskilt långt att ta sig ut från stan heller. Den går också bokstavligen runt en sjö och massa fina badplatser :)

Annars finns det fina vägar åt typ alla vädersträck med lite olika karaktär. Runt roxen är också en väldigt fin lite längre tur.

Givet de följande punkterna:
- gärna sjö i närheten
Så skulle jag absolut kika söder om stan, kanske Sturefors, hackefors/Hjulsbro eller vidingsjö?
Men det är ju betydligt mindre än stockholm och att ta sig till andra delar av staden går supersnabbt jämfört med stockholm. Sällan man känner att en stor del av rundan är transport.

Edit: den kanske största backen i närheten ligger också söder om stan dock lite längre ner vid Rimforsa.

Hej!

Jag har fått jobb i Linköping och behöver flytta dit med familjen. Just nu bor jag 50 m från Nackareservatet (Hellas) och har kanonfina stigar för MTB och löpning inpå knuten, samt små asfaltvägar åt andra hållet för landsvägscykling. Givetvis söker jag något liknande i Linköpingstrakten. Min fråga till forumet och specifikt er Linköpingsbor är således: var ska jag söka?

Vill ha:
- Skog med fina stigar
- gärna kuperat
- gärna sjö i närheten

Några tips?
Som andra nämnt är de finaste mtb-stigarna snarare i Kolmården/Norrköping. Ganska centralt i Linköping (Valla, Tinnerö) finns det många kilometer uppmärkt och fin mtb-stig, men inte samma höjdskillnader eller fina hällcykling som i Kolmårdsskogarna. Däremot är det nära till väldigt fina grus- och landsvägsrundor. Förutom de nämnda områdena söder om stan, kan det vara värt att kolla på Berg, norr om Roxen. Där har du både sjö, mtb-stigar och fin lands-/gruscykling i närheten och lite mer höjdmeter än söderut närmast stan.

Tänker att om det främst är boende du vill ha tips på skall du titta närmare på Sturefors, Bestorp och Brokind. fyller nog din kravspec rätt väl. kanske även Hjulsbro med omnejd men då blir det närmare staden på gott och ont...

Norr om Roxen finns dels Olstorp med slingor av olika längder (här går t.ex. Vretabiken varje år), bland annat en fyrakilometers som är rejält kuperad, dels stora skogsområden som sträcker sig österut från Olstorp med mer anonyma/eldsjälsröjda stigar (med tillåtelse från markägare). Ofta knixiga och lite svårhittade, mycket äventyr ingår.
Där ligger också Berg och Ljungsbro som det går att bosätta sig i.

Om du är rik kan du titta efter hus i Ekängen. Mycket barnfamiljer och precis intill sjön. Här finns också en del snabba platta stigar att svisja fram på genom lövskogarna. Otroligt fint om höstarna.

I Sturefors går det både att bo och att cykla stig på en mer anonym slinga i mossig trollskog. Tyvärr har det avverkats i området för nåt år sen.

I stan finns:
  • En kortare slinga i Vallaskogen som är ganska kuperad och brötig. Här körs Vallacup typ årligen.
  • Mellan Vidingsjö och Tinnerö eklandskap finns flera Meralera-spår som är lite snällare. Även en del hopp om en är hugad plus ”skills area” med pumptrack och flow/hoppled.
  • Runt Tinnerö finns rosa spåret som är typ tre mil.
  • I/runt Slakaskogarna finns ”True pace”-slingan som är lite mer under radarn. Delvis hopp/mer tekniska byggen blandat med lite kuperat och dels knixiga, dels snabba stigar.
Som flera skriver överskuggas Linköping ofta av Kolmården, men mtb-cyklisterna i Linköping gör mycket av det som finns. Stort engagemang i och utanför klubben.

Tack för alla svar!
Ska åka ner om några dagar och kika runt lite.
Tillkom ett önskemål från frun: finns det något tysktalande ”community” eller område med många expats?

Tack för alla svar!
Tillkom ett önskemål från frun: finns det något tysktalande ”community” eller område med många expats?

Vi har universitetssjukhuset (US) och Linköpings universitet med studenter och anställda från hela världen, så visst stöter man på en del människor som har kopplingar till Tyskland.

När mina barn var så små att de gick på förskola gick de på Waldorfförskolan Linblomman (mycket bra!) här i Linköping. Där fanns rätt många vårdnadshavare med koppling till Tyskland och möjligheter att mötas i olika sociala sammanhang runt förskolans verksamhet.

Precis som tidigare inlägg vill jag också slå ett slag för Mera Lera som gör ett fantastiskt jobb med stadsnära mountainbikeleder i Linköping. Bor man i Södra Ekkällan / Garnisonen / Vallastaden / etc. så kan man hoppa på t.ex. Rosa spåret på ett par minuter. Sen har man mil av bra spår med glest med folk. Underbart att enkelt kunna få till en tur efter jobb även med barn och andra krav i vardagen. Med start i dessa områden kan man också lätt få till en fin längre eller kortare löprunda i Tinnerö Eklandskap.

Finns en del fina badplatser och sjöar söderut. Stora Rängen vinner över Roxen alla dagar i veckan.

Senast ändrad:
Ja Roxen är inte mycket att bada i men söder om Linköping finns massor. Undviker du de största vägarna så finns där också väldigt mycket sköna vägar för lvg.

Linköping har ganska rimliga priser på bostäder även lite halvcentralt. Bor du närmare centrum slipper du begränsas av att mestadels cykla "på en sida" av stan.

Jag bor i T1, och tycker verkligen att läget nära Tinnerö och Vallaskogen är guld - cyklar lvg, grus och mtb. Har dessutom cyklande kompisar i området som är från Tyskland :)

Hej! Nu var ju ditt inlägg skrivet för länge sen, men tänk om du fortfarande letar.... Jag håller på att flytta ut från en radhusfyra i Lambohov, hörntomt, lekplats på gården, skogar med elljusspår och MTB-bana precis intill.

Ja Roxen är inte mycket att bada i men söder om Linköping finns massor. Undviker du de största vägarna så finns där också väldigt mycket sköna vägar för lvg.
Östergötland är sjukt bra för lvg, vi kan säga bäst i världen. ?

Men allvarligt så går det ibland att cykla lååånga sträckor och man kan räkna antalet omkörningar på ena handens fingrar. Blir man törstig eller om något annat händer finns det bönder så in i h-vete.

Roxen är ingen badsjö, undvik Ekängen. Bara dyrt.

Själv bor jag i Vidingsjö. Perfekt med flera skolor att välja mellan. Hoppar på cykeln och 5 min senare är jag i skogen. Tar 10 min att cyklar ner till ”stan”.

Tack för alla svar!
Hemma hos mig (närmare Söderköping) pratas det tyska. Vi finns, som vanligt, utspridda lite överallt, kanske med en anhopning kring Finspång (Siemens). På vårdcentraler och sjukhus brukar man också träffa på många landsmän och -kvinnor ;-)

Östergötland är sjukt bra för lvg, vi kan säga bäst i världen. ?
Med undantag för slätten runt Linköping då kanske? Värre blåshål har jag då sällan sett. Likt luffaren Bolle kom jag aldrig till Klockrike. Han avskräcktes av särdeles effektiv ridande polis, jag av en ständigt närvarande blåst som förvandlade Klockrike till nån slags poetisk hägring eller Shangri-la.

Med undantag för slätten runt Linköping då kanske? Värre blåshål har jag då sällan sett. Likt luffaren Bolle kom jag aldrig till Klockrike. Han avskräcktes av särdeles effektiv ridande polis, jag av en ständigt närvarande blåst som förvandlade Klockrike till nån slags poetisk hägring eller Shangri-la.
Ja, det kan blåsa på schlätta

Så ja, nu ska vi ta det lugna med det stilla. Det finns ingen annan schlätt än den runt Linkeboda; Mjölby, Va(d)stena, Borensberg, Mot(t)als etc är ju bara garnityret runt pärlan i mitten.

Men inte blåser det mer där än den evigt vindpinade Söderslätt, där 300 W knappt räcker till 20 kph en bra dag och det är lika långt mellan träden som mellan Malmö och Lund (vilket alltså är jordens omkrets minus ca 2 mil)

Tillbaka
Topp