Hjälp mig välja gruscykel/gravelbike!

Marten D

Aktiv medlem
Funderar aktivt på att köpa nya gruscykel. Har ni några bra alternativ med dessa önskemål?:

* Minst plats för 45 mm däck.
* Låg vikt, Under 9.5 Kg.
* Ram+Framgaffel i kolfiber.
* Shimano 1x11-delat (11-42 T)
* ~50-54 cm (C-T sadelrör)
* Ny eller begagnad i bra skick.
* Prisidé 25 000-28 000 SEK.

Jag har hittat denna Cube Nuroad C62 Pro, som jag gillar: https://www.cube.eu/fi-en/cube-nuroad-c-62-pro-swampgrey-n-black/680300

Även funderat över Ican, som jag testat tidigare. Men gissar A. Att 2:handsvärdet blir lite lidande. B. Saker blir ofta dyrare när jag går loss och köper varje del som jag anser är ett måste... : https://icancycling.com/collections...x-gravel-bike-frameset?variant=31953283940430

Har ni några andra förslag?

Om du tänker köra asfalt och/eller med väskor och/eller i backar så kör inte 1x . Växlarna tar slut/har för stora steg. Det fungerar bra i vissa fall. 1x fungerar bra för MTB, men inte säkert för gravel.

Om du tänker köra asfalt och/eller med väskor och/eller i backar så kör inte 1x . Växlarna tar slut/har för stora steg. Det fungerar bra i vissa fall. 1x fungerar bra för MTB, men inte säkert för gravel.
Tack för din kloka input. Transport på asfalt blir det naturligtvis. Inga väskor/packning. 40 T fram och 42 T bak räcker normalt där jag cyklar. Glappen mellan växlarna oroar dock något. I lervälling blir ofta funktionen lidande med två klingor fram. Säkert bättre med el-växlar där och då.

Min starka flickvän har Cube-gravelcykeln årsmodell 2020, med samma utväxling. Det räcker för att ställa av mig när jag kör aeroracer, utom när det går runt 50 km/h. Insåg jag nyss. Tur att jag är trygg i min manlighet. ;)

Jag vet att det går emot dina önskemål på flera sätt men MB31 Bramley finns med Axs och effektmätare för 24k. Det hade jag övervägt om jag var du

Tack för förslaget. Inte det jag tänkt mig, men absolut intressant pris/prestanda. Det är dock mentalt utmanande för mig att börja använda Sram. Men jag sägs vara vuxen, så jag får kanske överväga det.
Såg att samma cykel även fanns för 5000 SEK lägre pris med GRX.

TS bor i Stockholm. Här behövs inte 2x.
Med 12-delat är delningen ett i-landsproblem. Jag har 42x32 som lättast och det skulle vara najs med en snällare klätterväxel.
Stämmer bor i Stockholm. Men försöker se andra ställen i Sverige på cykeln. Platta Mönsterås och nu senast i Dalarna. Där sved det seriöst i benen med 34/32 T som lägsta utväxling. 1:1 eller helst lättare kräver min tunga kropp. Jag tror att 40/42 T på en lättare cykel (än idag), ännu bättre tränad och några kilo lättare kropp blir räddningen.

Senast ändrad:
Stämmer bor i Stockholm. Men försöker se andra ställen i Sverige på cykeln. Senast i Dalarna. Där sved det i benen med 34/32 T som lägsta utväxling. 1:1 eller helst lättare kräver min tunga kropp. Jag tror att 40/42 T på en lättare cykel (än idag), ännu bättre tränad och några kilo lättare blir bra.
Med 40x10 kan du kanske inte veva utför i alla lägen men det är kanske ett mindre problem.

Med 12-delat är delningen ett i-landsproblem. Jag har 42x32 som lättast och det skulle vara najs med en snällare klätterväxel.
12-delat på en gravel!? Nu snackar vi i-landsprylar:) för att baka samma sak så är det stegringen man vill åt.
Cuben är fin men brukar vara svår att beställa?

Funderar aktivt på att köpa nya gruscykel. Har ni några bra alternativ med dessa önskemål?:
* ~50-54 cm (C-T sadelrör)
Det underlättar om du även anger stack och reach

Även om 1X lockar dig så säger jag som de andra;
Välj 2X
Om du skulle ångra dig senare är det mycket enklare och även ofta (alltid?) billigare att gå från 2X => 1X än tvärtom!

REDIGERAT
Det var en tråd tidigare i somras från en som ville gå från 1X => 2X, men jag vet inte hur det slutade.
@Bele: Hur gick det med dina planer på byte till 2X?

Senast ändrad:
Hela iden med en gravel cykel är ett i-landsproblem. Andra kallar det en cykel med bockstyre.

Jag bytte min från 42 till 38 för att kunna klättra lite bättre, bak 42:11. Jag bor i skåne, vi har mest motvind, en del uppförsbackar i nordost.

En 2x ger en enormt större flexibilitet,

Det blev till slut en Specialized Diverge Comp Carbon. Dubbla klingor fram och Shimano analoga GRX växlar. Tråkigt nog är jag förkyld, så har inte hunnit testa ännu. Bara bytt styrtapp och hjul.

Har nu hunnit testa min Specialized Diverge Comp Carbon ordentligt. Jag är i stort nöjd. Passar min typ av cykling. Lång asfaltscykling på våren, med slicks. Snabba kortare grusrundor. Även kört ett antal längre gravellopp. Men även lugna längre grusrundor på nya ställen. Det är stor skillnad i komfort mot min tidigare gruscykel i aluminium.

När det gäller funktion, så är jag speciellt glad över GRX-växlarna. De klickar i perfekt. Bytte däck från 40mm till 45mm och de lyfte cykeln, dubbel bemärkelse. Ytterligare komfort, men framförallt så ligger jag uppe på löst underlag. Inte djupt nersjunken. Något som gör cyklingen mindre jobbig i sand och mjukt underlag.

På grund av min vikt, bytte jag kassett från 11-34T till Srams 11-36T. Funktionen är likvärdig Shimano. Två tänder låter kanske inte så mycket, men det gör att jag klarar flertalet backar, utan att gå på rött. Att det dessutom finns utrymme för högre kadens gör jobbet både lättare och trevligare. Den tidigare kassetten 11-34T passar på de hjul jag har för asfaltscykling. På snabb asfalt är även de dubbla framklingorna väldigt uppskattade.

Bilagor

• IMG_20241026_105637.webp
    IMG_20241026_105637.webp
    190.9 KB · Besök: 35
Tillbaka
Topp