Tips på stålramar med cykelstöd för pendling?

pwik1

Medlem
Halloj,

Jag är inne på att bygga en cykel med stålram som ska användas mest för pendling och i vardagen. Ungefär 1 mil om dagen året runt. Det ska då finnas fästen för skärmar/pakethållare, skivbromsar och, nästan viktigast, något slags stöd så att den går att parkera ordentligt. Det finns nämligen inga ställ varken hemma i cykelrummet eller på jobbet.

Jag är lite inne på Surlys ramar. Speciellt Midnight Special. Den ser väldigt trevlig ut, men det verkar inte gå att få på något vettigt stöd på den. Har även kollat på ex Kona Rove och Marin Nicasio+ men har fått berättat för mig att dessa heller inte går att montera på något bra slags stöd. Disc Truckern har däremot en platta man kan köpa till, men den ramen verkar lite overkill för vanlig pendling.

Någon som har något tips? Kanske något alternativ till ett stöd jag missat? Eller ram som är lite nischad?

Surly rekommenderar inte att montera stöd på sina cyklar om de inte är gjorda för last, som Big Dummy eller LHT.

Men även om du bortser från den rekommendation så kommer det vara stökigt med korta kedjestag; det finns helt enkelt inte plats mellan ram och däck med ett stöd på många ramar.

Köp två skyltställ och ställ ett på jobbet och ett hemma

Senast ändrad:
Done deal.

1693814367739.png

Det kändes som kravet var bockstyre, och då har inte Pelago stöd på sin heller.

Halloj,

Jag är inne på att bygga en cykel med stålram som ska användas mest för pendling och i vardagen. Ungefär 1 mil om dagen året runt. Det ska då finnas fästen för skärmar/pakethållare, skivbromsar och, nästan viktigast, något slags stöd så att den går att parkera ordentligt. Det finns nämligen inga ställ varken hemma i cykelrummet eller på jobbet.

Jag är lite inne på Surlys ramar. Speciellt Midnight Special. Den ser väldigt trevlig ut, men det verkar inte gå att få på något vettigt stöd på den. Har även kollat på ex Kona Rove och Marin Nicasio+ men har fått berättat för mig att dessa heller inte går att montera på något bra slags stöd. Disc Truckern har däremot en platta man kan köpa till, men den ramen verkar lite overkill för vanlig pendling.

Någon som har något tips? Kanske något alternativ till ett stöd jag missat? Eller ram som är lite nischad?
Finns det inga väggar/stolpar etc att luta cykeln mot på jobbet???

Kanske det, men läste 1 mil. Då hade iaf jag föredragit ett rakt styre.

Å här får man till och med älgstjurs-styre!
Ja, blir nog ett rakt styre. Silvon såg ju rätt schysst ut.

Finns det inga väggar/stolpar etc att luta cykeln mot på jobbet???
Inte så att det går att luta den mot en vägg utan att den är i vägen tyvärr. Alla parkerar sina cyklar 45 grader på stöd.

Kanske ett mer portabelt ställ kan fungera? Kan det här vara något? https://www.allmountainstyle.com/products/ams-kickstand-black

Fårr, då ja va ong, fanns det en platta mellan vevlagerhuset och bakrestagen med ett hål. Där kunde man sätta valfritt stöd, ett- eller tvåbent. En stålram kan i värsta fall vara för tung för stöd som fästs bara i bakre stagen.

Ja, blir nog ett rakt styre. Silvon såg ju rätt schysst ut.

Inte så att det går att luta den mot en vägg utan att den är i vägen tyvärr. Alla parkerar sina cyklar 45 grader på stöd.

Kanske ett mer portabelt ställ kan fungera? Kan det här vara något? https://www.allmountainstyle.com/products/ams-kickstand-black
Det finns även liknande lösningar från Topeak. https://www.topeak.com/us/en/search-results/Flashstand
Har dock inte testat de själv.

Kika begagnat marknaden. Om jag förstår det rätt så vill du bygga själv?
Det finns många intressanta ramar, även av äldre stuk med fäste för stöd.
Vill du prompt ha brifters så finns det lösningar för det också. Kika byggtrådar här på happy så tror jag att du ska finna intressanta projekt.

Tillbaka
Topp