Hur gammal måste man vara för att skaffa gubbväxel?

Jag önskar att det vore så lätt?‍?
Jag håller med om att man kan ha precis vad man vill men resten av samhället tror tyvärr att dom måste ha synpunkter, dom tror tom att nån bryr sig(vilket många gör)☹️
Kallas sociala medier och jag är helt förbluffad av hur mycket synpunkter folk har på folk dom inte ens känner.

Världen är på väg åt ........
Människor har alltid haft åsikter om andra människor, har alltid skvallrat, alltid tyckt. Det är en del av vår natur och har ingenting med sociala medier att göra. Det är bara en arena att uttrycka sig på. Tyvärr når skiten längre än tidigare med hjälp av internet och det är svårare att komma undan.

Sedan tror jag att det på ett annat sätt är mer tolerant i dag än tidigare i o m att saker synliggörs och normaliseras. Som jättelika utväxlingar till exempel. ?

Men för att försöka svara på frågan: Det beror väl på hur man cyklar? Jag har aldrig känt behov av lägre växel än 39 fram och 25 bak, men då misstänker jag också att jag cyklar "gammaldags": Ståcyklar mycket och har relativt låg kadens.

Men för att försöka svara på frågan: Det beror väl på hur man cyklar? Jag har aldrig känt behov av lägre växel än 39 fram och 25 bak, men då misstänker jag också att jag cyklar "gammaldags": Ståcyklar mycket och har relativt låg kadens.
Ganska mkt har också att göra med i vilken terräng man cyklar. När jag cyklar (lvg) hemma i Stockholmsområdet använder jag ytterst sällan lättare utväxling än 50/21. Är jag nere i Alperna eller andra bergiga trakter tillbringar jag sannolikt mest tid på den lättaste tillgängliga utväxlingen, vilket om jag har min egen cykel innebär 34/28.

Människor har alltid haft åsikter om andra människor, har alltid skvallrat, alltid tyckt. Det är en del av vår natur och har ingenting med sociala medier att göra. Det är bara en arena att uttrycka sig på. Tyvärr når skiten längre än tidigare med hjälp av internet och det är svårare att komma undan.

Sedan tror jag att det på ett annat sätt är mer tolerant i dag än tidigare i o m att saker synliggörs och normaliseras. Som jättelika utväxlingar till exempel. ?
Kanske bara är jag som är extremt anti-skitprat som reagerar?

Människor har alltid mördat och krigat. Det är så det är. Det är vår natur.
Eller så är det inte så, men vi ursäktar ett oacceptabelt beteende istf att göra nåt åt det.
"Boys will be boys" (sen växer de upp och blir ordförande i Spanien).

Människor har alltid mördat och krigat. Det är så det är. Det är vår natur.
Eller så är det inte så, men vi ursäktar ett oacceptabelt beteende istf att göra nåt åt det.
"Boys will be boys" (sen växer de upp och blir ordförande i Spanien).
Nu argumenterar du för argumenterandets skull. Jag har inte legitimerat något dåligt beteende, bara påpekat att skvaller och skitsnack inte har kommit med sociala medier. Det har alltid förekommit och kommer alltid att förekomma. Det innebär inte att du måste ägna dig åt det, men du kan nog räkna med att andra kommer att fortsätta göra det. Det är en del av vår natur, som sagt, och fyller antagligen ett slags funktion i flocken/samhället.

Om vi är medvetna om vår tendens att titta snett på eller bli rädda för det som sticker ut eller inte "passar in" är mycket vunnet. Då kan vi nämligen göra något åt saken. Men människor beter sig på olika sätt, och de som beter sig på ett sätt jag anser vara fel kommer jag ha åsikter om och gissningsvis lufta dessa åsikter på olika sätt.

Senast redigerad av en moderator:
Ganska mkt har också att göra med i vilken terräng man cyklar. När jag cyklar (lvg) hemma i Stockholmsområdet använder jag ytterst sällan lättare utväxling än 50/21. Är jag nere i Alperna eller andra bergiga trakter tillbringar jag sannolikt mest tid på den lättaste tillgängliga utväxlingen, vilket om jag har min egen cykel innebär 34/28.
Jag brukar gå ned på 52-25 om det är en seg backe. Ytterst sällan använder jag lilla kedjedrevet, men det händer ju. Är det brant så växlar jag ned såklart.

PS. Jag behöver bli mycket bättre på att motväxla. DS.

Senast redigerad av en moderator:
Jag brukar gå ned på 52-25 om det är en seg backe. Ytterst sällan använder jag lilla kedjedrevet, men det händer ju. Är det brant så växlar jag ned såklart.
Välkommen till Värmland.
Flera i Sverigeeliten förbannade sig själva att dom inte läst på när vi hade prologen i ett 3dagarslopp uppför Tossebergsklätten.
Man kan ta sig upp på 39-23, men det är inte rätt?

Största fram och största bak blir ju rätt sned kedjelinje. Undviker pga detta de två största bak om jag har stora fram. Av samma skäl undviker jag de två minsta bak om jag ligger på lilla fram.

Sen är det hela ju en fråga om vad som går, vad som är effektivt och vad man har för mål.

För min del går det bra med 50/21 som lägsta i Stockholmsområdet. Vore dock sannolikt effektivare att gå ner på lilla i vissa backar istället för att bryta sig upp. Att jag ändå väljer brytandet är dels lite av lättja och dels för att det tvingar mig att ta i på låg kadens. Blir alltså en sorts styrketräningsaspekt. Dessutom inbillar jag mig att det inte är helt fel med lite lågkadens som träning för cykling i branta och långa backar där det blir låg kadens även på lägsta växeln.

Välkommen till Värmland.
Flera i Sverigeeliten förbannade sig själva att dom inte läst på när vi hade prologen i ett 3dagarslopp uppför Tossebergsklätten.
Man kan ta sig upp på 39-23, men det är inte rätt?
Tossebergsklätten.jpg

Men har man tagit sig upp så är utsikten värd mödan
Tossebergsklatten-utsikt.jpg

Nu argumenterar du för argumenterandets skull. Jag har inte legitimerat något dåligt beteende, bara påpekat att skvaller och skitsnack inte har kommit med sociala medier. Det har alltid förekommit och kommer alltid att förekomma. Det innebär inte att du måste ägna dig åt det, men du kan nog räkna med att andra kommer att fortsätta göra det. Det är en del av vår natur, som sagt, och fyller antagligen ett slags funktion i flocken/samhället.
Min argumentation var menad att belysa problemet med olika problemställningar och efterföljande problemlösningar. Att acceptera (förklara det med nåt som inte går att påverka) ett visst beteende kan påverka problemlösningen. Att rycka på axlarna leder sällan till nån effektiv problemlösning. "Vi kan inget göra." Jag anser att vi KAN göra nåt åt "människans grundläggande beteende".
Om vi är medvetna om vår tendens att titta snett på eller bli rädda för det som sticker ut eller inte "passar in" är mycket vunnet. Då kan vi nämligen göra något åt saken. Men människor beter sig på olika sätt, och de som beter sig på ett sätt jag anser vara fel kommer jag ha åsikter om och gissningsvis lufta dessa åsikter på olika sätt.
Ja, folk beter sig på olika sätt. Vissa visar absolut ingen hänsyn. Inga spår efter mänskligt tänkande/hänsyn. Och de struntar i att ändra sig, eftersom det är helt utan konsekvenser att bete sig som hänsynslösa idioter.

Min argumentation var menad att belysa problemet med olika problemställningar och efterföljande problemlösningar. Att acceptera (förklara det med nåt som inte går att påverka) ett visst beteende kan påverka problemlösningen. Att rycka på axlarna leder sällan till nån effektiv problemlösning. "Vi kan inget göra." Jag anser att vi KAN göra nåt åt "människans grundläggande beteende".
Det anser jag också, men bara till en viss gräns. Jag tycker att vi ska ha högt ställda mål, ”sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna” så att säga. De som aktivt vill uppmuntra människans mindre trevliga drag (främlingsfientlighet, gamla unkna könsroller, dominerande manlighet, armbåga sig fram, vara sig själv närmast etc) är kanske inte dem vi ska lyssna på.

Är det bara jag som inte sitter och glor på medcyklisternas klingor och kassetter?
Borde jag kolla på det?
Det jag noterar (och tyst förbannar) är folk som har bakbromsens snabböppning i öppet läge. Den har man ju bara öppen när man tar ur/sätter i hjulet.
Ibland har jag med mig pluggar, så jag kan stänga medcyklisters styrändar.
Gubbvarning på det?

Är det bara jag som inte sitter och glor på medcyklisternas klingor och kassetter?
Borde jag kolla på det?
Det jag noterar (och tyst förbannar) är folk som har bakbromsens snabböppning i öppet läge. Den har man ju bara öppen när man tar ur/sätter i hjulet.
Gubbvarning på det?
Ja.

Nu blev jag sugen på en utflykt.
Jo, den backen skulle man väl försöka göra någon gång. Dock lär man kombinera med lite annat om man t.ex. bor i Stockholm. En väldig massa mils transport för en, trots allt, rätt kort backe funkar inte riktigt för mig.

Borde jag kolla på det?
Gubbvarning på det?

Nej, inte gubbigt tycker jag. Själv cyklar jag runt med en dunk såpavatten för att vara beredd om nån säger något fult ord.

Två sidor och ingen har efterfrågat definitionen på "gubbe"? Är det en ålder, en egen inre inställning, sammanhang - eller omgivningens syn på det som gäller?

Personligen är jag gubbe ibland (ålder, egen inställning, omgivningens syn på mig) och ordentligt juvenil ibland (egen inställning, sammanhang och omgivningens syn).

Inget har dock med utväxlingar att göra. Lärde mig tidigt att man väljer vapen efter väntad strid - dvs. man byter utväxlingsmöjlighet efter vad man kan förvänta sig för rutt (strid..). Grunden är ju att hålla kadensen.

Självklart får kadensen absolut aldrig gå under 90/minut heller. Sen måste man ju följa forskningen och absolut inte låta pulsen gå över 75% av max om man inte är ute och kör intervaller också.

Angående trådfrågan så tror jag att det mest beror på skillz och väldigt lite ålder.
När vi loosers hånar varandra för branta kassetter så lovar jag att Remco kan glida förbi med mtb-kassett utan att bli hånad.

Två sidor och ingen har efterfrågat definitionen på "gubbe"? Är det en ålder, en egen inre inställning, sammanhang - eller omgivningens syn på det som gäller?

Personligen är jag gubbe ibland (ålder, egen inställning, omgivningens syn på mig) och ordentligt juvenil ibland (egen inställning, sammanhang och omgivningens syn).

Inget har dock med utväxlingar att göra. Lärde mig tidigt att man väljer vapen efter väntad strid - dvs. man byter utväxlingsmöjlighet efter vad man kan förvänta sig för rutt (strid..). Grunden är ju att hålla kadensen.
Hm, hade 34/28 när jag cyklade uppför Punta Veleno och hade då en snittkadens 28 varv/min om jag minns rätt.

Om jag skulle ha haft en utväxling som gjort att jag hållit en normal kadens på säg 90 varv/min hade det blivit rätt besvärligt att hitta klingor/vevparti och kassett. Mindre än 22 fram har jag inte hört talas om. Och med det hade jag behövt typ en 58 bak. Nog för att det finns kassetter med stora drev, men något så stort har jag nog aldrig sett.

Hm, hade 34/28 när jag cyklade uppför Punta Veleno och hade då en snittkadens 28 varv/min om jag minns rätt.

Om jag skulle ha haft en utväxling som gjort att jag hållit en normal kadens på säg 90 varv/min hade det blivit rätt besvärligt att hitta klingor/vevparti och kassett. Mindre än 22 fram har jag inte hört talas om. Och med det hade jag behövt typ en 58 bak. Nog för att det finns kassetter med stora drev, men något så stort har jag nog aldrig sett.
Hade det inte fungerat att köra lättaste växeln du hade, men helt enkelt öka kadensen till 90? Du hade dessutom sluppit cykla lika länge isåfall.

Hade det inte fungerat att köra lättaste växeln du hade, men helt enkelt öka kadensen till 90? Du hade dessutom sluppit cykla lika länge isåfall.
Det där betraktar jag som ett till vänligt råd förklätt mordförsök!

Edit: Skämt åsido, lite snabbare hade jag nog kunnat ta mig upp. Målet var dock att cykla upp utan stopp och utan sick-sackande. För att maximera sannolikheten att lyckas valde jag därför strategin att väsentligen cykla så långsamt jag kunde. Och det visade sig att metoden var framgångsrik.

Kul tråd, TS skriver en skämtsam fråga och halmgubbejägargänget rycker ut och tar frågan seriöst, och liksom "bry dig inte om vad andra tycker".

Men nu till en mer relevant fråga.
Om ni är ute på en zon1-runda eller återhämtningspass och någon cyklar om er i en lång uppförsbacke och lite retsamt hejar när hen cyklar om, hur agerar ni?
  1. Ger fingret (känns som ett dåligt alternativ)
  2. Tittar stint ner i backen och låtsas som det regnar
  3. Tittar förvirrat åt andra hållet typ "konstigt, vad var det för ljud?"
  4. Säger högt och tydligt "Ja jag är ute på ett zon1-pass jag"
Själv körde jag 2. i förra veckan men kom på att 3. förmodligen är bättre.
Någon som har ett bättre alternativ?

Kul tråd, TS skriver en skämtsam fråga och halmgubbejägargänget rycker ut och tar frågan seriöst, och liksom "bry dig inte om vad andra tycker".

Om ni är ute på en zon1-runda eller återhämtningspass och någon cyklar om er i en lång uppförsbacke och lite retsamt hejar när hen cyklar om, hur agerar ni?

Kör du då på 32t bak?

5. "Hejhej."?

Tillbaka
Topp