Hjälp med trainer-drivlinepussel och gammal campa.

erolwi

Aktiv medlem
Hela familjen cyklar trainer och förra vintern hade vi en liten låneracer som hela familjen utom jag kunde cykla på. Som tur var så hade både den och min cykel 8-delade kassetter så det var snabbt att byta.

Nu har vi lämnat tillbaka låneracern och ersatt den med två hojar där en är 9-delad och en är 10-delad, båda för små för mig. Vi kommer skaffa en trainer till så båda kan användas men frågan är om/hur jag kan fixa så att även jag kan köra.

Spontant tänkte jag testa och bara sätta på ett löst reglage typ på styrändan som är 9-delat för innomhusssäsongen men osäker på om det funka med 8-delade kedjan. Dessutom så verkar det inte finnas 9-delade campa-reglage att få tag på sen verkar det vara olika kabeldrag/växel mellan olika campagrupper så det kanske inte funkar.

Ett alternativ är ju att skaffa 10-delade reglage, kedja och växel, det går att köpa nytt men blir ju relativt dyrt.

Någon som har någon innovativ idé?

Hela familjen cyklar trainer och förra vintern hade vi en liten låneracer som hela familjen utom jag kunde cykla på. Som tur var så hade både den och min cykel 8-delade kassetter så det var snabbt att byta.

Nu har vi lämnat tillbaka låneracern och ersatt den med två hojar där en är 9-delad och en är 10-delad, båda för små för mig. Vi kommer skaffa en trainer till så båda kan användas men frågan är om/hur jag kan fixa så att även jag kan köra.

Spontant tänkte jag testa och bara sätta på ett löst reglage typ på styrändan som är 9-delat för innomhusssäsongen men osäker på om det funka med 8-delade kedjan. Dessutom så verkar det inte finnas 9-delade campa-reglage att få tag på sen verkar det vara olika kabeldrag/växel mellan olika campagrupper så det kanske inte funkar.

Ett alternativ är ju att skaffa 10-delade reglage, kedja och växel, det går att köpa nytt men blir ju relativt dyrt.

Någon som har någon innovativ idé?
Bytt 9 delade till 8s?

Bytt 9 delade till 8s?
Skulle ju kunna funka men känns konstigt att ”backa”. Ett alternativ kan ju kanske vara att köpa ett 9- eller 10-delat reglage och bakväxel, beg eller kanske microshift och byta båda. Frågan är då om kedjan också behöver bytas.

Senast ändrad:
Skulle ju kunna funka men känns konstigt att ”backa”. Ett alternativ kan ju kanske vara att köpa ett 9- eller 10-delat reglage och bakväxel, beg eller kanske microshift och byta båda. Frågan är då om kedjan också behöver bytas.
Nä, tänkte bara på vad som skulle vara billigast.
Jag har själv funderat på det men inte gjort nåt åt saken. Det har blivit två på on-wheel med två hjul medan dottern prenumererat på fin-trainern som fått se 8, 10 och nu 11s. Medan jag har 9s.

Bökigt att byta cykel på direktdriven tycker jag, annars kunde jag väl bytt till 11s om framväxlen klarar det

Någonstans går väl gränsen för att skaffa kickr bike istället.

Efter lite fundering är enklaste sättet nog att plocka ihop en trainerhoj. Det mesta kan man nog plocka ihop billigt från K&S och reservdelalådan. Har en gammal 26” MTB-ram liggandes som kanske kan funka, får testa med sonens vevparti om ett lvg-vevprti går på.

Hur många växlar används på trainern? Om inte många så kan man kanske sätta ihop en kassett med smala drev och lite bredare distanser som funkar till allt.

Efter lite fundering är enklaste sättet nog att plocka ihop en trainerhoj. Det mesta kan man nog plocka ihop billigt från K&S och reservdelalådan. Har en gammal 26” MTB-ram liggandes som kanske kan funka, får testa med sonens vevparti om ett lvg-vevprti går på.

En trainer hoj till dig själv? Ja, jag kör ju min gamla 26a men jag hade för mig att jag skulle uppfinna ett kit för att bygga trainer hoj med justeringsmöjligheter för hela familjen.
Jag fick inte så många fans på den ideen men kollade faktiskt efter lämplig 4kantsprofil ett tag. Tänkte att det skulle passa vanlig stolpe och stam.

Hur många växlar används på trainern? Om inte många så kan man kanske sätta ihop en kassett med smala drev och lite bredare distanser som funkar till allt.
Ja, men kanske pilligt att få den att fungera på flera cyklar utan justering av cyklarna.
Med lite tur funkar någon av 8s växlarna på något av dreven på 10 eller 9s kassetten. Men man vill ju gärna ligga i mitten.

En trainer hoj till dig själv? Ja, jag kör ju min gamla 26a men jag hade för mig att jag skulle uppfinna ett kit för att bygga trainer hoj med justeringsmöjligheter för hela familjen.
Jag fick inte så många fans på den ideen men kollade faktiskt efter lämplig 4kantsprofil ett tag. Tänkte att det skulle passa vanlig stolpe och stam.
Precis, en till mig som passar med samma navdimmensioner och kassett så kan jag byta hoj relativt snabbt när jag ska köra.

Ok, spånar nu på plan B.
IMG_0819.jpeg

Fick, vilket jag inte trott var möjligt, ur det 27 år gamla glappande vevlagret på en gammal ram jag haft i förrådet. Men det är en MTB och jag vill ha racerutväxling i trainern. Stoppade tillbaka vevlagret och satte på vevpartiet från min gamla racer.
IMG_0821.jpeg
IMG_0822.jpeg
Sjukt nära att det gick men ändå inte, tar i lite lite… om jag köper ett vevlager med lite längre axel för att dreven ska gå fritt, kommer då inte en lvg-växel att funka? Hur stor marginal har man? Vilken axellängd är förresten ett lvg-part gjort för? Mätte upp denna till 108mm (är nog 107mm)

Edit: ramen är ju ganska

Jag har lärt mig att det finns ingen standarder i längden av fyrkantsvevaxlar. Obs att utstick på vänster och höger sidan kan vara annorlunda. Sen finns det ISO och japanska splines. Ser att vevpartiet är Campagnolo, så det är ISO. Om du inte behöver framväxeln kan du flyta ut vevpartiet hur mycket du vill. Om du vill har framväxel behöver du prova hur långt ut den går.

Är det Campagnolo eller ser jag fel? Den har ingen hidden bolt.

Campagnolo (ISO) har axlar med 102, 111 och 115,5 mm längd.
Shimano (JIS) minst 110 mm.

Du behöver bara några mm mer. Jag vet inte om du har dragit åt.

Japp, campa. Det var det enda vevpartiet jag hade hemma som passade. Antog att alla använde samma axellängd men förstår att Italiernarna så klar kan göra allt annorlunda.

Japp, campa. Det var det enda vevpartiet jag hade hemma som passade. Antog att alla använde samma axellängd men förstår att Italiernarna så klar kan göra allt annorlunda.

Min erfarenhet är, som sagt, att det finns ingen standard alls. Jag har hittat Campagnolo vevlager med 3 olika längder och Shimano med 8 olika.

Jag antar att din nuvarande vevlager är ISO och Campagnolo är JIS. Då hamnar vevarmarna 4,5 mm längre utåt. ISO vevlager verkar vara dyra. Så du skulle kunna köpa en billig Shimano JIS vevlager som är lite längre. Antar att ni inte kör sönder vevarmarna när de sitter 4,5 mm för långt ut.

Tillbaka
Topp