SPD-SL:s alla färger

Eken08

Aktiv medlem
Har i alla årtionden på landsväg använt gul färg och inte röd då jag inte ses spurta mot etappsegrar i Frankrike under juli månad.

Nu dags för nya klossar och ser att blå färg har äntrat scenen. Någon som har bytt från gul till blå och kan dela erfarenhet? Bikefit genomförd, inga skador varken före eller efter.

Senast ändrad:
Har i alla årtionden på landsväg använt gul färg och inte röd då jag inte ses spurta mot etappsegrar i Frankrike under juli månad.

Nu dags för nya klossar och ser att blå färg har äntrat scenen. Någon som har bytt från gul till blå och kan dela erfarenhet? Bikefit genomförd, inga skador varken före eller efter.
Skillnaden är väl 6 grader float mot 2 ?
Det är svårt att jämföra olika knän då vi ser olika ut. Men du får mindre att spela med om du har känsliga knän. Jag själv kör med nollgradiga men då är det viktigt att klossen sitter exakt rätt så man inte får en mekanisk nötning som leder till knäont.

Senast ändrad:
Det är svårt att jämföra olika knän då vi ser olika ut. Men du får mindre att spela med om du har känsliga knän. Jag själv kör med nollgradiga men då är det viktigt att klossen sitter exakt rätt så man inte får en mekanisk nötning som leder till knäont.
Hur är det alltså?
Röd = ingen float?
Blå = 2 grader float?
Gul = 6 grader float?

Upplys oss ovetande!

Shimanos hemsida får anses vara objektiv sanning, därefter verkar åsikterna gå isär huruvida olika knän kan må bäst av olika grader av float eller om röd alltid är bäst givet att klossen sitter exakt rätt jämte högsta trampeffekt.

Har som sagt alltid haft gul av vana utan mer reflektion än en cykelbutiks besked att de säljer försvinnande få röda klossar. Butiken där jag gjorde Bikefit tyckte att jag inte skulle byta utifrån devisen if it ain’t broke… Medan jag tänkt att nämnda Bikefit säkerställt korrekt klossposition och ”knäsäkert” byta till närmast blå.

När jag nu fått upp ögonen för det är 6 grader rejält ”flytande” ute på vägen. Inte svårare än att betala 200kr och testa, men alltid intressant att höra sig för innan.

Senast ändrad:
Shimanos hemsida får anses vara objektiv sanning, därefter verkar åsikterna gå isär huruvida olika knän kan må bäst av olika grader av float eller om röd alltid är bäst givet att klossen sitter exakt rätt jämte högsta trampeffekt.

Har som sagt alltid haft gul av vana utan mer reflektion än en cykelbutiks besked att de säljer försvinnande få röda klossar. Butiken där jag gjorde Bikefit tyckte att jag inte skulle byta utifrån devisen if it ain’t broke… Medan jag tänkt att nämnda Bikefit säkerställt korrekt klossposition och ”knäsäkert” byta till närmast blå.

När jag nu fått upp ögonen för det är 6 grader rejält ”flytande” ute på vägen. Inte svårare än att betala 200kr och testa, men alltid intressant att höra sig för innan.
Ja precis bara att prova, sätt klossen så bra som möjligt utifrån ditt perspektiv sen har du iaf litegrann att flyta med. Personligen för en annan med 6 grader hade det kännts som bambu på hal is.

Jag har kört blå klossar och det har funkat mycket bra. Nu har jag dock fått lite knäproblem (som uppstod när jag kört mycket MTB) och tänker byta till gula på lvg. Om du har några gamla gula klossar kan vi byta :)

Sedan sist upptäckt att de gamla gula klossarna satt olika utan anledning, trots Bikefit där detta sågs över.

Inte det mest relevanta testet, men likväl är konklusionen efter ett par varv runt kvarteret med blåa klossar att hade det varit blindtest hade jag inte kunnat skilja klossarna åt.

Även om relevant test är ett par vändor över lite distans är spontan tanke att antingen gå till röd för att uppnå eftersökt fördel, eller lika gärna fortsätta med gul då det alltid fungerat bra och utan skador.

En kan också se gul för vad det är enligt Shimano själv; ett sätt att använda cykelskor utan risk för skada.

Jag har kört blå klossar och det har funkat mycket bra. Nu har jag dock fått lite knäproblem (som uppstod när jag kört mycket MTB) och tänker byta till gula på lvg. Om du har några gamla gula klossar kan vi byta :)
Tack för erbjudandet, dock är den enda rätta platsen för de gamla gula plaståtervinningen. ?

Har börjat prova mig fram med blå. Kan det vara som så att pivot-punktens placering längre fram jfr med gul flyttar ”centrum för kraftöverföring” framåt? Annorlunda uttryckt, för att behålla samma centrum som för gul skulle blå kloss behöva monteras längre bak.

Utgår från att PP och centrum är oberoende av varandra, men känslan (eller vanan) var att foten ville vara lite längre fram.

(Klicka på bilden för att visa även gul)

Bilagor

• IMG_0492.jpeg
    IMG_0492.jpeg
    77.7 KB · Besök: 91
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp