El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Jämför med vanlig fordonstrafik. Lastbilar och andra tunga fordon sliter betydligt mer på vägar än sportbilar.

Det handlar om massa, hastighet och tryck mot marken. Det är förhållandevis enkel fysik. Om du och jag väger lika mycket men min cykel väger dubbelt så mycket som din måste även det räknas med. Om du då genererar 250 watt när du trampar kommer du att lättare spinna loss och förstöra mer än jag då jag har högre massa och större tryck mot marken.

Jag ska lusläsa den där rapporten igen, men det här handlar mer om ett regelverk som inte hängt med i utvecklingen. Naturen kommer inte gå sönder för att det tillkommer några eMTB-cyklister bland MTB-cyklisterna.
Fortfarande finns inget påstående som är precist nog för att göra det möjligt att hitta bevis eller motexempel. Jag tror att du menar något annat än att "matematiskt bevisa" ett påstående.

Fattar inte hetsen mot el-cyklar, jag kör vanlig, riktig, analog you name it mtb och min dam en e-mtb, jag VET att jag sliter mer på mark och skog än vad hon gör med sin e-bike. Är det avundsjuka? nä, tror inte det, men vad är problemet? Innan sambon skaffa ” fusk cykel” så gick drt fan inte att hojja tillsammans, fick ju vänta 3 dagar på toppen i varje stigning, alternativt köra 2 gånger. Nu tycker damen i huset att det är skitkul å dra i skogen för nu får hon lite flyt över rötter o stök ?
Ett exceptionellt bra inlägg som motvikt till denna debatt, roligt att läsa!

Ett av de scenarion för elcykel/elmtb jag försökt syfta på i mina inlägg, att kunna cykla med exempelvis sin partner (men jag misslyckades få fram detta eftersom jag inte kan hålla mig från att bli sarkastisk...).

Schysst! Där fick jag lite input på vad grejen är i ett fall. Inte vilja vänta, plus bättre flyt för frugan.

Någon annan, som kanske kör själv, som vill bidra?
Hmmm, förstod du verkligen inte detta förrän nu eller spelade du bara tidigare? Elcykel är väldigt inkluderande och det är bara att konstatera, ingen rocket science direkt.

Självklart kan det bli enklare att cykla tillsammans med sin partner, någon som är skadad/rehabbar, handikappad eller en äldre person. Men egentligen är ju detta så otroligt uppenbart att man inte skulle behöva förtydliga det?

Om inte jag minns fel så var din reaktion tidigare att detta minsann ej var ett argument för elcykel utan att man skulle ta det lugnare istället men nu verkar du plötsligt förstå?

Sedan finns det så klart helt andra kategorier av elcykel ägare, tex sådana som helt enkelt tycker det är jäkligt kul (gud förbjude).

Om man nu vill cykla med sin partner, förstår jag inte varför det måste vara den ”svagare” som anpassar sig ”uppåt” mha motor, istället för att den ”starkare” anpassar sig genom att ta det lite lugnare. Det senare är ju mycket enklare, och nåt som massor av par har klarat av i alla tider.

Om man nu vill cykla med sin partner, förstår jag inte varför det måste vara den ”svagare” som anpassar sig ”uppåt” mha motor, istället för att den ”starkare” anpassar sig genom att ta det lite lugnare. Det senare är ju mycket enklare, och nåt som massor av par har klarat av i alla tider.
Året är 2023, ingen har sagt måste utan det handlar kanske mer om valfrihet

Hmmm, förstod du verkligen inte detta förrän nu eller spelade du bara tidigare? Elcykel är väldigt inkluderande och det är bara att konstatera, ingen rocket science direkt.

Självklart kan det bli enklare att cykla tillsammans med sin partner, någon som är skadad/rehabbar, handikappad eller en äldre person. Men egentligen är ju detta så otroligt uppenbart att man inte skulle behöva förtydliga det?

Om inte jag minns fel så var din reaktion tidigare att detta minsann ej var ett argument för elcykel utan att man skulle ta det lugnare istället men nu verkar du plötsligt förstå?

Sedan finns det så klart helt andra kategorier av elcykel ägare, tex sådana som helt enkelt tycker det är jäkligt kul (gud förbjude).
Att jag ställde frågan var pga en liten deldiskussion tidigare, där två el-förespråkare menade att det inte gick snabbare, man kom inte längre osv. Då undrade jag vad vitsen var egentligen.

Och nu får jag iaf ett par vittnesmål på att iaf en del tycker att det går snabbare och kommer längre osv. Precis som jag alltid trott, och som stämmer med min egen begränsade erfarenhet av elassistans påväg.

Jag förstår ingenting! Vänta bara! :-) Min inställning till el-Mtb ändras inte av de här sista inläggen, men jag uppskattar (det jag upplever som) ärligheten, och behöver väl inte vara otrevlig i varje inlägg? Räcker med vartannat. Kanske skriver jag något det senare!

Den starke får ut mer av cykelturen och den svage har roligare och kan hänga med. Vad är det som är dåligt med det?

Den starke får ut mer av cykelturen och den svage har roligare och kan hänga med. Vad är det som är dåligt med det?
Inget alls, men det verkar som att rätt många är oärliga med sina påstådda anledningar till elcykel. De flesta man ser häromkring cyklar i alla fall inte med elsällskap som behöver det för att hänga med. Inte behöver de det själva för att orka cykla heller. Det är helt uppenbart att de allra flesta väljer elhoj för att det går fortare och man kan hålla på en längre stund innan man blir trött. Kan man inte bara erkänna det istället för att dra till med massa hittepå?

Nu är det äntligen fredag så jag kör igång:
Jag förstår inte riktigt svamlet om slitage hit och dit.
Allemansrätten har inget med slitage att göra.
Det är t.ex. inte tillåtet att plocka bär och svamp med argumentet att det sliter så lite, utan för att det är en sedvänja.
Det är inte tillåtet att "plocka" omkullfallna träd trots att det inte sliter eller förstör det minsta, eftersom trädet tillhör markägaren och inte ingår i allemansrätten.

Rent teoretiskt lider ju markägaren ekonomisk skada av allemansrätten, då han t.ex inte kan ta betalt av folk som plockar hans svamp. Så "inte störa, inte förstöra" är en sanning med modifikation.

Slitage i det här sammanhanget regleras av TKL, som ju är en sorts skydd av allemansrätten, då den även hindrar markägaren att förstöra sin mark.

Att det ännu inte finns någon lag som uttryckligen förbjuder el-MTB utan tillstånd från markägaren kan väl närmast liknas vid preparat som inte hunnit bli narkotikaklassade.

Så, varsågoda

Vilken relevans har Transportstyrelsens definition av cykel när det kommer till tolkning av allemansrätten?

NVV har specifikt definierat allemansrätten som icke motoriserad, varför skulle transportstyrelsens definition av cykel, elspark, eller rymdraket oavsett drivmedel på något sätt påverka NVV's definition av hur man beter sig vid nyttjande av allemansrätten?

Jag kan även lägga till allmänt otrevlig som egenskaper förutom läskunnig.

Hej då!
En myndighet utövar tillsyn av lag samt genomför utredningar. NVV anser att elcyklar inte ingår, men det har inget stöd i lagen eftersom
1. Allemansrätten inte är en lag utan regleras av andra lagar
2. Den senaste versionen av terrängkörningslagen inte omfattar elassisterade cyklar.

NVVs åsikt i frågan är alltså lika relevant som våra åsikter när det kommer till vad vi får göra. Varför de tar denna väg är att de vet att de inte kan ändra definitionen (styrs av EU) och att en ändring av lagen har lågt politiskt intresse. Då är det bättre att framföra en åsikt och hoppas att de flesta följer den. Beviseligen är resultatet tvärt om.

Eftersom du uppenbarligen är mer intresserad av debatten än fakta släpper jag detta nu.

Ett exceptionellt bra inlägg som motvikt till denna debatt, roligt att läsa!

Ett av de scenarion för elcykel/elmtb jag försökt syfta på i mina inlägg, att kunna cykla med exempelvis sin partner (men jag misslyckades få fram detta eftersom jag inte kan hålla mig från att bli sarkastisk...).
Instämmer! Jag kör mot rött när jag tycker det är lungt och hade ihjäl en tjomme ingen saknar.

Trafiklagar erkänner jag inte eftersom jag identifierar mig som internationellt vatten och kan därmed inte heller dömas för mord, för man kan inte klandra vattnet när någon drunknar.

En myndighet utövar tillsyn av lag samt genomför utredningar. NVV anser att elcyklar inte ingår, men det har inget stöd i lagen eftersom
1. Allemansrätten inte är en lag utan regleras av andra lagar
2. Den senaste versionen av terrängkörningslagen inte omfattar elassisterade cyklar.

NVVs åsikt i frågan är alltså lika relevant som våra åsikter när det kommer till vad vi får göra. Varför de tar denna väg är att de vet att de inte kan ändra definitionen (styrs av EU) och att en ändring av lagen har lågt politiskt intresse. Då är det bättre att framföra en åsikt och hoppas att de flesta följer den. Beviseligen är resultatet tvärt om.

Eftersom du uppenbarligen är mer intresserad av debatten än fakta släpper jag detta nu.
Väldigt bra sammanfattat.

Instämmer! Jag kör mot rött när jag tycker det är lungt och hade ihjäl en tjomme ingen saknar.

Trafiklagar erkänner jag inte eftersom jag identifierar mig som internationellt vatten och kan därmed inte heller dömas för mord, för man kan inte klandra vattnet när någon drunknar.
Höll på att skriva ett bitskt svar men nöjer mig med en ignore.

Lycka till med det…

Inget alls, men det verkar som att rätt många är oärliga med sina påstådda anledningar till elcykel. De flesta man ser häromkring cyklar i alla fall inte med elsällskap som behöver det för att hänga med. Inte behöver de det själva för att orka cykla heller. Det är helt uppenbart att de allra flesta väljer elhoj för att det går fortare och man kan hålla på en längre stund innan man blir trött. Kan man inte bara erkänna det istället för att dra till med massa hittepå?
Jag tycker det är hysteriskt kul att cykla på min eMTB. Det går inte ens att jämföra med de andra MTB:erna jag har haft genom åren. Men att jag är ute längre och "orkar" mer är ju en positiv effekt av att cykeln är elassisterad. Jag får alltså mer friskluft och lever ett sundare liv. Ska sägas att jag ändå är uppe i riktigt hög puls och är trött när jag kommer hem.

Och självklart hittar jag på alla möjliga anledningar innan jag beslutar mig för att köpa något dyrt.
- "Behöver jag den här synthen?"
- "Självklart behöver jag den här synthen! Den kan saker som ingen av mina andra synthar kan."
Och så vidare :)

Men det vi diskuterade var ju hur någons partner hade en elassisterad cykel och då kunde hänga med i inläggsförfattarens tempo och därför kunde de cykla tillsammans -- det är ju det omvända argument för inläggsförfattaren själv ska ha en eMTB.

Varför skulle man inte vilja cykla med sin partner? Så du tycker alltså att jag som man ska strunta i att få vettig träning och istället vissla runt å lukta på blommorna? Nu är det så att jag får vänta lite ibland ändå men inte i närheten av förut, härligt synsätt du har? å lycka till med din fantastiska inställning ?

Jag cyklar el-cykel för att jag cyklar till 99 % enduro och hatar att cykla uppför för att det är extremt tråkigt. Har ganska bra kondition så att cykla uppför på vanlig cykel är inte några problem .

Har en vanlig hoj med som jag cyklar på väldigt ofta så jag varierar mellan el och icke el .

Så ligger det till.

Det funkar faktiskt :)

Annars är tipset att den starkare åker rullskidor och den andra cyklar. Då blir det förhoppningsvis lite omvänt om inte den första är enormt mycket starkare. Men kräver ju asfalt förstås..

Det funkar faktiskt :)

Annars är tipset att den starkare åker rullskidor och den andra cyklar. Då blir det förhoppningsvis lite omvänt om inte den första är enormt mycket starkare. Men kräver ju asfalt förstås..
Jomen så är det.
Cyklister ska hålla sig på cykelbana, ingen annanstans ;)
( gammalt Ove ordspråk) ;)

Varför skulle man inte vilja cykla med sin partner? Så du tycker alltså att jag som man ska strunta i att få vettig träning och istället vissla runt å lukta på blommorna? Nu är det så att jag får vänta lite ibland ändå men inte i närheten av förut, härligt synsätt du har? å lycka till med din fantastiska inställning ?

Just nu kan jag ändå hålla med ooms. Det är liksom inte direkt svårt att anpassa sig till en partner även om man är på olika nivåer. Det går att göra på massa olika sätt även om båda har trampcyklar.

dd0.png

Jag förstår precis ooms synsätt. Det var några år när min cykling i princip aldrig innebar någon högre puls eller träningseffekt. Jag cyklade helt enkelt mest med familjen. Fru och små barn. Jag ska vara ärlig med att det inte bara var muntert, om jag tänkte dra ut och köra en lvg-runda så såg ungarna att jag plockade fram cykelskorna och så slutade det med att vi tillsammans åkte bort till pump-tracken. Igen. Men personligen var det inte svårt att finna glädjen i det!

Visst, vi har olika mål med vår cykling, men min har aldrig varit (enbart) att cykla så fort som möjligt på varje tur. Att cykla med barn (som iofs blivit j-la snabba), långsammare fru eller långsammare polare har aldrig stressat mig så pass att jag känt att jag ”behöver lösa” situationen. Eller jo, jag kan cykla efter och komma med ”bra tekniktips”, ”muntra tillrop” som kan vara uppskattat av frugan, men inte alltid. :-) Att köpa el-Mtb för att anpassa sällskapet efter mig tycker jag faktiskt känns lite märkligt. Och det tycker jag trots att vissa kommer bli helt orimligt arga på mig för att jag skriver det.

Just nu kan jag ändå hålla med ooms. Det är liksom inte direkt svårt att anpassa sig till en partner även om man är på olika nivåer. Det går att göra på massa olika sätt även om båda har trampcyklar.
Ja det känns att ni gör allt för att inte förstå, kanske är avundsjukan ändå som är problemet, börjar nog tro det iallafall. Jag kommer INTE att börja cykla saktare och damen kommer inte sluta köra el-bike, faktum är att jag ska sätta den på laddning nu inför en 3 timmars körning imöra, ska bli skoj och hoppas vi möts i skogen så ni kan skälla på henne för att hon är en så hemsk människa som bara är ute å förstör, usch

Nej, jag är inte ironisk. Men det är många som hävdar att e-mtb inte ger mer slitage, men du bekräftade att det på makronivå ger just det. Och den rapport du sedan länkade bekräftar att det även på mikronivå gör det, uppåt 20% som LasseB mycket riktigt påpekar.
Bra, då har vi rett ut det.
Fast nu cherrypickar ni 1 mätvärde för att stödja er tes, i stället för att se till den statistiska analysen av hela dataunderlaget vilket visar på ingen signifikant skillnad, det är väl ändå tydligt? Sen är det ju en begränsad rapport som man inte ska dra för stora slutsatser av åt något håll vilket de är noga med att påpeka, men att skriva "bra, då har i rett ut det" är ju bara dålig härskarteknik.

Ja det känns att ni gör allt för att inte förstå, kanske är avundsjukan ändå som är problemet, börjar nog tro det iallafall. Jag kommer INTE att börja cykla saktare och damen kommer inte sluta köra el-bike, faktum är att jag ska sätta den på laddning nu inför en 3 timmars körning imöra, ska bli skoj och hoppas vi möts i skogen så ni kan skälla på henne för att hon är en så hemsk människa som bara är ute å förstör, usch
Vad är det vi skulle vara avundsjuka på?

Jag förstår precis ooms synsätt. Det var några år när min cykling i princip aldrig innebar någon högre puls eller träningseffekt. Jag cyklade helt enkelt mest med familjen. Fru och små barn. Jag ska vara ärlig med att det inte bara var muntert, om jag tänkte dra ut och köra en lvg-runda så såg ungarna att jag plockade fram cykelskorna och så slutade det med att vi tillsammans åkte bort till pump-tracken. Igen. Men personligen var det inte svårt att finna glädjen i det!

Visst, vi har olika mål med vår cykling, men min har aldrig varit (enbart) att cykla så fort som möjligt på varje tur. Att cykla med barn (som iofs blivit j-la snabba), långsammare fru eller långsammare polare har aldrig stressat mig så pass att jag känt att jag ”behöver lösa” situationen. Eller jo, jag kan cykla efter och komma med ”bra tekniktips”, ”muntra tillrop” som kan vara uppskattat av frugan, men inte alltid. :-) Att köpa el-Mtb för att anpassa sällskapet efter mig tycker jag faktiskt känns lite märkligt. Och det tycker jag trots att vissa kommer bli helt orimligt arga på mig för att jag skriver det.
Inte alls, varför skulle vi bli upprörda för din åsikt eller hur du valt att göra? :unsure:

Tråden handlar väl om att myndigheterna ska förbjuda exempelvis @gyttorparn's fru från att cykla el-bike med honom i naturen? Jag har själv en cykelbekant (en riktigt stark cyklist för övrigt, både på lvg och mtb) vars partner också sporadiskt cyklar e-mtb med honom, jag tycker det är en jäkla kul grej. Som jag har förstått honom har det betytt ganska mycket för dem. Det här är faktiskt en av orsakerna till att jag gått från elcykel-hatare till elcykel-förespråkare trots att jag inte har någon själv (och kanske aldrig kommer skaffa någon heller). Jag har lyssnat samt tagit åt mig av deras story och det finns självklart en massa andra scenarion då elcykel är en bra sak.

Senast ändrad:
Inte alls, varför skulle vi bli upprörda för din åsikt eller hur du valt att göra? :unsure:

Tråden handlar väl om att myndigheterna ska förbjuda exempelvis @gyttorparn's fru från att cykla el-bike med honom i skogen?
Vilket skulle vara skitbra tycker jag! Min fru cyklar bara preppade leder så om skogscykling förbjöds skulle kommunen bygga leder och då skulle jag också få cykla med fru i skogen!

Tillbaka
Topp