El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Om det var ända sättet för att få med henne ut så jo
Så skaffa en el-Mtb för att få med henne ut i skogen eftersom hon inte gillar att följa med dig på en vanlig cykel? (Vet att det inte gällde dig, men hypotetiskt nu).

Jag säger inte att det är fel! Men lite märkligt och dyrt. Om man inte klarar av att promota cykling på vanligt sätt (envisas med att cykla ifrån henne hela tiden?) så skulle jag kanske ge upp och låta henne hitta på något annat. Alternativt intressera mig för någon av hennes hobbies om det är viktigt att göra saker tillsammans.

Jag har en lösning på problemet.

Totala slitaget och störningarna är större av analoga cyklar än elcyklar. För att gå till botten med problemet är det alltså analoga cyklar som ska förbjudas. Elcyklar är ändå en ganska marginell företeelse.

You're welcome.

OT kanske, men hur gör man med fru och längd eller turskidsåkning? Skoter?
Du köper motoriserade skidor till henne givetvis.
1695389516293.png

Så skaffa en el-Mtb för att få med henne ut i skogen eftersom hon inte gillar att följa med dig på en vanlig cykel? (Vet att det inte gällde dig, men hypotetiskt nu).

Jag säger inte att det är fel! Men lite märkligt och dyrt. Om man inte klarar av att promota cykling på vanligt sätt (envisas med att cykla ifrån henne hela tiden?) så skulle jag kanske ge upp och låta henne hitta på något annat. Alternativt intressera mig för någon av hennes hobbies om det är viktigt att göra saker tillsammans.
Eftersom detta nu är hypotetiskt så behöver vi inte bekymra oss över ekonomin eftersom jag då är oerhört rik också :)
Att det är märkligt får man leva med, märkligare saker har jag varit med om.
Promotning har prövats med cykling i finväder, picknick och flowiga stigar. Det slutar alltid i katastrof men med elcykeln har hon börjat vilja följa med.

Kan ovan beskrivning accepteras eller är rådet ändå att sälja cyklarna och börja med knyppling istället?

Jag har en lösning på problemet.

Totala slitaget och störningarna är större av analoga cyklar än elcyklar. För att gå till botten med problemet är det alltså analoga cyklar som ska förbjudas. Elcyklar är ändå en ganska marginell företeelse.

You're welcome.
Tänker utanför boxen!

Men det verkar vara mest gubbar som orsakar slitaget, oavsett fordonstyp. Förbjud gubbar i naturen!

Enda nackdelen med det verkar vara att då kommer inte fruarna ut heller?

Eftersom detta nu är hypotetiskt så behöver vi inte bekymra oss över ekonomin eftersom jag då är oerhört rik också :)
Promotning har prövats med cykling i finväder, picknick och flowiga stigar. Det slutar alltid i katastrof men med elcykeln har hon börjat vilja följa med.

Kan ovan beskrivning accepteras eller är rådet ändå att sälja cyklarna och börja med knyppling istället?
Jag skrev ”jag säger inte att det är fel” och står för det! Trevlig helg!

Ja det känns att ni gör allt för att inte förstå, kanske är avundsjukan ändå som är problemet, börjar nog tro det iallafall. Jag kommer INTE att börja cykla saktare och damen kommer inte sluta köra el-bike, faktum är att jag ska sätta den på laddning nu inför en 3 timmars körning imöra, ska bli skoj och hoppas vi möts i skogen så ni kan skälla på henne för att hon är en så hemsk människa som bara är ute å förstör, usch
Avundsjuka? Jag och min sambo cyklar på varsin trampcykel när vi cyklar. Vad är problemet? Sen är jag betydligt starkare så jag får anpassa mig, det känns ganska naturligt?

Visst ibland är det mer "träning" och då kanske jag kör uppochner för ngn backe oc vänder tillbaka men det går också utmärkt.

Problemet här är väl att även om många av oss här accepterar det (jag gör det definitivt, eventuellt också @Freddie L något oklart) så kanske inte myndigheterna gör det så länge till? Sedan om man tar till hänsyn nya "Ove lagar" eller inte, det är väl nästa knepiga samvetsfråga. Finns ju tex tusentals mtb cyklister i Stockholm som inte tar hänsyn till lagen om att man inte får cykla i naturreservaten och det verkar knappt störa någon (tror att en majoritet av dessa mtb cyklister är lyckligt ovetande också).

(Sedan är jag inte insatt i riktigt om den här 250W gränsen det skrivs om här, klassningen av elcyklar etc, går att göra vetenskap om det mesta. Om myndigheternas eventuella nya påhitt går emot eventuella EU lagar/förordningar etc jag har ingen jäkla aning.)

Senast ändrad:
zefal-bogserlina-bike-taxi.jpg

Jag och min sambo använder en sån här i uppförsbackarna när vi cyklar ihop, funkar perfekt, extra träning för mig och vila för henne. Hade funkat fint till längdskidåkning också.

Varsågod, kostar 359kr.

Nu har jag ingen fru, men ingen av mina "cykelkompisar" cyklar mer än undantagsvis med sina fruar. Fruarna verkar ha andra intressen och det är väl inget problem?
Jag har en fru. Vi delar inte cykelintresset. Men jag tror vi båda skulle tycka det var kul om vi hade samma intresse faktiskt. Om en elcykel skulle få henne att hänga med skulle jag lätt köpa en sån. Men, som du säger, det går ju att leva utan cyklande fru också...

Visa bilaga 655407
Jag och min sambo använder en sån här i uppförsbackarna när vi cyklar ihop, funkar perfekt, extra träning för mig och vila för henne. Hade funkat fint till längdskidåkning också.

Varsågod, kostar 359kr.

Till längdskidåkning skulle man behöva ett bälte för att fasta den på för den som drar.

Jag "byggde" själva ett dragsele från en klätterhängsle till verktyg och ett klätterrep. Funkade bra till längdskidåkning och skridskoåkning.

Jag skulle inte känna mig trygg att drar ett barn på cykeln, men om det funkar för andra så är det bra!

1695391746037.png

Varsågod, kostar 359kr.
Tack för en lysande idé

LoL, men jag får bilder i huvudet här när man trycker rejält med sin partner fastkopplad med ett rep/snöre/bälte efter sig på skogsstigarna, det är ju skitkul ju. ? Kan bli jäkligt jobbigt om hon får för sig att bromsa hårt eller frikopplar den automatiskt då? Risken är väl att det leder till vissa konflikter i samband med krascher. El-mtb känns på något sätt som mindre dramatiskt.

Senast ändrad:
Tack för en lysande idé

LoL, men jag får bilder i huvudet här när man trycker rejält med sin partner fastkopplad med ett rep/snöre/bälte efter sig på skogsstigarna, det är ju skitkul ju. ? Kan bli jäkligt jobbigt om hon får för sig att bromsa hårt eller frikopplar den automatiskt då? Risken är väl att det leder till vissa konflikter i samband med krascher. El-mtb känns på något sätt som mindre dramatiskt.
Klumpen sitter fast under sadeln, andra änden träs över toppen på styrstammen, så den sitter inte speciellt hårt fast. Eftersom den håller sig spänd typ som ett flexikoppel så tycker jag det funkar bra. Men som sagt till för uppförsbackar och max 90kg, så passar kanske inte alla barn/sambos

Borde inte elmtb-kramarna skaffa en fru som är bättre cyklist än dem själva, då får de ju verkligen en anledning att leva ut sin våta dröm och kan skaffa el-mtb:n själva istället för att leva ut drömmen genom frun? ?

Borde inte elmtb-kramarna skaffa en fru som är bättre cyklist än dem själva, då får de ju verkligen en anledning att leva ut sin våta dröm och kan skaffa el-mtb:n själva istället för att leva ut drömmen genom frun? ?
Tror inte dom som kör emtb har det som en våt dröm, gissar att snittet kanske avverkar max 50 mil om året

Jag vet inte. Men jag kan rekommendera fru! En trevlig fru skulle kanske göra dig snäll och vänlig ooms!

Don't worry. Polisen är ganska upptagen numera, jagar mördare och knarkare & skjutare osv, så ute i skogen är det ganska lugnt, enda faran är väl en och annan sur Gubbe el Gumma. Cykla på !!

Va inte så säker på det!

Härom veckan när jag var ute och cyklade i min hemmaskog, stötte jag på fyra poliser som var ute och gick på stigen. De undrade om jag sett några maskerade ungdomar på elcykel.
Lite senare var det en polishelikopter som spanade på mig (inbillar jag mig).

Jag tror dock inte att det var eventuellt brott mot allemansrätten som lockade ut polisen i skogen.

Varför testar inte ebikers en riktig enduro? Mer kick än 250W (även om peakeffekten kan vara mer än 250W).
Kan dom ju inte göra i skogen iallafall, det är ju olagligt till skillnad mot en emtb, eller du kanske tänkte på en endurobana? har själv kört enduro i 15 år men aldrig utanför en bana

Kan dom ju inte göra i skogen iallafall, det är ju olagligt till skillnad mot en emtb, eller du kanske tänkte på en endurobana? har själv kört enduro i 15 år men aldrig utanför en bana
Tråkmåns. En Varg kan ju med lite vilja betraktas som elcykel. Kör man försiktigt gör man ingen skada till skillnad från xc-gubbarna. De är värst!

Jag vet inte. Men jag kan rekommendera fru! En trevlig fru skulle kanske göra dig snäll och vänlig ooms!
Nej!
Jag och ALLA blir snälla, vänliga och glada i själen av hederlig cykling.
Fråga min fru, får jag inte cykla tillräckligt ofta blir jag sur och hetsig. ?❤️

Tråkmåns. En Varg kan ju med lite vilja betraktas som elcykel. Kör man försiktigt gör man ingen skada till skillnad från xc-gubbarna. De är värst!
Finns pedalkit till surrons annars, då kan man verkligen trigga lycragubbar ?

Bilagor

• pedalkit4_700x700.jpg
    pedalkit4_700x700.jpg
    199.2 KB · Besök: 57
Finns pedalkit till surrons annars, då kan man verkligen trigga lycragubbar ?
Jag är inte mycket för att reta/trigga nån (speciellt inte i nåt så fint som vår gemensamma natur). Det anser jag vara ett rätt omoget beteende. Mitt nöje och mina kickar trumfar inte allt annat. Och dåliga utsäkter för att rättfärdiga mitt egoistiska beteende är inget annat än dåliga ursäkter för ett egoistiskt beteende.

Jag är inte mycket för att reta/trigga nån (speciellt inte i nåt så fint som vår gemensamma natur). Det anser jag vara ett rätt omoget beteende. Mitt nöje och mina kickar trumfar inte allt annat. Och dåliga utsäkter för att rättfärdiga mitt egoistiska beteende är inget annat än dåliga ursäkter för ett egoistiskt beteende.
Haha nä vet, trollar lite bara :)

Tillbaka
Topp