"Grandödaren" i Delsjön...

Blev påmind om trädmördaren idag. Någon som hört något nytt om detta?

Är han fängslad, har han gett upp kampen mot väderkvarnarna eller rent av sågat av sig själv?

Senast ändrad:
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev påmind om trädmördaren idag. Någon som
> hört något nytt om detta?
>
> Är han fängslad, har en gett upp kampen mot
> väderkvarnarna eller rent av sågat av sig
> själv?

Jar har inte sett några nysågade granar på länge. Människan kanske blev för sjuk så att omgivningen märkte det och hen fick hjälp?

Är det nån här som vet om det börjat dyka upp "dödade" träd i Hisingsparken?

Jag var ute på en kort löprunda i parken i dag och när jag gick tillbaks såg jag en man (som jag tidigare hade mött i spåret, och som jag reagerade på stilen på redan då) som helt plötsligt hällde ut en massa färskt sågspån ur en papperskasse, och sen slängde han kassen i en soptunna intill.
Jag föreställer mig att nån som sågar genom träd på det viset inte vill att det ska synas för tydligt på platsen, och därför samlar upp sågspån för att göra sig av med på annat håll. Men han kan naturligtvis ha haft nåt helt annat skäl till att gå flera kilometer genom en park med sågspån i en kasse, för att sen slänga ut innehållet på en slänt och kasta påsen. Har nån en rimlig förklaring? :)

Mannen hade en gång som många missbrukare. Lite svajande, instabil, stapplig. Inte kraftigt så, men åt det hållet. Ca 50-55 år, 185-190 cm lång, smal, mörkt hår som grånade runt det uppåtkrypande hårfästet, flyende haka, djupa rökarmungipsveck (han rökte också när jag mötte honom), blek hy, "ledsna" ögonbryn. Grå midjelång herrjacka, smala mörkblå jeans, mörka skor.

När jag vek av var han på väg mot Bjurslätts torg. Sen vet jag inte mer.

Jag gick ju bakom honom i närmare en kilometer, plus att jag mötte honom på armlängds avstånd. När jag såg vad han gjorde började jag memorera hur han såg ut.

Är grandödaren död själv nu tror vi? Kommer sanningen aldrig komma fram? Var det någon på Park och Natur som försökte återskapa blandskogen eller var det en ensam galning?

Är grandödaren död själv nu tror vi? Kommer sanningen aldrig komma fram? Var det någon på Park och Natur som försökte återskapa blandskogen eller var det en ensam galning?
Ingen vet tror jag.

Men det var väldigt länge sen jag såg en sågad gran.

Teorin om blandskog hade varit mer rimlig om de stora områden med monokulturer av gran varit påverkade men de har mestadels lämnats orörda.

Jag gjorde en gång ett inslag i Sveriges Radio om granmördaren.

Senast redigerad av en moderator:
Idiot eller miljökämpe, det finns flera olika åsikter om denne man. En fältbiolog jag pratade tyckte att det va en hjälteinsats för att förhindra monokultur och främja mångfald. Personligen är jag för oinsatt för att ha en åsikt, men kan följa med intresse.

Helt klart en stark övertygelse iaf.
Jag tycker det är otroligt spännande och det vore väldigt tråkigt om vi aldrig får reda på vad som låg bakom.

För att det verkar vara en intressant person.
Vi har ju alla olika intressen, fritidssysselsättningar och drivkrafter
Men utan att känna till ngt mer än de senaste inläggen här;
Är inte detta att grotta i en stackars(?) medmänniskas sjukdom?

Kanske iofs blir mindre intressant om man får reda på drivkrafterna och det bakomliggande.
Precis vad jag menar!

Jag tror också att det gör sig bäst som ett mysterium. Att det var någon som inte nådde så bra känns inte helt långsökt. Och nu när det upphört så är det ju inte så akut angeläget på samma sätt längre.

Någon idiot sågade ju ner en hel plantering med ekar här i Eslöv för ett tag sedan. Jag säger inte att det har något samband, men det finns iallafall idioter överallt... 120 ekar... wtf.

Härjar inte granbarkborren kring Göteborg? Kring Stockholm fälls stora mängder angripen granskog i hopp om att minska spridningen och fallande träd. Bara i min hemmaskog har uppskattningsvis 20% av skogen avverkats.

Tillbaka
Topp