[OT] Vilket vin dricker du?

Alkohol fritt vin utan smak ton av vinäger Jacobs Creek finns en Eu tillverkad unvined alkohol removed från Spanien eller Portugal kommer inte i håg vilket vill ha vin som inte smakar vinäger som rumänskt lantvin svårt få bort utan speciella tillverkning metod processen.

Missade flaskan, men det här satt som en keps till grillad dovhjort.

Den där drack jag förra nyårsmiddan. Kanske ett av de bättre röpang jag druckit, åtminstone sett till skola och typ. Åtminstone tyckte jag det då. Fan, kanske skall symbolcykla bort till glasbanken och köpa en flaska till ikväll. God fortsättning, winelovers!

Jag kan VARMT rekommendera ett vin som för något år sedan försvann helt, för att i september 2022 återkomma, med ny etikett & 40:- dyrare.
Tveklöst mitt favoritvin:
Dona Dominga
Chile
Carmenere
159 riksdaler (som hittat).

Inledde försenade nyårsmiddan såhär innan ikväll. Och det är ju svårt att värja sig mot en standardflarra i den här klassen. Röda vinteräpplen, bröd, balans…
4326AC60-D962-4D0D-89F3-839D0D622950.jpeg

Den där drack jag förra nyårsmiddan. Kanske ett av de bättre röpang jag druckit, åtminstone sett till skola och typ. Åtminstone tyckte jag det då. Fan, kanske skall symbolcykla bort till glasbanken och köpa en flaska till ikväll. God fortsättning, winelovers!
Köpte en flaska av nya årgången idag. Hoppas på lika suverän leverans när den fått ligga till sig lite.

Detta satt som en smäck till hemgjord pizza. Kan dock bero på brist på mat efter lång cykeltur med dubbdäck..
Har bara druckit den dyrare Brunello’n från samma vinmakare tidigare. Positiv överraskning.

Visa bilaga 616890
Den där är fin, och jag är inte säker på att jag har vett att uppskatta prisskillnaden till deras Brunello. Adamsson pratade om dessa stora bär i förra årets Giro, och då blir man såklart inspirerad att köra en runda på sin gobbablåa Bianchi och sen ta med sig hela cykelen in på Glasbanken för lite dyrdruvor.

Inspirerad av giroetappen genom det vackra landskapet i Langhe för några dagar sen drack jag en trevlig Barolo från Serralunga d'Alba i lördags till grillad pluma och rostade rotsaker. Serralunga d'Alba är nog den av barolobyarna i vilken man i högre grad producerar viner i en mer traditionell stil, jämfört med t ex La Morra som klungan passerade. Grymt bra. Fortfarande ung och lite kantig och kommer utvecklas under ganska många år. Blir sugen på att köpa på mig några fler pavor och lägga i kylen ett antal år.

Barolo.png

Midsommar firades likt en enkel nomad på flykt i Norge. Plockade upp en stabil Rioja på Vinmonopolet i Odda. Jordgubbarna (sort: Koroma, helt galet goda!) inhandlades längs vägen vid ett litet stånd i Knapphus.
Många timmar senare slog vi upp tältet intill bilen uppe på fjället, strax ovanför Lysebotn. Fångade midsommarsolens sista strimmor över topparna, lagom tills vi korkade upp och fyllde våra kåsor. Ni kan skymta tältet längst ner till höger i bild. Hade dock ingen mottagning, så det blir en något försenad midsommarskål!
PXL_20230623_200004948~2.jpg

PXL_20230623_194549364~3.jpg

Dricker nästan uteslutande franskt, men den här tysken var väldigt trevlig till varmrökt lax med färskpotatis och kall sås. Lite mer sötma än sina druvsystrar från Alsace, vilket syran klarar av. Frisk och härlig.
58E5961E-08D0-49DC-89BA-8B977B29AD50.jpeg

Den här var riktigt bra, en village från min absoluta favoritby i vinvärlden och en av mina favoritproducenter i Bourgogne. Topp tre av Bourgogne Village jag druckit! 2018 var en spännande årgång, en blöt vinter övergick till en varm vår och sommar och en utmaning för odlarna var att plocka druvorna vid rätt tillfälle när druvorna har optimala koncentrationer av socker och syra.

IMG_1911.JPG

Det är väl detta vin man borde dricka, inte min bild tyvärr.
Men det blir nog en fransman lite senare, Rhône som vanligt eller så går man helt bananas och tar ett annat distrikt. NV Italien går ju att dricka också.

Bilagor

• 384489595_751540903656013_6610749923226732747_n.jpg
    384489595_751540903656013_6610749923226732747_n.jpg
    24 KB · Besök: 40
Fick för en tid sen en flaska från en Georgisk kollega. Den har jag fortfarande sparat, så bild kommer senare.
DÄREMOT - så hittade jag nyligen denna på tillfällig-hyllan, från samma vinets-hemland.
Smakade som inget jag tidigare druckit. Murrigt, mörkt, svart vinbär, plommon, mörkt och torrt. Men gott, på sitt eget vis. Provades innan vi tog tåget ner till Möllevångstorget för lite malt och baby back ribs.
PXL_20231030_145805128.jpg

Tillbaka
Topp