Skulle du abonnera på barncyklar?

Ragnvald

Aktiv medlem
God kväll!

Vi är fem studenter vid Lunds Universitet som läser en kurs i Entreprenörskap och vi har fått en idé! (Alltid en bra början på en forumpost?)

Som en del av kursen undersöker vi affärspotentialen i att bedriva uthyrning av barncyklar enligt en "all inclusive" abonnemangsmodell och skulle gärna be om er input i form av att besvara ett kort frågeformulär och eventuella andra nyttiga inspel här i forumtråden så vi kan utveckla en hållbar affärsmodell.

Tack så jättemycket för allt ni vill bidra med.

Frågeformuläret hittar du här!

Önskar er en underbar kväll!

Ragnvald

Senast ändrad:
Ja, vi har kört liknande system med skidor för barnen. Dock behöver det vara bra grejer och låg vikt på cyklarna. Jag tror det största problemet är att de är för slitna och att service kostnaderna blir för höga

Barncyklar har, enligt min erfarenhet, ett väldigt högt andrahandsvärde. Köper jag en beg cykel får jag nästan tillbaka pengarna när jag säljer 1-2år senare. Därför känns detta inte intressant.

Ja, vi har kört liknande system med skidor för barnen. Dock behöver det vara bra grejer och låg vikt på cyklarna. Jag tror det största problemet är att de är för slitna och att service kostnaderna blir för höga
Tack! Mycket intressant att få reda på att det görs för skidor. Vi har hittat liknande koncept för cyklar i England (online) och USA (lokalt).

Jag håller med att det måste vara bra grejer - annars faller det direkt. Tanken är att kunna just erbjuda bra grejer (Islabikes, Frog, Early Rider eller dylikt) till ett sväljbart pris (per barn), utan att man ska behöva förlita sig på andrahandsmarknaden. Så kanske vi får flera barn på bättre cyklar och därmed flera barn som älskar cykling.

Hållbarheten är en svår nöt - där tror vi på förebyggande underhåll - helt enkelt att inte vara dumsnåla och försöka få cyklarna att leva flera år än vad (medel-Svensson) lyckas med. Men det drar naturligtvis upp servicekostnaderna.

Jag passar på att tacka de som redan har bidragit med svar redan!

Senast ändrad:
Tack! Mycket intressant att få reda på att det görs för skidor. Vi har hittat liknande koncept för cyklar i England (online) och USA (lokalt).

Jag håller med att det måste vara bra grejer - annars faller det direkt. Tanken är att kunna just erbjuda bra grejer till ett sväljbart pris (per barn), utan att man ska behöva förlita sig på andrahandsmarknaden. Så kanske vi får flera barn på bättre cyklar och därmed flera barn som älskar cykling.

Hållbarheten är en svår nöt - där tror vi på förebyggande underhåll - helt enkelt att inte vara dumsnåla och försöka få cyklarna att leva flera år än vad (medel-Svensson) lyckas med. Men det drar naturligtvis upp servicekostnaderna.

Jag passar på att tacka de som redan har bidragit med svar redan!
Kolla tripp trapp trull på romme alpin som inspiration, haft barnen där för skidor och sen finns det liknande på fler ställen

Islabikes hade ett projekt på gång för ett tag sedan som delvis var inne lite på samma spår - barncykel som kunde bytas in när den var urvuxen och då bli ”nybyggd” till nästa barn. Se https://www.islabikes.co.uk/pages/imagine-project

Inte riktigt samma sak som ni är ute efter, men kanske värt att kolla närmare på ändå? Alltid fyller det upp nån sida i uppsatsen.

Hade underlättat om formuläret funkat på iOS också… Försökte två gånger.

Hmm, det var oroväckande. Hur artar sig problemet? Fixar det gärna om det är möjligt! Tack för att du säger till.

Edit: Det fungerar OK hos mig på iOS 16.6.1 iPhone 12, så jag kan inte återskapa problemet hos mig. Jag får gräva lite i frågan. Tack i alla fall! :)

Senast ändrad:
Testar på stationär imorgon men den gnällde på att jag inte fick markera fler än ett svar per kolumn tror jag på de två större delarna så att säga.

Men inser nu att ni ville ha ”Rangera” vilket jag nu tolkar som rangordna och då funkar det säkert om man inte sätter samma svar på två rader…

Testar på stationär imorgon men den gnällde på att jag inte fick markera fler än ett svar per kolumn tror jag på de två större delarna så att säga.

Men inser nu att ni ville ha ”Rangera” vilket jag nu tolkar som rangordna och då funkar det säkert om man inte sätter samma svar på två rader…

Jo det stämmer - rangera ska vara rangordna.
jag har testat själv några gånger och jag är inte nöjd med hur Google forms sköter rangering - vi får nog tänka om vid senare tillfälle. Men tack för att du vill försöka igen!

Med ett barn kanske det hade varit intressant, men med fler köper jag cyklar som går i arv och sedan säljer vidare.
Samma här....har bland dom 6 barnbarnen 3 grabbar...13,10 och 8.(tror jag,svårt att hålla exakt koll på åldrarna ?)
Då jag tycker dom ska vara ute och cykla och inte spela massa skitspel på datorn,ser jag till att dom har nått bra att cykla på....
Köpte nyligen en fin begagnad Specialized 29" till äldste pojken,11-åringen i andra familjen fick ta över hans Spec 27,5" och hans lillebror fick slutligen 11-åringens Scott 24".
Föredrar att köpa cash än hyra/leasa/avbetala.
Och gärna bra beg,finns mycket att välja på!

13-åringen andra från vänster,11-åringen längst till höger med några kompisar vid avslutningen på höstens "Barn-Mtbträning" med lokala cykelklubben...skitkul att dom håller på med detta!!
20230925_181427.jpg

Senast ändrad:
Samma här....har bland dom 6 barnbarnen 3 grabbar...13,10 och 8.(tror jag,svårt att hålla exakt koll på åldrarna ?)
Då jag tycker dom ska vara ute och cykla och inte spela massa skitspel på datorn,ser jag till att dom har nått bra att cykla på....
Köpte nyligen en fin begagnad Specialized 29" till äldste pojken,11-åringen i andra familjen fick ta över hans Spec 27,5" och hans lillebror fick slutligen 11-åringens Scott 24".
Föredrar att köpa cash än hyra/leasa/avbetala.
Och gärna bra beg,finns mycket att välja på!

13-åringen andra från vänster,11-åringen längst till höger med några kompisar vid avslutningen på höstens "Barn-Mtbträning" med lokala cykelklubben...skitkul att dom håller på med detta!!
Visa bilaga 657020
Glöm inte av att flickor kan cykla också...

Jag kan se ett segment där föräldrarna är tillräckligt intresserade men inte för intresserade. Frågan är om det segmentet är stort nog.
Själv vill jag kunna byta komponenter osv.

Sen är det inte så många märken som är intressanta från 14 till 29'' eller ens 14 till 26. Ska service och t.o.m proactive service ingå så kommer det att blir dyrare än köpa i alla fall upp till 24''.

Hade gärna provat en sån tjänst för barnen, det hade gjort cykelägandet enklare.

Ser ffa möjligheten för familjer där intresset är större än kunskapen (minns en 10-åring som kom stolt som en tupp till en mtb-träning på sin nya full DH-rigg, det blev lixom inte bra trots att det var en cool cykel...).

Hoppas ni kommer fram till en produkt som funkar!

Köper man en begagnad kvalitetscykel så kostar den som en billig men man får igen pengarna när man säljer.

Jag skulle kunna tänka mig att "hyra" månadsvis. T ex 3-4 månader i stöten. Det blir ofta väldigt långa perioder som cyklarna bara står här hemma.

Förlusten man gör på en barncykel är relativt liten. När dom kommer upp i ålder och inte växer så snabbt, då kanske man får med kostnaden/värdeminskningen på bromsklossar, kedja och kassett.

Jag har 6 barn som följt mestadels i mina fotspår. Det blir dyrt i längden och en massa cyklar drällandes.
Men det är inte där problemet ligger utan slitage pga väder och eventuella olyckor. Hur hanteras det utan att kunden får se att det blev en dålig affär och inte upprepar det?

Islabikes hade ett projekt på gång för ett tag sedan som delvis var inne lite på samma spår - barncykel som kunde bytas in när den var urvuxen och då bli ”nybyggd” till nästa barn. Se https://www.islabikes.co.uk/pages/imagine-project

Inte riktigt samma sak som ni är ute efter, men kanske värt att kolla närmare på ändå? Alltid fyller det upp nån sida i uppsatsen.

Även Woom har något liknande tänk, ifall ni vill kartlägga befintliga lösningar:

https://woom.com/sv_SE/upcycling-medlemskap/?variant

Men det kan väl ingen nappa på? Betala 350 kr för att få en värdecheck om 30% av nypris när man säljer tillbaka cykeln. Man borde ju kunna sälja den privat för 50% av inköpspriset, och är då inte låst till märket för nästa cykel.

Även Woom har något liknande tänk, ifall ni vill kartlägga befintliga lösningar:

https://woom.com/sv_SE/upcycling-medlemskap/?variant

Men det kan väl ingen nappa på? Betala 350 kr för att få en värdecheck om 30% av nypris när man säljer tillbaka cykeln. Man borde ju kunna sälja den privat för 50% av inköpspriset, och är då inte låst till märket för nästa cykel.
Sportson kör väl något liknande, där man får 50% tillbaka på den cykeln barnet växt ur om man köper en ny.

Håller med flera här ovan om att man får tillbaka såpass mycket av värdet på andrahandsmarknaden att man helst köper egna.

Formuläret lyckas jag inte genomföra med min Android. Rangordningsfrågorna anser att flera alternativ valts. Skulle gärna hyra. Hyr skidor redan idag. O kläder. 4 åring btw

Tillbaka
Topp