Höst- och vintercykling första gången hjääääälp

Waver1dah

Medlem
Hej på er!

Som rubriken lyder ska det cyklas under höst och vinter för första gången och jag behöver vägledning. Ska införskaffa dubbdäck men cykeln jag använder tar som max 35mm bredd bak, lite bredare fram. Har en annan tung rackare ståendes här hemma som jag nog kan få på 45 mm men den är inte alls lika rolig att cykla på. Min fråga är alltså om ni som är vana vintercyklare tycker att 35 mm räcker? Är livrädd för att halka och om 45 minskar risken avsevärt i jämförelse med 35 så kör jag nog på det istället. Ska mest cykla asfalt. Jag undrar också om det kan vara värt att ha bredare däck fram och smalare bak? Eller är det bara konstigt? Kommer det göra någon skillnad?

Sen har jag funderat på det här med smörj av kedja. Kör nu bara på dry lube efter att jag torkat av kedjan så gått det går någon gång i veckan. Jag vet att när det är blött och jävligt så ska man hellre ha nått starkare men vet att jag inte kommer hinna pilla med att ta av och avfetta kedja osv och tänker att risken då är stor att det hela mest då blir en skitig slipmassa. Ni som inte är bäst på att rengöra era cyklar, vad använder ni för smörj vintertid?

Slutligen så undrar jag om ni har några tekniktips till mig haha? Hur gör man för att undvika att halka när det är halt? Och hur ofta halkar ni på vintern?

Tackåbock :)

Hej på er!

Som rubriken lyder ska det cyklas under höst och vinter för första gången och jag behöver vägledning. Ska införskaffa dubbdäck men cykeln jag använder tar som max 35mm bredd bak, lite bredare fram. Har en annan tung rackare ståendes här hemma som jag nog kan få på 45 mm men den är inte alls lika rolig att cykla på. Min fråga är alltså om ni som är vana vintercyklare tycker att 35 mm räcker? Är livrädd för att halka och om 45 minskar risken avsevärt i jämförelse med 35 så kör jag nog på det istället. Ska mest cykla asfalt. Jag undrar också om det kan vara värt att ha bredare däck fram och smalare bak? Eller är det bara konstigt? Kommer det göra någon skillnad?

Sen har jag funderat på det här med smörj av kedja. Kör nu bara på dry lube efter att jag torkat av kedjan så gått det går någon gång i veckan. Jag vet att när det är blött och jävligt så ska man hellre ha nått starkare men vet att jag inte kommer hinna pilla med att ta av och avfetta kedja osv och tänker att risken då är stor att det hela mest då blir en skitig slipmassa. Ni som inte är bäst på att rengöra era cyklar, vad använder ni för smörj vintertid?

Slutligen så undrar jag om ni har några tekniktips till mig haha? Hur gör man för att undvika att halka när det är halt? Och hur ofta halkar ni på vintern?

Tackåbock :)
Jag har rätt smala dubbdäck på min vintercykel (38 eller 40). Det är rätt aggressiva dubbar så den rullar inte bra. Men det är ett superbra grepp (ffa på den värsta isen). Så jag tar hellre det (bra grepp) än bra rull.
Förutom det byter jag till ett bredare styre på vintern.

Lite info om var vintercyklingen ska företas, daglig distans samt förvaring & tvättmöjlighet hade varit bra för att bättre ge tips & råd.

Generellt: Det är sällan ett entydigt samband mellan vurprisk vs däcksbredd. Dubbutstick & -kvalité, gummiblandning och däcksmönster är minst lika viktigt liksom underlagets beskaffenhet; nyfrusen is, påfrusen is, nysnö, snömodd, etc. Vissa kommer, inte utan viss stolthet, påtala att de kan cykla genom en hel vinter utan dubbade däck; andra föredrar att, likt SUV-ägare, ha något "som kommer klara allt" även om det troligen både är overkill 90%, sämre 8% och möjligen nödvändigt 2% av tiden.

Om du inte redan har skärmar skulle jag rekommendera att kika på detta (och därefter utvärdera möjlig däcksbredd), mest för att spara drivlina och kläder. Om du inte redan har bra, helst avbländat, framlyse och en duglig baklampa är det också något att överväga en uppgradering av, det blir många timmar utan dagsljus på höst- och vintermånaderna.

Var i landet bor du? Stockholmsföre eller Norrlandsföre ger nog olika rekommendationer. I Sthlm kör jag 30mm dubbdäck, dock mestadels på sopsaltat underlag. Jag hade hellre haft litet bredare, typ 35mm men det funkar bra.

En vanlig våtolja istället för torrolja på vintern.

35 räcker väldigt bra. Observera dock att 35mm dubbdäck tar mkt mer plats i höjdled än vad ett dito sommardäck gör. Så det är inte alls sagt att det går fritt från skärmen även om båda däck är 35:or.

Jag har rätt smala dubbdäck på min vintercykel (38 eller 40). Det är rätt aggressiva dubbar så den rullar inte bra. Men det är ett superbra grepp (ffa på den värsta isen). Så jag tar hellre det (bra grepp) än bra rull.
Förutom det byter jag till ett bredare styre på vintern.
Har du funderat på att byta till bredare eller tycker du att det räcker med dom du har?

Var i landet bor du? Stockholmsföre eller Norrlandsföre ger nog olika rekommendationer. I Sthlm kör jag 30mm dubbdäck, dock mestadels på sopsaltat underlag. Jag hade hellre haft litet bredare, typ 35mm men det funkar bra.

Norrlandsföret var bättre förr. Nu är det flera regn/töperioder varje vinter, så spårig is är tyvärr inte alls ovanligt. Då krävs aggrodubb (på "smala" däck). Bredare däck får inte fast dubben.

Smala dubbdäck är också sweet. Trist om man behöver skaffa nya slangar, men prioritera bra däck istället för bredden.

Jag bor dock i Uppsala som inte har mycket snö, men däremot cyklar jag nästan lika mycket på vintern som på sommaren.

Har du funderat på att byta till bredare eller tycker du att det räcker med dom du har?
Det var de som rymdes (har skärmar på den cykeln). Hade egentligen velat ha bredare men tvingades köpa dessa. Och de har presterat över förväntan. Köpte bredare dubbdäck till andra pendlaren häromåret och den känns livsfarlig i jämförelse. Så, ett påtvingat beslut som blev mycket bättre än det beslut jag ville ta.

Jag tror inte tryggheten sitter så mycket i däcksbredd som i dubbutstick om vi nu pratar ishalka. Mina 30mm med drygt 100 dubb känns helt ok på is. På snö är nog bredare däck att föredra, smala fastnar, sjunker igenom eller spårar betydligt mer.

Lite info om var vintercyklingen ska företas, daglig distans samt förvaring & tvättmöjlighet hade varit bra för att bättre ge tips & råd.

Generellt: Det är sällan ett entydigt samband mellan vurprisk vs däcksbredd. Dubbutstick & -kvalité, gummiblandning och däcksmönster är minst lika viktigt liksom underlagets beskaffenhet; nyfrusen is, påfrusen is, nysnö, snömodd, etc. Vissa kommer, inte utan viss stolthet, påtala att de kan cykla genom en hel vinter utan dubbade däck; andra föredrar att, likt SUV-ägare, ha något "som kommer klara allt" även om det troligen både är overkill 90%, sämre 8% och möjligen nödvändigt 2% av tiden.

Om du inte redan har skärmar skulle jag rekommendera att kika på detta (och därefter utvärdera möjlig däcksbredd), mest för att spara drivlina och kläder. Om du inte redan har bra, helst avbländat, framlyse och en duglig baklampa är det också något att överväga en uppgradering av, det blir många timmar utan dagsljus på höst- och vintermånaderna.
Absolut, kommer cykla runt i Stockholm, både i innerstan och en rätt bra bit utanför. Cyklar på bilvägar, cykelbanor och i villakvarter. Lite grusvägar då och då. Kommer cykla mellan 2-6 mil om dagen, varje dag. Förvarar cykeln inomhus och ttvättmöjligheten är badkaret och eventuellt innergården (finns en trädgårdsslang).

Ah, tack för lite info. Är det vanligt att folk har flera uppsättningar vinterdäck som dom kränger av och på? Har du något däck i SUV-stilen du skulle kunna rekommendera haha?

Både skärmar och lyse är på g, när jag var inne i cykelbutiken och frågade så sa han att jag med skärmar förmodligen inte kunde få på större än 35.

Jag tror inte tryggheten sitter så mycket i däcksbredd som i dubbutstick om vi nu pratar ishalka.
Sant, dubbutstick och även hur många dubb är i ingrepp samtidigt. Sen räcker det inte bara med dubbutstick, dubben måste även tryckas ner i isen för att göra nytta, och här upplever jag att effektivt axeltryck ofta inte räcker till för fullgod penetrering och att framåtlutad körställning (gravel/mtb) ger bättre axeltryck än upprätt körställning (citybike/damtralla) och därmed bättre framhjulsgrepp på rent isunderlag.

Senast ändrad:
Jag kommer ha 30 mm dubbdäck på min pendlare och ev en mtb med bredare för träning på stig/traktorvägar. Det enda som blir riktigt jobbigt med 30 mm är frusen snöslask.
Olja, jag växlar mellan wet och dry och oljar efter behov.
Om det har töat under dagen och blivit minus på kvällen finns det risk för påfrysning. Ännu ej fryst vatten stänker upp på en kall cykel och fryser till is. Detta sker alltid i kassetten bak och i framväxeln. Då är det bra med en termos med varmvatten.

Sant, dubbutstick och även hur många dubb är i ingrepp samtidigt. Sen räcker det inte bara med dubbutstick, dubben måste även tryckas ner i isen för att göra nytta, och här upplever jag att effektivt axeltryck ofta inte räcker till för fullgod penetrering. Och att framåtlutad körställning (gravel/mtb) ger bättre axeltryck och upprätt körställning (citybike/damtralla) sämre axeltryck och därmed sämre framhjulsgrepp på rent isunderlag.
Upprätt sittställning är dock skönt när det börjar sladdas (förhoppningsvis bak före fram). En aktiv cykelstil minskar risken för krascher.

35 mm dubbdäck räcker bra i Stockholm. Har kört många år med det. De senaste har jag dock med gott resultat kört med odubbade vinterdäck. Då undviker jag dock att cykla de få dagarna det är svallis, eftersom jag inte orkar byta till dubbdäck.

Det är nog vanliga att ha ett par uppsättningar HJUL att byta med. Om man inte har flera cyklar. Kränga av och på däck blir inte av.
Det är såklart det smidigaste. Jag har inte kommit dit ännu, trots 15 års vintercykling... :-) Dvs jag har 4 dubbdäck som jag skiftar till, ett par till frun och ett par till mig själv inför varje vintersäsong.

Sant, dubbutstick och även hur många dubb är i ingrepp samtidigt. Sen räcker det inte bara med dubbutstick, dubben måste även tryckas ner i isen för att göra nytta, och här upplever jag att effektivt axeltryck ofta inte räcker till för fullgod penetrering och att framåtlutad körställning (gravel/mtb) ger bättre axeltryck än upprätt körställning (citybike/damtralla) och därmed bättre framhjulsgrepp på rent isunderlag.
Det viktiga enligt min erfarenhet är rätt lufttryck i däcken. Ju grisigare och isigare det är desto lägre tryck. För er som cyklar mtb i skogen är det ju kurs 1A men för en landsvägsräv som mig så var det inte självklart i början.

Det är såklart det smidigaste. Jag har inte kommit dit ännu, trots 15 års vintercykling... :-) Dvs jag har 4 dubbdäck som jag skiftar till, ett par till frun och ett par till mig själv inför varje vintersäsong.
Nog inte flera ggr under säsongen vilket var syftningen. ?

Bor även jag i Stockholm. Blir det inte väldigt klibbigt med våtolja? Hur går du tillväga för att göra rent drivlina?

Smala dubbdäck är också sweet. Trist om man behöver skaffa nya slangar, men prioritera bra däck istället för bredden.

Jag bor dock i Uppsala som inte har mycket snö, men däremot cyklar jag nästan lika mycket på vintern som på sommaren.
Vad är det som gör bra dubbdäck bättre/sämre? Är det antal dubbar? Ska man satsa på mkt mönster?

Det viktiga enligt min erfarenhet är rätt lufttryck i däcken. Ju grisigare och isigare det är desto lägre tryck. För er som cyklar mtb i skogen är det ju kurs 1A men för en landsvägsräv som mig så var det inte självklart i början.
Ligger du ändå inom rekommendationen på däcket eller sänker du ännu mer?

Sladdas det en väldig massa på vintern oavsett hur man bär sig åt?! Ska inte dessa dubbdäck råda bot på detta?
En massa, nej. Sladdas, ja. Med spårig stenhård is täckt av nyfallen snö är det svårt att helt undvika sladdar. Men, de är lyckligtvis ganska sällsynta med rätt cykel och däck. Med bra däck får man kast/sladd men det går att reparera. Med mindre bra (lämpade är nog rätt ord) däck blir det värre. Jag bor i Norrland. I Stockholm är det andra förhållanden. Sopsaltat ser trevligt ut (bortsett från att det är hemskt salt) men det är det ju inte överallt. Och er modd tror jag är värre än vår norrländska modd.

Vad är det som gör bra dubbdäck bättre/sämre? Är det antal dubbar? Ska man satsa på mkt mönster?
Det är väl en kombination av flera egenskaper. Tillräckligt många dubbar, dubbar på rätt ställen, dubbar som sticker ut tillräckligt långt och som förmår greppa isen. Mönster eller inte beror på väglaget man avser cykla i. Breden lika så.

Jag kör Marathon Winter med 240 dubb, 42 mm bredd, och det fungerar för det mest i Stockholm.
Några dagar med mycket spårig is, slask som frusit om, snömodd och mer så har det varit otillräckligt. Särskill på en gruscykel med bockstyre.

Inför årets säsong har jag därför skaffat Ice Spiker Pro att sätta på HTn för de värsta dagarna. Mer mönster och mer bredd bör ge bättre fäste och mindre mottaglighet för ojämnheter.

Om du inte har så skaffa något slags droppskydd som täcker hela cykelns fotavtryck om du ska ha cykeln i lägenheten. Snön/isen/saltet samlas lite här och där och behöver smälta av sig efteråt.

Jag bor i Norrland. I Stockholm är det andra förhållanden. Sopsaltat ser trevligt ut (bortsett från att det är hemskt salt) men det är det ju inte överallt. Och er modd tror jag är värre än vår norrländska modd.
Kan du inte skicka ner lite av din modd till småland i vinter? Så jag kan lägga ut den här istället för våran?
Tycker modden vi har här är hemsk...

Kan du inte skicka ner lite av din modd till småland i vinter? Så jag kan lägga ut den här istället för våran?
Tycker modden vi har här är hemsk...
Vi har sällan hemsk modd. Vi har oftast snö. När den smälter (ofta i kombination med tråkigt regn) blir det slask istf modd. Inte kul, men bättre än modd. Sen blir den is. Det är bättre än trög och svårtydd modd. Tror det blir svårt att leverera snön så den kommer fram i bra skick...

Ett stort problem med sopsaltat är att det inte sker överallt. Jag har synat asfalten i snöfri korsning med sopsaltat runtomkring.

Min sträcka sopsaltas till största delen på vintern, tycker ändå det ger det bästa/säkraste cykelmässigt.

Min sträcka sopsaltas till största delen på vintern, tycker ändå det ger det bästa/säkraste cykelmässigt.
Det är inte sopsaltat som jag ifrågasätter, det är jättebra. Min punkt är att även om det är sopsaltat på 99 % av vägen kan det finnas en isfläck på den återstående procenten. Sopsaltat gör alltså inte dubbdäck onödiga.

Det är inte sopsaltat som jag ifrågasätter, det är jättebra. Min punkt är att även om det är sopsaltat på 99 % av vägen kan det finnas en isfläck på den återstående procenten. Sopsaltat gör alltså inte dubbdäck onödiga.
Ahh, då är jag med. :)

Välkommen till cykelpendlingens bästa årstider!

Mina erfarenheter för sopsaltat:
  1. Dubbfria däck 28-32mm
  2. Långa stänkskärmar
  3. Plattformspedaler (när snöspåren i villakvarteret bestämmer vägen vill du inte lägga tid på att klicka ur)
  4. Förutsättning för att spola av cykeln från saltet varje dag vid blött före
  5. Avsättning av pengar för ny drivlina när saltet är borta

Ja men en HELT snöfri korsning i ett snöfritt Stockholm upplevs inte som vinterföre när man kommer cyklande. Det är liksom inte läge att stanna och byta hjul.
Nä, och det räcker med en halkig fläck för att ens cykeltur ska hamna i misärtråden (eller Det kunde varit värre). Om 95% går bra utan dubb så är det ff 5% där det går sämre utan dubb.

Körde med 23mm slicks en vinter, gick också bra. Två fall, ett pga av osynlig is på lutande vägbana och ett på snö- och isfria uppvärmda plattor utanför Åhléns City.

Bor även jag i Stockholm. Blir det inte väldigt klibbigt med våtolja? Hur går du tillväga för att göra rent drivlina?
Göra rent och göra rent... nu ska vi inte överdriva... Jag gör på vintern som på sommaren. Jag vänder cykeln uppochner en gång i veckan och torkar av kedjan hyfsat med något gammalt klädesplagg som barnen slitit ut, sen lägger jag på lite ny olja. Mycket mer kärlek än så får aldrig mina kedjor. Det funkar hyfsat tycker jag. Sommarkedjorna håller några hundra mil, på vintern nog lite mindre p g a salt o skit.

Nej men hörrni, känner mig livrädd nu haha. Handen på hjärtat, hur ofta vurpar ni om vintern? Och har ni några tips på hur man undviker det (förutom dessa dubbdäck som funkar ibland..).

Nej men hörrni, känner mig livrädd nu haha. Handen på hjärtat, hur ofta vurpar ni om vintern? Och har ni några tips på hur man undviker det (förutom dessa dubbdäck som funkar ibland..).
Enda gången jag vurpat på vintern var när jag skulle forcera vad jag trodde var en vall av nysnö, som visade sig vara genomfrusen plogvall.

Kör lite försiktigare bara.

Tillbaka
Topp