Men inte på 1-3. Du påstod att jag inte förstår hur nån av grupperna tänker.
1. Så, det stämmer inte att elcyklister vill ha lite extra kraft?
2. Eller att de som dopar sig inte vill cykla/springa snabbare?
3. Eller att gängkriminella inte vill ha mer pengar?
Du svarade: "Allt det här stämmer kanske i sak men..". Ja, det stämmer. Det är så de/ni tänker. Jag förstod alltså.
Och jag svarade på dom här.
Jag frågade (#4) om du missat att allemansrätten inte inkluderade elcyklar. "Nej jag missade inte det men jag vet din åsikt där och du vet min." Din åsikt (som du baserar på viljan att få utföra dina nöjen) trumfar alltså lagar. Dopare har sin åsikt (som avviker från regler/lagar). Gängkriminella sin åsikt som avvikar från regler/lagar. Och du har din åsikt.
Jag numrerade inte mina svar men du verkar inte läsa dom ändå.
Jag har läst dem. Du vill liksom inte svara. Du skriver saker men... Och varför inte numrera? Är det inte enklare så? Hur gjorde du i skolan på proven?
MINA argument baseras på bland annat andras argument. Jag läser vad någon skriver, tar ställning och värderar det. Mina argument behöver inte på något vis vara unika eller bara mina.
Fast du värderar inte regler och lagar. Du borde väl kunna stå för de argument DU använder?
Nej jag får inte mer förtroende för någon som skriver att en motor inte är en motor. Det jag skrev var raka motsatsen till det:
"Alltså en väl underbyggd text som klarar av se nyanser i saker och ting. Är det han säger 100% korrekt? Kanske, kanske inte. Men det är lite lättare att få förtroende för det som skrivs där än någon som obstruerande skriker om en motor är en motor."
Att hela tiden upprepa samma mening gång på gång är ingen diskussion, jag har sagt till dig att en motor är en motor och att min cykel har en motor.
Jag skriver det här igen: "en motor är en motor" har du något vidare resonemang du vill föra på det?
Inget direkt resonemang, men... "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."
Det jag vill komma till med min fråga om luften är att man får landa i naturen med helikopter eller flygplan även om det har en motor. Man får inte landa hur och var man vill men det finns så vitt jag kan se inga begränsningar som baseras på huruvida planet är försett med motor eller inte. Begränsningarna verkar mer baseras på om det uppstår några nämnvärda skador eller inte.
Troligtvis får man inte landa hur som helst, eftersom en landning kan skada marken. Hur hade du tänkt starta ett flygplan eller helikopter utan motor?
Ja, allemansrätten är till för att begränsa skadorna. Lagar om skjutvapen är också till för att begränsa skador. Hastighetsbegränsningar. Osv.
Jag kan tycka att det är konstigt att enda gången allemansrätten är villkorslöst icke motoriserad är när det kommer till elcykel. Elcykel är vad det verkar enligt NVV helt förbjuden pga av ett den har motor. När det kommer till snöskoter, båt, flyg, helikopter och bil på is(?) är dom antingen helt tillåtna eller bara delvis begränsade. Trots att allemansrätten sägs vara tydligt icke motoriserad.
Elcyklar sliter mer på stigarna. Eftersom de kan köpas och hanteras av vem som helst. Snöskoter (som kör på snön) kräver förarbevis, båtar sliter inte på vattnet, bilar kräver körkort (och tillåts inte alls på stigar) flyg och helikoptrar (som inte sliter på stigar) kräver flygcert. Det är liksom inte för var och en (alle man) att ta sitt flygplan för att plocka svamp. Eller?
Jag har som du ser inte svarat på exakt alla dina frågor, men det kan du nog leva med.
Det kan jag. Men varför inte stå för sina/dina åsikter?