El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Får visst förtydliga mig (menade såklart slicka på lösa tåtar på strömförande kabel).
Knark är dåligt också, glöm inte det. Jag gillar verkligen inte knark!
Är det smaken du inte gillar? Har fan svårt att säjja imot dej att knark är dåligt, tyvär är det ju endel som måste ta det i medicinskt syfte ?

Hur kan du vara så bombsäker? Att cykling anses ok med avseende på Tagande av olovlig väg är väl någon form av prejudikat eller förarbete som förklarar. Det är ju ingenting som står uttryckligen i lagen. Det handlar väl om att man anser att tex enstaka passager inte anses orsaka skada medan upprepade/organiserade passager kan orsaka skada.

Men vad innebär det om även en enstaka passage skulle kunna anses skapa skada? Som sagt, jag säger inte att det garanterat är så, men jag tycker det är intressant att detta så fullständigt förkastas. Det vore fint med lite mer bakgrundsförklaring i så fall.
Vi börjar med lagtexten och bryter sen ner den mer i detalj.

4 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).

Annat än väg - gäller alltså inte på väg.

Färdas - kan innebära rida, cykla, gå mm.

En gångstig är att anses som väg. Med detta sagt får man inte köra bil på en väg då detta skulle innebära att man överskrider vägens gränser.

Färdandet skall ske olovligen. Det skall innebära ett intrång i någon annans rätt till marken. Finns samtycke eller befogenhet att ta vägen exempelvis i expropriationslagen eller fastighetsbildningslagen är det inte olovligen.

Över tomt, plantering eller någon annan mark som kan skadad.

Tomt - du kan tolka detta i enlighet med allmänt språkbruk.

Plantering - lite svårare att tolka. Att skog är planterat på ett område gör det inte till en plantering. Exempelvis en trädgård eller en parkanläggning kan däremot vara en plantering.

Men tomt eller plantering spelar inte så mycket roll då vi ha rekvisitet någon annan mark som kan skadas.

Någon annan mark som kan skadas - område i en skog där plantering av träd precis skett skulle kunna vara något som omfattas av detta. Man kan säga att bedömningen i om områdes är sådant att det berörs av rekvisitet skall göras i utgångspunkten på färdsätt och markens känslighet.

Det kan exempelvis vara straffritt att gå någonstans där det skulle vara straffbart att åka med en motorcykel eller en snöskoter.

Redan att en stig omfattas av begreppet väg om du cyklar på den gör att det inte är aktuellt med tagande av olovlig väg.

12 Kap. 4 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).

8 Kap. 8 § Den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år.
Egenmäktigt förfarande är inte aktuellt eftersom att det inte sker något tagande av någonting eller att man på annat sätt tillgriper något.

Jag blir nyfilen Ooms, istället för att göra en emoji borde du med din universitetsutbildning kunna bemöta mitt inlägg i sak? Vart någonstans tror du att jag har fel? Känslor fungerar dåligt i juridiska sammanhang.

En gångstig är att anses som väg. Med detta sagt får man inte köra bil på en väg då detta skulle innebära att man överskrider vägens gränser.
Detta får du gärna ge en källa på för den juridiska definition av väg jag hittar är: sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon.

Inget av det du skrev verkar heller vara aktuellt om man trotsar länsstyrelsernas förbud att elcykla i känsliga fjällområden.

Detta får du gärna ge en källa på för den juridiska definition av väg jag hittar är: sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon.
Lite mer än så ingår. Ur Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:

Färdled
En sådan led eller plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg

Väg
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,

2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och

3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.

Terräng
Ett område som inte är väg

Inget av det du skrev verkar heller vara aktuellt om man trotsar länsstyrelsernas förbud att elcykla i känsliga fjällområden.

Nordstedts juridik - Brottsbalken, en kommentar.
ISBN: 978-913911277-A

Lite mer än så ingår. Ur Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:

Färdled
En sådan led eller plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg

Väg
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,

2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och

3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.

Terräng
Ett område som inte är väg
Det funkar inte riktigt att sitta och googla juridik hemma utan man måste ha en djupare förståelse.

Som du uppenbarligen inte heller har.

Det stod väldigt tydligt vad en väg är, och det framgick tydligt att din gångstig snarast är att betraktas som färdled.

Som sagt, Nordstedts juridik - Brottsbalken, en kommentar. ISBN: 978-913911277-A

Det går inte att sitta och läsa lagtext på sättet du gör.

Det har redan presenterats för dig flera gånger i tråden.
Men att du fortsätter yra om brott visar ju bara det jag säger, du har fortfarande inte förstått att allemansrätten är mer än juridik.
Se de senaste av mina inlägg. De visar att du har fel. Allemansrätten i all ära men att bryta mot den (eller vad NVV) skriver betyder inte per automatik att du begår ett brott vilket du om någon borde veta om gått på dina föreläsningar.

Legalitetsprincipen. Googla den du

Tackar, var inte så sugen på att köpa den men med lite googling hittade jag källor på att gångstig ska jämställas med väg i den aktuella paragrafen.
Ooms samt elhojtok, läs och begrunda.
Det är därför tagande av olovlig väg inte är aktuellt.

Lite lustigt förövrigt att "tagande av olovlig väg" (ursprungligen "tagande av olovlig väg eller gångstig") inte kan ske på väg eller gångstig.

Sen är jag ganska säker på att gångstig rent allmänt fortfarande klassas som terräng och att det är därför man inte får köra motordrivna fordon där.

Underkänner du boken jag nämnde som källa? ?
Nej, men det kan ju vara bra att veta hur det resoneras och jag kom på svaret. Scopet i "Tagande av olovlig väg" är ju just terräng, så den "väg" som avses är just något annat än den i vägtrafikdefinitionen.
Dvs. går man på en gångstig så kan det aldrig anses som att det kan skada marken.

Nej, men det kan ju vara bra att veta hur det resoneras och jag kom på svaret. Scopet i "Tagande av olovlig väg" är ju just terräng, så den "väg" som avses är just något annat än den i vägtrafikdefinitionen.
Dvs. går man på en gångstig så kan det aldrig anses som att det kan skada marken.
Det verkar vara en så pass gammal lag att vägbegreppet fungerade annorlunda.

Från https://lagen.nu/sou/2019:67
Straffstadgandet tagande av olovlig väg omfattar inte heller att olovligen färdas på vad som redan är väg eller t.ex. gångstig. I ett hovrättsavgörande från 1923 dömdes inte för tagande av olovlig väg i ett fall då den tilltalade använt en sedan lång tid nyttjad gångstig över en grannfastighet för att ta sig till en brunn.110

Inom ramen för straffstadgandet ligger i stället att olovligen färdas där det inte finns någon väg eller att färdas på ett sådant sätt att man överskrider gränsen för vägen, såsom att köra bil på gångstig. Det är själva tagandet av vägen – där det inte finns någon väg – som ska vara olovligt.
Därmed förstår jag också varför ipad nämnde bilexemplet, även om det kanske inte längre är aktuellt nu med TKL.

Lite lustigt förövrigt att "tagande av olovlig väg" (ursprungligen "tagande av olovlig väg eller gångstig") inte kan ske på väg eller gångstig.

Sen är jag ganska säker på att gångstig rent allmänt fortfarande klassas som terräng och att det är därför man inte får köra motordrivna fordon där.
Ja, det är lite lustigt att det heter så. Det finns dock en felaktighet i din första mening.Tagande av olovlig väg kan ske på en gångstig.

I terrängkörningslagen så betraktas terräng som ett område som inte är väg.
Det finns ju undantag från TKL, så det kan nog vara aktuellt, trots allt.
Terrängkörningslagen är överhuvudtaget inte aktuell när det kommer till en emtb eftersom en emtb inte är att betrakta som ett motordrivet fordon i juridisk kontext. Med det sagt är det klart det sitter en motor på den i allmänt språkbruk.

Tagande av olovlig väg kan ske på en gångstig.
Konstaterade vi inte nyss att tagande av olovlig väg är något som enbart kan vara aktuellt när man inte färdas på en väg eller gångstig eftersom vägbegreppet i paragrafen inkluderar gångstigar?
Terrängkörningslagen är överhuvudtaget inte aktuell när det kommer till en emtb eftersom en emtb inte är att betrakta som ett motordrivet fordon i juridisk kontext. Med det sagt är det klart det sitter en motor på den i allmänt språkbruk.
I detta fall diskuterade vi motordrivna fordon på gångstigar.

Jag menar inte när det gäller emtb, utan motordrivna fordon som körs på annans mark, med undantag från TKL.
Kan vara en bonde som kör över grannens mark.

Konstaterade vi inte nyss att tagande av olovlig väg är något som enbart kan vara aktuellt när man inte färdas på en väg eller gångstig eftersom vägbegreppet i paragrafen inkluderar gångstigar?

I detta fall diskuterade vi motordrivna fordon på gångstigar.
Jag kan citera direkt ur boken jag nämnt några inlägg tidigare. Och ja, det är den senaste upplagan.

”Att färdas på annat än väg innebär att åka, rida eller gå över ett område som inte utgör väg. Även en gångstig är att anse som väg. Att köra med bil på en gångstig är emellertid att överskrida vägens gränser och därmed att färdas på annat än väg.”

Jag menar inte när det gäller emtb, utan motordrivna fordon som körs på annans mark, med undantag från TKL.
Kan vara en bonde som kör över grannens mark.
Ja, okej då fattar jag. Ja men det stämmer, det finns undantag från huvudregeln i terrängkörningslagen.

Jag kan citera direkt ur boken jag nämnt några inlägg tidigare. Och ja, det är den senaste upplagan.

”Att färdas på annat än väg innebär att åka, rida eller gå över ett område som inte utgör väg. Även en gångstig är att anse som väg. Att köra med bil på en gångstig är emellertid att överskrida vägens gränser och därmed att färdas på annat än väg.”
Själva brottet är ju att bilen överskrider gångstigens gränser och därför körs utanför stigen. Men pedantiskt kan man väl även tolka det som att man begår brottet på stigen antar jag.

Börjar bli dags att stänga tråden snart även om Ooms inte tror på att legalitetsprincipen gäller emtbs och att han fortfarande inte kunnat presentera ett brott som skulle vara aktuellt om man cyklar med en emtb på samma ställe och sätt som en vanlig cykel.

Det går såklart att bemöta detta inlägg med ännu en skrattemoji men hade varit mer intressant om du bemötte inläggen i sak istället vilket du inte kan då kunskapen saknas.

Börjar bli dags att stänga tråden snart även om
Det finns annat intressant att diskutera. Vad menas egentligen med "körning på barmark" i TKL?
Framföra trampmoped eller mopedklassad elcykel med avstängd motor, är det verkligen säkert att det klassas som "körning"?
Det handlar trots allt om fordon som även är avsedda att kunna framföras med muskelkraft, till skillnad från alla andra motordrivna fordon. Mopedklassad elcykel har dessutom i stort sett samma vikt och samma sorts däck som en cykel.

Som extra trumf så finns 4:e paragrafen i TKL som säger att för ringa gärning ska inte dömas till ansvar...

Det finns annat intressant att diskutera. Vad menas egentligen med "körning på barmark" i TKL?
Framföra trampmoped eller mopedklassad elcykel med avstängd motor, är det verkligen säkert att det klassas som "körning"?
Det handlar trots allt om fordon som även är avsedda att kunna framföras med muskelkraft, till skillnad från alla andra motordrivna fordon. Mopedklassad elcykel har dessutom i stort sett samma vikt och samma sorts däck som en cykel.

Som extra trumf så finns 4:e paragrafen i TKL som säger att för ringa gärning ska inte dömas till ansvar...
Ja, det finns massor intressant att diskutera. Dessa diskussioner får du dock ta med någon annan men jag kan boken trafikkommentarer från Norstedts juridik om du är intresserad av att lära dig mer och hitta svaren på frågorna.

Jag gav mig in i den här debatten eftersom Ooms, Elhojtok med flera försökte skrämma folk att det skulle vara olagligt att cykla med en emtb på samma sätt som en cykel vilket det inte är.

Jag gav mig in i den här debatten eftersom Ooms, Elhojtok med flera försökte skrämma folk att det skulle vara olagligt att cykla med en emtb på samma sätt som en cykel vilket det inte är.
Som jag skrivit tidigare, jag har aldrig påstått att det är olagligt, bara att det skulle kunna vara det, även om jag inte tror det.
Jag är fortfarande inte helt övertygad, särskilt med tanke på att länsstyrelser uttryckligen förbjudit elcykling på vissa ställen. (Vilket jag inte heller är säker på att de får)

Tack för lästipset, men priset på boken är lite för saftigt. Jag undrar om TKL verkligen ingår i den.

Och hobbyjuristerna diskuterar fortf lagar och dess kryphål…?
Tråden handlar om allemansrätten, och den är mer än lagar. Tills det inte gått in är det bortkastad tid att diskutera.

Börjar bli dags att stänga tråden snart även om Ooms inte tror på att legalitetsprincipen gäller emtbs och att han fortfarande inte kunnat presentera ett brott som skulle vara aktuellt om man cyklar med en emtb på samma ställe och sätt som en vanlig cykel.

Det går såklart att bemöta detta inlägg med ännu en skrattemoji men hade varit mer intressant om du bemötte inläggen i sak istället vilket du inte kan då kunskapen saknas.
Varför ska tråden stängas?

Den borde i alla fall ha flyttats för länge sedan med hänvisning till reglerna: "Elcykelrelaterade forumtrådar postas i forumet Elcykel. Via länken forumlista hittar du forumet".

Inte helt konsekvent här...
Nä, shit happens... Spelar det någon roll?

Tråden startades långt innan elforumet fanns och verkar väcka stort intresse fortfarande.

Senast ändrad:
Som jag skrivit tidigare, jag har aldrig påstått att det är olagligt, bara att det skulle kunna vara det, även om jag inte tror det.
Jag är fortfarande inte helt övertygad, särskilt med tanke på att länsstyrelser uttryckligen förbjudit elcykling på vissa ställen. (Vilket jag inte heller är säker på att de får)

Tack för lästipset, men priset på boken är lite för saftigt. Jag undrar om TKL verkligen ingår i den.
Terrängkörningslagen ingår i den. Finns nog att låna på biblioteket med.

Och hobbyjuristerna diskuterar fortf lagar och dess kryphål…?
Tråden handlar om allemansrätten, och den är mer än lagar. Tills det inte gått in är det bortkastad tid att diskutera.
Det handlar inte om kryphål när en lag inte omfattar en viss handling ?

Är det smaken du inte gillar? Har fan svårt att säjja imot dej att knark är dåligt, tyvär är det ju endel som måste ta det i medicinskt syfte ?
Jag har faktiskt inte testat smaken. Tycker konceptet med knark är dåligt. Liksom konceptet att göra tvärtom bara för att.

Om jag skall börja köra el-enduro. Vilken hoj är absolut fetast?

Tänkte om man kör Jämtlandstriangeln. Helst på under timmen.

Tips?
Nää,inte eldrivet!
Då cyklar du fortfarande,och det är inte bra...
Kör riktig bensindriven cross,det går garanterat snabbast ju! ?
Har själv Honda CRF450,den är snabb och helt utan pedaler,så NVV kan inte säga jag cyklar.

Tips?

Här har du en bra emtb med gamla boshmotorn som är lätt trimmad så du kan få den att gå i 45km, man borde lätt kunna trycka jämtlandstriangeln på 1 timme och samtidigt göra massa djupa spår på samernas marker

Tips?
Du kommer bryta mot terrängkörningslagen om du kör ett motordrivet fordon där. Kör du däremot en vanlig cykel (även emtb) så är de fritt fram.

Det är rätt deppigt när ett litet gäng elcyklister inte fattar när NVV klargör ARs betydelse i frågan. På sikt antagligen till förmen för cyklingen.

Igår vid lördag lunch mötte jag två enduroförare, de stod still, på en av Erstaviks grusvägar. Lite av samma attityd.

Tillbaka
Topp