El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Det kan vara synnerligen rimligt att reda ut trovärdigheten hos anonyma användare som vill diskutera. Det är i alla fall min åsikt. Utöver det så trodde jag du var en stark anhängare av att skita i rekommendationer och lämpliga anvisningar, och istället köra på tills någon blir fälld i domstol?
Halmgubbe.

Rent juridiskt ja, men du verkar ju prata om andra saker? Jag förstår inte var du vill komma riktigt med dina inlägg faktiskt.
Det har jag skrivit flera gånger. Juridiskt har inte lagstiftningen hängt med. En cykel har ingen motor (det konceptet verkar somliga ha svårt att ta till sig). Elcyklar har (för enkelhetens skull) klassats som cyklar. Liksom segways och elsparkcyklar. De är juridiskt cyklar. Trots att de inte har pedaler. Elcyklar omfattas (enligt NVV) inte av allemansrätten.
Jag är inte heller förtjust i att elcyklar klassas som cyklar i alla lägen men jag inser ändå att det är så, rent juridiskt. Berätta gärna var du vill komma.
Det har jag också skrivit. Om vi inte sköter oss kanske all terrängcykling förbjuds (när allemansrätten inte respekteras). Det vill jag naturligtvis inte. Jag gillar allemansrätten. Till fots och på cykel. Jag vill ha kvar den.
Är detta en helt oväntad poäng?

Nej, tråden har börjat bli ganska ointressant även om jag fortfarande är för svag för att sluta trycka på den. Nu är jag mest lite intresserad av vad som skulle hända juridiskt om man stack ut och elcyklade i de känsliga fjällområdena där det är förbud och blev ertappad. Gissar att tagande av olovlig väg hade blivit aktuellt eftersom jag antar att där inte finns så många stigar att följa, men sen är ju frågan om det är av tillräckligt allmänt intresse för att kunna gå till åtal.
Jag är lite intresserad av vad som skulle hända om offroad-elsparkcyklar började dyka upp i skogen.
Det var en fantastisk dag att ge sig ut och cykla några timmar iaf, hoppas att ni andra i tråden också tog chansen.
Jag var ute till fots (eftersom det är blött i skogen). Absolut en fin dag.

Oj
Japp,tror alla hundratals inlägg om "lekmannajuridik" i frågan gjort klart att det inte är olagligt i lagens mening.
Men det är kanske en rekomendation,eller en önskan att det respekteras?
Man anser/hoppas att gemene man är hänsynsfull,och förstår att det finns en önskan om att det följs....inget juridiskt bindande,men förhoppningsvis förstår personer varför och respekterar det.

Ungefär som när man passerar ett vägarbete,då sitter det blåa hastighetsskyltar,oftast 30 eller 50 km/h.
Inget juridiskt bindande,dvs du kan inte bli bötfälld om du kör fortare,så legalitetsprincipen du påtalat funkar där....inte olagligt,så jag MÅSTE inte respektera skylten,för jag har bråttom som f*n hem.
Men man får hoppas alla gör det ändå,eller hur?
Ja men precis. Sen kan man ju tänka sig ett scenario där en rekommenderad hastighetsskyltar sitter på natten på E6:an där det uppenbarligen inte pågår något arbete att man håller högre hastighet ändå, eller hur?

Precis som på samma sätt att man kan cykla emtb när man inte förstör mer än en vanlig mtb :)

Jag är lite intresserad av vad som skulle hända om offroad-elsparkcyklar började dyka upp i skogen.

Jag var ute till fots (eftersom det är blött i skogen). Absolut en fin dag.
Så länge de klassas som cykel så skulle absolut ingenting alls hända.

Ja men precis. Sen kan man ju tänka sig ett scenario där en rekommenderad hastighetsskyltar sitter på natten på E6:an där det uppenbarligen inte pågår något arbete att man håller högre hastighet ändå, eller hur?

Precis som på samma sätt att man kan cykla emtb när man inte förstör mer än en vanlig mtb :)
Respekterar man skyltarna genom att strunta i dem? Eller är hastighetsskyltar mer en rekommendation?

Respekterar man skyltarna genom att strunta i dem? Eller är hastighetsskyltar mer en rekommendation?
De blå skyltarna dvs rekommenderad hastighet är just en rekommenderad hastighet. Får man inte lära sig det när man tar körkort?

Det har jag skrivit flera gånger. Juridiskt har inte lagstiftningen hängt med. En cykel har ingen motor (det konceptet verkar somliga ha svårt att ta till sig). Elcyklar har (för enkelhetens skull) klassats som cyklar. Liksom segways och elsparkcyklar. De är juridiskt cyklar. Trots att de inte har pedaler. Elcyklar omfattas (enligt NVV) inte av allemansrätten.

Det har jag också skrivit. Om vi inte sköter oss kanske all terrängcykling förbjuds (när allemansrätten inte respekteras). Det vill jag naturligtvis inte. Jag gillar allemansrätten. Till fots och på cykel. Jag vill ha kvar den.
Du har påstått att det är ett brott att köra emtb på samma ställen som en vanlig cykel vilket är ren och skär lögn.

Du har påstått att det är ett brott att köra emtb på samma ställen som en vanlig cykel vilket är ren och skär lögn.
Kan du citera mig där jag skriver att det är ett brott?

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." har jag skrivit massor med gånger. Att en motor är en motor också. Och frågat dig om du tycker att en elsparkcykel är en cykel.

Så, du tycker att det är en rimlig och träffsäker lagstiftning med elsparkcyklar och segways som cyklar i naturen?
Rimlig och träffsäker lagstiftning? Har den inte hängt med så har den inte hängt med. Ingen lag, inget brott…

Kan du citera mig där jag skriver att det är ett brott?

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." har jag skrivit massor med gånger. Att en motor är en motor också. Och frågat dig om du tycker att en elsparkcykel är en cykel.
Nej, jag orkar inte läsa dina inlägg mer än en gång. Dom är så innehållslösa och skrattretande. Du får leta själv.

Nej, jag orkar inte läsa dina inlägg mer än en gång. Dom är så innehållslösa och skrattretande. Du får leta själv.
Så, det går att säga vad som helst och sen lägga bevisbördan på den man anklagat? :) Du ÄR sannerligen lagens och rättvisans tjänare!

De som har motor omfattas inte av allemansrätten, så de pissar på den per automatik.
Ha ha va vad säger du? Visar det sig att man inte ens behöver pissa själv om man har elcykel så lär ju svensk fjällmiljö ligga brunt till. Varenda gubbe med prostatabesvär lär ju jaga livet ur blåhakar, orkidéer, fjäderbäver och allt som lever där uppe.

Ha ha va vad säger du? Visar det sig att man inte ens behöver pissa själv om man har elcykel så lär ju svensk fjällmiljö ligga brunt till. Varenda gubbe med prostatabesvär lär ju jaga livet ur blåhakar, orkidéer, fjäderbäver och allt som lever där uppe.
Jag säger att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Igen säger jag det.
Vilka pissnödiga gubbar orkar sig upp på fjället utan motorer?

Så, det går att säga vad som helst och sen lägga bevisbördan på den man anklagat? :) Du ÄR sannerligen lagens och rättvisans tjänare!
Med dig och dina 200 inlägg utan innehåll får man lov att göra så. Det finns en gräns.

Det har nog drunkat bland alla inlägg med påståenden och bilder på mopeder.

Att lagstiftningen är otydlig är vi överrens om. Jag är dock inte orolig för att skogarna ska svämmas över av segways och sparkcyklar, de är rätt värdelösa där med sina små hjul gissar jag på. Förstår inte riktigt varför du ska blanda in dem öht.

Du försöker alltså övertyga elcyklisterna på forumet om att sluta använda sina cyklar för att det är moraliskt fel? Det tror jag är ganska dödfött faktiskt. Och så länge elcyklar faller inom ramen för det som räknas som cyklar även där så är det som det är. På gott och ont. Att veva här tror jag inte leder någonstans.

Jag har ingen elcykel, har aldrig cyklat el-mtb och kommer sannolikt inte att göra heller. Den stora boven i dramat och ev inskränkningar i allemansrätten kan faktiskt också vara covid-19 och det ökade besökstrycket som det ledde till. Här i skogarna var det helt sjukt med folk ute. Nu är det tomt igen.

Om vi bortser från el eller inte; jag har uppfattat tydligt att i naturreservat kan ju cykling vara förbjuden generellt (och är ofta det). Vilka möjligheter har man som markägare att besluta om avvikelse från allemansrätten aktivt vad gäller cykling i tex ett skogsområde som INTE är ett reservat?

Hur är det med tex motionsspår; det är väl att betrakta som en anläggning med avsett syfte där anläggaren kan bestämma regler antar jag. Men kan markägaren förbjuda cykling utanför motionsspåren i ett skogsområde med anlagda motionsspår och kanske även tillrättalagda cykel-slingor? (ej reservat)

Ja, så länge de uppfyller kraven i vägtrafikdefinitionerna tycker jag det. Är du av en annan åsikt?
Ja. Jag tycker inte alls att elsparkcyklar och segways har många likheter med cyklar. Faktiskt har en Ciao mer likheter med en cykel. Pedaler, bla.

Ja. Jag tycker inte alls att elsparkcyklar och segways har många likheter med cyklar. Faktiskt har en Ciao mer likheter med en cykel. Pedaler, bla.

Men vad spelar det för roll i det här sammanhanget? Det känns som att du diskuterar utan någon motpart i vissa delar av din argumentation. Eller så får du vara tydligare.

Det har nog drunkat bland alla inlägg med påståenden och bilder på mopeder.
Det skrivs mycket trams (som jag tyvärr anser mig tvungen att bemöta). Bla förklaringar var jag jobbar och annat.
Att lagstiftningen är otydlig är vi överrens om. Jag är dock inte orolig för att skogarna ska svämmas över av segways och sparkcyklar, de är rätt värdelösa där med sina små hjul gissar jag på. Förstår inte riktigt varför du ska blanda in dem öht.
Det tror inte jag heller. Jag försöker få fram att en logisk princip ska ligga bakom våra lagar och regler.
Elcyklisterna att elcyklar ska betraktas som cyklar. Och innefattas av allemansrätten (eftersom de juridiskt är cyklar).
Elsparkcyklar är också cyklar juridiskt. Varför skulle jag inte testa tesen (att elcyklar också är cyklar) när elsparkcyklar och segways är lika mycket cyklar som elcyklar?
Du försöker alltså övertyga elcyklisterna på forumet om att sluta använda sina cyklar för att det är moraliskt fel? Det tror jag är ganska dödfött faktiskt. Och så länge elcyklar faller inom ramen för det som räknas som cyklar även där så är det som det är. På gott och ont. Att veva här tror jag inte leder någonstans.
Det tror jag också. Det är lika dödfött att försöka övertyga nazister om att deras väg inte är bra eller att försöka övertyga religiösa sekter om att gud inte finns. Att tiga är att samtycka. Det leder inte heller nånstans.
Jag har ingen elcykel, har aldrig cyklat el-mtb och kommer sannolikt inte att göra heller. Den stora boven i dramat och ev inskränkningar i allemansrätten kan faktiskt också vara covid-19 och det ökade besökstrycket som det ledde till. Här i skogarna var det helt sjukt med folk ute. Nu är det tomt igen.
Inte jag heller. Eventuellt skulle jag bygga en (asfalt)elcykel bara för byggandes skull.
En annan aspekt är att fler kommer längre med elcyklar. Och når miljöer där besökstrycket varit lågt/obefintligt.

Men vad spelar det för roll i det här sammanhanget? Det känns som att du diskuterar utan någon motpart i vissa delar av din argumentation. Eller så får du vara tydligare.
För att om lagstiftningen inte är bra/logisk/genomtänkt, blir det inte bra efterlevnad av lagarna.

@ipad Nu har jag nog missat något i tråden...skulle "pissnödiga gubbar" vara dåligt språkbruk här på happy? Är jag i någon skumt parallell-universum? Eller handlar det bara om en önskan om att få leka chef och bestämma?
Tycker det är onödigt språkbruk.

Haha ja du satte fingret på de jag tänker.

Tillbaka
Topp